۹۲۵۸۴۸
۱۳ نظر
۵۰۱۹
۱۳ نظر
۵۰۱۹
پ

نام‌گذاری جایزه ریاضیات به افتخار مریم میرزاخانی

بنیاد «جایزه پیشرفت شگرف» ( Breakthrough Prize ) روز دوشنبه ۴ نوامبر/۱۳ آبان اعلام کرد جایزه‌ای برای زنان ریاضیدان جوان درنظر گرفته و آن را به نام مریم میرزاخانی نامگذاری کرده است.

یورو نیوز: بنیاد «جایزه پیشرفت شگرف» ( Breakthrough Prize ) روز دوشنبه ۴ نوامبر/۱۳ آبان اعلام کرد جایزه‌ای برای زنان ریاضیدان جوان درنظر گرفته و آن را به نام مریم میرزاخانی نامگذاری کرده است.

این جایزه ۵۰ هزار دلاری که در بخش «مرزهای نو» ویژه زنان جوان ریاضیدان در نظر گرفته شده است، به چهره‌های شاخصی اهدا خواهد شد که در دو سال منتهی به زمان اعلام جایزه دکترای خود را در همین زمینه دریافت کرده باشند.

نام‌گذاری جایزه ریاضیات به افتخار مریم میرزاخانی

بنیاد «جایزه پیشرفت شگرف» توسط شماری از چهره‌های سرشناس دنیا‌ی علم و فناوری نظیر سرگئی برین موسس گوگل و مارک زاکربرگ موسس فیسبوک تاسیس شده است و از سال ۲۰۱۳ در سه رشته ریاضیات، فیزیک بنیادی و علوم زیستی جوایزی را به سرآمدان دنیای علم اهدا می‌کند.

ریچارد تایلور، دبیر کمیته گزینش برنده جایزه ریاضیات، گفت: «امیدواریم جایزه مرزهای نو که به اسم مریم میرزاخانی نامگذاری شده است الهام‌بخش زنان جوان قرار گیرد تا شوق‌شان به ریاضیات را دنبال کنند.»

وی افزود: «شناسایی زنان الهام‌بخش در رشته ریاضیات، ادای دینی در خور به ذهن زیبای دکتر میرزاخانی خواهد بود.»
مریم میرزاخانی اولین ریاضیدان زنی بود که جایزه معتبر فیلدز را به خود اختصاص داده بود.

مریم میرزاخانی نخستین زنی بود که موفق به کسب مدال فیلدز (معادل نوبل ریاضیات) شد. مدال فیلدز هر چهار سال یک بار در کنگره بین‌المللی ریاضی به ریاضیدان‌های برجسته زیر ۴۰ سالی اعطا می‌شود که دستاورد قابل‌توجهی در این علم داشته‌اند.

مریم میرزاخانی به فاصله کوتاهی پس از دریافت این جایزه در سال ۲۰۱۷ بر اثر بیماری سرطان پستان در بیمارستانی در کالیفرنیای آمریکا درگذشت.

وی پیش از این در اسفند ماه سال ۱۳۷۶ از سانحه تصادف اتوبوس حامل دانشجویان ریاضی شرکت کننده در مسابقات ریاضی دانشجویی جان به در برده بود. در آن حادثه گروهی از دانشجویان و استادان ریاضی ایرانی جان باخته بودند.

او بعد از اتمام تحصیلات خود در مقطع کارشناسی، دکترای خود را در دانشگاه هاروارد دریافت کرد و سپس به سمت استادی در دانشگاه‌های پرینستون و استنفورد رسید.

جایزه سه میلیون دلاری سال ۲۰۲۰ بنیاد «جایزه پیشرفت شگرف» در رشته ریاضیات به الکس اسکین همکار نزدیک مریم میرزاخانی از دانشگاه شیکاگو و به موضوعی در فضاهای هذلولی رسیده است که هر دوی این ریاضیدانان روی آن کار می‌کرده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روحش شاد ویادش گرامی باد ما هنوز از این نخبه ها زیاد داریم ولی اهمیتی بهشون داده نمیشه بجای فرصتهای پژوهشی وعلمی در کشور ما کلاسهای حرمسرا بر گذار میکنند وبی شرمانه تبلیغ هم میکنند واز زنان بعنوان یک معشوقه ومرغ مادر استفاده میکنند که جوجه ها دورش جیک جیک کنند مرگ بر این تفکر وکلاسهاش این شخص را باید تیر باران کرد

    • بدون نام

      البته تو ایران زیاد داریم منتها نمیتونندتو کشور دیده بشند مگر از ایران رفته کشورهای دیکه این نخبه ها رو معرفی کنند روحش شاد تمام دنیا برای دکتر حسابی مراسم انجام دادن ما ابنجا نمیدونستیم دکتر حسابی کی

    • ماهیار سلطانی رفیعی

      خیلی از این جوایز جنبه تبلیغاتی و جذب افراد برای مقاصد خاص دارند. برای مثال من و شاگردانم روشی رو ابداع کردیم که به اسم خودمون نامیدیمش روش سلطانی و عوضی خانی ولی هیچ کجا حاضر به ثبتش نشد با وجود اینکه مساله ای رو حل کردیم که حتی دانشمندان ناسا قادر به حلش نبودند ولی باز هم هیچ کجا تاکید میکنم هیچ کجا حتی ناسا حاضر نشد جوابمان رو بدهد. من در عجبم که این خانم بی حجاب چه افتخاری برای کشور داره که هی اسمش تکرار میشه.

      پاسخ ها

      • رضا

        شما دلواپس ها دنیا رو به گند میکشید
        کاش یک کم عقل هم داشتید
        ایشون با همین بی حجابی دنیا رو تکون داده با علمش
        تو میخوای با حجاب زنها رو توی پستوی خونه زندانی کنی؟
        فکر و علمت رو بزار در کوزه آبش رو بخور

      • بدون نام

        برات متاسفم ازادبییات شما معلومه نابغه هستی درود ب انسانیت که مرز رونمیشناسد فقط اخلاق وانسانییت روقبول دارد نه عقده ای است ونه مغرور

      • ela

        میشه بگی کدوم مسله

    • راد

      روحش شادویادش گرامی باد باعث افتخارایران

    • بدون نام

      چه افتخارآمیز، چقدر هربار با شنیدن اسم مریم میرزاخانی حالمون خوب میشه، اما غمگین میشم از اینکه بانوان سرزمینم فقط به صورت و ظاهرشون می اندیشن و شهر کوچک من هرروز به مغازه های آرایشی بهداشتی اش اضافه میشه. میرزاخانی ذهن و سیرتش رو آراسته بود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوب شما مردها از بزک دوزک و ظاهر سازی خوشتون میاد. دخترای ساده رو نمیپسندین

    • م ع

      روحش شاد باشه ولی وقتی یک ایرانی که تمام هزینه های تحصیل و رشدش توسط پول ملت ایران تامین میشه و استفاده اش برای آمریکا و بقیه کشورها میمونه هیچ ارزشی برای این مملکت نداره لااقل می‌تونست سالی دو ماه بیاد ایران و به پیشرفت علم ایران کمک کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دعوتش کردن نیومد؟ چرا چرت میبافی

    • م ع

      روحش شاد باشه ولی وقتی یک ایرانی که تمام هزینه های تحصیل و رشدش توسط پول ملت ایران تامین میشه و استفاده اش برای آمریکا و بقیه کشورها میمونه هیچ ارزشی برای این مملکت نداره لااقل می‌تونست سالی دو ماه بیاد ایران و به پیشرفت علم ایران کمک کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببین اومدن دست خالی رفتند یکیش بیمارستان شریعتی بنرش هم زدن طرف ایرانی مقیم آمریکا بود ی سر بزن تحقیق کن متوجه عمق میشی یا حق

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج