جاباما
۹۳۰۹۷۵
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

حاکمیت هوای نامطلوب در یک سوم از روز‌های آبان

تهرانی‌ها در آبان ماه امسال ۱۱ روز به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون هوای نامطلوب تنفس کردند.

خبرگزاری ایسنا: تهرانی‌ها در آبان ماه امسال ۱۱ روز به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون هوای نامطلوب تنفس کردند.

کیفیت هوای پایتخت از ابتدای آبان ماه تاکنون ۱۸ روز در شرایط سالم و ۱۱ روز به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. منبع انتشار این ذرات فعالیت‌های احتراقی مانند وسایل نقلیه موتوری، نیروگاهی، فرایندهای صنعتی و سوزاندن چوب و... است.

حاکمیت هوای نامطلوب در یک سوم از روز‌های آبان

تهرانی‌ها درحالی ۱۱ روز از هوای آبان ماه امسال را نامطلوب تنفس کردند که سال گذشته در همین بازه زمانی هوای به مراتب مطلوب‌تری در سطح شهر تهران حاکم بود. آبان ماه سال گذشته هوای پایتخت چهار روز در شرایط پاک، ۲۲ روز سالم و چهار روز نیز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت که به گفته حسین شهیدزاده - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - سال گذشته به دلیل شرایط جوی و اقلیمی مساعدتر کیفیت هوای بهتری در شهر تهران برقرار بود.

بررسی کیفیت هوای پایتخت نشان می‌دهد که طی آبان‌ ماه سال‌های ۹۶ و ۹۵ کیفیت هوای تهران شرایط خوبی نداشت که چرا در آبان ماه سال ۹۶ تهرانی‌ها ۲۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز هوای ناسالم برای همه تنفس کردند. طی همین بازه زمانی در سال ۹۵ نیز هوای پایتخت ۱۶ روز در شرایط نامطلوب قرار داشت که از این تعداد ۱۳ روز هوا ناسالم برای گروه‌های حساس و سه روز ناسالم برای همه افراد بود.

پایتخت‌نشینان در دومین ماه پاییز سال ۹۴ نیز دو روز هوای پاک، ۱۹ روز هوای سالم و ۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس تنفس کردند و در سال ۹۳ نیز سه روز هوای پاک، ۱۴ روز هوای سالم و ۱۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در تهران برقرار بود.

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰، هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا سالم یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

گفتنی است در هوای پاک که با رنگ سبز نشان داده می‌شود، شرایط کیفیت هوا مناسب است و خطری برای سلامت انسان ندارد. در هوای سالم که به رنگ زرد شناخته می‌شود، کیفیت هوا قابل قبول و غلظت آلاینده‌ها کمتر از حدی است که بر سلامت انسان تاثیر منفی داشته باشد اما در هوای ناسالم برای گروه‌های حساس که به رنگ نارنجی نشانه‌گذاری می‌شود، مقدار AQI بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ قرار می‌گیرد که در نتیجه آن گروه‌های حساس اثرپذیری بیشتری از آلودگی هوا خواهند داشت.

در هوای ناسالم که به رنگ قرمز است، کلیه افراد جامعه در معرض مخاطرات ناشی از آلودگی هوا قرار می‌گیرند و حتی ممکن است گروه‌های حساس دچار عوارض شدیدتری شوند. افزون بر این در هوای بسیار ناسالم که به رنگ بنفش نشان داده می‌شود و عدد AQI بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار می‌گیرد، احتمال بروز عوارض جدی برای سلامت افراد جامعه افزایش می‌یابد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج