جاباما
۹۲۹۲۷۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

نکیسا: حق بیرانوند است که مرد سال آسیا شود

تیم ملی در امان باخت و علاوه‌بر نتیجه که کار ما را برای رسیدن به جام‌جهانی قطر خیلی سخت می‌کند، اشتباهات فردی، اتفاقات پیش از بازی و نکاتی که در جریان بازی رخ داد، خیلی بیشتر از نتیجه بازی در ذهن فوتبال‌دوستان باقی می‌ماند و مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

فرهیختگان: تیم ملی در امان باخت و علاوه‌بر نتیجه که کار ما را برای رسیدن به جام‌جهانی قطر خیلی سخت می‌کند، اشتباهات فردی، اتفاقات پیش از بازی و نکاتی که در جریان بازی رخ داد، خیلی بیشتر از نتیجه بازی در ذهن فوتبال‌دوستان باقی می‌ماند و مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

حالا تیم ملی ایران برای رسیدن به جام‌جهانی شرایط دشواری را پیش‌رو دارد و انتقادات هم بیشتر از همیشه متوجه تیم ویلموتس و این مربی بلژیکی است. درخصوص بازی تیم ملی و اتفاقاتی که پیرامون این مسابقه رخ داد، با نیما نکیسا که تجربه جام‌جهانی ۹۸ فرانسه را در کارنامه دارد، تماس گرفتیم تا دیدگاهش را جویا شویم. در ادامه گفت‌وگو با دروازه‌بان سابق تیم ملی را می‌خوانید.

بازی با عراق را که خیلی‌ها آن را دیدار مرگ و زندگی می‌دانستند هم باختیم تا انتقادات از تیم ملی و مارک ویلموتس به اوج خود برسد.

ببینید ما از مقیاس و خط‌کش خوبی استفاده نمی‌کنیم. باید ببینیم که اصلا مارک ویلموتس چند وقت است به تیم ملی ملحق شده و انتظارات ما از او باید تا چه اندازه باشد. ما کلا افرادی احساساتی هستیم و تصمیمات‌مان هم براساس احساس است، درصورتی که فوتبال منطق خاص خود را دارد و ما نمی‌توانیم آن‌طور که دوست داریم یک تیم و مربی‌اش را قضاوت کنیم.

یک‌عده از ویلموتس ایراد می‌گیرند و او را با کی‌روش مقایسه می‌کنند، غافل از اینکه ما نمی‌توانیم تیم روزهای ابتدایی ویلموتس را با تیم روزهای انتهایی کی‌روش مقایسه کنیم. او ۸ سال در تیم ملی حضور داشت و توانست تفکراتش را در این تیم جا بیندازد، اما ما انتظار داریم ویلموتس با چند ماه کار و اردو همان کاری را بکند که کی‌روش کرد.

اما تمام اتفاقات مربوط به مسائل فنی نبود و این باخت زمانی رقم خورد که سرمربی تیم ملی 48 ساعت قبل از تشکیل اردو به ایران آمد.

ببینید ما دچار مشکلاتی در داخل کشور هستیم که شرایط اقتصادی بدی را برای تمامی جامعه در سطوح مختلف به وجود آورده است و این موضوع را یک مربی یا بازیکن خارجی که به ایران می‌آید حتما می‌داند و درک می‌کند. من فکر می‌کنم این اقدام از سوی ویلموتس آن هم در آستانه بازی حساس برابر عراق اشتباه بود.

ویلموتس هم بارها برای دریافت حق و حقوقش به صورت دوستانه اقدام کرده بود، اما به نتیجه نرسید. بهتر نبود نمی‌گذاشتیم کار به اینجا کشیده شود؟

من در دانشگاه آسیب‌شناسی خوانده‌ام که در آن می‌گوید چرخه آسیب از یک‌سری آسیب به وجود می‌آید و خود آسیب نیز از طریق مکانیسم آسیب اتفاق می‌افتد. وقتی ما می‌توانیم آسیبی را کنترل کنیم که از وقوع آن جلوگیری کرده باشیم. خیلی سربسته در این خصوص حرف زدم و امیدوارم از من نخواهید راجع به نفرات حرف بزنم.

اما هنوز اشتباهات فردی داخل زمین پابرجاست و از همان نقاطی ضربه می‌خوریم که پیش از این بارها به تیم ملی لطمه زده است؟

اول توجه کنید چه کاشته‌ایم و می‌خواهیم چه چیزی برداشت کنیم. با ذرت که نمی‌توانیم طلا درو کنیم. ما باید در تیم ملی رقابت به وجود بیاوریم تا در هر پست ۱۰نفر شرایط حضور در اردوی تیم ملی را داشته باشند و نفر اصلی بداند با کوچک‌ترین اشتباهی، نفر بعدی جایش را می‌گیرد. وقتی یک بازیکن ۱۰ سال است که بدون رقیب در تیم ملی است، بد بوده باز هم دعوت شده، خوب بوده دعوت شده، چرا باید نگران جایگاهش باشد؟ این موارد است که برای تیم ملی ما بد است.

خب، این هم مستقیم به سرمربی تیم ملی مربوط می‌شود که در لیست بازیکنانش نفراتی را فرا بخواند که هیچ‌کس خود را در ترکیب اصلی نبیند؟

ببینید مشکل ما ساختار است، نه شخص. اصلا امروز ویلموتس را برداریم و مورینیو را بیاوریم. فکر می‌کنید همه‌چیز درست می‌شود؟ اصلا این‌طور نیست و ما باید پایه‌ای به قضیه نگاه کنیم. مگر کی‌روش ۸سال در کشور ما حضور نداشت، با حضور او دانش کدام مربی ما افزایش پیدا کرد؟ در کره‌جنوبی از کنار گاس هیدینک حداقل ۵ مربی خوب ساخته شد، درحالی که در ایران به جای اینکه ما برای کی‌روش تصمیم بگیریم و از او بخواهیم که مربیان ما را تربیت کند، او تصمیم‌گیرنده بود و به ما امر و نهی می‌کرد.

بعضی‌ها اعتقاد دارند که مافیای کی‌روشی نمی‌گذارد تیم ملی ما به جام‌جهانی صعود کند.

نکته من یک نگاه اصلاحی است. باید از یک‌سری فرآیندها استفاده کنیم و شرایط را در تیم ملی تغییر دهیم و از وقوع برخی اتفاقات هم پیشگیری کنیم. اینکه بگویند مافیای کی‌روشی وجود دارد، ممکن است وجود داشته باشد. اصلا حرفم را اصلاح می‌کنم؛ حتما هم وجود دارد، اما باید ببینیم آنها چه نفراتی هستند و زورشان چقدر است. ما توان جلوگیری از سنگ‌اندازی‌های آنها را داریم.

ویلموتس بعد از این هم کار سختی دارد، چون منتقدانش خیلی جان گرفته‌اند.

خیلی بد است که با ۲ باخت یک مربی را بزنیم یا تمام تقصیرها را گردن او یا تیم ملی و بازیکنانش بیندازیم. ما باید کمی بازتر به این موضوع نگاه کنیم. از یک هوادار تیم ملی می‌تواند درنتیجه نگرفتن مقصر باشد تا شمای رسانه‌ای و من پیشکسوت. اینها را باید در یک کارگروه مطرح کرد، آسیب‌شناسی کرد و برای حل آن قدم برداشت.

فکر می‌کنید با این شرایط ما به جام‌جهانی می‌رویم؟

قطعا ما به جام‌جهانی صعود می‌کنیم. فکر می‌کنم دور برگشت رقابت‌ها خیلی متفاوت با دور رفت مسابقات باشد. تیم همبستگی‌اش بیشتر می‌شود و با همت و کار بیشتر قطعا بلیت قطر را به دست می‌آوریم.

علیرضا بیرانوند هم جزء نامزدهای کسب عنوان مرد سال فوتبال آسیا شده است.

به علیرضای عزیز تبریک می‌گویم. او مزد زحمات زیادش را گرفته و حقش است که برنده این جایزه باشد. او در این سال‌ها خیلی روند خوبی داشته و حالا این نوید را می‌توانیم به فوتبال‌دوستان بدهیم که تیم ملی به غیر از بیرانوند، پیام نیازمند را هم در بهترین شرایط در اختیار دارد و رشید مظاهری هم به همین ترتیب جزء بهترین‌های ایران است و این رقابت باعث شده خیال همه از بابت دروازه تیم ملی راحت باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج