جاباما
۹۳۰۴۴۵
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

زائری: سیاه و سفیدنمایی، ما را توهمی کرده است

مدیر مسئول ماهنامه خیمه، گفت: اگر سیاه نمایی به دلیل فاصله از واقعیت، ایراد دارد، سفید نمایی هم به همان دلیل دارای ایراد است، سیاه نمایی و سفید نمایی به دلیل عدول از واقعیات ما را دچار توهم می کند.

ایرنا: مدیر مسئول ماهنامه خیمه، گفت: اگر سیاه نمایی به دلیل فاصله از واقعیت، ایراد دارد، سفید نمایی هم به همان دلیل دارای ایراد است، سیاه نمایی و سفید نمایی به دلیل عدول از واقعیات ما را دچار توهم می کند.

«حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری»، نویسنده کتاب "تقاطع انقلاب" عصر دوشنبه در نشست تحلیل و بررسی این کتاب که در سالن فرخی یزدی باغ موزه قصر برگزار شد، اظهار کرد: این مراسم اولین رونمایی از کتاب تقاطع انقلاب است و نیز اولین برنامه ای است که در رابطه با کتاب های تاریخ انقلاب و جنگ در باغ موزه قصر برگزار می شود و قرار است به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حداقل هر ماه در خصوص یک کتاب تاریخ انقلاب در این سالن نشست هایی برگزار شود.

وی افزود: ما اکنون در متن انقلاب زندگی می کنیم، تعبیری که رهبر انقلاب به عنوان گام دوم استفاده کردند، در خصوص چشم انداز کشور در چهل سال آینده است، زمانی می توانیم در خصوص چهل سال آینده قدمی برداریم که چهل سال گذشته را مرور کرده باشیم. پس چه بخواهیم یا نخواهیم با پدیده ای زنده و موجود طرفیم، حتی اگر با انقلاب میانه خوبی نداشته باشیم.

تک تک شهروندان در جمهوریت امروز نظام ما سهیمند

زائری با بیان اینکه انقلاب یک مسئله فراموش شده تاریخی نیست، یادآور شد: بخش هایی از این کتاب، بخصوص مقدمه آن که در خصوص نگاه به چهل سال گذشته است، تاکنون در هیچ نشریه ای منتشر نشده است. در مقدمه کتاب تلاش شده است حرف تازه ای زده شود. وارد بحث حساسی شده ایم که شاید در حال حاضر برخی فکر کنند بیان و پرداختن به آن زودتر از موعد بوده است.

نویسنده کتاب تقاطع انقلاب با اشاره به اینکه با نسلی طرف هستیم که در پدید آمدن انقلاب نقشی نداشته اند، خاطرنشان کرد: گروهی از این نسل با استمرار انقلاب موافق نیستند ولی شهروندان این کشورند، ما بخواهیم یا نخواهیم نمی توانیم آنها را نادیده بگیریم. انقلاب ما اسلامی بوده است ولی جمهوری ما جمهوری ایرانی است، به این معنا که تک تک شهروندان در جمهوریت امروز نظام ما سهیمند.

وی با طرح این پرسش که چرا این کتاب تدوین شد؟ گفت: هیچ کدام از ما نمی توانیم نسبت به انقلاب اسلامی بی دغدغه باشیم و باید روحیات و سلایق مردم را بشناسیم.

زائری اظهار کرد: انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین اتفاقات تاریخ معاصر ما است، در ۵۰ سال گذشته شاید هیچ اتفاقی به عظمت انقلاب اسلامی رخ نداده باشد، حتی اتفاقاتی مثل برداشته شدن دیوار برلین و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در مقایسه با انقلاب ایران در مراحل بعدی قرار می گیرد، چون انقلابی فرهنگی بود نه کودتای نظامی. چه مدافع انقلاب باشیم یا نباشیم، مسئله امروز ما انقلاب است و باید راجع به آن حرف زد، اگر با سکوت و باقی گذاشتن ابهامات از کنار آن عبور کنیم، فقط راه را برای غلبه روایت های غلط باز کرده ایم.

زائری: سیاه و سفیدنمایی، ما را توهمی کرده است

مدیر مسئول ماهنامه خیمه با بیان اینکه مخاطب کتاب تقاطع انقلاب کسانی هستند که مدعی وفاداری، اعتقاد و التزام به انقلاب اسلامی هستند، افزود: شما که این اعتقاد را دارید چرا بیشتر تلاش نمی کنید؟ باید با این نسل حرف زد، ما با انقلاب بزرگ شده ایم، بعضی از کسانی که در این جلسه حضور دارند در راهپیمایی های اول انقلاب حضور داشته اند و حتی دیگرانی که سن و سالشان کمتر است آثار انقلاب را در زندگی خود مشاهده کرده اند.

دعوای ما بر سر نقطه مبدا است

وی ادامه داد: تعارف نداریم، در پنجاه سال بعد خیلی از این افراد زنده نیستند و نسلی که در ۵۰ سال آینده زندگی می کند انقلاب اسلامی را به همان شکلی می فهمد که ما روایت کرده ایم. وقتی با ما نسبت به مشروطه، ۲۸ مرداد و پهلوی حرف می زنند چه احساسی داریم؟ اگر تاریخ انقلاب را درست روایت نکنیم نسل آینده هم نسبت به تاریخ انقلاب همین احساس را خواهد داشت.

زائری با بیان اینکه دو نگاه نسبت به انقلاب اسلامی غالب است، اضافه کرد: یک رویکرد رسمی مانند ادبیات صدا و سیما، خطبه های نماز جمعه و کتب و نوشته هایی که تدریس می شود، که متاسفانه مخاطب عمومی با این نگاه ارتباط برقرار نمی کند. ادبیات دیگری که وجود دارد نگاهی تند، بی منطق و بی انصافی است که هیچ نقطه سفیدی در کارنامه انقلاب نمی بیند و یکسره بد و بی راه می گوید، در فضایی که رادیکال می شود دو طرف جز به رویارویی راضی نمی شوند.

زائری با بیان اینکه چیزی که از انقلاب به عنوان واقع گرایی از آن یاد می کنیم نقطه مقصد نیست، افزود: مقصد آرمان ها است که سر جای خود وجود دارند. دعوای ما بر سر نقطه مبدا است، اختلاف ما انقلابی ها این است که در حال حاضر در کجا ایستاده ایم. وقتی می گوییم واقع گرا باشیم این نیست که آرمان ها را فراموش کنیم. استقلال، عدالت، خدمت به مردم و آزادی آرمان های ما هستند و هنوز در جای خود وجود دارند.

وی ادامه داد: بحث ما این است که اکنون کجائیم. اگر من دو لیوان داشته باشم ولی بگویم یک لیوان دارم سیاه نمایی است و اگر دو لیوان را بگویم ۵ لیوان چه معنایی دارد؟ آیا این سفید نمایی نیست؟ اگر سیاه نمایی به دلیل فاصله از واقعیت، ایراد دارد، سفید نمایی هم به دلیل همان فاصله ای که واقعیت دارد، دارای ایراد است. سیاه نمایی و سفید نمایی به دلیل عدول از واقعیات ما را دچار توهم می کند.

بعد از جنگ به راست ترین شکل کاپیتال شدیم

«فروز رجایی‌فر»، یکی از دانشجویان فعال در تسخیر لانه جاسوسی نیز در این جلسه، گفت: مسئله حجت الاسلام والمسلمین زائری در کتاب تقاطع انقلاب مسئله هر کسی است که برای انقلاب و آینده آن دغدغه مند است. راه دیالوگ با نسل جدید از طریق تریبون ها متعددی که در اختیار مجموعه نظام است تقریبا بسته شده است و راهی که باقی مانده است همین شبکه های اجتماعی است و اگر آن را هم ببندیم خود را خلع سلاح کرده ایم.

رجایی فر با بیان اینکه متن کتاب تقاطع انقلاب دچار افت های ژورنالیستی شده است، یادآور شد: چون کار روزنامه نگاری کرده ام متوجه می شوم وقتی مطلبی را به عنوان سرمقاله یا یادداشت روز می نویسیم در کانون توجه خوانندگان قرار می گیرد و بدون اینکه احتیاج به معرفی مرجعی داشته باشد، زنده است و احتیاج به توضیح اضافه ندارد.

وی ادامه داد: اما وقتی قرار است مجموعه مقالات به کتاب تبدیل شود نیاز به توضیح، پاورقی و معرفی منبع دارد چون از کانتکس خود جدا افتاده و در فضای دیگری قرار گرفته است لذا وقتی این کتاب را مطالعه می کنیم هر کدام به طور جداگانه پیام خود را دارد اما مقدمه کتاب را مهم و متفاوت دیدم. در مقدمه کتاب، انقلاب به عنوان یک تجربه بشری مورد مطالعه قرار گرفته است.

این فعال در تسخیر لانه جاسوسی با بیان اینکه در مقدمه این کتاب بر توافق بر نقاط اشتراک واقعی در مقطع کنونی تاکید شده است، خاطرنشان کرد: موضوعات ما ذهنی نیست بلکه واقعی و عینی است به این رویکرد همان چیزی را که من در سطح جامعه می بینم دیگران هم می بینند. اگر به واقعیات عینی در سطح جامعه توجه شود رویکرد ما شایسته سالارانه خواهد بود و بعد در خصوص نقاط اشتراک با هم به توافق خواهیم رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج