جاباما
۹۳۰۱۲۲
۱۴ نظر
۵۰۰۹
۱۴ نظر
۵۰۰۹
پ

افزایش نامحسوس تورم با بالا رفتن نرخ بنزین

حسینی گفت: با توجه به سهم کم حمل و نقل در سبد کالای خانوار و از سویی سیر نزولی تورم در ماه‌های گذشته به نظر می‌رسد با افزایش قیمت بنزین تورم چندانی به وجود نیاید.

خبرگزاری میزان: سیدحمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز، پتروشیم با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در کشور، اظهار کرد: در سال ۸۶ با مصوبه دولت مبنی بر حذف یارانه حامل های انرژی؛ اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها کلید خورد، مطابق آن قرار بود قیمت حامل‌های انرژی به ۹۵ درصد فوب خلیج فارس برسد و منابع حاصل از آن در بخش‌های تولیدی و توسعه حمل و نقل عمومی هزینه شود.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: اجرای هیجانی دور اول هدفمندسازی یارانه‌ها با مشکل اساسی مواجه شد، درآمد حاصل از طرح هدفمندسازی یارانه ها ۲۸ هزار میلیارد تومان بود، اما وعده دولت برای پرداخت یارانه به تمام مردم کشور به ۴۲ هزار میلیارد تومان رسید که ضمن افزایش تورم دست دولت را برای پرداخت سهم بخش‌های تولید و حمل و نقل عمومی بسته نگه داشت و منابع سایر بخش‌های دیگر را نیز به خود اختصاص داد.

وی افزود: برای تامین این کسری منابع درآمد شرکت‌های تامین کننده نفت، گاز، برق و آب به علاوه بودجه دولت صرف تامین منابع مالی یارانه‌ها شد، امری که باعث از بین رفتن بودجه‌های جاری دولت شد به طوری که وزارت نیرو به دلیل کمبود منابع مالی طی سال‌های پیش توان افزایش ظرفیت را نداشت.

به گفته وی؛ در سال ۹۳ و دور جدید هدفمند سازی یارانه‌ها، دولت، وزرات نیرو را از تامین منابع مالی هدفمندسازی یارانه‌ها معاف کرد.

حسینی تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم و افزایش قیمت بنزین به ۷۰۰ تومان و در ادامه با تک نرخی کردن بنزین به قیمت هزار تومان بخشی از کسری بودجه برای تامین یارانه‌ها تامین شد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اشار کرد: زمانی که قیمت نفت بشکه‌ای به ۳۰ تا ۳۵ دلار رسید، به دلیل تفاوت کم قیمت بنزین با نرخ فوب خلیج فارس در آن برهه می‌توانستیم بدون هیچ شوکی به اقتصاد قیمت بنزین را نیز افزایش دهیم.

وی با اشاره به منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین در کشور تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین نزدیک به ۳۱ هزار میلیارد تومان برای دولت منابع مالی دارد و درصورت مدیریت مصرف، با افزایش صادرات بنزین درآمد دولت نیز افزایش خواهد یافت.

حسینی با اشاره به دلایل افزایش قیمت بنزین در کشور بیان کرد: مدیریت مصرف انرژی، کاهش ترافیک، بهبود وضعیت محیط زیست و کاهش قاچاق سوخت در کشور از آثار مثبت افزایش قیمت سوخت است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی بیان کرد: در صورت فروش ۶۵ میلیون لیتر بنزین به صورت سهمیه‌ای و ۲۰ میلیون لیتر به صورت آزاد ضمن مدیریت مصرف می‌توانیم ۳۰ میلیون لیتر بنزین صادرات کنیم. دولت نیز درآمدی در حدود ۵ میلیارد دلار کسب خواهد کرد.

وی ادامه داد: بنزین تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس از کیفیت مناسبی برخوردار است و خرید محموله‌های بنزین در بورس انرژی نشان از بازار داغ این محصول تولیدی در کشور دارد.

حسینی بیان کرد: بسیاری از اقتصاددان‌ها میزان تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین را حدود ۲ درصد می‌دانند و بالاترین نرخ تورم اعلامی از سوی همتی رئیس بانک مرکزی حکایت از افزایش ۴ درصدی تورم دارد.

وی افزود: با توجه به سهم کم حمل و نقل در سبد کالای خانوار و از سوی دیگر سیر نزولی تورم در ماه‌های گذشته به نظر می‌رسد با افزایش قیمت بنزین تورم چندانی به وجود نیاید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      ۳۰۰درصد همه چیز گران خواهد شد. خواهید دید

    • بدون نام

      مشکل اینه شما فکر میکنین مردم مثل شما نیستن ک اگه بنزین گرون شد یکم بکشن رو جنساشون




      مردم هم مثل شما قیمت بنزین رو ضربدر همه ی چیزاشون میکنن و بجای این 2 درصد ک شما میگین 20 درصد حداقل گرون میکنن


      عین دولت ک تو این 7 8 سال هرچی گفت برعکس انجام داده

    • بدون نام

      ایول
      دولت قدرتی با مردمی ضعیف با گدایانی

    • بدون نام

      کمبود بودجه شونو از جیب مردم بدبخت میخان تامین کنن

    • بدون نام

      درامد رو از جای دیگه دست بیارید.جلو همه چیز رو میتونید بگیرید فقط جلو قاچاق رو نمیتونید بگیرید.اینها همش بهانه است..بخدا خسته شدیم ازاین وضعیت

    • ا

      به نظرم بنزین باید پنج هزارتومان می شد مردم ایران قاتل بنزین هستند وبر ای مصرف رقابت می کنند تولید خودرو بی حساب وبدون برنامه ریزی افزایش یافت شرکت ها فقط تولید کرده اند از خارج هم وارد شده هر خانواده 5نفره چهار خودرو دارد ومردم در ایران خودرو را برای کار نمی خواهند برای تفریح وسر گرمی استفاده می کنند باید جلو ورود این همه خودرو مخصوصا تک سرنشین گرفته شود مبارزه با معلول بجای علت فایده ای ندارد

    • بدون نام

      الان کرایه تاکسی ها سه برابر بشه باز هم تورم حاصل از افزایش قیمت بنزین باز هم کمتر از دو درصد خواهد بود؟!
      چیزی که توی این سالها یاد گرفتیم اینکه اقتصاد واسه کشورهای دیگه ست! اینجا اگه دکترای اقتصاد هم داشته باشی حرفت مفت خریدار نداره!!!

    • بدون نام

      دیروز رفتم خرید هنوز ۳ روز نگذشته قیمتها بالا رفته کی میگه تاثیر نداشته. شما رفتید تو این چند روزه بازار ..دروغ نگید تره بار فروشه میگه بار گرونه منم وسیله که از خودم نیست راننده گرون بارامو اوردهبنزین اراد زده

    • بدون نام

      پ چی ور میزنن اجناس گرون نمیشه؟گرونی بنزین به نفع مردمه؟ تا کی دروغ ..حسن کلید ساز بسه دروغ

    • ...

      حتما هم چشم بصیرت میخواد دیدن این تورم اخه نه اینکه خیلیییییی نامحسوسه

    • بدون نام

      حالا این چه کاری که میکنید همین ۶۰ لیتر هم ازاد کنید تا بیشتر صادر بشه بنزین ما نیاز نداریم

    • بدون نام

      نگارنده محترم حالاهم دیرنشده فرمول قبل ازیارانه هارا.اجراکنیدداصلاًبیآیدرفرانددم بگذاریدنظرملت شرطه

    • بدون نام

      خیلی هم محسوسه

    • بدون نام

      تورم بسیار بالاس این افزایش قیمت تورم را به حد اعلا میرساند این رقم ۴درصد اعلامی کلک وحقه ودروغی بیش نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج