۹۲۸۰۳۷
۸ نظر
۵۰۱۸
۸ نظر
۵۰۱۸
پ

بررسی موشکافانه شکایت محسن نامجو از من و تو

محسن نامجو، خواننده ایرانی به انتقاد از شبکه من و تو برای استفاده غیرقانونی از آهنگش پرداخت. وی گفت: «پیگیر حقوقی این اتفاق هستم و تا آخر این مساله را پیگیری می‌کنم تا یک بار برای همیشه امثال این تلویزیون به خودشان اجازه ندهند هر استفاده‌ای که دلشان می‌خواهد و هر چیزی که می‌خواهند از آثار دیگران بسازند.» جوانب این شکایت از منظر یک حقوقدان را بررسی می‌کنیم.

برترین‌ها: محسن نامجو، خواننده ایرانی به انتقاد از شبکه من و تو برای استفاده غیرقانونی از آهنگش پرداخت. وی گفت: «پیگیر حقوقی این اتفاق هستم و تا آخر این مساله را پیگیری می‌کنم تا یک بار برای همیشه امثال این تلویزیون به خودشان اجازه ندهند هر استفاده‌ای که دلشان می‌خواهد و هر چیزی که می‌خواهند از آثار دیگران بسازند.»

بررسی موشکافانه شکایت محسن نامجو از من و تو

جوانب این شکایت از منظر صنم حقیقی (حقوقدان ) را بررسی می‌کنیم:

١- در ارتباط با شكايت محسن نامجو از شبكه من و تو: در موضوع مورد بحث، نامجو مدعيست آهنگ "نامه"او، با كپي از ملودي و تغيير شعرش، در برنامه "نيم" درشبكه من و تو منتشر شده است. اين برنامه، برنامه طنز عروسکی با نگاه انتقادی به مسائل و مشکلات اجتماعی و سيلسي كشور ايران است.

٢- براي بررسي نقض حقوق كپي رايت ابتدا دو سوال بايد پاسخ داده شود: 1- آيا آهنگ "نامه" متعلق به نامجوست؟ 2- اگر جواب مثبت است،آيا اين آهنگ بدون اجازه نامجو كپي و در برنامه منتشر شده است؟ طبق اطلاعات بدست آمده جواب هردو گزينه مثبت است. پس در اين حالت مساله "كپي" بدون اجازه محرز است.

٣- حال سوال اينجاست كه آيا تحت شرايطي، شخص كپى‌کننده،عليرغم عدم كسب اجازه، از مسووليت مبري خواهد شد يا خير. بررسى نقض حقوق كپي‌رایت در قوانين كشورهاي مختلف متفاوت است. اين بررسي (بدون تحليل حقوقي آن اینجا) در كشور انگلستان، جايي كه در آن كپي رخ داده، ميسر است و مي‌بایست به قانون.

۴- كشور انگلستان در اين زمينه رجوع كرد. كشور انگلستان قوانين كپيرايت بين المللي و قانون اروپاي متحد را در سيستم خود اعمال كرده و براي بررسي اين قانون ميبايست به رويه قضايي و پروندههاي مختلف كپيرايت آن كشور رجوع كرد كه نتيجه اين بررسي در زير آمده است.

۵- درقانون انگلستان مشابه كشورهاي ديگر، در صورت عدم كسب اجازه از صاحب مولف اصلي در بررسي نقض كپي‌رایت (مثال ما)، اصل بر اين است كه شخص كپي‌کننده ناقض حقوق كپ‌رایت است. اما اين اصل كلي استثنايي دارد. در يك حالت ممكن است كپي‌کننده تبرئه شود و آن اين است كه ثابت كند كپي‌اش در جهت.

۶- استفاده منصفانه بوده. آيا طبق رويه قضايي كشور انگلستان، استفاده از آهنگ "نامه" در برنامه طنز "من و تو" مصداق "استفاده منصفانه"ست؟

در حقوق انگلستان قانون اصلي استفاده منصفانه آن است كه توازن بين حقوق مولف اصلي و آزادي بيان كپي‌کننده برقرارشود.

۷- در وهله اول بايد ديد آيا كپي از اثر اصلي 1) جنبه غير تجاري داشته 2) به قصد انتقاد يا بررسي گزارش و وقايع جاري بوده و يا 3) به قصد آموزش، نقد و يا مسخره كردن بوده.

۸- درصورتيكه قاضي تشخيص دهد استفاده از آهنگ "نامه" در يكي از اين سه دسته قرار مي گيرد، در قدم بعدي، مي‌بایست منصفانه بودن بررسي شود.
۹- اگر فرض كنيم كپي آهنگ "نامه" غير تجاري بوده، به قصد انتقاد از وقايع جاري بوده و يا به قصد طنز بوده :ه در مثال ما همه اين موارد موجود است)، همچنان بايد ثابت شود كه كپي "منصفانه" بوده يا خير!

۱۰- اين به اين معنی‌ست كه، برخلاف نظر بعضي دوستان، صرف قرار گرفتن در تمام اين سه دسته،كپي خودبخود منصفانه تلقي نمي شود.

عوامل متعددي براي بررسي منصفانه بودن در قانون موجود است و مهمترين آنها جواب به سوالات زير توسط "شخص معقول و صادق و بي غرض" است (اين نكته حائز اهميت است!)

۱۱- آيا استفاده خاص از اين آهنگ در اين برنامه، وجهه آهنگ اصلي را مخدوش خواهد كرد؟‌ آيا اين طنازي براي وجهه مولف اصلي مضر، تهديدكننده يا غلوشده است؟ (براي بررسي اين نكته به وجهه نامجو و سياسي بودن برنامه دقت شود).

۱۲- آيا مقدار ملودي استفاده شده از آهنگ اصلي بيش از چند خط/نت است؟ (به اينكه كل ملودي آهنگ "نامه" كپي شده يا فقط بخش كمي كپي شده دقت شود).

۱۳- آيا تغيير آهنگ در حدى‌ست كه آهنگ كپي شده براي خود هويت جداگانه‌ای نيافته و ادامه همان آهنگ اصلي با كمي تغيير است؟ (در اين نكته دقت كنيد كه با شنيدن اين آهنگ ياد آهنگ نامجو مي‌افتید يا ياد برنامه "نيم" اگر ياد آهنگ نامجو بيفتيد يعني هويت جداگانه ندارد.
۱۴- آيا آهنگ كپي شده طنز كافي دارد يا طنز به شكلي كه هدف برنامه از نقد/مسخره تامين شده باشد است، و طنز كپي را توجيه می‌كند يا طنز کافی برتی تغییر هویت آهنگ اصلی و رسيدن به هدف خاص كافي نيست؟ (جالب است كه اين نكته كاملا به شوخ طبعي قاضي دادگاه بستگي خواهد داشت)
۱۵- آيا براي رساندن پيام، آهنگ ديگري مي توانسته ساخته و استفاده شود يا آهنگ "نامه" فقط در جهت تاثيرگذاري بيشتر روي مخاطب برنامه انتخاب شده؟ (جواب اين سوال را شما بدهيد!).
۱۶- اگر جواب هريك از اين سوالها مثبت بود و با توجه به رويه قضايي موجود در انگلستان، به احتمال زياد، حق مولف اصلي آهنگ "نامه"، يعني محسن نامجو، نقض شده تلقي خواهد شد.
۱۷- امیدوارم با ديدن پيچيدگی اين بررسی، از دادن حكم برائت یا محکومیت بدون آگاهی به زیر و زبر موضوع طفره رويد. ممنون.
١٨- و در آخر راجع به parody كه دوستان به آن اشاره می‌کنند: parody یکی از مصادیق استفاده منصفانه‌ست یعنی تمام سوالات بالا شامل parody هم هست. بحث جدایی نیست و در دل همین بحث است با همین شرایط.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شما در حدی نیستی که از من وتو شکایت کنی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مو قشنگ تو رو به چه سیاست اخه

    • بدون نام

      سر و ته همشون یه کرباسه

    • بدون نام

      من وتو شبکه ملی ایرانیان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منوتو شبکه ملی خائنان

    • یاس

      منو تو جیره خوار و نامجو..... همشون در پیتی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط تو خوبی

    • بدون نام

      ایشالا هنرمند عزیزمون از دام اعتیاد رها خواهد شد و زمینه سوء استفاده های بعدی از این وضع ناگوار و پریشان ایشان، از بین خواهد رفت.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج