۹۲۸۱۱۷
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

برهم صالح: اصلاحات در عراق دیکته نخواهد شد

ریاست جمهوری عراق علیه بیانیه مداخله‌جویانه کاخ سفید موضع گرفت و تاکید کرد که اصلاحات مورد انتظار در عراق هرگز نباید متاثر از دیکته خارجی باشد.

خبرگزاری ایرنا: ریاست جمهوری عراق علیه بیانیه مداخله‌جویانه کاخ سفید موضع گرفت و تاکید کرد که اصلاحات مورد انتظار در عراق هرگز نباید متاثر از دیکته خارجی باشد.

ریاست جمهوری عراق در بیانیه ای که امروز سه شنبه در سایت رسمی رییس جمهوری عراق منتشر شده گفته است که اصلاحات مورد انتظار در عراق تنها یک تصمیم صرفا عراقی است و در پاسخ به اراده ملی مردم عراق به اجرا در می آید و هرگز نباید متاثر از دیکته خارجی باشد.

به نوشته بیانیه، ریاست جمهوری عراق با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی عراق مخالف است و آن را نمی پذیرد.

ریاست جمهوری عراق اضافه کرده است که مردم عراق برحسب اولویت بندی های منافع ملی و احترام اراده مرجعیت عالی دینی، در چارچوب های قانون اساسی و ضابطه مند و طبق تصمیمات ملی و مستقل خود، تصمیم می گیرند.

کاخ سفید در بیانیه دیروز دوشنبه برخلاف اراده ملی عراق و مرجعیت عالی دینی این کشور در تلاشی بیهوده برای سوار شدن بر موج اعتراضات اجتماعی در این کشور و شعله ور کردن دوباره التهابات هفته های اخیر، خواهان انتخابات زودهنگام و تدوین قانون جدید انتخابات در این کشور شد.

این موضع مداخله گر آمریکا با واکنش سریع تعدادی از رهبران سیاسی از جمله «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی، «شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق و «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر مواجه شد.

کاخ سفید این موضع مداخله گرانه را در ادامه مواضع دخالت گر سفارتخانه این کشور در بغداد و همچنین مواضع «دونالد ترامپ» رییس جمهور و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گرفته است.

این اعتقاد وجود دارد که آمریکا بعد از اینکه مشاهده کرد اعتراضات اجتماعی رو به راه حل مسالمت آمیز پیش می رود، کوشید با این موضع رسوا کننده، به آتش اعتراضات در عراق دامن بزند.

برخی کارشناسان نسبت به این موضع کاخ سفید ابراز نگرانی کرده و آن را نشانه دخالت تازه آمریکا در امور داخلی عراق دانسته اند.

این در حالیست که شیخ قیس الخزعلی در توئیتی پیشتر گفته بود که درخواست کاخ سفید برای انتخابات زودهنگام نشان می دهد که اساسا پروژه برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق، یک خواست و سیاست آمریکایی بوده است.

برخی از جریان های سیاسی عراقی در جریان اعتراضات اخیر بحث انتخابات زودهنگام را مطرح کرده که بسیاری از آنها از این خواسته بعد از آشکار شدن پشت پرده متوالیان خارجی این توطئه، عقب نشینی کرده و اینک به حامیان دولت تبدیل شده اند.

مرجعیت عالی دینی و در راس آن آیت الله سید علی سیستانی به عنوان انعکاس دهنده اراده ملی عراق همواره بر انتخابات دوره ای (هر چهار سال یکبار) و مخالفت با موج سواری طرف های داخلی، خارجی و بین المللی بر مطالبات مردم تاکید کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی الان منظورتون این هست که ایران دخالتی نداره. اصلا همین که عبدالمهدی راضی به انتخابات نمیشه دیکته ای هست که از سوی مقامات ایران صورت می گیره

    • shanjani.............

      '''' منظور ''' در هم و بر هم صالح '' از دیکته خارجی و اصلاحات خارجی !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج