۹۲۷۹۴۷
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

مهاجرانی: باید مقابل عراق محتاط باشیم

تیم ملی پنجشنبه هفته جاری باید به مصاف تیم ملی عراق برود تا به این ترتیب پرونده دور رفت انتخابی جام‌جهانی در منطقه آسیا بسته شود.

فرهیختگان: تیم ملی پنجشنبه هفته جاری باید به مصاف تیم ملی عراق برود تا به این ترتیب پرونده دور رفت انتخابی جام‌جهانی در منطقه آسیا بسته شود. این دیدار درحالی برگزار می‌شود که برخی مسائل حاشیه‌ای قبل از برگزاری اردوی تیم ملی، علاقه‌‌مندان به فوتبال را نگران کرد تا مبادا نتیجه دیدار با بحرین نیز در دیدار بعدی مقابل عراق تکرار شود. درخصوص بررسی این دیدار و شرایط فنی تیم ملی سراغ سرمربی سابق تیم ملی و یکی از بزرگان فوتبال ایران رفتیم. گفت‌وگو با حشمت مهاجرانی را در زیر می‌خوانید.

ابتدا از قهر بدموقع ویلموتس آغاز کنیم. در آستانه دیدار حساس با عراق این مساله به تیم ملی ضربه نمی‌زند؟

این موضوع را باید از ۲ منظر بررسی کرد؛ اول اینکه از نقطه‌نظر اقتصادی فدراسیون برای پرداخت مطالبات ویلموتس در مضیقه است و چون این یک تعهد بین‌المللی به شمار می‌رود باید آن را پرداخت کرد. نکته قابل‌توجه اینکه فدراسیون فوتبال امروز تحریم نشده و مدت زیادی از این ماجرا سپری می‌شود و قطعا دوستان زمانی که برای عقد قرارداد با سرمربی بلژیکی اقدام کردند، از مشکلات مربوط به تحریم‌ها خبر داشتند.

آیا نمی‌دانستند اگر با ویلموتس قرارداد ببندند، همان مشکلات مربوط به کی‌روش پیش می‌آید؟ اتفاقا به نظر می‌رسد همه‌چیز پیش‌بینی شده و این درحالی است که وقتی یک مربی حرفه‌ای از یک کشور دیگر می‌آید همانقدر که مسئولیت دارد، به همان نسبت هم موظف هستیم به هر طریقی حق و حقوق مربی فوق را پرداخت کنیم.

از لحاظ فنی شرایط چطور است؟

این همان بخش دومی است که در ابتدا به آن اشاره کردم. امیدوارم فدراسیون فوتبال تمهیدات لازم را برای ویلموتس فراهم کند. باید به این موضوع اشاره کنم که به تغییرات زیاد ایجادشده در تیم ملی زیاد خوشبین نیستم، زیرا اینها می‌تواند به ضرر تیم ملی باشد. شما نگاه کنید که تیم ملی از بازی آخرش در جام ملت‌های آسیا تا امروز تا چه اندازه دچار تغییرات شده است. وقتی در آستانه مسابقات هستید، تغییرات نمی‌تواند خیلی راهگشا و دلچسب باشد.

معتقدم تغییرات برای زمانی است که چندین مسابقه تدارکاتی در پیش دارید، نه حالا که در دل مسابقات هستیم و مدت زمان اردوها نیز به بیش از چند روز نمی‌رسد و همین اتفاق هماهنگی و هارمونی را سخت می‌کند، بنابراین درحال حاضر زیاد موافق تغییرات نیستم، با این حال در این برهه از نظر روحی و روانی نسبت به عراقی‌ها یک برتری نسبی داریم، هرچند این برتری نمی‌تواند تضمین‌کننده موفقیت ما در این دیدار باشد.

بازی سختی در پیش داریم و عراق هم مثل بحرین می‌تواند دردسرساز شود. درنهایت امیدوارم نتیجه لازم را بگیریم و به دور نهایی انتخابی جام‌جهانی صعود کنیم، هرچند مسیر سخت است.

از لحاظ فنی عملکرد چند ماهه ویلموتس در تیم ملی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

از لحاظ فنی ویلموتس این استطاعت را دارد که بتواند تیم ملی ایران را تمرین بدهد ولی دلیل این همه تغییرات در ترکیب را نمی‌دانم و چون ترکیب هماهنگ و ثابتی نداریم، بیشتر نگران می‌شوم، با این حال ویلموتس یک مربی شناخته‌شده است و از نظر فنی او را تایید می‌کنم.

اما معنای اینکه هر بار این همه تغییرات در هر لیست تیم ملی را شاهد هستیم، متوجه نمی‌شوم. در این بین بعضا بازیکنانی دعوت می‌شوند که از عصاره‌های لیگ هستند و چون تجربه بین‌المللی ندارند، دیرتر با سایرین هماهنگ می‌شوند. البته حضور جوانان و خوب‌های لیگ در تیم ملی امری پسندیده است، اما چون در آستانه مسابقات هستیم و زمان کافی برای هماهنگی نداریم، زیاد موافق این تغییرات نیستم.

معتقدید این تغییرات باعث شکست تیم ملی از بحرین شد؟

قضیه بازی با بحرین یک شکل دیگر بود، اما به‌طور کلی درخصوص این دیدار هم همین عقیده را دارم. درخصوص دیدار با عراق نیز باز هم تاکید می‌کنم که خیلی به این دیدار خوشبین نیستم و فکر می‌کنم بازی بسیار سختی در پیش داشته باشیم.

با این حساب باید گفت صعود از این گروه هم برایمان کاری دشوار است.

از لحاظ رنکینگ فوتبال در دنیا ما در آسیا سال‌هاست صدرنشین هستیم و این موضوع کار صعود ما را تضمین می‌کند، اما به هر حال باید خیلی محتاط و حساب‌شده قدم برداریم. الان فاصله فوتبال کشورها خیلی به هم نزدیک شده و یک حادثه می‌تواند سرنوشت یک کشور را عوض کند. در هرصورت امیدوارم بتوانیم این مسیر را به‌خوبی طی کنیم. از سوی دیگر امیدوارم دوستانی که با ویلموتس کار می‌کنند نیز بتوانند حداقل به او راهنمایی و مشاوره درست بدهند تا این مربی بتواند توان واقعی‌اش را برای تیم ملی ایران در طبق اخلاص بگذارد.

به نکته درستی اشاره کردید و شاید قدرتمند نبودن فدراسیون فوتبال در بسیاری از مسائل، کار را به اینجا رسانده است.

البته لازم است قبل از پاسخ به این نکته اشاره کنم که کار تیم ملی امید درست پیش می‌رود و در مسیر صحیحی قرار دارد. این تیم مدام درحال برگزاری دیدارهای تدارکاتی بوده و این دیدارها می‌تواند به امیدها کمک شایانی کند، این درحالی است که همین عدم برگزاری دیدارهای تدارکاتی در تیم ملی بزرگسالان به یک نقصان تبدیل شده و می‌تواند به این تیم آسیب برساند. ما چندین فیفادی را از دست دادیم و این درحالی است که می‌توانستیم همین بازیکنان جوان و جدید را در همین دیدارهای تدارکاتی در فیفادی‌ها مورد آزمایش و محک قرار دهیم.

فعلا از بابت این موضوع در تیم ملی محروم هستیم و نتوانسته‌ایم این موضوع را در این تیم جا بیندازیم که دیدار دوستانه در جهت پیشرفت تیم ملی خواهد بود. الان هم برنامه این‌طور است که چند روز مانده به دیدارهای رسمی، یک‌سری افراد دور هم جمع شده و با چند جلسه تمرین به مصاف تیم‌های تا بیخ دندان مسلح برای انتخابی جام‌جهانی می‌رویم.

کی‌روش در این موضوع منسجم‌تر و بهتر عمل نمی‌کرد؟

حسن کی‌روش در این بود که ترکیب تیمش را خیلی سخت عوض می‌کرد مگر اینکه یک بازیکنش مصدوم می‌شد که به اجبار آن را تغییر می‌داد. این مربی بیشتر اصرار روی یک ترکیب ثابت داشت و به این وسیله هماهنگی خوبی را نیز در تیم ملی به وجود آورده بود.

البته من آن زمان هم به روش دفاعی کی‌روش انتقاد داشتم و اگر او روش بازی تیم ملی را تغییر داده و یک بالانس در سیستم دفاعی و هجومی به وجود می‌آورد، می‌توانستیم در زمان او نتایج بهتری هم بگیریم، اما در هر صورت او خیلی سخت به ترکیبش دست می‌زد.

به‌طور کلی دیدار با عراق را چطور ارزیابی می‌کنید؟ تیم ملی در زمان شما هم چند بار با این تیم بازی کرده بود و تجربیات خوبی از این دیدارها دارید.

عراق همیشه برای ما دردسر داشته. از بین تیم‌هایی که در غرب آسیا می‌توانند برای ایران مشکل‌ساز شوند، اولین کشور همین عراق است و دلیل آن هم به این موضوع برمی‌گردد که این تیم مثل ایران از بازیکنان فیزیکی و در عین حال خلاق بهره می‌برد.

این تیم چه در اوج و چه در ضعف همیشه تیم ملی را اذیت کرده و دلیل آن هم مربوط می‌شود به‌خصوصیات روحی و فنی بعضا مشترکی که بین بازیکنان دو کشور وجود دارد. به نظرم یک حادثه می‌تواند سرنوشت این دیدار را تغییر دهد و تیم ملی باید خیلی محتاط عمل کند. در هرصورت معتقدم از هر منظری به این دیدار نگاه کنید، کفه ترازوی ما همه‌جوره به عراق سنگینی می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج