جاباما
۹۳۱۰۴۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

اعلام مصادیق تخلفات و جرایم انتخاباتی

مدیر کل اداره پیشگیری‌های مردمی قوه قضاییه مهمترین مصادیق تخلفات و جرایم انتخاباتی تعیین شده برای دادگستری‌های کل کشور را اعلام کرد.

خبرگزاری ایسنا: مدیر کل اداره پیشگیری‌های مردمی قوه قضاییه مهمترین مصادیق تخلفات و جرایم انتخاباتی تعیین شده برای دادگستری‌های کل کشور را اعلام کرد.

علی اصغر رفاهی مدیر کل اداره پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در نشست خبری خود با رسانه‌ها با اشاره به سامانه جامع اطلاعات مردم (سجام) گفت: به تعبیر دکتر الفت مهمترین برنامه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه سامانه سجام است.

وی با بیان این که از سال ۱۳۸۳، در زمان ریاست مرحوم آیت الله شاهرودی ستادی به نام پیشگیری و حفاظت اجتماعی تاسیس شد که افراد مردمی به عنوان اعضای ستادها انتخاب شدند، گفت: از سال ۱۳۹۴ با دستور دکتر محمد باقر الفت و نظر ریاست وقت قوه قضاییه ستاد پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه مجددا تاسیس شد. در این ستاد تلاش می‌شود که از ظرفیت‌های گوناگون مردمی مثل سازمان‌های مردم نهاد و هیات‌های مذهبی و کانون‌ها و انجمن‌های گوناگون و مردمی محلی استفاده شود.

رفاهی با بیان این که از آذر ماه ۱۳۹۶ برنامه‌ای تحت عنوان سجام طراحی شد و خوشبختانه قریب به دو سال از راه اندازی آن می‌گذرد تاکید کرد: دکتر الفت اعلام می‌کند از بین بیش از ۱۵۰۰ برنامه ستادی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برنامه سجام مهمترین برنامه این معاونت است.

رفاهی با بیان این که امسال از زمان تشریف فرمایی آیت الله رئیسی چندین موضوع به عنوان موضوعات اصلی در اولویت سامانه مشخص شده که در سال ۹۸ روی آنها کار شود. این موضوعات را به شرح زیر اعلام کرد:

- پیشگیری از تهیه و توزیع مواد مخدر.

- پیشگیری از تهیه و توزیع مشروبات الکی

- پیشگیری از تخلفات وجرایم انتخابات ۹۸

- پیشگیری از جرایم علیه محیط زیست و منابع طبیعی (با اولویت زمین خواری)

- پیشگیری از تخلفات و آسیب‌ها و جرایم فضای مجازی

- پیشگیری از مفاسد اداری- مالی

- پیشگیری از مفاسد اقتصادی

- پیشگیری از جرایم و حوادث در حوزه کارگری و صنعتی

وی افزود: این موضوعات مهمترین موضوعاتی هستند که در ستاد مردمی پیشگیری از جرم قوه قضاییه برای برنامه پنجم دیده شده است.

رفاهی خاطر نشان کرد: تا به امروز ۹۲ هزار به عنوان دیده بان پیشگیری و ناظران مردمی داوطلبانه در سامانه جامع اطلاعات مردم (سجام) ثبت نام کرده است و به قوه قضاییه اعتماد کرده که این یک ظرفیت مردمی برای کمک به پیشگیری از جرایم در اختیار قوه قضاییه است.

رفاهی با اشاره به پیشگیری از تخلفات در جرایم انتخاباتی در سامانه جامع اطلاعات مردم (سجام) گفت: مهمترین مصادیق تخلفات و جرایم انتخاباتی مشخص شده و این مصادیق به دادگستری‌های کل کشور اعلام شده و گفته شده اگر دیده بان‌ها مصادیق را دیده‌اند به سامانه اطلاع دهند که این مصادیق به شرح زیر هستند:

- استفاده مستقیم و آشکار از امکانات دولتی و بیت المال و موسسات عمومی وابسته به دولت در جهت تحقق برنامه انتخاباتی کاندیداها

- سوءاستفاده احتمالی مسئولان استانی و محلی اعم از لشکری و کشوری از مقام و جایگاه اداری خود لحن یا علیه کاندیداها یا ستادهای انتخاباتی آنها

- بهره گیری ابزاری از اقوام و اقلیت‌های قومی و مذهبی و دادن وعده‌های غیر قابل تحقق به آنها

- اخلال یا اختلال و بی نظمی و تعرض به نشست‌ها و اجتماعات انتخاباتی مجاز و قانونی

- تخریب، توهین و افترا به کاندیداهای رسمی

- بحث سیاه نمایی و تخریب چهره نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

رفاهی با بیان این که این شش مورد مهمترین مصادیق تخلفات انتخاباتی هستند مصادیق جزئی تر را به شرح زیر بیان کرد:

- دخالت در امر انتخابات با اتخاذ سمت مجعول یا به هر نحو غیر قانونی

- تبیلغ علنی یا غیر علنی استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مدیران اجرای به نفع کاندیدای خاص

- اظهارات تخریبی کاندیداها، ستادها و طرفداران آنها علیه یکدیگر

- ارسال پیام‌های مشکوک مبنی بر قطع یا برقراری یارانه‌های نقدی

- فعالیت و مداخله اعضای شورای شهر و روستا به نفع کاندیدای خاص به ویژه از خارج از مدت زمان قانونی انتخابات

- ارسال پیامک تهدیدی یا تطمیعی به نفع کاندیدی خاص

- خرید و فروش رای

- وعده تامین آب، گاز، برق، تلفن، افزایش یارانه، تامین و احداث جاده و سایر امکانات رفاهی توسط نامزدها

- واگذاری اماکن دولتی و عمومی به برخی از نامزدها جهت برگزاری نشست‌های تبلیغاتی

- مداخله دهیاران در امر تبلیغات انتخابات به نفع کاندیدای خاص

- تبلیغاتی کردن اقدامات و فعالیت‌های جاری و عادی منطقه به نفع کاندیدای خاص

- انتشار شایعات علیه کاندیدای معین به ویژه در شبکه‌های اجتماعی

رفاهی با بیان این که تاکنون از طریق سامانه جامع اطلاعات مردم (سجام) در ارتباط با جرایم و تخلفات انتخابات ۱۱ گزارش دریافت شده، گفت: استان گیلان یک مورد تبلیغات زودهنگام، استان خراسان رضوی دو مورد تبلیغات زود هنگام و یک مورد تهدید به اغتشاش، استان آذربایجان غربی دو مورد تبلیغات زودهنگام، یک مورد تهدید به اغتشاش در انتخابات و یک مورد دامن زدن به اختلافات بومی، استان کرمانشاه دو مورد گزارش تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی و استان چهارمحال و بختیاری یک مورد تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی داشته‌اند.

وی افزود: تا این لحظه از ۱۱ گزارش دو مورد به دستگاه‌های ذی‌ربط ارسال شده که این دو مورد مربوط به استان گیلان و خراسان رضوی است و ۹ مورد دیگر نیز در دست بررسی که تا اوایل هفته آینده تعیین تکلیف می‌شود.

رفاهی در ارتباط با موضوع انتخابات با بیان این که برابر ماده ۶۷ قانون انتخابات، مجلس و قوه قضاییه ، شورای نگهبان و وزارت کشور تکالیفی دارند و ما باید با آنها همکاری داشته باشیم گفت: از چند سال قبل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخابات شکل گرفته است و امسال هم رئیس قوه قضاییه بخشنامه آن را اعلام کرده‌اند که طبق بخشنامه رئیس ستاد دادستان کل کشور و دبیر ستاد معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه. اما ابتکار این ستاد این است که برای آن سامانه سجام مصوب شده که از ظرفیت این سامانه در باب پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی استفاده شود.

رفاهی افزود: در این باره دکتر الفت در تاریخ ۲۱/ ۷/ ۹۸ مکاتبه‌ای با دکتر کدخدایی داشته است که در این نامه برنامه سجام واقداماتی که انجام می‌شود شرح داده شده و همچنین دکتر الفت در تاریخ ۱۴/ ۷/ ۹۸ مکاتبه‌ای با وزارت کشور داشتند که سامانه سجام وجود دارد و در این دوره به برگزاری انتخابات کمک کنند.

رفاهی در باره هدف از اجرای سامانه سجام در باب استفاده در انتخابات، گفت: هدف ما آن است که با اهدای مصادیق تخلفات و جرایم انتخاباتی و به کارگیری دیده بان‌های پیشگیری به عنوان ظرفیت موجود و مردمی انتخابات سالم داشته باشند از یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی که انتخابات می‌باشد صیانت و حمایت و در باب ثبت نام و موارد قانونی مشخص شده، تبلیغات هزینه‌های انتخاباتی به شورای نگهبان وزارت کشور کمک کنیم تا بتوانند بهتر به وظایف قانونی خود عمل کنیم.

رفاهی با بیان اینکه ما دخالتی در وظایف شورای نگهبان و وزارت کشور نداریم و دیده‌بان‌ها فقط گزارش‌ها را ارسال می‌کنند و تصمیم گیری در خصوص گزارش‌ها با مقام مسئول مربوطه خاطرنشان کرد: با استفاده از سامانه جامع اطلاعات مردم (سجام) می‌شود ادعا کرد که ما به فریضه امر به معروف و نهی از منکر در این کار تحقق می‌بخشیم.

وی افزود: قطعا گزارش‌های دیده‌بان‌ها علاوه بر ارسال به وزارت کشور و شورای نگهبان به دادستان‌های سراسر کشور نیز ارسال خواهد شد و توقع ما از همکاران قضایی فقط تعقیب نیست. زیرا که یکی از وظایف دادستان‌ها بحث پیشگیری از تخلفات و جرایم است.

رفاهی در ارتباط با نحوه گزارش دهی در سجام گفت: اگر دیده‌بانی یکی از مصادیق تخلف را که گفته شد در جایی دید باید گزارشی تنظیم کند که نحوه نوشتن آن گفته خواهد شد و اگر مستندی دارند به گزارش پیوست کند و در سامانه ثبت و ارسال کند و ما هم بعد از رویت گزارش‌ها آنها را به مسئولین مربوطه ارسال می‌کنیم.

علی اصغر رفاهی در ارتباط با طرح سهمیه بندی و اعلام نرخ جدید بنزین نیز گفت: برابر بیانیه رئیس قوه قضائیه دستگاه قضا خود را موظف می‌داند برای رفع مشکلات احتمالی در فرآیند اجرای این طرح به طور قاطع به وظایف قانونی خود عمل کند.

وی با بیان اینکه در اداره کل پیشگیری‌های مردمی دو کمک عمده از طریق سامانه جامع اطلاعات مردم (سجام) و بکارگیری ظرفیت ۹۲ هزار نفری می‌توانیم به طرح سهمیه بندی بنزین داشته باشیم، گفت: برخی از افراد سوء استفاده کردند و در نظم عمومی اخلال ایجاد کردند و به اقدامات شرارت آمیز مثل آتش زدن بانک‌ها، پمپ بنزین‌ها و اماکن دولتی و خصوصی مبادرت کردند. از همه مردم شریف ایران و به ویژه دیده‌بان‌های پیشگیری تقاضا هر گونه مستندی دارند از طریق سامانه سجام به آدرس www.sajam.scpd.ir ارسال کنند. هر گونه عکس، فیلم، متن یا نوشته و به طور کل هر مدرکی که راجع به افرادی که خرابکاری انجام دادند دارند برای ما بفرستند و ما در اسرع وقت آن را در اختیار مقام‌های انتظامی و امنیتی خواهیم رساند.

وی افزود: همچنین رئیس قوه قضائیه در بیانیه‌شان فرمودند کمیته‌ای در این قوه برای پیگیری موارد مرتبط با طرح سهمیه بندی بنزین تشکیل می‌شود که با گزارش‌های ارسال شده به سامانه سجام را در اختیار این کمیته خواهیم گذاشت.

رفاهی در ارتباط با گزارش از افزایش قیمت‌ها که ممکن است در راستای اجرای طرح سهمیه بندی بنزین رخ دهد نیز خطاب به مردم گفت: هر گونه افزایش غیرقانونی و نامتعارف را از طریق سجام ( به آدرس‌های www.sajam.adliran.ir و www.sajam.scpd.ir) برای ما بفرستید و ما سعی خواهیم کرد آن را در اختیار مسئولان قضایی، امنیتی، انتظامی و مسئولان اجرایی مرتبط در سطح ملی استان مربوطه در شهرستان قرار دهیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج