جاباما
۹۳۰۵۹۰
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

وزارت ارشاد بر ممیزی‌ها تاکید کند

تاثیر مستقیم افزایش قیمت کتاب بر سرانه مطالعه

نویسنده کتاب «بارش خورشید» گفت: نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ممیزی اصلی حوزه تولید کتاب و محتوا یکی از مهمترین مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، اما متاسفانه برخورد‌های سلیقه‌ای سبب می‌شود برخی از کار‌های کم ارزش و بی‌محتوا وارد بازار شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان: مرتضی نوربخش نویسنده کتاب «بارش خورشید» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پیرامون قیمت کاغذ و تاثیر آن بر فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: قیمت کاغذ تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت کتاب داشته، این امر بر خرید کتاب از سوی مردم اثر گذاشته و سبب شده این کالای ارزشمند فرهنگی از سبد خرید خانواده حذف شود.

تاثیر مستقیم افزایش قیمت کتاب بر سرانه مطالعه

نویسنده کتاب «هزار گوهر» بالا بودن قیمت کتاب را مهمترین عامل دوری مردم از فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست و ابراز کرد: من معتقدم افزایش قیمت کتاب سبب شده تا تنها کتابخوان‌های حرفه‌ای برای خریدن این کالای ارزشمند هزینه کنند، ولی عموم مردم هزینه معیشت را اولویتی بالاتر از هزینه خرید کتاب می‌دانند.

نوربخش پایین بودن میزان تیراژ کتاب را عاملی مهم و تاثیرگذار در تولید و محتوای کتاب دانست و تاکید کرد: پایین بودن تیراژ کتاب‌ها بی‌رغبتی شدیدی برای نویسنده و تولید کننده محتوا به دنبال دارد، این مهم تاثیر بسیاری بر ادامه شغل نویسندگی دارد، زیرا مولفان با این امید که کتاب‌هایشان منتشر می‌‌شود، کتاب می‌نویسند. چراکه این بازخورد مخاطب است که نیروی مضاعفی در نویسنده برای نگارش و جستجو در مورد دغدغه‌های اجتماعی ایجاد می‌کند.

این نویسنده کتاب تاثیر تحولات اقتصادی را بر حوزه انتشارات مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: نوسانات اقتصادی تاثیر بسیاری را بر انتشاراتی‌ها گذاشته است این عامل سبب شده تا ناشران نیز برای چاپ کتاب‌ها با احتیاط عمل کنند و در نخستین گام، تیراژ کتاب‌ها را به پایین‌ترین سطح ممکن برسانند و این مقوله برای نویسنده شرایط نامناسبی را ایجاد می‌کند.

نوربخش درونی شدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی را مسئله‌ای مهم برای جامعه امروز دانست و اظهار کرد: فرهنگ کتاب و کتابخوانی حتماً باید به یک هنجار درونی تبدیل شود تا مردم در هر شرایطی مطالعه را از ملزومات زندگی خود بدانند.

نویسنده کتاب «واژه‌های زندگی» اعمال ممیزی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را امری مهم و ضروری دانست و بیان کرد: نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ممیزی اصلی حوزه تولید کتاب و محتوا یکی از مهمترین مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد اما متاسفانه برخورد‌های سلیقه‌ای سبب می‌شود برخی از کار‌های کم ارزش و بی‌محتوا وارد بازار شوند و کسانی که صاحب قلم نیستند به عنوان نویسنده مطرح شوند و این موضوع بسیار بر روند ارزش‌های عرصه ادبیات تاثیر منفی می‌گذارد.

نوربخش نیاز جامعه را به عنوان عاملی تاثیرگذار بر نگارش کتاب دانست و تاکید کرد: اگر جامعه نیاز مبرم به نگارش و پرداختن به موضوع و یا سوژه‌ای خاص را داشته باشد نویسنده اقدام به نگارش می‌کند، در حقیقت این احساس نیاز از سوی جامعه است که زمینه را برای تولید محتوا فراهم می‌کند.

وی نقش مراکز فرهنگی برای فعال کردن جامعه و تشویق افراد برای توسعه فرهنگ کتابخوانی را مهم و تاثیرگذار در تولید کتاب دانست و ابراز کرد: فعالیت‌های مختلف فرهنگی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی آنطور که باید و شاید نتوانسته موفق عمل کند، رسانه‌ها نیز به عنوان اهرم‌های کمکی توسعه فرهنگ کتابخوانی عملکرد مثبتی نداشته‌اند، از طرف دیگر کانون خانواده هم به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین کانون فرهنگ‌ساز نتوانسته کارکرد اصلی خود را به مرحله اجرا بگذارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اول یه نگاه به قیمت کتابا بندازین بعد بگین چرا سرانه پایینه.
      دوما سانسور رو از کتابا حذف کنید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج