۹۲۸۵۷۱
۱۸ نظر
۵۰۱۰
۱۸ نظر
۵۰۱۰
پ

زیباکلام: روحانی نه احمدی‌نژاد می‌شود، نه خاتمی

این استاد دانشگاه درباره پایگاه حزبی روحانی هم گفت: «تصور می‌کنم آقای روحانی دیگر نه پایگاه چندانی در میان اصلاح‌طلبان دارد و نه در میان اصولگرایان و او بعد از دوران ریاست‌جمهوری‌اش نه مثل احمدی‌نژاد می‌شود و نه مثل خاتمی.

فرارو: صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران هم درباره سرمایه اجتماعی فعلی روحانی گفت: «پاسخ شما را با ذکر حال خودم عرض می‌کنم. من کسی بودم که از اواخر سال ۹۵ تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ در برابر همه آن‌هایی که مسئله تحریم انتخابات را مطرح می‌کردند، می‌گفتم که هیچ راهی جز صندوق انتخابات و رأی‌گیری برای بهبود اوضاع وجود ندارد. یا یاد دارم که به بسیاری از شهر‌ها سفر می‌کردم و با مردم و نخبگان سیاسی سخن می‌گفتم که رأی‌دادن به آقای روحانی از جهات مختلف مناسب است و برای این سخنم دلیل می‌آوردم.

من از آقای روحانی می‌پرسم که چه جوابی باید به تمام آن‌هایی که به دلیل سخنان من به او رأی دادند، بدهند؟ اکنون من باید چه بگویم؟ من و امثال من توانستیم بخش قابل‌توجهی از آرای خاکستری را که تا لحظات پایانی انتخابات قصد رأی‌دادن نداشتند، پای صندوق‌ها بیاوریم.

من که در خیابان راه می‌روم، مردم می‌گویند که آقای زیباکلام شما ما را فریب دادی و من هیچ پاسخی ندارم که بدهم. در حقیقت بزرگ‌ترین لطمه‌ای که از سال ۹۶ تا کنون وارد شد، آسیب به اعتماد عمومی به مشارکت در انتخابات بود و از همین نقطه سرمایه اجتماعی آقای روحانی کاهش یافت.

زیباکلام: روحانی نه احمدی‌نژاد می‌شود، نه خاتمی

این مهم تا جایی است که چندی پیش آقای خاتمی به واقعیتی تلخ اشاره کرد و گفت: تَکرار می‌کنم‌های من هم دیگر اثر ندارد. البته هنوز هم باور دارم که تنها راه اصلاح از صندوق‌های رأی می‌گذرد و در مناظره‌هایی که با نیرو‌های اپوزیسیون می‌کنم، می‌گویم شما که می‌گویید صندوق رأی هیچ برون‌داد مثبتی ندارد، بگویید که مردم چه باید بکنند؟ اگر بگویند که باید نظام سیاسی تغییر کند، آنجاست که می‌گویم در این صورت تردید نکنید که با تغییر نظام، کشور ایران حداقل به ۵۰ سال قبل بازمی‌گردد.»

زیباکلام در پاسخ به این پرسش که آیا روحانی در دولت دوم خود تغییر کرد یا خیر، اظهار کرد: «آقای روحانی به‌جای آنکه سعی کند خواست طیف وسیع رأی‌دهندگان را تأمین کند، تلاش کرد که مبادا رقیب از او مکدر شود. من از آقای روحانی هیچ تصور غیرواقعی‌ای ندارم؛ نه او را گاندی می‌بینیم، نه ماندلا، نه مهندس بازرگان و نه دکتر مصدق و این را هم می‌دانم که حوزه اختیاراتش از حیث قانونی و سیاسی چیست، اما واقعیت این است که او با همین اختیارات هم برای مطالبات مردم اقدام ویژه‌ای انجام نداد.

او دغدغه‌هایی مانند رفع حصر، آزادی مطبوعات و گشایش‌های سیاسی را به‌عنوان شعار‌های خود مطرح کرد، اما این شعار‌ها محقق نشد؛ یا از مقطعی به بعد به مردم نشان نداد که مخالف رویکرد‌های تند در حوزه سیاست خارجی است. او می‌توانست حداقل به مردم نشان دهد که خواستار اصلاح مشکلات است و ما مردم می‌گفتیم که ایراد ندارد، از دستش کاری برنمی‌آید؛ اما اکنون جوان‌ها می‌پرسند که آیا اصلا آقای روحانی به تحقق شعار‌هایی که داد، باور داشت یا خیر؟»

این استاد دانشگاه درباره پایگاه حزبی روحانی هم گفت: «تصور می‌کنم آقای روحانی دیگر نه پایگاه چندانی در میان اصلاح‌طلبان دارد و نه در میان اصولگرایان و او بعد از دوران ریاست‌جمهوری‌اش نه مثل احمدی‌نژاد می‌شود و نه مثل خاتمی؛ زیرا به جرئت می‌گویم که با تمام نقد‌های مهمی که به احمدی‌نژاد داریم، اما اگر او همین امروز نامزد ریاست‌جمهوری شود، حداقل بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون رأی می‌آورد و آقای خاتمی هم هنوز در میان دانشجویان و روشنفکران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سید حسن

      دهنتا ببند،گوش مفت گیر آوردی
      دوباره نزدیک انتخابات شد اومدی!
      مردم به جنگ زرگریتون آشنایند

    • محمد

      احمدی نژادی نیستم ولی میدونم اون تو دل توده مردم جای داره ولی رئیس شماسرنوشتش از خاتمی بدتر هم میشه شک نکن.

    • بدون نام

      زیبا کلام ایران را مافیا میگردونه و هر کس مخالف خواست آنها عمل کنه محکوم میشه مردم هم در این بین هیچ کاره اند!

      پاسخ ها

      • hassan.h

        میشه این مافیا رو بازتری کنی بفهمیم

    • ن ج

      منظورش اینه روحانی نه ممنوع التصویر میشه نه ممنوع المصاحبه شاید ممنوع الملاقات بشه

    • mehdi...3424

      بینشون هیچ فرقی نیست فقط تکنیک ها و راه هایی که رفتن متفاوت هستش عین یک مسئله ریاضی با چند راه حل که جواب همشون یکی در میاد هدف این آقایون هم یکی هست

    • بدون نام

      روحانی از خاتمی واحمدی نژاد هم بدتر هست

    • بدون نام

      دارید چرن می گوید وای بر او دانشجویی که تو استادش باشید

    • بدون نام

      اقای زیبا کلام .هیچ رییس جمهوری در ایران نمی تواند کار کند و ب انچه مردم میخان عمل کند چون بازیچه دست قدرت است و برا اینده اش مجبور است خودکشی سیاسی نکند و ب حرف صاحبان قدرت گوش کند.

    • امید

      اولش خوب آمدی ولی خیلی آقای احمدی نژادرادست کم گرفتی اگه آقای احمدی نژادمجدداتاییدشوندحداقل 25میلیون رای دارند.

    • بدون نام

      حرفش کاملا درسته .......روحانی درواقع یعنی هیچ .....یعنی پوچ

    • بدون نام

      ناخونشم نمیشه

    • بدون نام

      بدتر از خاتمی هست و انشاءالله خواهد شد.

    • محسن فیروزی

      زنده باد خاتمی

    • بی نام

      الان مثلا بااین حرفات میخوای بگی خیلی محبوبی و خاطرخواه داری؟ نه داداش ازین خبرا نیس. دستت واسه همه رو شده. خودت خوب میدونی چیکار کردی و چیکار میکنی

    • دکتر‌ سرچالیان

      باز این شعر گفت

    • .‌.‌.‌‌

      احسنت

    • کهنه سرباز وطن

      خاک بر سر آن کسی که به حرف مفت زیبا کلام پای صندوق رای آمده و رای داده است چرا نمیگویی دستور داشتی که برای روحانی رای جمع کنی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج