جاباما
۹۲۸۶۷۲
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

عصبانیت امارات از پناه‌بُردن سعودی به عمان

یک نویسنده و تحلیگر سیاسی عمانی با اشاره به سفر اخیر معاون وزیر دفاع سعودی به مسقط برای رایزنی با مقامات عمان درباره حل بحران یمن گفت که امارات به شدت از پناه بردن ریاض به پادشاه عمان عصبانی است.

خبرگزاری تسنیم: «خالد بن سلمان» پسر پادشاه عربستان و معاون وزیر دفاع این کشور اخیرا به عمان- کشوری که برخی از اعضای هیئت صنعاء در مذاکرات صلح یمن حضور دارند- سفر کرده است و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای حکایت از آن دارد که این سفر با هدف دیدار با مسئولان انصارالله در مسقط و گفت‌وگو درباره حل بحران یمن صورت گرفته است.

«مصطفی الشاعر» نویسنده و تحلیگر مسائل سیاسی عمان در این باره در توئیتی نوشت که عربستان سعودی تمایل دارد به خصوص پس از تغییرات استراتژیک اخیر در منطقه و خروج تدریجی آمریکا از آن، به نوعی آشتی و مصالحه منطقه‌ای برقرار کند و راه‌حلی برای برون رفت از بحران یمن پیدا کند.

عصبانیت امارات از پناه‌بُردن سعودی به عمان

به گفته این نویسنده عمانی، عربستان بر خلاف امارات با تمامیت ارضی یمن موافق است، همچنانکه تمایل دارد بساط عناصر تروریستی مانند القاعده و داعش از این کشور برچیده شود، این در حالی است که امارات خواستار اجرای طرح تقسیم یمن و جدا شدن جنوب این کشور از شمال آن است.

مصطفی الشاعر در ادامه تحلیل خود پس از سفر پسر ملک سلمان و برادر محمد بن سلمان به عمان نوشت: دو طرف سعودی و عمانی در خصوص پرونده استان «المهره» واقع در شرق یمن و در مرز با عمان با یکدیگر به توافقات مهمی رسیدند و قرار است عربستان به خصوص پس از استقرار نیروهای خود در استان یاد شده، تضمین‌هایی به عمان بدهد. علاوه بر آن، توافقاتی در خصوص تقسیم وظایف پس از استقرار عناصر ائتلاف سعودی در جزیره سقطری مشرف بر خلیج عدن صورت گرفته است.

تحلیلگر مسائل سیاسی عمان در خصوص روابط ایران و کشورهای عربی منطقه نوشت: عمان گذرگاهی امن برای ساختن روابطی عمیق با ایران است و انتظار می رود که نتایج آن تاثیر مثبتی روی هرگونه توافقاتی بگذارد که باعث ثبات منطقه در عراق، یمن، سوریه و لبنان و تامین امنیت خطوط کشتی رانی در خلیج (فارس) و تنگه هرمز و کاهش تنش‌های طایفی می شود.

وی درباره بحران شورای همکاری خلیج فارس (بحران سه کشور بحرین، عربستان و امارات با قطر) گفت که روابط کشورهای عضو این شورا می تواند نقش زیادی در نرمی مواضع سخت آنها برای حل این بحران داشته باشد و انتظار می رود که مواضع نرم تری اتخاذ شود به خصوص اینکه نشانه هایی برای فروپاشی مثلث محاصره( بحرین، امارات و عربستان) علیه قطر وجود دارد و به احتمال قوی این مواضع نرم تر، اقدامات مثبت طرف قطری را نیز به همراه داشته باشد که این مسئله می تواند باعث کاهش اختلافات شود، حتی اگر بحران شورای همکاری بدون حل باقی بماند.

وی در پایان خاطر نشان کرد که امارات از نزدیکی روابط عمان و عربستان عصبانی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج