جاباما
۹۲۸۱۱۰
۴۷ نظر
۶۰۵۷
۴۷ نظر
۶۰۵۷
پ

چیز‌هایی که دلتان نمی‌خواهد درباره سوسک‌ حمام بدانید

بیشتر مردم از سوسک‌ حمام متنفرند و دوست دارند تک تک سوسک‌های روی زمین را در یک چاه بزرگ بسوزانند. فقط افراد عجیب و غریبی سوسک‌های حمام را دوست دارند که مثلا از آن‌ها برای غذا دادن به مارهایشان استفاده می‌کنند!

برترین‌ها : بیشتر مردم از سوسری یا سوسک‌های حمام متنفرند و دوست دارند تک تک سوسک‌های روی زمین را در یک چاه بزرگ بسوزانند. فقط افراد عجیب و غریبی آن‌ها را دوست دارند که مثلا از آن‌ها برای غذا دادن به مارهایشان استفاده می‌کنند! اما چیز‌هایی درباره سوسک‌های حمام هست که شما نمی‌دانید. یا اصلا دلتان نمی‌خواهید بدانید. اما سوسک‌های حمام موجودات شگفت انگیزی هستند و باید بیشتر با آن‌ها آشنا شوید.

شیر آن‌ها احتمالا یکی از سوپرفودهای آینده دنیا خواهد بود

چیز‌هایی که دلتان نمی‌خواهد درباره سوسک‌ حمام بدانید

شاید باور نکنید اما نوعی سوسک حمام در دنیا وجود دارد که بچه‌دار می‌شود و نوعی شیر برای تغذیه نوزادانش تولید می‌کند. بچه‌های سوسک اقیانوس آرام با نام علمی «Diploptera punctate» مایعی سرشار از پروتئین از مادرشان دریافت می‌کنند که چهار برابر مغذی‌تر از شیر گاو است؛ و علم فکر می‌کند این شیر می‌تواند یک سوپرفود جدید باشد. بله، برای انسان!

انرژی موجود در هر کریستال پروتئینی موجود در شیر سوسک حمام، سه برابر بیشتر از شیر گاومیش است؛ این در حالیست که شیر گاومیش از شیر گاو هم برای شما بهتر است! بدیهی است که دانشمندان می‌دانند راه‌اندازی کارخانه‌های تولید شیر سوسک حمام یک کار احمقانه است، بنابراین می‌خواهند همان نوع کریستال‌های پروتئینی را در آزمایشگاه تولید کنند.

فواید آن مشخص است: سرشار از کالری و موادمغذی است. همچنین این کار می‌تواند به نفع کشور‌های فقیر باشد، چون کالری و موادمغذی زیادی به بدن می‌رساند. مقدار زیادی کالری سوسکی!

سوسک‌های حمام می‌توانند با سرعت ۵ کیلومتر بر ساعت بدوند

چیز‌هایی که دلتان نمی‌خواهد درباره سوسک‌ حمام بدانید

بیشتر سوسک‌هایی که با آن‌ها روبرو می‌شوید از نوع پرسرعت هستند. کافی است لامپ را روشن کنید تا پراکنده و ناپدید شوند. اما ممکن است بدشانس باشید و آن‌ها آنقدر مودب نباشند که فضا را ترک کنند، در این صورت با شاخک‌های تیز مثل یک متجاوز به شما خیره می‌شوند.

شاید تا به حال سرعت واقعی سوسک‌های حمام را ندیده باشید، چون مشغول کار خودتان در دستشویی بوده اید. اما آن‌ها واقعا سریع هستند! یک سوسک حمام می‌تواند با سرعت ۵ کیلومتر در ساعت حرکت کند! اگر در جای سردی زندگی می‌کنید، شاید متوجه شده باشید که آن‌ها معمولا بال‌های خود باز نمی‌کنند تا پرواز کنند. اما اگر در جای گرم زندگی کنید، می‌بینید که می‌توانند این کار را هم انجام دهند.

سوسک‌های حمام ماده‌ می‌توانند اسپرم را برای بعد ذخیره کنند

چیز‌هایی که دلتان نمی‌خواهد درباره سوسک‌ حمام بدانید

سوسک‌های حمام ماده دور هم جمع می‌شوند تا نر‌های تشنه را از خود دور کنند. از آنجا که سوسری‌های ماده بزرگتر هستند، اجتماع آن‌ها از نظر جسمی این قدرت را به آن‌ها می‌دهد که نر‌های مهاجمی که به دنبال جفتگیری هستند را بیرون برانند.

همان طور که متوجه شدید، ماده‌ها همیشه به نر‌ها نیاز ندارند. البته مطمئنا آن‌ها برای جفتگیری به نر‌ها نیاز دارند، اما می‌توانند اسپرم نر‌ها را در بدن ذخیره کنند تا بعدا از آن استفاده کنند. در واقع، آن‌ها در یک جفتگیری به اندازه کافی اسپرم ذخیره می‌کنند تا بقیه عمرشان دیگر نیاز به جفتگیری با هیچ نری نداشته باشند (معمولا یک سال)

اگر موریانه دارید، یعنی سوسری دارید

چیز‌هایی که دلتان نمی‌خواهد درباره سوسک‌ حمام بدانید

همه کسانی که خانه و وسایل چوبی می‌خرند، ترس از موریانه را دارند. موریانه‌ها نمی‌خوابند، بنابراین مدام در حال پذیرایی از خودشان با چوب هستند. یک نکته جالب دیگر: برخی ملکه‌های موریانه می‌توانند ۴۰هزار تخم در روز بگذارند. واقعیت دیگری که به ترس شما از موریانه‌های می‌افزاید: موریانه‌ها درواقع نوعی سوسری هستند!

بله، علم (احتمالا فقط به خاطر آزار دادن ما) اخیرا کشف کرده که موریانه‌ها اساسا سوسری اجتماعی هستند. هرچند تفاوت‌هایی با هم دارند، مثلا اینکه موریانه‌ها جمعی زندگی می‌کنند، ولی سوسری‌ها زیاد اجتماعی نیستند و رژیم غذایی‌شان هم با هم فرق دارد، اما از نظر ژنتیکی با هم مرتبط هستند. علاقه شدید سوسری‌ها به خوردن مدفوع روش جالبی است که علم این دو را به هم مرتبط می‌داند. دانشمندان فکر می‌کنند مدت‌ها پیش، توانایی اجداد آن‌ها برای خوردن مدفوع به توانایی تجزیه چوب تبدیل شده و منجر به تکامل موریانه‌ها شده است.

شما بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، سوسک حمام خورده اید

چیز‌هایی که دلتان نمی‌خواهد درباره سوسک‌ حمام بدانید

وقتی درباره «مقدار قابل قبولی» از حشرات و حیواناتی در موادغذایی صحبت می‌کنیم، منظورمان چیزی است که از نظر علمی اندازه گیری شده و به اندازه‌ای که چندش آور است، مضر نیست. وجود بخش‌هایی از حشرات و در برخی موارد سر آن‌ها، به نسبت‌های مختلف در موادغذا‌یی مجاز است. به طور مثال ادویه‌هایی مثل پونه کوهی و دارچین به نظر می‌رسد پر از اندام‌های قطع شده حشرات باشند.

سوسری‌ها هم یکی از موجوداتی هستند که زیاد در موادغذایی پیدا می‌شوند، احتمال به این دلیل که محل غذا‌ها را به خوبی به هم اطلاع می‌دهند. آن‌ها از مواد شیمیایی برای معرفی بهترین رستوران‌های اطراف خود استفاده می‌کنند. همان طور که گفتیم، معمولا یکی شدن سوسک‌های حمام با غذای ما مضر نیست، اما گاهی باعث مشکلاتی می‌شود. مثلا قطعات سوسری در شکلات باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شود که بیشتر متخصصان بهداست قبلا آن را به عناصر شکلات نسبت می‌دادند. اما حالا می‌دانیم که به خاطر تکه‌های سوسک حمام است.

آن‌ها محله‌های خودشان را دارند

چیز‌هایی که دلتان نمی‌خواهد درباره سوسک‌ حمام بدانید

شهرهای معمولا چندین محله دارند، هر محله مناظر، توپوگرافی، جمعیت بومی و ... خودش را دارد. به طرز عجیبی سوسک‌های حمام هم در شهر مثل ما هستند.

درست مثل انسان‌ها، سوسک‌های حمام هر محله‌ متفاوت هستند و خارج از محدوده این محله نمی‌روند. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند سایر سوسک‌های حمام بومی محله خودشان را تشخیص دهند و هرچند با هم جفتگیری می‌کنند اما ترجیح می‌دهند در محله خودشان بمانند.

چین مزارع بزرگ پرورش سوسک حمام دارد

چیز‌هایی که دلتان نمی‌خواهد درباره سوسک‌ حمام بدانید

مشکل بزرگی در زمینه پسماند موادغذایی در جهان وجود دارد. چین هم از این بحران مستثنی نیست، چون پسماند موادغذایی که راهی محل‌های دفن زباله می‌شود آن‌قدر زیاد است که قابل کنترل نیست. مقدار زیادی از آن تبدیل کمپوست می‌شود. اما با این مقدار پسماند موادغذایی چه کنیم؟ پکن به تنهایی ۹میلیون تن پسماند موادغذایی در سال تولید می‌کند. ایده آن‌ها چیست؟ شما در حال خواندن مطلبی درباره سوسک‌ حمام هستید، پس پاسخ حتما به آن‌ها ارتباط دارد.

برای پیدا کردن راه حل این مشکل میلیارد‌ها میلیارد سوسک حمام در سراسر چین پرورش داده می‌شوند. بیش از یک میلیارد سوسک حمام می‌توانند روزانه ۵۰ تن پسماند موادغذایی را از بین ببرند. این مزارع بزرگ پرورش سوسری کاربرد‌های دیگری هم دارند، مثلا در مواد آرایشی و خوراک دام، اما می‌توانید یک هکتار زمین پر از سوسک حمام را تصور کنید که در حال خوردن غذاهای فاسد هستند؟

سوسک‌های حمام می‌توانند همه قوانین فیزیک را زیر پا بگذارند

چیز‌هایی که دلتان نمی‌خواهد درباره سوسک‌ حمام بدانید

اگر به دنبال نینجای دنیای حشرات هستید، احتمالا سوسک‌ حمام همان چیزی است که می‌خواهید. آن‌ها دربرابر له شدن و حرکات کشنده‌ای که از طرف شما سر راهشان قرار می‌گیرد، بسیار خوب عمل می‌کنند، و این تا حدی به کوچک و سریع بودن آن‌ها برمی‌گردد.

توانایی سوسک‌های حمام در نزدیک شدن به لبه‌ای مثل طاقچه و سپس حرکت سریع روی آن و ناپدید شدن، ساده به نظر می‌رسد، اما در اینجا با قوانین فیزیک بازی می‌شود. در واقع سوسک حمام با پنجه‌های کوچک پشتی خود به لبه طاقچه می‌چسبد و سپس به شکل آونگ ۱۸۰ درجه تاب می‌خورد و می‌چرخد و به پشت زیر لبه فرود می آید. دانشمندان حتی متوجه این حرکت سریع سوسک‌های حمام نمی‌شدند تا اینکه از دوربین‌های پرسرعت استفاده کردند!

منبع: toptenz

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شیر سوسک؟! حالمو بهم زدید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دهنم آب افتاد
        فک کن سرخش کنی بزاری لای دندونت صدای کرچ کرچ راه بیفته
        وای چه خوشمزست
        چرا ما سوسک نمیخوریم؟

      • بدون نام

        ای الهام مظفری چی بگم بهت؟! حالم بهم خورد

      • بدون نام

        اقا یکم انعطاف پذبر باشیم. کله پاچه هم حال ی فرانسوی رو بهم میزنه. چ.ن شما ندیدی اطلاع نداری باید همه رو نهی کنی

    • نوشین

      منو بگو که چقدر چای دارچین می نوشم. به کلی دیگه دارچین نمی خورم از این به بعد

      پاسخ ها

      • ..

        منم مثل تو

      • REBECCA

        خخخخخ

      • بدون نام

        اسمت هم نوشینه

    • ج.ح

      یک جا خوندم که در مقابل رادیواکتیو هم مقاوم هستند. حالا نمیدونم درست هست یا نه

      پاسخ ها

      • ٢٠٠٠

        اون عقربه

      • بدون نام

        درسته.اگه بمب اتم بزنن اینا زنده میمونن

    • آرش

      چقدر چندش آوره این موجود اوووق

    • nafas

      اییییی حالم بهم خورد

    • بدون نام

      همه چیز خوار ...

    • بدون نام

      من که تمام بدنم مورمور شد تا این مقاله رو خوندم من از سوسکها واقعا متنفرم ولی با مارمولک مشکلی ندارم و جالبه بدونید که مارمولکها لارو سوسکها رو میخورند و نمیزارن جمعیتشون زیاد بشه پس لطفا مارمولکها رو نکشید بذارین زندگیشون رو بکنند.

    • بدون نام

      نفرت انگیزترین حشرس ب شدت چندش اوره

    • بدون نام

      دیگه هیچ وقت دارچین نمی خورمممممممم
      حالم به هم خورد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دارچین بگیر خودت آسیابش کن

    • حشمت عزیزی ملک آبادی

      در منزل به خصوص آشپزخانه تعداد زیادی از این گونه موجودات داریم که هر چقدذ سم استفاده کردیم فایده ای نداشت.
      ناگفته نماند خانم بنده سالی یک بار زبر کابینت ها رو حارو میزند. همیشه کنار بخاری خوابیده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودت جارو بزن نمیمیری

      • بدون نام

        پودر مورچه کش بریزید دور تا دور خونه زود میمیرن

      • بدون نام

        خب خودت روزی یه بار زبر کابینت هارو جارو بزن حشمت جون

    • بدون نام

      بزاریش لا نون بعد بزاری تو دهنت یه گاز بزنی صدا بده چییییریییییک بعد همه چیزای سفید تو شکمشون بزیزه گوشه لبت خخخخخخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سبزن په سفید

      • بدون نام

        يعني عالي بود

      • بدون نام

        خاک بر سر بی مخ ات

      • بدون نام

        تو فقط یه عوضی حال بهم زن و تهوع آور هستی والبته ناظری که نظر تو‌رو ثبت کرده هر دو عوضی هستید

      • بدون نام

        نوووش

      • miss

        اهههههه.حالم بهم خورد

    • IAmNumber4

      نگران شیر سوسک تو ایران نباشید چون اینجا اینقدر آب و وایتکس قاطی شیر میکنن که فقط روی کاغذ شیر سوسکه و در واقعا آب ژاوله :)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر هر هر هر

    • بدون نام

      متن مطلب یه طرف، عکسایی ک زیر هر تیتر گذاشته بودین یه طرف دیگه:)))) جالب بود بسیار سپاسگزارم :)

    • بدون نام

      عوضش خوشمزن

    • بدون نام

      چندشششششش囧

    • بدون نام

      دهنم آب افتاد به نظر خوشمزست
      مجانی هم هست

    • بدون نام

      فقط چند خط اول رو خوندم چون با دیدن دومین تصویر حالم به شدت بد شد و همه متن رو با چشم بسته رد کردم...کاش عکس نمیذاشتین

    • شناس

      واقعاً حالم به هم خورد ، چرا انقدر ازش عکس گذاشتی؟

    • فرشاد رئوفی

      بسیار مطلب جالبی بود پر از ایده های کادآفرینی با سوسک

    • بدون نام

      تو دنیا از چیزی به اندازه سوسک نمیترسمممممم

      پاسخ ها

      • دختر ترک

        وای منم الان مثلا جلوم مار ببینم هیچی نمیشه ولی سوسک ببینم پرواز میکنم/=

    • بدون نام

      نمیشد عکس هارو نمیذاشتین

    • بدون نام

      کسانیکه میگن هر موجودی رو خدا به یه دلیلی افریده بفرمایید دلیل خلق سوسک چی بوده؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دلیلش همون دلیل آفرینش خودت بوده

      • بدون نام

        بخش مهمی از زنجیره غذایی هستند

    • ♡♡♡♡♡♡¿¡

      عی حالم بهم خوردح
      برترینحا نصف چیزهاش حاله عادمو بهم میزنن
      مثلا سوسک چی داره؟؟؟؟؟!
      ما بدای چی باید بدونیم عینارو؟؟؟؟؟؟.
      عادم حالت تعوح مگیره

    • ftm

      با بمب هسته ای هم نمیمیرن.و اینکه یه سریاشون بدون سر تا نه روز میتونن زنده بدون.خیلی سگ جونن

    • م

      خدارو شکر دارچین نمیخورم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج