جاباما
۹۲۶۶۰۴
۳ نظر
۵۰۰۰
۳ نظر
۵۰۰۰
پ

۷۰ پس‌لرزه بالای ۲.۵ ریشتر در آذربایجان شرقی

در پی زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در حوالی ترک آذربایجان شرقی، باتاملی در آمار مرکز لرزه نگاری می توان گفت تاکنون ‏‏۷۰ پس لرزه با بزرگی بالای ۲.۵ ریشتر، زمین منطقه را لرزانده است.‏

خبرگزاری مهر: ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه بامداد پنج شنبه ۱۷ آبان ۹۸ زلزله ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر حوالی ترک در استان آذربایجان شرقی را لرزاند و باعث ترس و وحشت نه تنها در بین مردم آذربایجان شرقی بلکه استان های همجوار همچون آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، زنجان و قزوین شد.

اما ماجرای زمین لرزه های آذربایجان تنها به اینجا ختم نشده و پس از این زمین لرزه و تا لحظه نگارش این گزارش، ۷۰ بار زمین آذربایجان با زمین لرزه هایی با بزرگی ۲.۵ ریشتر به خود لرزیده و مردم مناطق نزدیک به مرکز زمین لرزه را دچار وحشت کرده است، هر چند تعداد پس لرزه های با بزرگی کمتر از ۲.۵ ریشتر به طور حتم به میزان چندین برابر این تعداد است.

طبق گفته نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور تا ساعت ۱۰ صبح امروز، ۸۲ پس لرزه در این منطقه ثبت شده که ۵۹ مورد آن ها کوچکتر از سه ریشتر، ۱۸ پس لرزه بین ۳ و ۴ و چهار پس لرزه بین ۴ و ۵ ریشتر بوده است.

این آمار در حالی است که پس از آن و تا این ساعت، تعداد زمین لرزه های کوچکتر از دو و نیم ریشتر اعلام نشده و تنها پس لرزه های بزرگتر از دو و نیم ریشتر از طریق سایت لرزه نگاری در دسترس هستند.

۷۰ پس‌لرزه بالای ۲.۵ ریشتر در آذربایجان شرقی

پنج پس لرزه بالای چهار ریشتر

با نگاهی به زلزله های ثبت شده توسط مرکز لرزه نگاری کشوری و تامل در آن ها، می توان تعداد پس لرزه های بالای چهار ریشتر این زلزله را پنج مورد دانست که به ترتیب تقدم زمانی دارای بزرگی ۴.۱، ۴.۱ ، ۴.۳ ، ۴، ۴.۸ بوده و قدرتمندترین پس لرزه را می توان پس لرزه ای با بزرگای ۴.۸ ریشتر مربوط به ساعت ۱۷ و ۲۱ دقیقه امروز دانست.

اما تعداد پس لرزه های بالای سه ریشتر و کمتر از چهار ریشتر را نیز می توان ۳۰ مورد دانست که نزدیک ترین آن ها از نظر زمانی مربوط به ساعت ۱۸ و ۵۱ دقیقه امروز می شود.

۷۰ پس‌لرزه بالای ۲.۵ ریشتر در آذربایجان شرقی

پس لرزه هایی که ادامه دارد

اما با روند طی شده و با توجه به بزرگی زلزله اصلی و تجربه های به جا مانده از زلزله های مشابه قبلی در کشور، به نظر می رسد پس لرزه های این زلزله تنها به این جا ختم نشده و تا چندین روز شاهد ادامه این پس لرزه ها در خاک آذربایجان شرقی خواهیم بود.

نشانه ای برای عدم تکرار زلزله بزرگ تر

هر چند با توجه به مکان مرکز زلزله و نزدیک بودن آن به چندین روستای استان، هر کدام از پس لرزه های می تواند ترس و وحشت مجددی در این مناطق بیافریند اما طبق نظر کارشناسان وجود و تعدد پس لرزه ها می تواند نشانه ای برای عدم تکرار زلزله ای با شدت بالاتر و آزاد شدن انرژی زمین در طی این پس لرزه های کوچک باشد.

نجار در گفتگو با واحد مرکزی خبر در این خصوص می گوید: خوشبختانه وجود پس لرزه ها نگرانی در خصوص زلزله های بزرگ بعدی را از بین می برد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کار خودشونه
      باز فصل سرما رسید و باز شروع کردند
      از بم به این طرف همش کار خودشون بوده

    • بدون نام

      زلزله قوی بیاد ایران رو با تمام بدی ها و بد بختیهاش از بین ببره و مستا جر هاش راحت بشن آمین ۳

    • بدون نام

      ایشالا زلزله ده ریشتری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج