۹۲۶۴۳۶
۱۲ نظر
۵۰۰۳
۱۲ نظر
۵۰۰۳
پ

پشت‌پرده‌ی مشوکِ تحولات اخیر در لبنان

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این که اعتراضات برای بی ثبات سازی لبنان انجام می شود، گفت: نوع شعارها و اقداماتی که شاهد هستیم دقیقا نشان می‌دهد که یک جریان مشکوک مدیریت شده و هدایت شده‌ای به دنبال استفاده از شرایط سیاسی لبنان است.

خبرگزاری ایسنا: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این که اعتراضات برای بی ثبات سازی لبنان انجام می شود، گفت: نوع شعارها و اقداماتی که شاهد هستیم دقیقا نشان می‌دهد که یک جریان مشکوک مدیریت شده و هدایت شده‌ای به دنبال استفاده از شرایط سیاسی لبنان است.

اصغر زارعی در ارزیابی خود از وضعیت و تحولات اخیر لبنان اظهار کرد: باتوجه به ناکامی‌های آمریکا و ائتلاف عربی - عبری در منطقه طی چند سال اخیر برای کاهش قدرت مقاومت و نفوذ ایران و همچنین شکست اقدامات چند ساله این ائتلاف در دور جدید سعی کردند که با ایجاد جریان‌های ضد مقاومت در برخی از کشورهای منطقه که زمینه و بستر آن فراهم بود از جمله لبنان و عراق در جهت ضعف مقاومت و کاهش نفوذ ایران گام بردارند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه چنین بستری در لبنان فراهم بود، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و طایفه گرایی شکل غالب ساختار سیاسی این کشور را تشکیل می‌داد و همچنین مشابهت آن با شکل گیری دولت جدید در عراق که ساختار طایفه‌ای آن بر اساس گرایش‌های دینی -مذهبی و مثلث قدرت بین سه گروه اهل سنت، شیعه و کردها، چنین ساختاری را از گذشته در لبنان و همین طور امروز شاهد هستیم.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین بیان کرد: با توجه به پیروزی‌هایی که مقاومت طی سال‌های اخیر کسب کرده و در برابر صهیونیست‌ها به واسطه قدرت گرفتن محور حزب الله اتفاق افتاده بود، وحدت و امنیت پایدار و همچنین ثبات سیاسی بر اساس حمایت و پشتیبانی حزب الله در لبنان باعث شد که پس از چندین سال با رایزنی‌هایی که انجام شده بود دولت لبنان شکل بگیرد و سعد حریری نیز بعد از یکسری ناپایداری‌ها توانست قدرت را در دست بگیرد و این مساله از همان ابتدا موفقیت و پیروزی تلقی می‌شد زیرا میشل عون به عنوان رئیس جمهور و حامی مقاومت نیز با رایزنی و حمایت مقاومت قدرت را در دست گرفته بود. اما در هر صورت جریانات مخالف تلاش کردند تا سعد حریری را وادار به استعفا کرده و ثبات سیاسی را با تهدید و مخاطره مواجه کنند که در آن مقطع موفقیتی کسب نشد.

زارعی افزود: متاسفانه در دور جدید شاهد هستیم که با ایجاد شبکه‌های گسترده‌ای از NGOها و نهادهای مدنی و جریان سلبریتی‌ها و شبکه‌های اجتماعی فعال توانستند نوعی جریان سازی قدرتمندی را در لبنان با هدایت و هزینه کرد جریانات معلوم‌الحال از ناحیه قدرت‌هایی مانند عربستان، امارات و آمریکا مدیریت کنند.

وی ادامه داد: بنابراین، این حرکت در لبنان صورت گرفت و هدف آن هم فشار به مقاومت و بی ثبات کردن صحنه سیاسی لبنان برای بهره برداری‌های آتی بود که متاسفانه باید گفت علی رغم رایزنی‌ها و حمایت‌هایی که از ناحیه میشل عون به عنوان رئیس جمهور و پارلمان که در اختیار شیعیان بود، برخی از جریانات سیاسی دیگر با فشارهایی که وارد کردند نهایتا سعد حریری را وادار به استعفا کردند و اتهاماتی از جمله ناتوانی در امورات کشور را متوجه او کردند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه اظهار کرد: نوع شعارها و اقداماتی که شاهد هستیم دقیقا نشان می‌دهد که یک جریان مشکوک مدیریت شده و هدایت شده‌ای به دنبال استفاده از شرایط سیاسی لبنان است و اگر چنین اتفاقی رخ دهد می‌تواند در طولانی مدت شرایط را به سمت امنیت ناپایدار و بی ثباتی در لبنان سوق دهد و در چنین شرایطی کشورهایی هم که مخالف امنیت، وحدت و ثبات لبنان بودند پشت این جریان‌ها قرار دارند.

زارعی خاطرنشان کرد: بنابراین اقدامات این جریان در لبنان و همچنین عراق علنی شده و همه پول‌هایی که هزینه می‌شود حکایت از فتنه تعریف شده و معناداری است که به دنبال بی ثبات سازی و تضعیف جریان مقاومت و حضور و نفوذ مقاومت و حامیان آنها در منطقه است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بعضیام که به زمین و زمان شک دارن!!!!

    • علیرضا

      بازهم اتهام زنی و روضه تحلیل های سیاسی نادرست و انحراف افکار عمومی ...

    • بدون نام

      هیچ پشت پرده ای نیست همانطور که شما دوست ندارید کسی در امور داخلی ایران مداخله کند اونا هم همینطور دوست ندارن کسی مداخله کنه. عادت کردید هر چیز به ضرر شماست بگید دستهای پشت پرده.! اگر راست میگید الان که در کویت یه سری تجمعات انجام شده چرا نمیگید دستهای پشت پرده؟!!

    • بدون نام

      آقای زراعی لبنان به تو هیچ ربطی نداره

    • بدون نام

      مرگ بر اسراییل

    • بدون نام

      مرگ بر اسراییل

    • بدون نام

      ول کنید لبنان و عراق و .... بچسبید به مردم زلزله زده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر ولکند به ایران میرسد

    • بدون نام

      پول‌نفت‌دیگه‌نیست‌که‌قدرت‌نمایی‌کتیداا . هااااا

      پاسخ ها

      • امین

        مالیات وهزار پول زور که از مردم میگیرند که هست

    • بدون نام

      ایران نباید بیکار بنشیند باید از این شرایت سود برد به نفع مقاومت استفاده کرد

    • بدون نام

      اصلا مقاومت به ما چه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج