جاباما
۹۲۹۲۶۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

باخت به خاطر یک مشت دلار

تیم‌‌ملی فوتبال ایران در شبی تلخ با عملکردی پرانتقاد که بی‌‌نظمی و شلختگی در تمامی ارکانش موج می‌‌زد، بازی را به عراق واگذار کرد تا شانس صعود حداقل به‌‌عنوان صدرنشین گروه سوم به مرحله بعدی انتخابی جام‌‌جهانی ۲۰۲۲ به کمترین حد ممکن کاهش پیدا کند.

فرهیختگان: تیم‌‌ملی فوتبال ایران در شبی تلخ با عملکردی پرانتقاد که بی‌‌نظمی و شلختگی در تمامی ارکانش موج می‌‌زد، بازی را به عراق واگذار کرد تا شانس صعود حداقل به‌‌عنوان صدرنشین گروه سوم به مرحله بعدی انتخابی جام‌‌جهانی ۲۰۲۲ به کمترین حد ممکن کاهش پیدا کند.

درواقع ویلموتس که تمرکزش روی دستمزدش است با دو شکست پیاپی از بحرین و عراق در خانه این دو تیم، کاری کرد کارستان و بعد از مدت‌‌ها دوباره استرس را به‌‌جان هواداران انداخت و کار صعود را بعد از یک‌‌دهه دوباره به اما و اگر کشاند آن هم در‌‌حالی‌‌که در سال‌‌های اخیر خیال‌‌مان تقریبا از صعود به جام‌‌جهانی راحت بود و دغدغه عبور از دور اول جام‌‌جهانی را داشتیم و حالا نگرانیم که اصلا به مرحله نهایی مقدماتی برای رسیدن به جام‌‌جهانی هم نرسیم!

اوضاع جدول چطور است؟

ایران ۶ امتیازی، پس از عراق ۱۰ امتیازی و بحرین هشت امتیازی در رتبه سوم جدول گروهش قرار گرفته است تا برای صعود به جام‌‌جهانی شرایط پیچیده‌‌ای داشته باشد. ایران برای صدرنشینی احتمالی باید همه حریفانش را در دور برگشت شکست داده و عراق هم نتواند در دیدار سه‌‌شنبه آینده بحرین را شکست دهد چون در این صورت ۱۳ امتیازی شده و با ۶ امتیاز احتمالی کسب شده برابر هنگ‌‌کنگ و کامبوج (حتی در‌‌صورت شکست برابر ایران در بازی برگشت) با ۱۹ امتیاز صعودش را به دور بعد به‌‌عنوان صدرنشین قطعی خواهد کرد.

احتمالات این گروه درصورت تساوی عراق و بحرین یا برتری بحرین به این شکل است که در‌‌صورت تساوی، عراق ۱۱ امتیازی و بحرین ۹ امتیازی می‌‌شوند و درصورت پیروزی بحرین، این تیم با ۱۱ امتیاز صدرنشین می‌‌شود و عراق ۱۰ امتیازی باقی خواهد ماند. در این صورت تیم ایران با کسب چهار پیروزی در دور برگشت، ۱۸ امتیازی خواهد شد و می‌‌تواند در‌‌صورتی‌‌که حتی بحرین و عراق دو حریف دیگر در گروه را شکست دهند، بالاتر از آنها با ۱۸ امتیاز به‌‌عنوان تیم نخست راهی مرحله بعدی رقابت‌‌های انتخابی جام‌‌جهانی شود.

ولی اگر عراق موفق به شکست بحرین و سپس هنگ‌‌کنگ و کامبوج شود، ایران باید برای رسیدن به رتبه دوم تلاش کند و اگر خوش‌‌شانس باشد درنهایت بین چهار تیم برتر دوم در گروه‌‌های هشت‌‌گانه قرار گرفته و راهی مرحله نهایی انتخابی جام‌‌جهانی شود.

وضعیت برای صعود به‌‌عنوان تیم دوم؟ مبهم

برای پاسخ به این سوال هنوز خیلی زود است چون تازه دور رفت رقابت‌‌ها به پایان رسیده است، با این حال اگر به‌‌صورت کارشناسی به این موضوع نگاه شود، به‌‌جز گروهی که قطر در آن قرار دارد و آن هم در‌‌صورت صعود قطر به‌‌عنوان صدرنشین، شرایطش تغییر خواهد کرد.

در سایر گروه‌‌ها نیز مثل گروه کشورمان حداقل سه مدعی برای صعود حضور دارند. جالب اینکه در گروه چهارم که عربستان صدرنشین آن است، هر پنج کشور هنوز برای صعود ‌‌شانس دارند و همین موضوع پاسخ به این سوال که اگر ایران در گروه خود دوم شود، چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد را مبهم می‌‌کند و قطعا برای پاسخ به آن خیلی زود خواهد بود. در‌‌حال‌‌حاضر عمان و بحرین با ۹ و هشت امتیاز از بهترین تیم‌‌های دوم گروه‌‌های هشت‌‌گانه هستند و ازبکستان و قرقیزستان با ۶ امتیاز کمترین امتیاز را در پایان دور رفت بازی‌‌ها به‌‌دست آورده‌‌اند.

صدرنشینی آسیا هم از دست رفت؟

چندی پیش نوشتیم تیم‌‌ملی در رنکینگ فیفا در آبان‌‌ماه نیز با حضور در رتبه ۲۷ جهان و رتبه اول آسیا، رکورد خود را ۶۰ ماهه خواهد کرد و مطمئنا این رکورد به این زودی‌‌ها توسط هیچ‌‌کدام از رقبای تیم‌‌ملی نخواهد شکست، اما شکست دور از انتظار برابر بحرین باعث می‌‌شود تا روند صعود ایران در رنکینگ فیفا یا تثبیت جایگاهی که در اختیار داشت با اشکالاتی مواجه شده و چه‌‌بسا در آینده‌ای نزدیک نیز برای تیم‌‌ملی تبعات بدی به‌‌همراه داشته باشد.

در ماه گذشته نیز شاگردان ویلموتس با چهار پله سقوط جایگاه بیست‌‌و‌‌سوم را تقدیم رقبایی همچون اوکراین، اتریش و تونس کردند تا در رنکینگ اکتبر ۲۰۱۹ در جایگاه بیست‌‌و‌‌هفتم قرار گیرند. اگرچه این سقوط تاثیری در جایگاه تیم‌‌ملی به‌‌عنوان تیم اول قاره کهن نداشت، اما فاصله امتیازی با ژاپن را تا حد زیادی کاهش داده تا زنگ خطر از همین جا به‌‌صدا درآید.

حالا با برتری ژاپن در هر چهار دیدار دور رفت و شکست ایران مقابل عراق و عدم برگزاری دیدار تدارکاتی در فیفادی بعدی برای شاگردان ویلموتس، این احتمال وجود دارد که بعد از پنج سال، صدرنشینی ایران در بین تیم‌‌های آسیایی در رنکینگ فیفا از دست رفته و سامورایی‌‌ها این عنوان را از آن خود کنند.

ویلموتس آمد، ویلموتس نیامد!

بامداد جمعه کاروان تیم ملی ایران به تهران بازگشت و برخی رسانه‌ها عنوان کردند که به علت نبود بازی تدارکاتی برای ایران در روز سه‌شنبه که فیفادی است، ویلموتس همراه با تیم به ایران نیامد اما بازیکنان از امروز در تمرین تیم‌های باشگاهی خود شرکت می‌کنند.

ساعاتی بعد برخی دیگر از رسانه‌ها با تکذیب این خبر اعلام کردند که ویلموتس با کاروان ایران وارد تهران شده است آن هم در حالی که خبری از موضع‌گیری رسمی فدراسیون فوتبال در این خصوص نبود! نقل‌قولی از ویلموتس در یک صفحه اینستاگرامی نیز منتشر شد مبنی‌بر اینکه وی دیگر در ایران نخواهد ماند که البته این خبر هم از سوی رسانه‌ها(و نه فدراسیون) تکذیب شد.

یک فیفادی دیگر هم پرید

بعد از اینکه دو فیفادی خیلی راحت برای تیم ملی ایران از دست رفت باز هم در حالی که تیم‌های آسیایی برای یک بازی دوستانه مهم برنامه‌ریزی کرده‌اند ما قرار نیست بازی کنیم و یک فیفادی دیگر را نیز از دست داده‌ایم. فدراسیون فوتبال مدعی است با کشورهای استرالیا، ژاپن، چین، پاراگوئه، برزیل، امارات، لیبریا، هند و گرجستان مذاکره کرده ولی نتوانست دیدار دوستانه‌ای برای هفته آینده تدارک ببیند و حالا که همه کشورها یا در انتخابی جام‌جهانی یا بازی‌های دوستانه به میدان می‌روند، تیم ملی فوتبال ایران در خانه می‌ماند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج