۹۲۶۱۲۱
۴۱ نظر
۵۰۰۴
۴۱ نظر
۵۰۰۴
پ

اخذ مالیات از سود سپرده‌ها توازن را به هم نمی‌زند

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نگرانی بابت خروج سپرده ها از نظام بانکی در پی اخذ مالیات، درست نیست، گفت: مطالعات علمی نشان می دهد وضع مالیات با نرخ پایین اثری روی خروج سپرده ها ندارد.

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نگرانی بابت خروج سپرده ها از نظام بانکی در پی اخذ مالیات، درست نیست، گفت: مطالعات علمی نشان می دهد وضع مالیات با نرخ پایین اثری روی خروج سپرده ها ندارد.

وحید عزیزی درباره مالیات بر سود سپرده های بانکی که در پیش نویس اصلاح قانون مالیات های مستقیم ذکر شده و تکذیب آن از سوی رئیس کل بانک مرکزی، اظهار داشت: مالیات بر سود سپرده بانکی بخشی از لایحه اصلاح قوانین مالیاتی است؛ نکته اصلی در این لایحه جمع شدن تمام منابع در یک ظرف و اخذ مالیات بر مجموع درآمد از آن‌ ظرف است.

این کارشناس اقتصادی افزود: انتشار بعضی اعداد برای اخذ مالیات از سودهای سپرده در رسانه ها، موجب گمراهی مخاطبان شد. برخی از رسانه ها اعلام کرده بودند که مقرر شده ۶۰ درصد از سپرده های کوتاه مدت، ۴۰ درصد از سپرده های میان مدت و ۱۰۰ درصد از سپرده های بلند مدت مالیات اخذ شود. این در حالی است که این اعداد ماخذ مالیات هستند نه نرخ مالیات. این اعداد ضرب در نرخ مالیات بر مجموع درآمد می شوند تا نرخ واقعی موثر روی سپرده های بانکی تعیین شود که نرخ حاصله برای سود سپرده های بانکی بین ۴ تا ۱۰ درصد خواهد شد. در واقع کسی که به عنوان مثال سود سپرده ۲۰ درصدی دریافت می کند با اعمال این سیاست، این سود بین ۱۸ تا ۱۹ درصد می شود.

وی با بیان اینکه این موضوع در پیش نویس اصلاح قانون مالیات های مستقیم آمده و تکذیب دولت کار درستی نبود، گفت: با توجه به اینکه اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی اقدام درستی است دولت باید از آن دفاع می کرد، نه اینکه دست به تکذیب بزند و عقب نشینی کند.

۲ میلیون نفر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سود سپرده دریافت می کنند

عزیزی در ادامه تاکید کرد: سیاست مالیات بر سود سپرده های بانکی را می توان با ملاحظه اجرا کرد و در ابتدا با نرخ پایین و یا حتی با اعمال معافیت هایی به مرحله اجرا رساند. به عنوان مثال فقط از سپرده های بالای ۵۰۰ میلیون یا یک میلیارد تومان مالیات اخذ شود.

وی در واکنش به سخنان معاون اقتصادی وزیر اقتصاد در رابطه با اعمال مالیات با نرخ صفر روی سپرده های بانکی، گفت: نرخ صفر موضوعیتی ندارد؛ نرخ صفر زمانی اعمال می شود که دولت قصد مالیات ستانی نداشته باشد و فقط به دنبال شفافیت باشد. در حالی که سود سپرده ها نکته غیرشفافی ندارند و بحث درآمدی مهم است و اعمال نرخ صفر در سود سپرده های بانکی با عدم اعمال آن، عملا فرقی نخواهد داشت.

عزیزی اظهار داشت: در حال حاضر ۲ میلیون نفر بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سود سپرده دریافت می کنند، وقتی همچنین منبع درآمدی در کشور است و از آن استفاده نمی کنیم ظلم به عموم جامعه است.

وی گفت: اگر از این مسیر درآمد کسب نکنیم مجبوریم برای مقابله با کسری بودجه اوراق منتشر و خلق پول کنیم. در بسیاری از کشورها حتی با وجود سود حقیقی منفی، سیاست مالیات بر سود سپرده های بانکی اجرا می شود.

نگرانی بابت خروج سپرده ها، درست نیست

این کارشناس اقتصادی درباره نگرانی ها بابت خروج سپرده های بانکی به دنبال اخذ مالیات، تصریح کرد: مطالعات علمی نشان می دهد وضع مالیات با نرخ پایین اثری روی خروج سپرده ها ندارد.

وی افزود: نگرانی هایی از این دست که اگر روی سود سپرده ها مالیات اعمال شود، سپرده های بلندمدت به سپرده های جاری تبدیل خواهند شد صحیح نیست.چراکه طبق متن پیش‌نویس لایحه، مالیات بر عایدی سرمایه هم به صورت همزمان اجرا خواهد شد. از این رو نباید نگران افزایش اقدامات سوداگرانه باشیم.

عزیزی افزود: حال حتی اگر مالیات بر عایدی سرمایه هم اجرا نشود، با توجه به پایین بودن نرخ مالیات سود سپرده های بانکی، نگرانی برای خروج سپرده ها معنا ندارد.

وی تاکید کرد: دولت باید با ملاحظه در مورد سیاست مالیات بر سود سپرده های بانکی اقدام کند و از این تصمیمش دفاع کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      داروغه ی ناتینگهام

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شهریور ۹۶ هم سیف رییس بانک مرکزی با این توهمات نرخ سود سپرده رو ۷درصد پایین آورد وجرقه افزایش افسارگسیخته نرخ تورم وافزایش قیمتها رو رقم زد.تمام نقدینگی مردم به سوی بازار سکه وطلا وارز ومسکن رفت وفاجعهه ای اتفاق افتاد که هیچ ربطی به تحریم نداشت ودر واقع تحریم هنوز وجود نداشت

    • بدون نام

      خوب غارتمون کنیدا

      پاسخ ها

      • سانسور بی سانسور

        با ابن كار دولت ورشکسته و بانكهای غارت شده توسط زالوزاده ها میخان چند روزی بیشر به حیات بی مصرفشون ادامه بدن

    • بدون نام

      مطالعاتت اشتباهه!
      مالیات بر سود یعنی کاهش سود! یعنی بود و نبودش در بانک برای صاحبش فرقی نمی کند! و حداقل بهتر است پول خود را در خانه نگهداری کند تا بانک از آن استفاده نماید!

    • بدون نام

      رو نفس کشیدن مردم هم مالیات بزارید کی به کیه همه هم راضی هستیم و خوشحال . مرگ بر امریکا

    • بدون نام

      حرف مفت نزن به پولی که بعد دادن مالیات مردم سپرده گذاری کرده اند چرا طمع دارید؟!

    • ۱

      تکذیب تکذیب تکذیب تکذیب
      بازی با ملت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعن اینا شیطان رو هم درس میدن

    • بدون نام

      به جای کم کردن حقوقهای نجومی و گرفتن جلوی دزدیها و اختلاسها و دادن بودجه به جاهایی که هیچ سودی برای کشور ندارند فقط هر روز نقشه میکشید که چطور از مردم مالیات بگیرید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کجای کاری در حقیقت می خوان اونارو افزایش بدن، آخه توجیب خودشون می ره.

    • بدون نام

      اون کشورهایی که روی سود سپرده مالیات میگیرند میانگین حقوق و مزد افراد را هم بگویید. اونا نیازی ندارن که برای خرج روزمره سپرده گذاری کنند.

    • بدون نام

      فقط گرفتن مالیات از مردم را بلدید برنامه ریزی کنید ولی نمیبینید که کشورهای دیگه با پول مالیاتی که از مردم میگیرن چه امکاناتی و امنیتی برای مردمشان فراهم میکنند. خونه هاشوت نه نرده داره نه در و دیوار حسابی ولی دزدی نمیشه تو کشورشون. مدارس و درمان رایگانه .خیابانها و جاده ها تمیز و مرتب هستند .و....

    • بدون نام

      میشه اقای عزیزی این کارشناسی روببری خونه ات برای فک وفامیلت پیاده کنی بنظرمیاددلارها روبردی بانک های خارجی تلمبارکردی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما اگه گفتید مالیات می گیرید حتمآ می گیرید
        و میگید شایعه است تا عکس العمل مردم را ببینید بعد هم به موقعش انجام میدید مثلا چک کردن حساب مردم در حالی که شما میگید به حساب مردم سرک نمی کشیم پس چطور اگه کسی مبلغ پول زیادی به حسابش میاید شروع به تحقیق می کنید (حتمآ میگید کار ما نبود کار اجنه بوده)

    • بدون نام

      کارشناس

    • اکبرق

      والا بخدا نالیات بر سپرده ها نه فقط آسیب نمیزنه بلکه با مالیات سنگین روی سپرده ها هم تورم کاهش پیدا میکنه هم مردم سرمایشون را به خرید سهام کارخانجات صرف میکنن هم مفت خوری از بین میره هم گناه کمتر و جنگ با خدا کمتر میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شایدم بره طرف دلار و سکه وطلا.به قول یکی مردم پول سپرده هاشونو از تو کوچه و خیابان پیدا که نکردن.پولی که مالیاتشو قبلا دادن و حالا سپرده کردن.دوباره بیان براش مالیات بدن.

      • بدون نام

        سرمایه گذاری تو سهام و اساسا اقتصادی که ناامنی توش وجود داره چه معنی داره خودت حاضری سزمایه ات رو اونجا ببری

    • بدون نام

      سود بانکها را به سه درصد کاهش دهید برای مدت محدودی بازار بهم میریزه ولی بعدش همه چی آروم میشه و از حالت جهن سومی درمیآییم

    • بدون نام

      تو که این حرفی مفت رو زدی و به اصطلاح کارشناس اقتصادی میشه توضیح بدی وقتی سال پیش تورم 100 درصد بود سود بانکی چقدر باید می بود؟یا امسال که تورم 50 درصد هست سود بانکی چقدر باید باشه؟ این حرفهایی که زدی برای تورم های پایین هست کارشناس.

    • افشین

      اگه نظر ندی کسی نمیشه پروفسور لال بود. مودبانه هیس

    • بدون نام

      همه جوره از مردم میکنن

    • مراد

      شما ها عقل درست وحسابی نداریدودلیلش همین اقتصاد ویرانگراست.فکرمیکنیداگرمالیات ازسودسپرده ها بگیریدکاردرستی انجام داده ایدولی قادربه درک این مسئله نیستیدکه باعث خروج سرمایه های کلان میشویدفقط منافعتان مهم است.به همه چیز گند زدیدبیایی بانکها راهم دچارچالش جدی کنیدودرنهایت جلو ۸۰میلیون ایرانی به غلط کردن وپاپس کشیدن شوید!!

    • بدون نام

      این مثلا کارشناسان بهتر است ذرت پرت نکنند

    • بدون نام

      برو گمشو دلال کثافت!

    • بدون نام

      اگر لنگ مانده اید...تفکرات و سیاست رو تغییر دهید...دست تو جیب مردم نکنید....گلایه نکنید که چرا مردم در ترکیه مسکن میخرند.....!!!!

    • احمد اسماعیلی

      سلام ودرود بر مردم بیچاره
      به این کارشناس محترم بگویید دهنش ببنده بست این قدر ظلم وفشار به مردم برین جلوی رانت واختلاس وبگیرید

    • بینام

      وقتی تورم از سود بانکی بالاتره یعنی دولت داره از مردم مالیات میگیره و همه سپرده گذاران عملا ضرر میکنن پس دیگه شما لازم نیست دست به این اقدام بزنید .همین که مردم از روی عدم آگاهی سپرده هاشونو از بانک خارج نمیکنن کافیه بیخودی جرقه به انبار باروت نزنید

    • بدون نام

      اگرسازو کار منطقی وعقلانی وصحیحی نداشته باشد و اخذمالیات سود سپرده مدیریت جامعی نداسته باشدبا اجازه کارشناسی که اظهارنظر کرده نظرش برای سطل آشغال خوبه.

    • بدون نام

      چهار تا بیسواد نادان شدن اقتصاد دان و هرروز بلایی بر سر این مملکت می آورند

    • خدا

      کفگیر خورده ته دیگ ،رفتن سراغ پس اندازهای مردم،وای ،وای

    • محمدی

      در قرآن سفارش فراوانی به قرض الحسنه شده است ، بنابر این بهتر است که هر چه زودتر سود سپرده که ربا هم هست حذف شود ، در کشورهای پیشرفته ، سود سپرده بانکی کمتر از نیم درصد در سال است

      پاسخ ها

      • فرشاد

        شما فکر کنم خیال میکنی تو سویس زندگی میکنی..حرفای رویاپردازانه نزن دادشم...اینجا ایرانه با تورم صدرصد اقتصاد داغون و ارباب رعیتی پر از دزد و اختلاسگر....

    • بدون نام

      رسما مردم به سوی خلاف سوق میدهند. تورم از یک طرف. افزایش مالیات از یک طرف.

    • سیدحسن

      بی حیا ،این سود سپرده در آمد نیست مایه خوریه!از درصد تورم 80درصد کمتره،شما روی همه نیروهای منفی جهان را سفید کردید

    • فرشاد

      وقتی تو و امثال تو کارشناسید وضع مملکت از این بهتر نمیشه..مطمینا تو هم از این مسله یک نفعی میبری که اینجوری میگی..بخدا فرق اقتصاد خرد و‌کلان رو هم نمیدونی...لعنت خدا بر غارتگران بیت المال

    • مهدی

      احمقای بی تدبیر ،اگه مالیات بگیرین اون چند هزار،هزارمیلیاردپولای سرگردون مجددا ازبانکها خارج ومثل سیل یه جایی روویران میکنه .مرگ بر مسولین بیشعورو بی تدبیر

    • بدون نام

      بهتر اینه که کل سپرده ها تصاحب شود من یکی که نه تنها ضرر نمیکنم خوشحالم میشم

    • شهرام

      مثل مالیات بر ارزش افزوده که ابتدا با ۱٪ و ۲٪ شروع کردن و گفتن چیزی نیست و زیاد فشار به تولید و مردم نمیادولی بعداز ۳-۴ سال به ۳٪و۶٪و نهایتا به۹٪ رسوندن و مردم وبدبخت و تولید رو متوقف کردن.الانم میگه با مالیات کم شروع کنیم وکم کم زیاد کنیم و فشار رو مردم بیاریم که دیگه پولی توبانک نمونه برا یه وام کار یا پروژه که کارآفرین نیاز داره و یکباره همه چیز رو نابود کنن!

    • امیر

      به نظرمن اول بایدازسپرده های میلیاردی مسئولین توی بانکهای خارجی مالیات بگیریدمثلا آقای... که درکاناداچندصدمیلیارددلار خوابونده ازش توایران به ازای پولش مالیات بگیریدبعدبرید سراغ مردم بیچاره وجیبشون روخالی کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج