۹۲۷۱۶۴
۶ نظر
۵۰۰۵
۶ نظر
۵۰۰۵
پ

تفاوت هزینه‌ی پردرآمدترین و کم‌درآمدترین دهک‌ها

اینکه دهک‌های درآمدی در ایران و به‌ویژه دهک دهم (پردرآمدترین) چگونه و تحت چه شرایطی درآمد کسب کرده و هزینه می‌کنند، سوالی است که به‌واسطه کمبود آمارهای قابل استناد نمی‌توان با جزئیات بیشتر و مفصل‌تر درباره آنها سخن گفت.

روزنامه فرهخیتگان: اینکه دهک‌های درآمدی در ایران و به‌ویژه دهک دهم (پردرآمدترین) چگونه و تحت چه شرایطی درآمد کسب کرده و هزینه می‌کنند، سوالی است که به‌واسطه کمبود آمارهای قابل استناد نمی‌توان با جزئیات بیشتر و مفصل‌تر درباره آنها سخن گفت.

تفاوت هزینه‌ی پردرآمدترین و کم‌درآمدترین دهک‌ها

هزینه خوراک هر ثروتمند ایرانی ۵.۵ برابر کم‌درآمدها

هزینه‌های خانوار به‌طور کلی به دو بخش خوراکی و غیرخوراکی تقسیم می‌شود. بررسی داده‌های آماری مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در سال 1397 مجموع ارقام هزینه‌شده بخش خوراکی در دهک دهم (پردرآمدترین) 19.2 میلیون تومان و در دهک کم‌درآمد حدود 3.5 میلیون تومان بوده است. به عبارت دیگر، هر خانوار در دهک پردرآمدها حدود 5.5 برابر خانوارهای کم‌درآمد برای بخش خوراکی خود هزینه کرده است.

هزینه تنقلات هر ثروتمند ایرانی ۶۴ برابر کم‌درآمدها

طی سال 97 بین بخش‌های هزینه‌ای، بالاترین میزان نابرابری مربوط به مصرف غذاهای آماده و تنقلات است، به‌طوری که هر خانوار در دهک دهم (پردرآمد) در حالی نزدیک به دومیلیون تومان برای غذاهای آماده و تنقلات هزینه کرده که این میزان برای دهک اول (کم‌درآمد) حدود 31 هزار تومان است؛ یعنی خانوارهای پردرآمد ایرانی طی سال 97 حدود 64 برابر بیشتر از کم‌درآمدها غذاهای آماده و تنقلات مصرف کرده‌اند.

هر ثروتمند ایرانی ۱۹ برابر کم‌درآمدها خشکبار می‌خرد

پس از غذاهای آماده و تنقلات، گروه خشکبارها دومین گروه از هزینه‌های خوراکی هستند که دارای بالاترین میزان نابرابری در مصرف بین دهک پردرآمد و کم‌درآمدند، به‌طوری که داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد هر خانوار کم‌درآمد کشور (دهک اول) در حالی طی سال 97 حدود 52 هزار تومان برای خشکبار هزینه کرده که هزینه خانوارهای پردرآمد (دهک دهم) در این گروه 986 هزار تومان یا به‌عبارت دیگر، 19 برابر بیشتر از کم‌درآمدها بوده است.

مصرف گوشت ماهی هر ثروتمند ایرانی ۱۶ برابر کم‌درآمدها

سومین بخش هزینه‌ای در بخش خوراکی که بیشترین میزان نابرابری را نشان می‌دهد، هزینه خرید گوشت حیوانات دریایی اعم از گوشت ماهی، میگو و... است. در این بخش آمارها نشان می‌دهد هر خانوار کم‌درآمد (دهک اول) در حالی طی سال 97 فقط 36 هزار تومان (به‌اندازه خرید یک کیلوگرم ماهی) در بخش گوشت حیوانات دریایی هزینه کرده که این میزان برای خانوار پردرآمد 16 برابر بیشتر و 584 هزار تومان (به‌اندازه خرید 19 کیلوگرم ماهی) بوده است.

مصرف گوشت هر ثروتمند ایرانی ۱۲ برابر کم‌درآمدها

پس از بخش‌های مذکور، در رتبه چهارم و پنجم مصرف، انواع شیرینی‌ها و گوشت دام قرار دارد. در این زمینه آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد طی سال 97 یک خانوار کم‌درآمد در حالی 73 هزار تومان برای خرید انواع شیرینی‌ها (به‌اندازه خرید 3 کیلوگرم شیرینی) و 222 هزار تومان برای گوشت دام (به‌اندازه خرید دو کیلوگرم گوشت دام) هزینه کرده که این میزان برای هر خانوار پردرآمد (دهک دهم) در بخش خرید انواع شیرینی‌ها حدود 924 هزار تومان (به‌اندازه خرید 30 کیلوگرم شیرینی) و در بخش خرید گوشت دام حدود 2.6 میلیون تومان (به‌اندازه خرید حدود 24 کیلوگرم گوشت دام) است. یعنی هر خانوار ثروتمندتر در سال 97 حدود 12.6 برابر در شیرینی‌ها و 12 برابر در بخش خرید گوشت دام بیشتر از کم‌درآمدها هزینه کرده است.

پردرآمدها ۸ برابر کم‌درآمدها میوه مصرف می‌کنند

مصرف انواع میوه، بخش دیگری از هزینه‌های خانوارهاست که در این بخش نیز داده‌های آمار حکایت از شکاف و نابرابری گسترده در مصرف خانوارهای کم‌درآمد و پردرآمد دارد. در این بخش طبق داده‌های مرکز آمار ایران، هر خانوار در دهک اول (کم‌درآمد) طی سال 97 در حالی حدود 246 هزار تومان برای خرید میوه هزینه کرده که این میزان برای پردرآمدها حدود یک‌میلیون و 930 هزار تومان یا حدود 7.8 برابر کم‌درآمدهاست. در کنار انواع میوه‌ها، مصارف خانوارهای کم‌درآمد و پردرآمد در بخش‌های دیگر نیز حکایت از نابرابری عمیق دارد، به‌طوری که طبق بررسی‌ها، میزان مصرف هر خانوار پردرآمد طی سال 97 در مصرف انواع نوشیدنی حلال 6.5 برابر، در مصرف غلات 6.3 برابر، در مصرف شیر و فرآورده‌ها 4.1 برابر، در مصرف انواع سبزی، حبوبات و دخانیات 3.4 برابر، در مصرف نان، قند و شکر نیز بیش از 1.5 برابر بوده است.

هزینه رفاهی ثروتمندان ایرانی ۱۴ برابر کم‌درآمدها

برخلاف بخش خوراک که نسبتا شکاف و نابرابری هزینه‌ای بین خانوارهای کم‌درآمد و پردرآمد در آن کمتر مشهود است، در بخش هزینه‌های غیرخوراکی شکاف هزینه به‌طور گسترده‌ای دیده می‌شود. شاید دلیل این امر در اولویت دادن هزینه‌ای خانوارهاست. بر این اساس خانوارهای کم‌درآمد زمانی که در سطح حداقل معیشت قرار می‌گیرند (قدرت خرید آنها کم می‌شود)، عمدتا برای برآورده کردن هزینه‌های اولیه (خوراک، پوشاک و مسکن) برنامه‌ریزی کرده و در مرحله و اولویت بعدی، برای تفریح و مسافرت، خرید لوازم منزل، بهداشت و درمان، تحصیل و آموزش و... هزینه می‌کنند. در این زمینه بررسی داده‌های آماری نشان می‌دهد اگرچه در بخش هزینه‌های خوراکی خانوارهای کم‌درآمد و پردرآمد، نابرابری هزینه‌ای 5.5 برابر است، اما در بخش هزینه‌های غیرخوراکی خانوارهای پردرآمد 14.4 برابر کم‌درآمدها برای رفاه خود هزینه کرده‌اند، به‌طوری که طی سال 97 هزینه غیرخوراکی یک خانوار کم‌درآمد (دهک اول) در حالی کمتر از 7 میلیون تومان (دقیقا 6.7 میلیون تومان) است که این میزان برای خانوارهای پردرآمد (دهک دهم) نزدیک به 98 میلیون تومان (دقیقا97.7 میلیون تومان) است.

ارزش اثاثیه منزل هر ثروتمند ایرانی ۱۱۶ برابر کم‌درآمدها

در بخش هزینه‌های غیرخوراکی، طبق داده‌های مرکز آمار ایران هر خانوار کم‌درآمد طی سال 97 در حالی حدود 2700 تومان به‌طور میانگین برای اثاثیه منزل هزینه کرده که این میزان با فاصله 116 درصدی برای خانوارهای پردرآمد (دهک دهم) حدود 315 هزار تومان بوده است.

هزینه‌های زینتی پردرآمدها ۹۴ برابر کم‌درآمدها

پس از هزینه‌های اثاث منزل، هزینه‌های مربوط به لوازم زینتی و شخصی کم‌درآمدها و پردرآمدها در رتبه دوم نابرابری‌ها قرار دارد، به‌طوری که هر خانوار کم‌درآمد در حالی طی سال 97 حدود 11 هزار تومان برای لوازم زینتی و شخصی هزینه کرده که این میزان با فاصله 94 برابری برای خانوارهای پردرآمد بیش از یک‌میلیون تومان است.

تفریح و سرگرمی پردرآمدها ۸۷ برابر کم‌درآمدها

تفریح و سرگرمی نیز از دیگر بخش‌های هزینه‌های غیرخوراکی است که موجب بهبود و تقویت سلامت جسم و روان می‌شود، با این حال در این شاخص نیز خانوارهای کم‌درآمد ایرانی (دهک اول) طی سال 97 در حالی کمتر از 15 هزار تومان برای این بخش هزینه کرده‌اند که این میزان برای پردرآمدها با فاصله 87 برابری حدود یک‌میلیون و 270 هزار تومان است.

هزینه مسافرت پردرآمدها ۵۶ برابر کم‌درآمدها

در کنار تفریح و سرگرمی که امری مربوط به درون شهر یا محل زندگی فرد است، هزینه‌های مسافرت برون‌شهری یا مسافرت‌های دسته‌جمعی نیز بین خانوارهای کم‌درآمد و پردرآمد بسیار قابل‌تامل است، به‌طوری که طبق داده‌های آماری مرکز آمار ایران در سال 97، یک خانوار کم‌درآمد در حالی حدود 17 هزار تومان هزینه برای این بخش اختصاص داده که این میزان برای خانوارهای پردرآمد با اختلاف 47 برابری حدود 963 هزار تومان است.

هزینه پوشاک و کفش ثروتمندان ۳۸ برابر کم‌درآمدها

کفش و پوشاک نیز بخش دیگری از هزینه‌های غیرخوراکی خانوار است که در این بخش نیز نابرابری بین گروه‌های درآمدی جالب‌توجه است، به‌طوری که طی سال 97 در حالی یک خانوار کم‌درآمد (دهک اول) حدود 119 هزار تومان برای این بخش هزینه کرده که این میزان با اختلاف 38 برابری برای خانوار پردرآمد حدود 4.6 میلیون تومان بوده است.

هزینه‌های تحصیلی ثروتمندان ۳۸ برابر کم‌درآمدها

تحصیل و آموزش نیز از دیگر بخش‌هایی است که با وجود اینکه یارانه‌های حمایتی قابل‌توجهی به این بخش اختصاص می‌یابد، اما در سال‌های اخیر با پر و بال گرفتن بخش غیردولتی برای تحصیل ثروتمندان، شکاف هزینه‌ای بین طبقات اجتماعی کم‌درآمد و پردرآمد بیشتر شده است. در این زمینه داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد طی سال 97 یک خانوار کم‌درآمد در حالی حدود 69 هزار تومان در این بخش هزینه کرده که این میزان با فاصله 38 برابری برای خانوارهای پردرآمد حدود 2.6 میلیون تومان بوده است.

۶۳ درصد هزینه رفاهی کم‌درآمدها صرف مسکن می‌شود

از نکات جالب‌توجه بخش هزینه‌های غیرخوراکی خانوارها، سهم 63 درصدی مسکن از کل هزینه‌های غیرخوراکی خانوارهای کم‌درآمد است، به‌طوری که در این زمینه بررسی داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد طی سال 97 هر خانوار کم‌درآمد در حالی نزدیک به 4.3 میلیون تومان برای بخش مسکن هزینه کرده که کل هزینه‌های غیرخوراکی این خانوارها حدود 6.8 میلیون تومان بوده است. اما در همین زمینه بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف سهم 63 درصدی مسکن در سبد هزینه‌های غیرخوراکی خانوارهای کم‌درآمد، در سبد هزینه‌های غیرخوراکی پردرآمدها مسکن سهم 38 درصدی دارد، به‌طوری که از کل 97.7 میلیون تومان هزینه غیرخوراکی خانوارهای پردرآمد،37.2 میلیون تومان آن به بخش مسکن مربوط می‌شود و مابقی صرف تفریح، تحصیل، مسافرت، پوشاک، لوازم زنیتی شخصی و اثاث منزل و...

درآمد پردرآمدها ۷ برابر بیشتر از کم‌درآمدها

طبق داده‌های مرکز آمار ایران، بررسی میزان درآمد سالانه دهک‌های درآمدی نشان می‌دهد طی سال 97 میزان درآمد دهک اول حدود15.4 میلیون تومان، برای دهک دوم حدود22.5 میلیون تومان، برای دهک سوم حدود 26.5 میلیون تومان، برای دهک چهارم حدود 30.1 میلیون تومان، برای دهک پنجم حدود 34.4 میلیون تومان، برای دهک ششم حدود 39.1 میلیون تومان، برای دهک هفتم حدود 45.5 میلیون تومان، برای دهک هشتم حدود 52 میلیون تومان، برای دهک نهم حدود 65 میلیون تومان و برای دهک دهم بیش از 104 میلیون تومان بوده است. به‌عبارت دیگر، طی سال 97 فاصله درآمدی دهک اول (کم‌درآمدترین) و دهک دهم (پردرآمدترین) حدود هفت برابر است.

تفاوت هزینه‌ی پردرآمدترین و کم‌درآمدترین دهک‌ها

تفاوت هزینه‌ی پردرآمدترین و کم‌درآمدترین دهک‌ها

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عبدالله

      این امارهم باواقعیت جامعه فاصله زیاپی دارد شماخودت هزینه کم درامدهارا درکل جمع بزن ببین چندبرابرحداقل حقوق می شود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بطور کلی حدود دو تا سه میلیون نفر جزء دهک های بالایی هستند و حدود هشتاد و یک میلیون مانده ده میلیون باز میتوانند زندگی کنند در آخر هفتاد میلیون فقط میخواهند زنده بمانند این موضوع را از مسئولین رده بالا تا پایین ترین فرد هم میداند اما هیچ راهکاری جهت عدالت اجتماعی وجود ندارد،

    • بدون نام

      خوش به حال پر درآمدها

    • بدون نام

      این امار هم کذبه 19درصد مردم خشبار گوشت،میوه،سرگرمی....نمیدونن چیه

    • کارگر

      ننگ بر شما
      15 کشور اول که در جدول ذکر شد از لحاظ منابع معدنی و نفت و گاز کاملا فقیر هستن به جز نروژ و کانادا که مقدار بسیار کمی نفت در دریا دارن که استخراجش به خاطر شرایط منطقه بسیار سخت و خطرناکه در حالیکه در ایران ما برای نمونه در مسجدسلیمان همیشه نفت به طور طبیعی از اعماق به سطح زمین تراوش میکنه و بوی گاز طبیعی در سطح شهر پخش میشه حالا بماند ذخایر عظیم معادن فلزات و کانیها و اینه وضعیت مردم شریف و مظلوم و قانع ما

    • افسرده

      پس ما دهک‌های ضعیف جایی در این روزگار نداریم (( کاش مرگ بیاید و بیشتر از این خفت نکشیم )) کشور برا اغنیا خوبه ، نه بدبختها و بیچاره ها . کار دولت شده فقط و فقط ، وعده وعده وعده ، تا کی ؟؟ چند نسل باید عوض بشه تا روزی روزگاری یک نسلی پا بدنیا بگذاره که روی خوش از زندگی ببینه //

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج