جاباما
۹۲۶۷۶۳
۹ نظر
۵۰۰۰
۹ نظر
۵۰۰۰
پ

طی ۴۰ سال گذشته؛

۷۵درصدِ جنگل‌ها به بخش خصوصی واگذار شده

البرز استاد جنگل‌داری و جنگل‌شناسی دانشگاه تهران وضعیت کنونی جنگل‌های کشور را وخیم دانست و گفت: در ایران باستان ۳۰ میلیون هکتار جنگل وجود داشته، اما اکنون مساحت جنگل‌های کشور به ۱۰ میلیون هکتار رسیده است.

خبرگزاری ایسنا: البرز استاد جنگل‌داری و جنگل‌شناسی دانشگاه تهران وضعیت کنونی جنگل‌های کشور را وخیم دانست و گفت: در ایران باستان ۳۰ میلیون هکتار جنگل وجود داشته اما اکنون مساحت جنگل‌های کشور به ۱۰ میلیون هکتار رسیده است.

دکتر وحید اعتماد گفت: علت اینکه امروز جنگل‌ها به این شرایط وخیم مبتلا هستند و تهی شده‌اند این است که در ۴۰ سال گذشته ۷۵ درصد جنگل‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است.

۷۵درصدِ جنگل‌ها به بخش خصوصی واگذار شده

ایران باستان ۳۰ میلیون هکتار جنگل داشت

اعتماد افزود: این موضوع یعنی واگذاری جنگل‌ها و منابع ملی به بخش خصوصی، تیشه به ریشه جنگل‌ها زده است زیرا منفعت خصوصی باعث بهره برداری بیش از حد از جنگل می‌شود.

وی با اشاره به تاریخچه‌ای از مساحت جنگل‌های ایران از گذشته تا به امروز گفت: در ایران باستان ۳۰ میلیون هکتار جنگل وجود داشته است، دکتر ساعی(بنیانگذار علوم منابع طبیعی درایران ) در سال ۱۳۲۱ مساحت جنگل‌ها را ۱۹.۵ میلیون و در سال ۱۳۲۹، ۱۸.۷ میلیون هکتار تخمین زد که البته این اندازه گیری بدون وسایل سنجش و اندازه گیری دقیق امروزی بوده است و ممکن است این میزان خیلی بیشتر یا کمتر بوده باشد.

قاجاریه جنگل‌ها را به شرکت‌های خارجی داد

اعتماد ادامه داد: قطعاً پیش از این زمان میزان جنگل ها خیلی بیشتر بوده زیرا در دوران قاجاریه شرکت‌های متعدد خارجی مشغول بهره برداری از جنگل‌ها بوده‌اند.

وی افزود: سازمان جنگل‌ها در حال حاضر با توجه به تاج پوشش پنج درصد، میزان جنگل‌ها را ۱۴ میلیون و ۳۱۹ هزار هکتار و مساحت جنگل‌ها را با تاج پوشش ۱۰ درصد و براساس استاندارد فائو، ۱۰میلیون و۶۰۰ هزار هکتار اعلام کرده است.

این استاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واگذاری جنگل‌ها به بخش خصوصی را از عوامل نابودی جنگل‌ها در دوران کنونی برشمرد و گفت: سیاست‌های نظام‌های اقتصادی حاکم بر جامعه شیوه‌های بهره برداری از جنگل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر این‌سیاست‌ها مبتنی بر واگذاری به بخش خصوصی باشد جنگل‌ها شدیداً آسیب می‌بیند.

وی با بیان اینکه توسعه شهرها و افزایش جمعیت از عوامل از بین رفتن جنگل‌ها است خاطرنشان کرد: ولی از بین رفتن‌جنگل‌ها از زمانی شدت گرفت که بهره برداری خصوصی آغاز شد که اولین بار در سال ۱۳۳۵ رخ داد. در این زمان مجلس از فردی محقق و جنگلشناس به نام «ژان تی» می‌خواهد نظر خود را در مورد استفاده خصوصی از جنگل‌ها بیان کند که وی این‌کار را از نظر علمی مجاز دانسته و با تصویب مجلس واگذاری جنگل‌ها به بخش خصوصی آغاز می‌شود.

اعتماد تأکید کرد: این نوع بهره‌برداری‌ها آسیب زیادی به جنگل‌ها وارد کرده است، جنگل‌ها نباید به هیچ وجه به بخش خصوصی واگذار شود.

۱۰ سال برای استراحت جنگل‌ها کافی نیست

وی همچنین در مورد طرح استراحت ۱۰ ساله جنگل‌ها گفت: استراحت جنگل‌ها از نظر اکولوژیکی در شرایط فعلی کاملاً به جاست و باید ادامه پیدا کند. اما باید ابزاری برای مدیریت دوره استراحت پیش بینی شده و طرح مدیریت وجود داشته باشد.

وی در توضیح ضرورت اجرای این طرح تصریح کرد: در بسیاری از جاهایی که بهره برداری صورت گرفته درختی جای درختان قطع شده رشد نکرده و زادآوری صورت نگرفته است، بنابراین استراحت دادن به جنگل‌ها ضروری بود زیرا اساتید و کارشناسان جنگل‌شناسی با بررسی‌ها دریافتند اگر به همین منوال پیش برود جنگل‌ها نابود می‌شود.

وی افزود: اگر بخواهیم کارشناسی تر به موضوع نگاه کنیم شاید لازم باشد دوره طولانی‌تری به جنگل‌ها استراحت داد و۱۰ سال کافی نیست. طرح استراحت جنگل زودتر از اینها باید انجام‌ می‌شد و حتی اکنون هم دیر اقدام شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نابودی جنگلها تو همین ۴۰ سال اتفاق افتاد برای جبران کسری درآمدهای نفتی چوب درختان و صادر کردن ضمنا از کدوم استراحت ۱۰ ساله حرف میزنید برای سد شفا رود که به سرعت دارن درختان و میبرن برای انتقال آب خزر هم که میخوان ۴۰ هکتار دیگه از جنگلها رو تخریب کنن استراحت ۱۰ ساله جنگل دروغیه که تازه اگر واقعیت میداشت بازم برای جبران تخریبهای ۴۰ سال گذشته کافی نبود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بخش خصوصی یا بخش زالوها و زالو زاده های خودتون

    • بدون نام

      همشو نمیشه بفروشن یه کمبش برا ملت میمونه .علی برکت الله .

    • سام

      سلام
      من خودم حیاطی دارم که تعدادی درخت میوه دارد چند تایی از انها بعلت آفت و پیر بودن از بین رفتن و سامان فضای سبز منو جریمه کرد و اظهار داشت که نباید درختان از بین میرفتند حالا چطور این درختان سرمایه های ملی به این سرعت از بین میروند که اگر قطع درختان به این منوال ادامه پیدا کند تا یکدهه دیگر درختی باقی نمی ماند.

    • بدون نام

      نحوه واگذاری جنگلها به بخش خصوصی جالب است جنگل سی سنگان را به دویست ملیون تومن به مدت نودونه سال به اقای دکتری ساکن امریکا داده اند واون دویست ملیون تومن را هم به ایشان وام داده اند اونوقت میگن ما فساد سیستماتیک نداریم

    • آزاد

      در چهل سال گذشته به جز جنگل خیلی دیگر تز منابع طبیعی و ایرانی از بین رفته

    • CR7

      پس باید فاتحه جنگلهارو بخونیم و سلام بگیم به برج های لاکچری

    • بدون نام

      جنگلی باقی مونده ؟ ...

    • بدون نام

      بخش خصوصی هم دلسوزه علی برکت الله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج