۹۳۰۱۰۷
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

اگر از کتابفروشی‌ها حمایت نکنیم، نابود می‌شوند

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان گفت: اگر کتابفروشی را پرورش ندهیم و از آن حمایت نکنیم، جریانی پرفشار آن را نابود می‌کند و امروز این اتفاق افتاده است.

ایرنا: رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان گفت: اگر کتابفروشی را پرورش ندهیم و از آن حمایت نکنیم، جریانی پرفشار آن را نابود می‌کند و امروز این اتفاق افتاده است.

اگر از کتابفروشی‌ها حمایت نکنیم، نابود می‌شوند

هومان حسن پور، درباره حمایت اتحادیه از کتابفروشان کشور گفت: کتابفروشی خروجی نهایی ناشران است ، وقتی آن را پرورش ندهیم و از آن حمایت نکنیم، یک جریان پرفشار آن را به هم می‌زند و نابود می‌کند و امروز این اتفاق افتاده است. ما در گفت و گو با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد و متولیان فرهنگی گفته‌ایم در تصمیماتی که در حوزه کتابفروشی و کتابفروشان می‌گیرند با اتحادیه ناشران مشورت کنند، وقتی از ما نظر بخواهند می‌توانیم این تفاوت‌ها را قائل شویم و درباره جزئیات توضیح بدهیم.

وی افزود: نیت نهادها تقویت امور فرهنگی است که این بسیار خوب است، اما یک قسمت حرفه‌ای کار است که کمک می کند بهترین نتیجه را بگیرید، اما چرا از آن استفاده نمی‌کنید؟ نهادی که این توان و تخصص را دارد و حتی در این موضوع دغدغه‌مند است، ما در جلسات همیشه درباره کتاب‌فروشی ها تاکید و بر حقوق آنها پافشاری می کنیم.

رئیس اتحادیه ناشران با اشاره به هفته کتاب اظهار داشت: ما می‌خواستیم شعار امسال هفته کتاب، درباره کتابفروشی‌ها باشد اما در شورای سیاست‌گذاری رای نیاورد، اشکالی هم ندارد، ما کار خودمان را می‌کنیم.

حسن‌پور ادامه داد: ما با قدرت این مساله (ضرورت حمایت از کتابفروشان) را پیگیری می‌کنیم، برداشت های متفاوتی از این موضوع می شود اما درد ما این است که مشکلات ناشران در کتابفروشی حل می‌شود و حتی سیستم توزیع را هم در بر می‌گیرد. توزیع هم باید خروجی داشته باشد، توزیع حلقه ای است که کتاب را از یک جای متمرکز می گیرد و به جای دیگری می‌دهد، وقتی خروجی‌هایش که کتابفروشی‌ها هستند کم باشند، عملا ناکارآمد می شود.

شبه‌ناشرانی شکل می‌گیرند که...

وی افزود: ناشر وقتی نمی‌تواند کتاب بفروشد، می‌گوید در نمایشگاه می‌فروشم. نمایشگاه ایجاد می‌شود، ناشر به خاطر هزینه‌های بالا نمی‌تواند در طرح شرکت کند، شبه‌ناشرانی شکل می‌گیرند که محصول دیگری که کتاب نیست را دست مردم می‌دهند. داستان پیچیده‌ای آغاز می‌شود که ادامه دارد و گره‌هایش باز نمی‌شود، این مساله باید اصلاح شود که ما در تلاشیم آن را درست کنیم یا دست‌کم حرکت تند این ماجرا از بین ببریم، تا به جایی برسد که کاملا متوقف شود.

حسن‌پور حمایت از توزیع کنندگان و کتابفروشان را بیشتر معنوی عنوان کرد و گفت: مشخصا ناشر یا موزعی که قدرت و مکنتش را دارد، نیاز به حمایت ندارد، بیشتر درباره آنها که به سختی کار می‌کنند، انجام می‌شود. ناشری که فروشگاه و توزیع دارد، برای فروش کمتر دچار مشکل می‌شود اما هر ناشری هر قدر هم قوی باشد، کتاب‌هایش را کجا می‌فروشد؟ باید به کتابفروشی برساند که این انتهای کار، بسته است. کتابفروشی باید باز باشد که کتاب فروخته شود.

وی رابطه بین ناشر، موزع کتاب و کتابفروشی را یک چرخه دانست و بیان کرد: ناشر منافعش در این است که کتابفروشی بیشتر باشد، اما وقتی شما کتابفروشی‌ها را نداشته باشید، امکانات و ویترین دیده شدن کتاب‌ها بیشتر شود، اتفاق خوبی می‌افتد و ناشر می‌بیند که کتابش استفاده می‌شود. در این حالت تیراژ کتاب دیگر ۵۰۰ نسخه نخواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      راستش اینه که با فراگیر شدن تکنولوژی وبستر نت ورواج مطالعه الکترونیکی کتابخانی سنتی و انالوگ رو یه قهقرا میره وبنوعی ازدور خارج میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج