۹۲۸۲۹۳
۲۸ نظر
۵۰۰۶
۲۸ نظر
۵۰۰۶
پ

بازار مسکن تکان می‌خورد؟

بانک مسکن در تازه‌ترین اقدام خود امکان استفاده از همه انواع تسهیلات خرید مسکن (بجز خانه اولی‌ها) را برای خانه‌های با سن بنای حداکثر ۲۵ سال ساخت مجاز و بلامانع اعلام کرد. البته شرایط صندوق پس­ انداز مسکن یکم به روال گذشته است و حداکثر سن بنای مجاز برای آپارتمان‌ها و خانه­‌هایی که با این نوع تسهیلات مورد معامله قرار می­‌گیرد ۱۵ سال است.

ایسنا: رشد حدود ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن، توان خرید متقاضیان را به شدت کاهش داده و به همین دلیل برخی کارشناسان افزایش سقف تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی را پیشنهادی برای رونق‌دهی به بازار مسکن می‌دانند. با این حال هنوز رقم وام افزایش نیافته اما بانک مسکن از ۱۵ مهرماه سال گذشته محدودیت شرط سنی آپارتمان‌ها برای دریافت تسهیلات از طریق اوراق که تا پیش از آن ۲۰ سال بود به ۲۵ سال افزایش داد. اخیرا نیز بنابر اعلام مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن در مصوبه ­ای امکان استفاده از همه تسهیلات خرید مسکن برای خرید خانه‌های با سن بنای حداکثر ۲۵ سال ساخت، مجاز و بلامانع اعلام شد.

مسعود ایزدی در عین حال گفته است: شرایط صندوق پس­ انداز مسکن یکم و پرداخت تسهیلات از این محل به خانه­ اولی­‌ها کماکان به روال گذشته است و حداکثر سن بنای مجاز برای آپارتمان‌ها و خانه­‌هایی که با تسهیلات صندوق یکم مورد معامله خرید قرار می­‌گیرد ۱۵ سال است.

بازار مسکن تکان می‌خورد؟

ایزدی درباره میزان استقبال متقاضیان خرید مسکن از اجازه استفاده از تسهیلات اوراق مسکن برای خرید خانه ­های ۲۰ تا ۲۵ سال ساخت گفت: تحقیقات مدیران شعب بانک مسکن در سراسر کشور حکایت از افزایش تقاضای استفاده از این تسهیلات برای خرید واحدهای مسکونی دارای سن بنای بالا دارد. این موضوع باعث رونق گرفتن معاملات خرید مسکن البته برای گروه ­های مصرفی خواهد شد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی چند بار اعلام کرده بود که موافق افزایش وام مسکن نیست و آن را تورم‌زا می‌داند. اما روز ۱۸ آبان ماه محمودزاده، معاون او از رایزنی با بانک مسکن برای اختصاص وام ارزان قیمت خرید مسکن به سه دهک یک، دو و سه خبر داد؛ هرچند درباره افزایش سقف وام اظهارنظر نکرد. پیش از این هم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن گفته بود بانک مسکن برای افزایش سقف تسهیلات مسکن برای متقاضیان در حال حاضر برنامه‌ای ندارد. او در عین حال، سیاست کاهش قیمت مسکن را از برنامه‌های بانک مسکن دانست.

با این وجود محمود محمودزاده، سرپرست معاونت امور مسکن و ساختمان در مراسم رونمایی از مرحله ثبت نام طرح اقدام ملی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به جهش قیمت مسکن آیا برنامه‌ای برای افزایش سقف تسهیلات مسکن دارید یا خیر؟ اظهار کرد: صندوق پس انداز مسکن یکم از محل بازگشت اقساط مسکن مهر تغذیه می‌شود. به تازگی مکاتبه‌ای را با همتی رئیس کل بانک مرکزی داشتیم و درخواست کردیم که پرداخت دیون این بانک از محل تسهیلات مسکن مهر به بانک مرکزی را دو سال به تاخیر بیندازند تا بتوانیم از محل این منابع به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت مسکن برای دهک‌های یک، دو و سه بپردازیم. پیش بینی می‌کنیم رقمی که در این صندوق پس انداز خواهد شد حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان باشد.

افزایش ۱۵ درصدی سهم قدیمی‌سازها از معاملات مسکن

شرط سنی آپارتمان‌ها برای دریافت اوراق تسهیلات مسکن در شرایطی منجر به محدودیت خریداران شده بود که طی پنج سال گذشته خریداران در تهران به تدریج به واحدهای قدیمی‌تر روآورده‌اند. فروش آپارتمان‌های با عمر شش سال به بالا طی پنج سال گذشته از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

مهرماه سال ۱۳۹۳ آپارتمان‌های با عمر بنای شش سال به بالا ۴۴.۷ درصد از کل معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده بودند. این رقم در مهر سال ۱۳۹۴ به ۴۴.۹ درصد رسید. مهرماه ۱۳۹۵ آپارتمان‌های مذکور ۴۸.۳ درصد از کل معاملات را در بر گرفتند.

مهر ۱۳۹۶ واحدهای مسکونی بالای شش سال ۵۳.۸ درصد خرید و فروش را به خود اختصاص دادند. در مهرماه ۱۳۹۷ نیز سهم آپارتمان‌های بالای شش سال از کل مبایعه‌نامه‌های شهر تهران ۵۵.۵ درصد شد. تیرماه ۱۳۹۸ خانه‌های بالای شش سال ساخت ۶۰ درصد از کل معاملات پایتخت را به خود اختصاص دادند.

هم‌چنین مهرماه ۱۳۹۳ واحدهای بیش از ۲۰ سال ۶.۶ درصد از کل معاملات را در بر می‌گرفت. این رقم در شهریورماه ۱۳۹۸ به ۱۰.۹ درصد رسیده است. خرید و فروش خانه‌های ۱۶ تا ۲۰ سال نیز از ۶.۱ درصد در مهرماه ۱۳۹۳ به ۱۵.۹ درصد از کل معاملات در شهریورماه ۱۳۹۸ رسید.

وام مسکن ۲۳ درصد قیمت یک آپارتمان ۵۵ متری است

با توجه به میانگین قیمت مسکن شهر تهران در مهرماه ۱۳۹۸ هم‌اکنون یک آپارتمان ۷۵ متری که به عنوان میانگین الگوی مصرف عنوان می‌شود ۹۵۴ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت یک واحد ۶۵ متری ۸۲۶ میلیون و یک واحد ۵۵ متری با توجه به متوسط قیمت شهر تهران ۶۹۹ میلیون تومان است؛ در حالی که سقف پرداخت تسهیلات برای زوجین تهرانی ۱۶۰ میلیون تومان است. بر این اساس وام ۱۶۰ میلیون تومانی، تنها ۲۳ درصد قیمت یک آپارتمان ۵۵ متری در پایتخت را پوشش می‌دهد.

هرچند برخی کارشناسان، افزایش مبلغ وام مسکن را ضروری می‌دانند اما در سوی مقابل عده‌ای معتقدند با توجه به جهش قیمت مسکن که منجر به افت شدید معاملات شده افزایش سقف تسهیلات نمی‌تواند به رونق بازار مسکن کمک کند؛ چرا که متقاضیان مصرفی از عهده پرداخت اقساط برنمی‌آیند. هم‌اکنون قسط وام ۱۶۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۸ درصد برای زوجین خانه اولی در شهر تهران ماهیانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است و به نظر می‌رسد افزایش سقف وام چند سال زمان نیاز دارد تا به تدریج با رشد درآمد، خانوارها بتوانند مبلغ بیشتری را به عنوان اقساط ماهیانه پرداخت کنند.

مبلغ وام صندوق پس انداز مسکن یکم برای انفرادی در تهران ۸۰ میلیون تومان، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون و برای سایر مناطق تا ۴۰ میلیون تومان است. برای زوجین نیز در تهران تا ۱۶۰ میلیون تومان، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۲۰ میلیون و سایر مناطق تا ۸۰ میلیون تومان اختصاص پیدا می‌کند. به این ترتیب متقاضی اگر به طور انفرادی اقدام کند، می‌تواند نصف مبلغ وام مورد نظر را برای یک دوره سپرده‌گذاری کرده و در سررسید یک ساله مبلغ خود را دریافت کند. به عنوان مثال متقاضی وام ۸۰ میلیونی، ۴۰ میلیون تومان سپرده می‌خواهد و بعد از یک سال ۸۰ میلیون وام به اضافه ۴۰ میلیون سپرده‌گذاری شده را دریافت می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ابابیل

      آیا علیرغم،اینکه میدانید مسکن دویست درصد تورم داره ،،به جای اینکه ازتورم کاسته بشود ،،سراغ بانکها رفته و سقف تسهیلات را اضافه میکنید ،،حال چه کسی توان پرداخت اقساط را دارد ،چه کسی توان دارد یک ونیم میلیون قسط ماهیانه بدهد که حقوقش دوونیم میلیون و تعداد نان خورش هشت نفر هست ،،شمارا بخدا مردم را چه فرض میکنید ،،توان مهار تورم راندارین ،راه ساده که بانک وبدهکار تا آخرعمر آدمی را پیشه خود میکنید ،،هیچ نکنید ومردم هیچ نمیخوان ،مهارکنید اژدهای هفت سر را همین بس است ،،

    • بدون نام

      تکون بده تکون بده ،160 میل وام ، اون 500 میل بقیشو از کجا بجوریم ،با حقوق 2 میل مشئول دلشوژ

    • بدون نام

      اعطای تسهیلات بانکی به مردم هیچ دردی را درمان نمی کند جز تورم را چند برابر می کند

    • بدون نام

      بزارید در کوزه ابشو بخورید

    • بدون نام

      ملت دانا=== مجلس و دولت توانا

    • حاج رضا

      خبری نیست که نیست !!!!!

    • بدون نام

      با زلزله تکان می خورد

    • بدون نام

      بازاری رو که خرید و فروش در اون انجام نمیشه رو با این چرندیات قصد دارید دوباره بهم بریزید ؟؟؟ دلالهای کثیف ول کن مردم نیستند ظاهرا

    • Rahim Jangipour

      نوش داروی بعد از مرگ سهراب-آن وقت که مسکن گران نشده بود شرط عمر مسکن بود و نتوانستیم مسکن بخریم و بعد از افزایش قیمت مسکن شرط عمر مسکن رو اصلاح میکنن.۳۰ میلیون گذاشتم بانک مسکن و اون موقع با ۱۰۰ تومن میشد خونه خرید ولی عمر ساختمان ها بالای ۲۰ سال بود و وام تعلق نمیگرفت .اگه با ۳۰ میلیون تومن سکه می خریدم بدون وام میتونستم خونه بخرم .از هر چی بانکه متنفرم

    • متذکر

      خریدی با قیمت تخیلی مسکن چه نوساز چه قدیمی وجود نداره! الکی جو ندید مشتری براشون پیدا نخواهید کرد!
      فقط قیمت واقعی که یک پنجاهم قیمتهای تخیلی مشتری داره!

    • رحیمی

      بازار مسکن با این قیمتهای توهمی حداقل برای ۵ سال رفت تو رکود.
      میانگین قیمت تمام شده مسکن در تهران دو برابر شده، اما قیمتها ۳ الی ۴ برابر.
      هیچ آدم عاقلی تو این حباب قیمتی خرید نمیکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینکارنیستین بزارین برین بزاصاحبش بیاداحمدی نژاد

    • بدون نام

      مواظب باشید به سرتان نریزد .....

    • بدون نام

      چرا باید خونه ۲۰۰درصد گرون بشه وام چه درد ما میخوره مگه چقدر حقوق میگیریم بتونیم قصد بدیم خونرو ارزون کنید

    • بدون نام

      اینا می بینن آدم عاقل خونه با قیمت توهمی نمی خره! می خوان با افزایش مبلغ وام فقیرها رو پولدار کنند و بعد چند برابر قیمت واقعی خونه به اونها بندازن(اگه اسمشو دزدیدن از فقرا نگذاریم!)
      قطعاً در بین فقرا و کم پولها آدم های عاقل زیاد داریم که غول کلاشان و سودجویان و طماعان رو نمی خورن و با قیمت غیر واقعی خونه نمی خرن اگرچه بیشتر از 200 سال طول بکشه!

    • بدون نام

      نه!
      می خوان تکونش بدن ولی تکون نمی خوره! چون قیمتهاش خیلی رؤیاییه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      قیمتش واقهی بشه شاید، اونهم شاید تکونی بخوره!!!

    • بدون نام

      نه!
      می خوان تکونش بدن ولی تکون نمی خوره! چون قیمتهاش خیلی رؤیاییه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      قیمتش واقهی بشه شاید، اونهم شاید تکونی بخوره!!!

    • بدون نام

      نه!
      می خوان تکونش بدن ولی تکون نمی خوره! چون قیمتهاش خیلی رؤیاییه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      قیمتش واقهی بشه شاید، اونهم شاید تکونی بخوره!!!

    • بدون نام

      چه تیترها و نطرهای سیستماتیک و مداومی برای نجات این بازار که نه بلکه نجات آغازاده ها راه انداخته اید. معلوم است که نه چون مرده. چرا مرده؟ چون مردم پول ندارند. بفهمید. اگر هم نمیفهمید دیگر تقصیر خودتان است. فرقی نمیکند بفهمید یا نفهمید. مردم چهار برابر فقیرتر شده اند چطور بخرند؟ ظاهرا آن زمانی که عقل تقسیم میشده هم تحریم بوده اید.

    • بدون نام

      خیلی مسخره است .خودتان رو مسخره کردید با این تورم 200 درصدی میشه با 160 میلیون وام خانه دارشد. آقایون خنگ وبی سواد

    • بدون نام

      اصلا و ابدا. بیخود دست و پا میزنید.

    • بدون نام

      این بانکها پدر مردم رو در آوردن مثلا میگن سود تسهیلات ۱۵درصده ولی تو واقعیت میشه ۳۵ درصد چه کسی میتونه با این وضع کار دست مزد ماهی ۲میلیون قسط بده یا خدا خودت فرجی کن به حال این مملکت

    • بدون نام

      خراب بشه این آپارتمان نشینی شده بلای جون مردم

    • بدون نام

      نه شما توتهرون چکارمی کنید توخونه های 50متری

    • بدون نام

      این بحث قیمت مسکن شده دادن ارقام واعدادمن دراوردی وچرت 55متر800م وام160م و 620م صبر فوت پدرارث120م پس انداز30م 150م 500م کم بامزدکارگری روزی 80هزارتومان وفروش موتور بابام النگوی مادر وجهازهمسرباز400م کم شما عزیزان بگو چکنم

    • بدون نام

      باور کنیدبااین اراجیف چرت مردم فریب جزخنده تلخ واقعیت را قایم کرده نیس درس و دانشگاه ریاضیات راحل میکند وبیسوادواحمق دنبال چرندوفریب ووو

    • بدون نام

      باور کنیدبااین اراجیف چرت مردم فریب جزخنده تلخ واقعیت را قایم کرده نیس درس و دانشگاه ریاضیات راحل میکند وبیسوادواحمق دنبال چرندوفریب ووو

    • بدون نام

      خواهشن بس است گرفتارکردن مردم قیمت خانه افسانه شده نجومی اجاره بها کسی نیس ورهبر فرزانه درکاخ نیاوران بافرزندان درحال عبادت ودعا برای مردم هستن تامشکل حل شود وماصبر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج