جاباما
۹۲۸۷۲۱
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

وزنه‌برداری و فوتبال، پیشرو در مبارزه با دوپینگ

آمارهای منتشر شده از سوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ نشان می‌دهد که تعداد نسبتا اندکی از نمونه‌های آزمایش دوپینگ مثبت اعلام شده اند.

خبرآنلاین: ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) در ۹ ماه نخست سال میلادی جاری تعداد ۸۷۰ نمونه از ورزشکاران رشته‌های مختلف گرفته است که از مجموع این نمونه ها فقط ۳۰ نتیجه مثبت بوده است.

بعضی از خبرگزاری های داخلی با اطلاع رسانی نادرست، خواسته یا ناخواسته در مسیر تخریب رشته وزنه برداری حرکت کردند و با تیتر «وزنه برداری و فوتبال در صدر» زحمات، باعث شدند تلاش های گسترده این دو فدراسیون، در مسیر مبارزه با دوپینگ و پاکسازی ورزش از پدیده شوم دوپینگ، خیلی راحت نادیده گرفته شود.

در گزارش عملکرد ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) در حوزه نمونه گیری در ۹ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹، آنچه در نگاه اول به چشم می آید این است که وزنه برداری با ۸ نمونه مثبت و فوتبال با ۴ نمونه مثبت، بیشترین نمونه های مثبت را در میان فدراسیون های ورزشی به خود اختصاص داده اند، اما نکته اصلی اینجاست که این نمونه های مثبت از میان چه تعداد نمونه گیری بوده است؟

فوتبال و وزنه برداری در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹ مجموعا ۴۳۶ نمونه در فهرست نادو داشته اند که دقیقا معادل ۵۰.۱ درصد کل نمونه های ستاد ملی مبارزه با دوپینگ بوده است. به عبارتی کل فدراسیون های ورزشی که در این گزارش از آنها اسم برده شده است، روی هم رفته به اندازه دو فدراسیون فوتبال و وزنه برداری، از نادو درخواست نمونه گیری از ورزشکاران خود را نداشتند و این دقیقا همان نکته ای است که دو فدراسیون فوق را در صدر فدراسیون هایی قرار می دهد که در مبارزه دوپینگ کوشا و پرتلاش بوده اند.

از ۸۷۰ نمونه ای که نادو در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹ گرفته ۲۶۱ نمونه متعلق به فوتبال بوده و ۱۷۵ نمونه هم متعلق به وزنه برداری که از این تعداد فقط و فقط ۱۲ نمونه مثبت شده است. در واقع اگر بخواهیم نگاه آماری دقیق تری به گزارش عملکرد عملکرد اخیر ستاد ملی مبارزه با دوپینگ داشته باشیم، با احترام به تلاش همه فدراسیون ها در بحث مبارزه با دوپینگ، فدراسیون وزنه برداری با ۴.۵ درصد نمونه مثبت دوپینگ، جایی در میان ۸ فدراسیون پردوپینگ ورزش ایران در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹ ندارد.

این واقعیتی است که با افتخار باید به آن اشاره کرد و امیدوار بود وزنه برداری در ادامه راه، با برنامه ریزی منسجم فدراسیون نشین ها و کلیه عوامل اجرایی در هیات های استانی، در آینده ای نزدیک به طور کامل از پدیده شوم دوپینگ پاک شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج