جاباما
۹۲۶۷۶۵
۷ نظر
۵۰۵۳
۷ نظر
۵۰۵۳
پ

پاک‌سازی هیجانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

بیشتر ما از نظر فیزیکی به طور طبیعی تمایل داریم قبل از یک اتفاق جدید، اقدامی جهت پاکسازی انجام دهیم؛ قبل از رفتن به مهمانی دوش می‌گیریم، وقتی قرار است مهمان بیاید خانه را تمیز می‌کنیم، میوه را قبل از خوردن می‌شوییم و خیلی کار‌های دیگر. اما متاسفانه فراموش می‌کنیم از نظر هیجانی نیز خود را پاکسازی کنیم، چون معمولا روح و روان‌مان را دست کم می‌گیریم.

برترین‌ها: بیشتر ما از نظر فیزیکی به طور طبیعی تمایل داریم قبل از یک اتفاق جدید، اقدامی جهت پاکسازی انجام دهیم؛ قبل از رفتن به مهمانی دوش می‌گیریم، وقتی قرار است مهمان بیاید خانه را تمیز می‌کنیم، میوه را قبل از خوردن می‌شوییم و خیلی کار‌های دیگر.

اما متاسفانه فراموش می‌کنیم از نظر هیجانی نیز خود را پاکسازی کنیم، چون معمولا روح و روان‌مان را دست کم می‌گیریم؛ دوباره ازدواج می‌کنیم در حالی که هنوز درد و خشم رابطه گذشته را با خود داریم. کار جدیدی را شروع می‌کنیم در حالی که هنوز زخم‌های شکستی که از کار سابق‌مان به جا مانده التیام پیدا نکرده است.

فرزندان‌مان را هنوز با ترس‌هایی که از دوران کودکی‌مان به جا مانده نگاه و ارزیابی می‌کنیم. انرژی‌ها و هیجانات جدید را روی قبلی‌ها تلنبار می‌کنیم و تعجب می‌کنیم چرا موقعیت‌های جدید، در نهایت همان حسی را به ما می‌دهند که در گذشته داشتیم و همه چیز تکرار می‌شود. کوله بار‌های پُر و سیاهی که تبدیل به تَلی از سیاهی و آشفتگی می‌شوند، اجازه‌ی وارد شدن فرصت‌ها و انرژی‌های جدید را قطعا نخواهند داد!

پاکسازی هیجانی یکی از بهترین کار‌هایی است که می‌توانید برای خودتان انجام دهید. هر زمان که احساس کردید حجمی از آشفتگی‌های فکری و هیجانات منفی و جورواجور شما را پریشان کرده‌اند، توصیه می‌کنیم پاکسازی هیجانی انجام دهید تا دوباره کنترل افکار و احساسات خود را به دست بیاورید و احساس سبُکی و آرامش کنید.

پاکسازی هیجانی چیست؟

پاک‌سازی هیجانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

پاکسازی هیجانی راهی برای رها شدن از هیجانات منفی است که شما را ناآرام کرده‌اند. پاکسازی هیجانی چیزی مشابه پاکسازی بدن‌تان است، اما در مورد هیجانات و افکارتان صورت می‌گیرد. پاکسازی هیجانی به شما کمک می‌کند به خود واقعی‌تان و زمان حال برگردید و از تمان حواس پرت‌کُن‌های دنیای بیرون جدا شوید. پاکسازی هیجانی روان‌تان را تصفیه می‌کند تا احساس بهتری پیدا کنید و صدای درون‌تان را بشنوید.

چرا پاکسازی هیجانی مهم است؟

اگر می‌خواهید حس و حال بهتری پیدا کنید و وضوح فکری داشته باشید پس باید پاکسازی هیجانی انجام دهید. پاکسازی هیجانی، تمام افکار منفی و بیهوده را که به خودتان چسبانده‌اید از شما دور می‌کند. این کار نه تنها کمک‌تان می‌کند از نظر روحی احساس بهتری پیدا کنید بلکه از نظر جسمی نیز حال‌تان بهتر خواهد شد. هیجانات شما به جسم‌تان مرتبط اند و اگر پُر از افکار و احساسات منفی باشید، در نهایت بدن‌تان با درست عمل نکردن و درد‌ها و عوارض به شما هشدار خواهد داد تا توجه‌تان را جلب کند.

چگونه پاکسازی هیجانی انجام دهید؟

شما می‌توانید هر چند روز که دوست دارید یا نیاز دارید، پاکسازی هیجانی انجام دهید، اما توصیه می‌کنیم دست کم به مدت سه روز این کار را انجام دهید. البته سه تا هفت روز پاکسازی هیجانی، مدتی است که می‌توانید بهترین نتایج را بگیرید. همه چیز بستگی به این دارد که وضعیت فعلی‌تان چیست و تا چه اندازه می‌خواهید از هیجانات منفی‌تان رها شوید. مطمئنا آنقدر احساس خوبی پیدا خواهید کرد که علاقه مند می‌شوید مدت طولانی‌تری آن را ادامه دهید.

پاکسازی هیجانی، انجام یک کار متفاوت و خارق العاده نیست و فقط به معنی «انجام ندادن» کار‌هایی است که حال‌تان را بد می‌کنند. در پاکسازی هیجانی، شما به عوامل بیرونی و افکار منفی خودتان اجازه نمی‌دهید ارتعاشات شخصی‌تان را تحت تاثیر قرار داده و به آن دیکته کنند. شما در مدت حداقل سه روز، هر زمان که احساس بدی پیدا کنید خواهید توانست ذهن‌تان را تغییر دهید.

پاک‌سازی هیجانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

نکته اول: شبکه‌های مجازی را حذف کنید

توصیه می‌کنیم طی روز‌های پاکسازی هیجانی، در هیچ شبکه مجازی و رسانه اجتماعی حضور نداشته باشید. همین حرکت ساده تا حدود بسیار زیادی از فشار‌ها و استرس‌های‌تان کم خواهد کرد. شبکه‌های مجازی این روز‌ها آنچنان جزو عادات ما شده‌اند که تقریبا هیچ وقت متوجه نمی‌شویم با روح و روان ما چه می‌کنند.

وقتی بار‌ها در روز سراغ شبکه‌های مجازی می‌روید، وارد زندگی و مشکلات مردم می‌شوید و ممکن است حال‌تان بد شود. با حذف تمام این شبکه‌ها، تاثیر قوی و مثبت این کار را روی خودتان خواهید دید. با کنار گذاشتن شبکه‌های اجتماعی، به خودتان فرصتی می‌دهید تا با قلب‌تان ارتباط برقرار کنید و بفهمید واقعا چه می‌خواهید، نه اینکه مشغول کار‌ها و خواسته‌ها و افکار دیگران شوید.

طی روز‌های پاکسازی هیجانی، نه تلویزیون تماشا کنید و نه به رادیو گوش بدهید. اگر بتوانید از هر گونه منبع امواج منفی بیرونی اجتناب کنید، بسیار عالی خواهد بود. اگر وسوسه شدید، به خودتان یادآوری کنید که فقط سه روز است، و اگر خواستید می‌توانید بعد از این دوره کوتاه دوباره به حالت قبل برگردید.

نکته دوم: افکار منفی را رها کنید

رها کردن افکار منفی کار سختی است، مخصوصا وقتی افراد زیادی دوروبرتان هستند. توصیه‌ی ما این است که از هر گونه فکر منفی که از سمت هر شخص دیگری به سمت‌تان می‌آید دوری کنید و اجازه ندهید فکرتان به آن سو برود. اگر کسی در مورد یک حادثه بد که در آن گوشه دنیا روی داده صحبت می‌کند، به هر بهانه‌ای شده اجازه ندهید ذهن‌تان درگیر آن شود.

احساس بد شما هیچ کمکی به ماجرای بدی که روی داده نخواهد کرد. افکار بد را از همان لحظه‌ای که می‌خواهند روی‌تان تاثیر بگذارند مهار کنید. شما می‌توانید با فکر کردن به موضوعی دیگر یا تغییر محل و موقعیت‌تان این لطف بزرگ را در حق خودتان بکنید.

اگر هم این خودتان هستید که افکار منفی را خلق می‌کنید، آن‌ها را بشناسید و فورا تمرکز و توجه‌تان را به سمت دیگری معطوف کنید که حال‌تان را خوب می‌کند.

شما هیچ وظیفه‌ای ندارید که به چیز‌های بد فکر کنید یا احساس بدی پیدا کنید. احساس بد و فکر بدِ شما هیچ کدام از مشکلات‌تان را حل نخواهد کرد. خیلی از افراد عادت دارند که غرق افکار منفی شوند. هدف از پاکسازی هیجانی این است که دست کم طی این سه روز بتوانید به خودتان کمک کنید و مغزتان را تمرین بدهید تا روی چیز‌هایی که می‌خواهد تمرکز کند نه روی چیز‌هایی که ناراحت‌تان می‌کند.

اگر یک فکر منفی وارد سرتان شد و شروع به جولان دادن کرد، توقف آن کار بسیار سختی خواهد بود. در این مورد باید اجازه دهید خودنمایی کند و بگذرد. بابت این فکر بد و ناخوشایند خودتان را سرزنش نکنید. فقط اجازه دهید بیاید و رد شود. دفعه‌ی بعد این فکر را زودتر تشخیص دهید و قبل از اینکه دوباره تمرکزتان را به دست بگیرد، متوقفش کنید.

پاک‌سازی هیجانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

نکته سوم: فقط هیجاناتی را که ارتعاش بالایی دارند آزاد بگذارید

این نکته هم مانند نکته‌ی قبلی است به اضافه‌ی اینکه باید به هیجانات مثبت خود که ارتعاشات بالایی دارند اجازه‌ی خودنمایی بدهید. این هیجانات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • آرامش
  • لذت
  • عشق
  • شادی
  • متانت
  • شوخ طبعی
  • قدردانی
  • اشتیاق

اگر به خودتان اجازه دهید طی دوره پاکسازی فقط همین هیجانات را داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید ارتعاشات بالا را حفظ کنید. طی این دوره، کلمات مثبت را مدام با خودتان تکرار کنید. می‌توانید کاغذی با خود داشته باشید و این کلمات را روی آن بنویسید. با این کار متمرکز ماندن فقط روی همین هیجانات و افکار ساده‌تر می‌شود.

اگر کسی خواست در مورد موضوعی منفی حرف بزند، چندان آزرده نخواهید شد، زیرا فقط به افکار با ارتعاشات بالا اجازه می‌دهید در ذهن‌تان بمانند. به عبارتی دیگر، به افکار با ارتعاشات پایین، «نه» بگویید و هرگز اجازه ندهید بیشتر از دو سه ثانیه در سرتان بمانند.

نکته چهارم: مدیتیشن کنید

سعی کنید طی دوره پاکسازی‌تان بیشتر مدیتیشن کنید. مدیتیشن برای کمک به شما در حفظ ارتعاشات بالا، بسیار عالی عمل می‌کند. اگر پایبند ماندن به اصول پاکسازی در این چند روز برای‌تان سخت است، با انجام مدیتیشن، مقاومت‌تان کمتر خواهد شد. اگر خودتان به تنهایی نمی‌توانید مدیتیشن انجام دهید می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی که برای کمک به شما وجود دارند استفاده کنید و مدیتیشن هدایت شده انجام دهید.

پاک‌سازی هیجانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

نکته پنجم: قدردانی کنید

تمرین قدردانی کمک‌تان می‌کند ارتعاشات خود را بالا ببرید و بار منفی هیجانی‌تان را تخلیه نمایید. قدردانی، فرکانس بسیار بالایی دارد و بسیار عالی است اگر دست کم یک بار در روز این کار را انجام دهید.

نکته ششم: لبخند بزنید

این ساده‌ترین راه حفظ موقعیت‌تان در ارتعاشات مثبت است. دلیل اینکه لبخند زدن بسیار موثر است این است که مغزتان را فریب می‌دهد که شاد‌تر باشد، حتی زمانی که احساس شادی نمی‌کنید. واقعیت همین است! لبخند زدن وقتی که حال‌تان خوب نیست، ارتعاشات‌تان را تغییر می‌دهد.

نکته هفتم: تلویزیون ممنوع!

تلویزیون بیشتر از آنچه متوجه شوید بر ارتعاشات‌تان اثر می‌گذارد. وقتی شما تصویری استرس برانگیز می‌بینید، این ارتعاشات را وارد دنیای خودتان می‌کنید؛ بنابراین اگر هم قرار است تلویزیون تماشا کنید، فقط چیز‌هایی را ببینید که استرس ایجاد نمی‌کنند و فقط جنبه‌ی سرگرمی دارند.

نکته هشتم: خوش بگذرانید و بخندید

انجام یک فعالیت مفرح و سبُک، ارتعاشات‌تان را بالا برده و حواس‌تان را از هیجانات منفی پرت خواهد کرد. یک سرگرمی جالب برای خود پیدا کنید یا شرایطی فراهم نمایید که بتوانید بخندید. اگر می‌دانید چه چیزی شادتان می‌کند و شما را می‌خنداند سراغ همان بروید. واقعا خودتان را بخندانید، حتی اگر حوصله‌اش را ندارید. خندیدن فوق العاده تاثیرگذار است و همه‌ی ما در زندگی به آن نیاز داریم.

نکته نهم: غذا‌های سالم بخورید

درست است که قرار است هیجانات خود را پاکسازی کنید، اما این روند بر جسم‌تان نیز اثر خواهد گذاشت، چون جسم و روان با هم مرتبط اند. هر اتفاقی که برای یکی از این دو بیفتد برای آن دیگری هم خواهد افتاد. سعی کنید غذا‌های سالم و سبُک بخورید. اتفاق جالبی که می‌افتد این است که حتی بعد از پایان دوره‌ی پاکسازی نیز تمایل بیشتری به غذا‌های سالم خواهید داشت، در نتیجه کم کم عادت می‌کنید تغذیه سالم داشته باشید. وقتی تغذیه‌تان سالم باشد، ذهن‌تان نیز سالم‌تر خواهد بود.

پاک‌سازی هیجانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

نکته دهم: تحرک بدنی داشته باشید

سعی کنید حداقل ۱۵ دقیقه در روز نرمش و فعالیت کنید. بدن شما دوست دارد تحرک داشته باشد. تحرک بدنی کمک‌تان خواهد کرد راحت‌تر بتوانید پروسه‌ی پاکسازی هیجانات‌تان را طی کنید.

ارتباط پاکسازی هیجانی با پیشگیری از بیماری‌ها

پاکسازی هیجانی علاوه بر فواید روحی و روانی می‌تواند از بروز خیلی از بیماری‌ها نیز پیشگیری کند. ارتباط میان عوارض روحی و روانی مزمن (که شایع‌ترین آن‌ها استرس است) با بیماری‌های جدی از نظر علمی ثابت شده است. مطالعه‌ای که دانشگاه هاروارد روی ۱۳۰۵ نفر انجام شد نشان داد عصبانی‌ترین مرد‌ها نسبت به سایرین، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی بودند.

به گفته‌ی محققان، استرس مانند نوعی تقویت کننده در تسریع و انتشار سرطان سینه عمل می‌کند. استرس به سلول‌های سرطانی کمک می‌کند رشد کرده و متاستاز بدهند.

چند نکته جهت کمک به پروسه‌ی پاکسازی هیجانی

خودتان را از خشم رها کنید

آدم‌هایی را که از دست‌شان عصبانی هستید مشخص کنید. درمورد احساس‌تان و هر چیزی که به خشم‌ تان نسبت به این افراد مربوط می‌شود بنویسید. حالا مانند یک فرد بزرگسال و بالغ به آن‌ها نگاه کنید و یک ارزیابی فوری و کلی ارائه بدهید. بعد از این کار خواهید دید که مسیر پیش روی‌تان، مشخص خواهد بود.

خودتان را از احساس گناه رها کنید

ببینید در حق چه کسانی بدی کرده‌اید و از چه کسانی باید عذرخواهی کنید. فکر کنید به چه کسانی باید خسارت بدهید و با چه چیز‌هایی می‌توانید اشتباهات خود نسبت به دیگران را جبران کنید. طبق نگرش‌تان برای این کار برنامه‌ای بچینید.

پاک‌سازی هیجانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

خودتان را از خاطرات بدی که آزارتان می‌دهند رها کنید

لیستی از خاطرات بدتان که همچنان آزارتان می‌دهند تهیه کنید. سپس هر کدام را کاملا مرور کرده و از زاویه‌ای دورتر نگاه‌شان کنید. فرض کنید به عنوان یک نظاره‌گر بی‌طرف آن‌ها را می‌بینید. از خودتان بپرسید از هر یک از این خاطرات چه درسی می‌توانید بگیرید، و سپس پرونده‌ی هر کدام را در ذهن‌تان ببندید.

خودتان را از سرزنش رها کنید

ببینید معمولا با چه کلماتی خود را سرزنش می‌کنید، آن‌ها را بنویسید. خودتان را سانسور نکنید، همه را بنویسید و نگاه‌شان کنید، هر عبارت را با دقت و به آرامی تکرار کنید. سپس با گوش دادن هدفمند، اما بی‌تفاوت به صدا‌های معمولی اطراف‌تان (مانند صدای موتور یخچال، ترافیکی در دوردست‌ها، فن و ...) ذهن‌تان را کاملا پاک و خنثی کنید. وقتی فکرتان پاک و شفاف شد فورا ان کاغذ را دور بیندازید.

نتیجه‌ی پاکسازی هیجانات چه خواهد بود؟

بعد از پاکسازی هیجانی احساس خیلی خوبی خواهید داشت. با کنار گذاشتن شبکه‌های مجازی حتی برای چند روز، احساس خواهید کرد هیچکس دیگری نمی‌تواند روی شما اثر بگذارد و انرژی‌تان صرف زندگی دیگران نمی‌شود. به آرامشی درونی می‌رسید که در آن، هم بهتر می‌توانید فکر کنید و هم عملکرد خیلی بهتری خواهید داشت، چون موضوعات زیاد و آشفته کننده، ذهن‌تان را درگیر نمی‌کنند و بهتر می‌توانید روی کار و زندگی شخصی‌تان تمرکز کنید.

امواجی از قدردانی و رضایت شما را در بر می‌گیرند و می‌توانید با کوچک‌ترین داشته‌های‌تان شاد باشید. خیلی از افراد تجربه می‌کنند که بعد از دوره‌های پاکسازی، خیلی بیشتر قادر به کمک به دیگران هستند و با کمک‌های داوطلبانه، به آرامش می‌رسند و انرژی می‌گیرند.

بعد از دوره‌های پاکسازی به خود واقعی و قدرتمندتان دست پیدا می‌کنید و متوجه می‌شوید که کنترل زندگی‌تان را در دست دارید. سعی کنید حداقل چهار بار در سال این پاکسازی را انجام دهید تا ارتعاشات بالاتری را به خود جذب کنید و از زندگی‌تان راضی‌تر باشید.

منابع: infinitesoulblueprint ،powerofpositivity

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همیشه فکر می کنید از وضع فلاکت بار فعلی شرایط بدتری در کار نیست ولی هست اگر ذهن آرومی نداشته باشید و آدم عصبی باشید و همیشه با همه چیز حالت نق نق و غرغرکنان برخورد کنید احتمال اینکه به زودی بیماری های خطرناک اعصاب بگیرید زیاده، بسیاری از آنها در حالت خفیف می تونستند چند دهه بمونند ولی ما بیدارشون می کنیم کاری که من کردم و الان دارم سزاشو میدم
      درد، هزینه گزاف، کمبود دارو
      با هر اعتقادی که دارید به هرچیز با دید خوب نگاه کنید،حتی خودفریبی کنید!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به شدت با شما هم عقیده ام
        چون خودم هم الات دقیقا همین شرایطو دارم و حسرت می خورم که ای کاش ده سال پیش یکی اینارو بهم میگفت جوونیمو هدر نمی دادم

    • الی

      متنایی رو که میذارید
      خیلی طولانیه
      نمیشه خلاصه ترش کنین

      حوصله سر بره
      خوبه مفیده
      ولی طولانیه

      پاسخ ها

      • بابک

        انسان موجودی است دو بعدی یک بعد فیزیکی وبعد روحی روانی یا معنوی .متاسفانه ما از بدو تولد آموزش دیده ایم که فقط روی بعد فیزیکی تمرکز داشته باشیم و تنها حفظ ظاهر کنیم بخاطر همین هیچوقت به آرامش درونی و رضایت باطنی نخواهیم رسید چون روح و روان ما همانطور بدون مواظبت و نگاهداری مانده است .در حالی که 95درصد وجود ما همان روان است که باعث رفتار و اعمال ما میشود و چون آموزش ندیده ایم رفتار و صفات خوبی از درون خارج نمیشود بنابراین تصمیم میگیریم که نقش بازی کنیم و نیات درونی خود را برعکس نشان دهیم .نتیجه اینکه تا آخر عمر مشغول نقش بازی کردن میباشیم و این تضاد درونی تمام انرژی ما را هدر میدهد هیچ کس نمیتواند به انسان کمک کند و آرامش دهد بجز خودش کافی است از درون تغییر کنیم تا بازتاب آن به رفتار مناسب بینجامد بدون آنکه احتیاجی به نقش آفرینی باشد .با این تغییر تمام انرژی ذخیره خواهد شد و به آرامش درونی خواهیم رسید چون دیگر نگران لو رفتن نیات و افکار خود نخواهیم بود.
        چون خانم الی حوصله متن های بلند را ندارد
        دنباله مطلب در زمان دیگر ....

      • سمیه حیدری

        خوبن متناش

    • بدون نام

      ممنونم ، استفاده کردیم.

    • بدون نام

      عاااالی بود از این مطالب بیشتر لدفا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج