۹۳۰۶۵۰
۳۳ نظر
۵۰۱۰
۳۳ نظر
۵۰۱۰
پ

بنزین و صدای نمایندگانی که زود خاموش شد!

بسیاری از نمایندگان مجلس، که به نظر می‌رسد طرح بهتر و جایگزینی برای آنچه درباره بنزین اتفاق افتاد، نداشتند، فقط این اتفاق را فرصت خوبی برای پیگیری اهداف خود ـ آن هم در آستانه انتخابات مجلس یازدهم ـ دیدند و دست به تحلیل‌ها و موضع گیری‌های عمدتا پوپولیستی زدند که نه تنها منجر به بهبود شرایط نمی‌شد، بلکه در بسیاری از موارد منجر به تحریک بیشتر مردم و دمیدن به آتش اعتراضات هم شد.

تابناک: روز ۲۱ آبان، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، در حالی که به نظر می رسید تصمیم به افزایش نرخ بنزین گرفته شده و آماده اجراست، درباره سهمیه بندی و تغییر قیمت بنزین خیلی محکم به خبرنگاران گفت: «این طرف و آن طرف با توئیت شایعه پراکنی نشود. مردم نگران نباشند، هر وقت ابلاغ شد، به مردم اطلاع رسانی می‌کنیم.» هرچند این موضوع دو روز بعد یعنی در پایان روز پنجشنبه ۲۳ آبان ماه رنگ واقعیت به خود گرفت و «بالاخره بنزین گران شد.»

البته در این میان، هستند افرادی که مثل همیشه، صدای بلندی در مقابل تصمیمات دارند، بدون اینکه اقدام عملی، طرح کارشناسی و خروجی خاصی را در مقابل آنچه با آن مخالفت می کنند، شاهد باشیم. افرادی که بیشتر به خاطر مطامع سیاسی شان با هر حرف، تصمیم و سخنی که از طرف مقابل آنها صادر شود، مخالفت می کنند و کمتر شاهد طرح و اقدام عام المنفعه از سوی آنها هستیم.

بامداد جمعه ۲۴ آبان، «بنزین سهمیه‌بندی شد» و قیمت این فرآورده نفتی، سهمیه‌ای (۶۰ لیتر ماهانه برای خودروهای شخصی) در هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و به صورت آزاد ۳۰۰۰ تومان تعیین شد که طبق اعلام «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه و «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت از محل اجرای این طرح در یک سال آینده، ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد شد و همه این مقدار به مردم تعلق می‌گیرد.

با اتخاذ این تصمیم از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، شاهد بروز اعتراضاتی از سوی مردم در قبال چنین تصمیمی بودیم که در این میان، صدای اعتراض برخی نمایندگان مجلس هم بلند شد؛ هرچند برخی ادله کافی و وافی برای اعتراض خود داشتند، شاید غالب اعتراضات، استدلال کارشناسی و مبتنی بر طرح بهتر از آنچه اجرا شد، پشتش نبود و به نظر می رسید، بیشتر در ادامه پیگیری اهداف و اغراض سیاسی و جناحی است، به ویژه اینکه در آستانه برگزاری انتخابات مجلس یازدهم هم هستیم.

یکی از این اعتراضات نسبت به تصمیم سران سه قوه ـ که البته رهبری هم آن را تأیید کردند ـ مربوط به حجت الاسلام «مجتبی ذوالنور» نماینده مردم قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بود که در صفحه شخصی خود نوشت: «مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت هیچ گونه دخالت و حتی اطلاعی از این اقدام غافلگیرانه دولت نداشته اند. این اقدام در مجموع اقدام غلطی است.»

ذوالنور گفته بود: «در اولین ساعات شروع کار مجلس در روز یکشنبه، بنده و تعداد قابل توجهی از نمایندگان ملت، که تلفنی موافقت آنان را گرفته ام، با ارائه یک طرح دو فوریتی خواستار توقف و لغو اقدام دولت در افزایش قیمت بنزین خواهیم شد.»

دو روز پیش از اعلام افزایش نرخ بنزین نیز احمد امیرآبادی فراهانی، دیگر نماینده قم و عضو هیأت‌رئیسه مجلس، با اعلام این که مجلس با افزایش نرخ سوخت مخالف است، گفت: « دولت نباید با افزایش بنزین و گازوئیل کسری بودجه خود را رفع کند.» اگرچه دولت و سران قوا با یک تصمیم هوشمندانه، هیچ گونه اقدامی پیرامون افزایش قیمت گازوئیل انجام ندادند تا مبادا افزایش نرخ جابجایی کالا منجر به گرانی بشود.

این سخنان در حالی است که به گفته امیرآبادی فراهانی، تصمیم به افزایش نرخ بنزین احتمالا در جلسه «شورای‌عالی هماهنگی سران سه قوه» در سی ام شهریور گرفته شد. سرانجام در حالی که به احتمال زیاد از حدود دو ماه پیش مشخص شده بود نرخ بنزین افزایش پیدا می کند، در اولین ساعات جمعه ۲۴ آبان، تنها دقایقی پس از نیمه شب، افزایش سه برابری نرخ بنزین اعلام و از همان هنگام اجرا شد.

بسیاری از نمایندگان مجلس که به نظر می رسد، طرح بهتر و جایگزینی برای آنچه درباره بنزین اتفاق افتاد، نداشتند، فقط این اتفاق را فرصت خوبی برای پیگیری اهداف خود ـ آن هم در آستانه انتخابات مجلس یازدهم ـ دیدند و دست به تحلیل ها و موضع گیری های عمدتا پوپولیستی زدند که نه تنها منجر به بهبود شرایط نمی شد، بلکه در بسیاری از موارد، منجر به تحریک بیشتر مردم و دمیدن به آتش اعتراضات هم شد.

موضع گیری‌های افراطی و پوپولیستی بعضی نمایندگان که حتی یکی از آنها در کسوت ریاست کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی فعالیت دارد، از آن جهت گفته شد که عمدتا بدون پشتوانه و طرح و نظر کارشناسی است که همه اعتراضات و طرح های دو فوریتی و سه فوریتی پس از سخنرانی رهبر انقلاب متوقف شد و موج اعتراضات این افراد یکی پس از دیگری فروکش کرد. آنهایی هم که اعتراض دارند، فقط اعتراض می کنند و خواستار توقف موضوع هستند و در حقیقت طرح جایگزین و بهتری ندارند.

اگر این افراد اهداف انتخاباتی و یا سیاسی از بیان اعتراض نسبت به تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در خصوص گرانی بنزین نداشتند، تلاش نمی کرد حرف و نظر خود را در قالب سخن و یا مخالفت رهبری و رئیس قوه قضائیه با این مسأله بگنجانند و با استدلال قوی و مبتنی بر کار و طرح کارشناسی بیان می کردند که اگر موضوع گرانی بنزین بر مبنای فلان طرح پیش می رفت، می توانست تأثیر بیشتری داشته باشد و منجر به رضایت مردم بشود، ولی در هیچ یک از اعتراضات شاهد چنین موضوعی نبودیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ماهشهر

      هوی چرا نظرات منو نمیزارین

    • بدون نام

      نظراتم کو پس

    • محمد لسحاق

      نماینده ها هم فکر خودشونن کی به فکر مردمه بعد کشورهای دیگه رو مسخره می کنن ....

    • HosseiN

      خب به نظر میاد مردم بازم زود قضاوت کردند!
      وقتی دولت کسری بودجه میاره خب از کجا باید تامین کنه؟ چرا مردم نمیفهمن؟! دولت چاره دیگه ای نداره الا جیب مردم بدبختی ک دیگه پول سیر کردن شکم خودشونم ندارن!
      «خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمیدهد مگر به خواست خودشان»

    • بدون نام

      واقعا نمایندگان چه کار باید بکنند . اگر حرفی بزنند یا اعتراضی بکنند انگ انتخاباتی با انها میچسانند اگر ساکت باشند میگن لال شده از حق مردم دفاع نمیکنند . اینکه نشد

    • بدون نام

      لطفا کلمه ی مقدس مجلس رو واسه هر مکانی به کار نبرین، با این کار فقط شان جایگاه مقدس مجلس رو پایین میارین

    • بدون نام

      مردم آگاه باشید اصلا رای ندهید چون من اصلا مرد اصلاح تو ایران نمیبینم

    • بدون نام

      دروغ

    • رضا

      وقتی اینترنت نیست برترین‌ها کارتون کساده نمیدونم برای کی خبر می‌فرستید؟

    • بدون نام

      این نمایندگان دقیقا" به دنبال جمع کردن رای برای انتخابات آینده ی مجلس میباشند. به ویژه ذوالنور که اصلا" به فکر مردم نیست و به دنبال اهداف سیاسی خودشه.

    • راستگو باشید

      باور کنیم تمام درامدش برای مردمه اخه ما نخواستیم چی این چه کاری است با روح وروان مردم بازی کنی همه را به جان هم انداختی بازار متلاطم کردی برای راحتی مردم

    • علیرضا

      دیگه برای مجلس و نظر مردم اهمیتی قائل نیستند

    • بدون نام

      مجلس پشم

    • بدون نام

      نمایندگان فرمایشی

    • پرسپولیسی دو آتیشها

      چرا از جناب صادقی ونماینده اصلاح طلب ارومیه حرفی نزدی که گفته بودند استعفا میدهیم
      کاش خبرنگاران راه راست را در پیش میگرفتند نه جناح بازی وسیاسی ڪاری
      خبرنگار یعنی راستی و درستی نه عوضی بازی
      افتاد؟؟

    • بدون نام

      اینا که نپا ینده نیستن

    • علیرضا خندابی

      نماینده گان ترسو

    • میثم

      اگر ۳۱هزار میلیارد رو تقسیم بر حدودا ۶۰ میلیون نفری که یارانه میگیرند بکنید
      حدودا یارانه هر نفر در ماه چیزی حدودا ۵۱۶۰۰۰ تومان میشود نه ۵۵ هزار تومان
      به خدا واگذارتان کردیم و تمام

    • بدون نام

      جای تقدیر دارد کار محمد قسیم عثمانی،درود فراوان به شرفش

    • نیما

      و باز هم نمایندگان دروغگو

    • Omid

      انصافا چی فرض کردی ملتو هااان؟

      یعنی تو میفهمی ملت نمیفهمن.؟

      بس کن این حرفارو
      حرفو خودتونو به خورد ملت ندین

    • بدون نام

      نمایندگان بزدل و بی خاصیت هیچ وقت به بنفع مردم حتی یه قدم برنداشتن ننگ مردم ایران نماینده های مجلس است

    • حبیب

      آره به محمود صادقی هم بگید نمیخواد استعفا بده

    • بدون نام

      بله به مردم میرسد خواهید دید

    • بدون نام

      جالب بود آقای ذوالنور فقط بلد است به برجام گیر بده

    • افشار

      این نمایندگان فقط پول سختی کار میگیرند وگرنه کار دیگه ای بلد نیستن

    • بدون نام

      فکر کنید الان ۵۰ سال بعد است یعنی حدود سال ۱۴۵۰ است در ان زمان منابع نفتی ایران تحلیل رفته وچیزی برای انرژی باقی نمانده ان موقع چکار خواهید کرد ایا باز هم استعفا وسخنرانی خواهید کرد،

    • بدون نام

      مجلس فرمایشی نتیجه بهتر از این ندارد.

    • حسن آقا

      بی خیال بابا. اصلا مردم یعنی چی؟ملت کدومه؟
      هر چی سرمون‌میاد میگیم خدا اون دنیا بهمون میده.
      تو این دنیا هم که بدبخت ترینیم.
      والا

    • بدون نام

      مجلسی که ذوالنور رییس کمیسون امنیت ان باشد همین میشود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • .

      اصلا راه باز کنید برییییم‌ از این مملکت بخدا خسته اییم ۳۰سال عمرم جهنم دیدم

    • بدون نام

      نماینده کجا بود همه در حال چاپیدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج