جاباما
۹۲۶۳۸۹
۵ نظر
۵۰۱۱
۵ نظر
۵۰۱۱
پ

بعیدی‌نژاد: اروپایی‌ها باید برای برجام هزینه کنند

سفیر ایران در انگلیس گام چهار ایران برای کاهش تعهداتش در چارچوب برجام را به‌مثابه اقدام «بیدار باش» ایران برای نجات این توافق توصیف و تصریح کرد که طرف‌های ‌اروپایی‌ عضو برجام باید برای حفظ این توافق هزینه کنند.

ایرنا: «حمید بعیدی نژاد»، سفیر ایران در انگلیس روز پنجشنبه در نشستی که با حضور نمایندگان روزنامه‌ها و رسانه های اصلی انگلیس در سفارت ایران در لندن برگزار شد گفت: "اگر برخی شرکا و امضا کنندگان نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، طبیعی است که این پیمان نمی تواند به طور یکجانبه ادامه پیدا کند."

وی با اشاره به اینکه تلاش‌های ایران و برخی طرف‌های برجام تا کنون نتوانسته این توافق را به مسیر عادی اجرایی شدن بازگرداند افزود: "ایران سیاستی به عنوان سیاست «بیدار باش» اتخاذ کرده است به این منظور که طرفها را وادار به یافتن راه حلی برای خروج از وضعیت بد فعلی کند."

بعیدی‌نژاد: اروپایی‌ها باید برای برجام هزینه کنند

سفیر کشورمان گفت اکنون مدت زیادی از اجرای تعهد یک جانبه ایران به برجام می گذرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون ۱۴ بار تعهد ایران را تایید کرد اما طرف‌های دیگر هنوز به تعهدات خود عمل نکرده اند.

بعیدی نژاد در تبیین وضع موجود توضیح داد که یک سناریو می تواند خروج کامل ایران از برجام باشد، که قطعا پایان برجام خواهد بود و ایران تمایلی به از بین بردن برجام ندارد. وی توضیح داد که در عوض ایران سیاستی را اتخاذ کرده است که به طرف مقابل هشدار و زمان بدهد که به تعهد خود عمل کند. اقدام ایران باز هم به دیپلماسی و مذاکره فرصت میدهد.

وی تصریح کرد کاهش تعهدات ایران آنطور که در بالاترین سطوح در کشور تصویب شده، فعلا هر دو ماه یک بار تا حصول نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت اما این فرصت نامحدود نخواهد بود. به گفته سفیر کشورمان تمام این اقدامات بازگشت پذیر بوده و به محض بازگشت طرف‌های دیگر به اجرای تعهدات‌شان در این توافق، تمام این اقدامات متوقف و شرایط قبلی اعاده خواهد شد.

بعیدی نژاد گفت: "ایران امروز چهارمین قدم در کاهش برخی از تعهداتش را برخواهد داشت. این کاهش مرتبط با تاسیسات فردو است. در این تاسیسات حدود هزار سانتریفیوژ بدون گاز در حال کار بوده اند که ایران تصمیم گرفته است به آنها گاز اروانیوم تزریق کند."

وی تصریح کرد که هدف ایران از این اقدامات، تلاش برای اجرای کامل برجام و حفظ آن است نه تخریب آن.

سفیر کشورمان گام چهارم ایران را اقدامی در جهت هشدار به طرف مقابل معرفی نمود و خاطرنشان کرد که اکنون به طرف‌های دیگر برجام بستگی دارد که این اقدام را تا چه حد جدی بگیرند و راه حلی برای اجرای تعهدات خود بیابند یا نه.

وی با اشاره به برگزاری کنفرانس مهم پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان‌پی‌تی) در سال آینده در نیویورک گفت شکست برجام قطعا به تضعیف ان‌پی‌تی منجر خواهد گردید.

بعیدی نژاد در ادامه آمریکا را گرفتار توهم دانست که تصور می کند خروج از برجام وسیله‌ای است برای تحت فشار قرار دادن و صدمه زدن به اقتصاد و جامعه ایران است. وی خاطرنشان کرد که این تصور غلط از جانب آمریکا به ان‌پی‌تی نیز لطمه خواهد زد.

سفیر کشورمان در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که گام جدید ایران بیدارباشی از سوی ایران برای طرف‌های باقی مانده در برجام و همچنین جامعه جهانی باشد.

بعیدی نژاد در ادامه به پرسشهای خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا هدف شما ارسال پیام به آمریکا برای بازگشت به برجام است گفت: " آمریکا از برجام خارج شده و دیگر عضوی از آن نیست. اکنون مخاطب عمده ما اروپاست ، وظیفه اروپایی‌هاست که به تعهد خود عمل کنند. ما با واشنگتن طرف نیستیم. اکنون طرف ما اروپایی ها هستند. اما اینکه کشورهای اروپا برای اجرای تعهد خود باید با آمریکا هماهنگ کنند یا نه، این مشکل ما نیست."

سفیر کشورمان با بیان اینکه علاوه بر سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه، اتحادیه اروپا نیز از امضا کنندگان برجام است گفت: "این پیام خوبی برای جامعه جهانی نخواهد داشت که قدرت‌های اروپایی اعتراف کنند روی اولویت های اقتصادی، تجاری و امنیت ملی خود کنترلی نداشته و نمی توانند بدون اجازه آمریکا به تعهدات خود عمل کنند."

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد امکان گفتگو با آمریکا، با اشاره به سیاست خصمانه آمریکا علیه ایران و با بیان این موضوع که اکنون آمریکا دچار این توهم است که می تواند به اقتصاد و جامعه ایران صدمه بزند، خاطرنشان کرد که با توجه به این توهم، هیچ گفتگویی با آمریکا که بتواند رفتار خصمانه آن را تغییر بدهد قابل تصور نخواهد بود. بعیدی نژاد افزود: "حتی شروط آمریکا و اعلام آمادگی آنها برای آغاز مذاکره هم بخشی از این استراتژی کلی خصمانه امریکاست."

به گفته وی هدف آمریکا از مذاکره حل بحران نبوده، بلکه این کشور می خواهد به سایر ملل این پیام را بدهد که ما موفق شدیم ایران را تسلیم کرده و پای میز مذاکره بیاوریم.

سفیر کشورمان در ادامه سیاست های آمریکا را غیرصادقانه توصیف کرد و مذاکره را فقط در حالی محتمل دانست که این کشور سیاست خود در برابر ایران را به طور کامل تغییر داده و از جمله با لغو تحریمها به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) بازگردد.

وی تصریح کرد که اروپایی ها هم باید به طور جدی متوجه این نکته باشند که برای حفظ برجام و استفاده از منافع آن باید هزینه کنند.

بعیدی نژاد پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مجدداً تاکید کرد که روی سخن ایران نه با آمریکا که با اروپا است و حل مشکل اروپایی ها با آمریکا به ایران مربوط نیست. به گفته وی اروپا خودش باید مشکلش را با آمریکا حل کند. او تاکید کرد که آمریکا دیگر عضو برجام نیست و بنابراین ایران با آن گفتگویی نمی کند. سفیر کشورمان با بیان اینکه تجارت بین ایران و اروپا به شدت کاهش یافته است و ایران به ناچار راهی جز یافتن جایگزین برای نیازهای اقتصادی و تجاری خود ندارد، خاطرنشان کرد که روسیه و چین بنا بر تصور ایران به تعهد خود پایبند مانده و اکنون روابط تجاری خوبی با ایران دارند.

وی در ادامه، هرگونه ارتباط سیاست اخیر ایران در کاهش تعهداتش ذیل برجام به انتخابات آمریکا و تلاش برای زنده نگهداشتن برجام تا استقرار جایگزینی برای ترامپ را رد و خاطرنشان کرد که ایران سیاست خود را به انتخابات آمریکا پیوند نمی زند.

بعیدی نژاد همچنین در پاسخ به سوالی در مورد احتمال خروج ایران از ان‌پی‌تی ضمن یادآوری فتوای رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد که ایران به هیچ عنوان به دنبال تسلیحات اتمی نخواهد بود. با این وجود وی اظهار کرد که در داخل ایران دیدگاه هایی وجود دارد که استدلال می کنند ایران از عضویت در ان‌پی‌تی هیچ سودی نبرده و فقط هزینه تحمل کرده است. وی با این حال تصریح کرد که دولت تلاش می کند این افراد را متقاعد کند که خروج از ان‌پی‌تی به نفع ایران نیست.

وی در پاسخ به سوالی در مورد موضع مخالف چین روسیه در قبال اقدام اخیر ایران برای کاهش تعهدات خود اظهار کرد که این کشورها مخالفتی نکرده وگفته‌اند نگرانیها و موضع ایران را درک می کنند. بعیدی نژاد افزود: " با این حال آنها نیز مانند ایران از اجرایی نشدن برجام ناراضی هستند."

گام‌های ایران برای کاهش تعهداتش در چارچوب برجام

آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته با وجود تلاش‌های طرف‌های برجام، از این توافق خارج شده و تحریم‌های رفع شده را علیه ملت ایران بازگرداند.

ایران که همواره بر حفظ برجام و غیرقابل مذاکره بودن آن تأکید کرده است، یک سال پس از خروج آمریکا از این توافق نیز پایبندی کامل خود به آن را حفظ کرد.

ایران در نهایت پس از مشاهده بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای تعهدات خود برای حفظ بهره‌مندی‌های اقتصادی ایران از برجام، از اردیبهشت ماه امسال گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات خود طبق این توافق آغاز کرد.

نخستین گام جمهوری اسلامی ایران ۱۹ اردیبهشت‌ماه امسال و در قالب افزایش میزان تولید اورانیوم در سطح ۳.۶۷ درصد کلید خورد. بر این اساس تهران اعلام کرد که به محدودیت‌های برجام در زمینه میزان ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصد و ۱۳۰ تن آب سنگین پایبند نخواهد بود.

به دنبال پایبند نبودن گروه ۱+۴ به تعهداتشان و برآورده نشدن مطالبات تهران در این توافق، گام دوم کاهش تعهدات خود در توافق هسته‌ای از ۱۶ تیرماه اجرایی شد. بر اساس این برنامه، ایران دیگر محدودیت سطح غنی‌سازی تا سقف ۳.۶۷ را رعایت نخواهد کرد و این میزان به ۴.۵ درصد افزایش یافت.

گام سوم را رئیس جمهوری اسلامی ایران ۱۳ شهریورماه بعد از پایان جلسه سران قوا اعلام کرد و گفت از ۱۵ شهریور این مرحله کلید می‌خورد. حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی تأکید کرد؛ هر آنچه کشور در زمینه تحقیق و توسعه فناوری هسته‌ای نیاز دارد، سازمان انرژی اتمی اقدام کند.

درباره جزئیات گام سوم کاهش تعهدات برجامی «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی در تاریخ ۱۶ شهریورماه در نشست خبری گفت: قرار بود از ابتدای سال یازدهم برجام، گازدهی ماشین آی. آر۶ (IR۶) انجام شود که ما آن را در گام سوم شروع کردیم.

در خصوص گام چهارم نیز حسن روحانی سه شنبه ۱۴ آبان در آیین افتتاح کارخانه نوآوری آزادی گفت: از فردا با نظارت ‌آژانس گام چهارم و جدید را برمی‌داریم. ما طبق برجام یکهزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فردو داریم. در برجام قرار ما این بود که اینها در فردو بچرخند اما گاز به ‌آنها تزریق نشود. امروز به سازمان انرژی اتمی دستور خواهم داد که از فردا گازدهی را در فردو آغاز کند.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دوشنبه ۱۳ آبان در مراسم راه اندازی و رونمایی زنجیره ۳۰ تایی سانتریفیوژهای نسل جدید(IR۶) در سایت هسته‌ای نطنز حضور یافت و خبر داد: امروز سه افتتاحیه به صورت نمادین داریم که یکی از آن‌ها زنجیره میانی ۳۰ تایی سانتریفیوژهای نسل ۶ است که پیش از این زنجیره ۲۰ تایی را در ۲۰ فروردین نصب کرده بودیم و یک زنجیره ۱۰ تایی هم داشتیم؛ بنابر این الان تعداد سانتریفیوژهای IR۶ به ۶۰ ماشین رسیده که هر کدام ۱۰ سو و در مجموع ۶۰۰ سو به ظرفیت موجود اضافه کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اروپاییان شما رو آدم حساب نمی کنند

    • shanjani.............

      ''''' ما باید بطور مشترک' با اروپاییها به '' برجام '' اصلا نمی دانیم''چی چی هستش'هزینه کنیم!

    • بدون نام

      جیبت پرپوله حرف زیادی میزنی

    • بدون نام

      مثل اینکه شما 1/5 سال عقبی

    • بدون نام

      اروپائیها خیلی هزینه کردن بهترین نفوذیهاشون. رو در ماجرای برجام لو دادن این کم هزینه نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج