جاباما
۹۲۷۳۷۴
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

بازماندنِ وزارت ارشاد از تامین طرح پاییزه کتاب

نشست خبری بیست و هفتمین هفته کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حضور جمعی از مسئولان خانه کتاب در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.

ایلنا: در نشست خبری بیست و هفتمین هفته کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، نیکنام حسینی‌پور (مدیرعامل خانه کتاب) با بیان بخش‌هایی از برنامه‌های هفته کتاب اظهار داشت: شعار هفته کتاب در سال جاری نیز همان شعار سال گذشته است که البته پیرامون آن نقدهایی صورت گرفت ولی شعار «حال خوش خواندن» خواندن برای هفته کتاب امسال نیز تمدید شد.

بازماندنِ وزارت ارشاد از تامین طرح پاییزه کتاب

وی در ارتباط با نامگذاری روزهای هفته کتاب نیز خاطرنشان ساخت: ما در سال جاری رویکردهای خود را تغییر دادیم و از چهارشنبه هفته کنونی آغاز می‌شود و هر یک از روزها متناسب با موضوعی پیرامون کتاب نامگذاری شده است.

مدیرعامل خانه کتاب افزود: با توجه به اهمیت بحث وقف بسیار مهم است که ما در وضعیت اقتصادی کنونی بتوانیم از ظرفیت‌های خیرین و وقف‌کنندگان برای حوزه کتاب نیز بهره ببریم که در این زمینه هماهنگی‌های خوبی نیز با سازمان اوقاف و امور خیریه ترتیب داده شده و البته برنامه‌هایی نیز در این زمینه برای ساخت کتابخانه‌های وقفی در سراسر کشور آغاز شده است.

وی در ارتباط با برنامه‌های بین نهادی هفته کتاب نیز اظهار داشت: ما در حوزه کودک هماهنگی‌های خوبی با نهادهای متولی امور کودکان از جمله وزارت آموزش و پرورش و همچنین وزارت ارشاد صورت دادیم و امیدواریم که در سالیان آینده نسل‌های کتابخوانی داشته باشیم.

حسینی‌پور همچنین در ارتباط با میزان مشارکت نهادهای مختلف در برنامه‌های هفته کتاب اذعان داشت:‌ در سال جاری بیش از 70 نهاد در برنامه‌های هفته کتاب مشارکت دارند که نسبت به سال گذشته با رشد 20 درصدی مواجه شده است.

وی افزود: بنا را بر این گذاشتیم که هفته کتاب ایران علاوه بر ایران در 12 کشور مختلف جهان و در حوزه‌های مختلف اعم از ایران‌شناسی و زبان فارسی برگزار کنیم. همچنین دعوت از ایرانیان خارج از کشور برای کتابخوانی ازجمله راهبردهای بسیار مهم ماست تا میان ایرانیان نسل سوم و چهارم خارج از کشور با سرزمین مادری به حداقل شکاف فکری و فرهنگی برسیم و کوشیده‌ایم تا مشارکت سازمان‌های مختلف را برای اجرای هرچه بهتر طرح‌های مربوط به این هفته جذب و عملیاتی کنیم.

حسینی‌پور در ارتباط با برنامه‌های خانه کتاب در هفته کتاب اظهار داشت: افتتاحیه هفته کتاب با تجدید میثاق با بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز خواهد شد. افتتاحیه هفته کتاب در یزد نیز به عنوان پایتخت کتاب، رونمایی از 24 اثر با موضوع امام رضا(ع)، ازجمله مهمترین طرح‌های خانه کتاب در این حوزه است.

مدیرعامل خانه کتاب در ارتباط با طرح پاییزه کتاب نیز اظهار داشت: متاسفانه به علت عدم وجود افق روشن در ارتباط با بودجه‌های کلان وزارت ارشاد و امکان عدم تخصیص اعتبارات به این وزارتخانه، امسال طرح پاییزه کتاب در شهرستان‌های کشور برگزار نخواهد شد اما در شهر تهران و با کمک شهرداری تهران قرار شد که اعتبارات لازم برای اجرای این طرح تامین شود.

وی همچنین در رابطه با جشنواره کتاب و رسانه نیز اظهار داشت: بیش از هزار اثر در سایت جشنواره ثبت نام کردند که این نشان دهنده استقبال گسترده از این جشنواره است. وزارت آموزش و پرورش نیز جشنواره دانایی و توانایی را با حضور بیش از 500 هزار دانش آ‌موز در 50 هزار مدرسه کشور برگزار خواهد کرد که طی آن برنامه‌های ویژه کتابخوانی دانش آموزان و همچنین حضور نویسندگان در مدارس پیش‌بینی شده است.

حسینی‌پور ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی نیز با توجه به سوابق درخشانی که در دهه‌های پیشین در حوزه معرفی کتاب در روستاها داشت امسال نیز حضور فعال و پررنگی دارد.

وی افزود: اختتامیه بیست و ششمین هفته کتاب دانشجویی همزمان با هفته کتاب برگزار خواهد شد و همچنین قرار شد که نشان سالیانه دهخدا که به پژوهش‌های برتر علوم انسانی تخصیص می‌یافت؛ به علت مشکلات مالی به نشان دوسالانه بدل شود.

مدیرعامل خانه کتاب همچنین در ارتباط با سایر برنامه‌های هفته کتاب یادآور شد: دانشگاه شهید بهشتی با همکاری جهاد دانشگاهی از 27 آبانماه جشنواره ادبیات کودک و نوجوان را برگزار خواهد کرد. همچنین دومین جشنواره پوپک دانا که به همت خانه کتاب برگزار می‌شود. امسال 580 اثر ارسالی به جشنواره را داوری خواهد کرد که 14 اثر برگزیده اصلی و 100 اثر برگزیده قابل تقدیر خواهد داشد. همچنین با همکاری انجمن مترجمان برنامه‌هایی تحت عنوان زیر چتر نقد در ارتباط با نقد ترجمه‌های آثار مختلف برگزار خواهد شد و از مترجمان برتر تجلیل خواهد شد. همچنین دومین جلد از کتاب تاریخ شفاهی حوزه نشر رونمایی خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با نحوه برگزاری طرح پاییزه کتاب ابراز داشت: این طرح حتما امسال در تهران برگزار خواهد شد و شهرداری تهران به عنوان پشتیبان اصلی این طرح حضور فعالی خواهد داشت و برنامه‌های این طرح از روز 23 آبان لغایت 30 آبان‌ماه با تخفیف 20 درصدی بر فروش کتاب‌های ناشران ثبت‌نام کننده در طرح اجرا خواهد شد.

وی افزود: یکی از طرح‌‌های مهمی که عادلانه‌ترین نوع توزیع یارانه بود همین توزیع یارانه کتاب در طرح‌های فصلی بود و اهمیت این نکته در آزاد بودن فرآیند خرید توسط مخاطبین نمودار می‌شد.

در ادامه رجایی دبیر جشنواره صفحه خیال (کتاب در فضای مجازی) در رابطه با دومین دوره برگزاری این جشنواره اظهار داشت: این جشنواره در پنج محور اصلی برگزار خواهد شد محور نخست در ارتباط با طرح‌های دیجیتال، بسترهای آنلاین، بازی‌های رایانه‌ای، اپلیکیشن‌ها و استارت‌آپ‌ها است که در واقع تشویق تولیدکنندگان محتوای مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی در این حوزه را عهده‌دار است محور دوم فضای مجازی و کنشگران اجتماعی است که در واقع به دنبال بررسی پویش‌هایی است که بیشترین اثرگذاری را در ارتباط با خواندن و نوشتن و همچنین نقد آثار مختلف را برعهده دارند و در و اقع از ظرفیت بالایی برای سنجش ذائقه عمومی بهره‌ می‌برند.

وی افزود: سومین محوری که در جشنواره امسال مورد توجه قرار می‌گیرد به‌کارگیری فناوری‌های نوظهور در حوزه کتاب و کتابخوانی است. چهارمین محور را ر ارتباط با پژوهش درباره کتاب در فضای مجازی به خود اختصاص می‌دهد و در پایان پنجمین محور به محورهای مهارتی و مردمی نظیر تصویرگری کتاب و همچنین سایر توانمندی‌های مهارتی در این حوزه اختصاص دارد و البته از دوره آ‌ینده کارگاه‌های مهارتی مرتبط با حوزه فناوری‌های نشر برای متقاضیان نیز برگزار خواهد شد.

رجایی در پایان اظهار داشت: پویش #داننده-شو با همین هشتک در ارتباط با استندآپ‌های کوتاه مرتبط با کتاب نیز در فضای مجازی برقرار خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج