۹۳۱۹۹۴
۲۵۱ نظر
۵۰۵۱
۲۵۱ نظر
۵۰۵۱
پ

فرزند کمتر زندگی بهتر را چه شد؟

مردم به فکر فرزندآوری بیشتر باشند!

با گذشت چندین سال از هشدار‌های کارشناسان جمعیتی درباره موضوع کاهش جمعیت، در نهایت وزارت بهداشت تصمیم به قدم برداشتن در این حوزه کرده است.

خبرگزاری مهر: از سال های ابتدایی دهه ۷۰ بود که افزایش شمار متولدین دهه ۶۰، مسئولین را به فکر اجرای طرحی برای کاهش جمعیت کشور انداخت. همان سال هایی که روی بیسکوئیت، کبریت، جعبه دستمال کاغذی و هر کالای دیگری شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» مردم را بیش از هر زمان دیگری تشویق به کاهش فرزند آوری می کرد.

روند تلاش های همه جانبه مسئولین برای بستن درب دنیای حقیقی بر روی فرزندان بیشتر همچنان ادامه داشت تا اینکه در سال های پایانی دهه ۸۰ زنگ خطر مسیر خطرناک کاهش جمعیت به صدا در آمد. خطری که موجب نگرانی بسیاری از کارشناسان این حوزه شد و به تدریج شعارهای ترغیب زوجین به عدم فرزند آوری از روی اجناس حذف شد. در همین زمان نیز اعلام شد که زمان توقف سیاست های کاهش جمعیت فرا رسیده و کشور در وضعیت خطرناکی قرار دارد.

پس از عمیق تر شدن بحران بروز سالمندی، رهبر معظم انقلاب در سال ۹۳ سیاست های کلی جمعیت را به منظور اقدام جدی تمامی نهادها برای افزایش نرخ باروری، موالید و رشد جمعیت کشور ابلاغ کردند.

با این حال طی سال های اخیر وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی اجرای این طرح هیچ گونه اقدام چشم گیری در این زمینه انجام نداد و دستگاه ها نیز موضوع جمعیت را به باد فراموشی سپردند.

تحول وزارت بهداشت و توجه به کاهش جمعیت

در این میان نیز تاکیدات رهبر معظم انقلاب و کارشناسان حوزه جمعیت نسبت به تهدیدات کاهش نرخ باروری شدت یافت تا اینکه در نهایت اندکی پیش صدای نگرانی یکی از مسئولین کشور در خصوص موضوع جمعیت شنیده شد.

صدایی که از دفتر وزیر بهداشت فعلی به گوش رسید و با نامه نگاری اختصاصی وی با رهبر انقلاب، امید تازه ای میان فعالین این حوزه ایجاد شد. ماجرا از نامه اخیر سعید نمکی به رهبر معظم انقلاب آغاز شد. نامه ای که در آن نمکی نسبت به بحران کاهش جمعیت اظهار نگرانی کرده و از بروز دستکاری در شاخص های جمعیتی کشور آن هم توسط سازمان های رسمی آماری خبر داده بود.

در بخش دیگری از نامه وزیر بهداشت نیز لیستی از اقدامات این وزارت خانه در جهت رشد نرخ باروری و افزایش جمعیت مطرح شده بود. اندکی پس از واکنش وزیر بهداشت نسبت به موضوع جمعیت، مقام معظم رهبری نیز ‌طی نامه ای به نگرانی های وزیر بهداشت پاسخ دادند تا امیدی تازه برای ایجاد تحول در مسیر جمعیتی کشور ایجاد شود.

دستکاری آماری و خسارت به بدنه جمعیتی کشور

اما موضوع جنجال آفرین و حائز اهمیت در نامه نمکی را می توان اشاره وی به ماجرای دستکاری های آماری در شاخص های جمعیتی دانست.

نمکی در نامه خود خطاب به رهبر معظم انقلاب در این باره نوشت: مستحضرید مهمترین مولفه ارزشیابی جمعیت، میزان باروری کل (TFR) است که در سال ۱۳۹۵ این شاخص را ۲.۰۱ اعلام نمودند، سپس با رایزنی‌هایی که انجام دادند این عدد به ۲.۱ ارتقا یافت. تحلیل علمی این رقم یعنی آنکه مسئولین نظام نباید بدین حد نگران باشند و ما به بالاتر از سطح جایگزینی رسیده‌ایم. اولین گام اینجانب و همکارانم تشکیک نسبت به این ارقام بود که می‌تواند حاصل یک اشتباه محاسباتی و یا خدای ناکرده محصول یک غرض ورزی مبتنی بر نیات غیر منطبق با مصالح ملی باشد.

جمعیت رگ حیاتی یک کشور و آمارهای جمعیتی قطب‌نمای سیاست‌گذاری ها است. اگر آمارهای اشتباه ارائه و استفاده شود جهت‌گیری غلط سیاست‌های جمعیتی، کشور را به بی‌راهه می‌برد و خسارت‌های جبران ناپذیری برای کشور دارد. به همین جهت رهبر انقلاب در بند۱۴ سیاست‌های کلی جمعیت به «صد مستمر سیاست‌های جمعیّتی در ابعاد کمّی و کیفی با ایجاد ساز و کار مناسب و تدوین شاخص‌های بومی توسعه انسانی و انجام پژوهش‌های جمعیّتی و توسعه انسانی» تاکید کرده‌اند.

با این حال در گزارش عملکرد این موسسه اقدامی برای تدوین شاخص‌های مرتبط با جمعیت کشور مشاهده نمی‌شود. یکی از خلاهای آماری کشور، نبود شاخص در بخش‌های مختلف است و به همین دلیل مغالطه آماری روی می‌دهد. آمارهای موسسه مطالعات جمعیت کشور نوک پیکان برنامه‌ریزی جمعیت کشور بوده و مقامات مسئول و تصمیم‌گیر کشور با تکیه بر همین داده‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند.

گزارش «تحولات و وضعیت جمعیت در جمهوری اسلامی ایران» از سوی موسسه مطالعات جمعیت کشور ارائه شد و در اختیار مسئولان هم قرار گرفت. درحالی‌که به نظر کارشناسان گزارش مذکور، دارای اشکالات علمی و محتوایی محسوسی بود. برای نمونه در صفحه ۱۴ گزارش آمده است: «پیش‌بینی‌های جمعیتی برای دوره زمانی بیش از یک دهه، قطعی نیست.» با این حال تهیه‌کنندگان گزارش به کرات از پیش‌بینی‌های بلند مدت استفاده می‌کنند. نکته قابل توجه دیگر، صفحه آغازین گزارش است، که با متن سیاستهای کلی جمعیت مزین شده است. اما مواردی از تعارض با سیاستهای کلی جمعیت، در این گزارش به چشم می‌آید.

پدیده طلاق بازیچه آمارهای غلط

ضعف آماری تنها مختص به حوزه رشد جمعیت نیست بلکه در حوزه ازدواج و طلاق هم بوده و باعث اشتباهاتی شده است. شفاف نبودن آمار یا ضعف در شاخص‌سازی داده‌ها، شرایطی را فراهم می‌سازد که هریک از مسئولین ارگان‌ها و نهادهای مختلف مسئله را بدون بررسی کارشناسی و پژوهشی اظهارنظر کنند. در دهه ۸۰ و ۷۰ به دلیل ضعف آماری و نبود شاخص مناسب، سیاست‌گذاری اشتباه جمعیتی در ایران رخ داد.

وزارت بهداشت برای افزایش جمعیت چه اقداماتی باید انجام دهد؟

در این خصوص صالح قاسمی پژوهشگر حوزه جمعیت در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به پاسخ رهبر انقلاب به نامه اخیر وزیر ‌بهداشت در خصوص موضوع جمعیت گفت: این نامه شامل نکات بسیار خوبی بود زیرا پس از ‌ابلاغ سیاست های کلی جمعیت این نامه به عنوان اولین اقدام مثبت وزارت بهداشت در این زمینه به شمار ‌می رود. به همین دلیل باید از آقای نمکی و همچنین مشاور ایشان آقای اکبری که مسئول پیش برد مسائل ‌جمعیتی در وزارت بهداشت هستند، تشکر کرد. ‌

قاسمی تصریح کرد: رهبر انقلاب بااشراف کامل به این نامه پاسخ دادند و گفته های ایشان نشان می دهد که ‌باید آئین نامه ها و دستورالعمل های بدنه وزارت بهداشت نیز در خصوص موضوع جمعیت تغییر کند. ‌

این کارشناس جمعیت با اشاره به اقدامات لازم برای ایجاد تحول در شاخص های جمعیتی، توضیح داد: اولین ‌موضوعی که وزیر بهداشت می تواند به مظور افزایش جمعیت کشور انجام دهد، مدیریت سقط جنین است. زیرا ‌در صورت عدم مدیریت این موضوع، قادر به ایجاد تغییر چشم گیری در افزایش شمار متولدین نخواهیم بود به ‌علاوه لازم است تا قوانین موجود در موضوع سقط جنین با کمک مجلس تکمیل و موارد موجود نیز به صورت ‌کامل اجرا شود. ‌

در حال حاضر ۵۵ درصد زایمان های کشور به صورت ‌سزارین است و این امر علاوه بر محدود کردن فرصت باروری زنان، عوارض شدیدی برای مادر و کودک دارد

قاسمی با اشاره به موضوع سزارین اظهار داشت: در حال حاضر ۵۵ درصد زایمان های کشور به صورت ‌سزارین است و این امر علاوه بر محدود کردن فرصت باروری زنان، عوارض شدیدی برای مادر و کودک دارد. یکی از ‌اقدامات اولیه وزارت بهداشت در زمینه جمعیت باید فرهنگ سازی و قانونگذاری برای ترویج ‌زایمان طبیعی باشد. در حال حاضر در تهران حدود ۷۰ درصد زایمان ها به صورت سزارین و در بیمارستان ‌های خصوصی تهران نیز بیش از ۸۵ درصد زایمان ها به این شکل انجام می شود. ‌

این کارشناس جمعیت ادامه داد: تأکیدات رهبر انقلاب در خصوص موضوع جمعیت و پیگیری وزیر بهداشت ‌حامل این پیام است که ایجاد تحول در شاخص های جمعیتی نیازمند همکاری تمامی نهادها با تولیت وزارت ‌بهداشت برای حمایت از فرزندآوری است. ‌

وی در پایان تأکید کرد: توصیه ما به وزارت بهداشت این است که کارگروهی متشکل از پزشکان، جمعیت ‌شناسان، جامعه شناسان و کارشناسان خانواده به منظور بازبینی دستورالعمل های این حوزه ایجاد شود تا ‌رویکرد جامعه و دستگاه های اجرایی به سمت حمایت از فرزندآوری حرکت کند. ‌

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • babak

      علی برکت ا... ، بنزین سه هزار گوجه سیزده هزار تخم مرغ فلان خیلی چیزها هم که تو این چند وقت اضافه شده بود و معلوم نیست تا چند ماه دیگه چی پیش بیاد ، حقوق هم که قربونش بشم در حد بخور ونمیر حالا با چه امیدی مردم فرزند زیاد کنن ؟ گرفتین مارو؟

      پاسخ ها

      • مادر دو جوان

        جوانها جرات و توان ازدواج ندارن مگه گیاهن که از طریق بذر افشانی ،یا قلمه زدن تکثیر بشن ؟ شما شرایط ازدواج جوانان را فراهم کنید ،چشم قول میدیم بچه هم براتون بیارن

    • علی

      باااشه

      پاسخ ها

      • پسر بابام

        باشه .فقط بذارید اول ازدواج کنیم.با این شرایطی که شما دارین درست میکنید ازدواج هم داره جزء فانتزی هامون میشه.

      • التماس تفکر

        دولت مردان به فکر نسل ایرانی نیستن.نسل کشی شده توی این سالها چقدر جوون که عقیم کردن خودشونو و چقدر نوزاد که در نطفه سقط شد.آینده ی ایرانو خرابتر از این که هست نکنیم.رزق ما دست خداست نه دولت

    • کیوان

      مردم گوسفند نیستن .خودمون برا نان شب لنگیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم هزار و یک بدبختی دارن ، اینا میگن بچه بیارید ، آدم به عقل بعضی ها شک میکنه

    • بدون نام

      فرزند آوری بیشتر مال کشور سوئیس ه نه اینجا که خودمون هم اضافی هستیم. شب می خوابیم نمیدونیم فردا برامون چه اتفاقی می افته.

    • بدون نام

      با کدوم درامد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با یارانه احمدی و فری جون

      • بدون نام

        با یارانه ۴۵ تومن و بنزین ۳ هزارتومنی و گوجه کیلویی ۱۰ هزارتومن ...

    • بدون نام

      به کدامین امید .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به امید واهی و خیالی

      • کرمانشاه

        بایدگفت: به کدامین گناه آرزوهیایم بر خلافم گشت،حسن

    • بدون نام

      با کدوم پول بچه بزرگ کنیم؟هزینه نگهداری و تغذیه بچه ها؟؟؟؟؟تا اوضاع اقتصادی درست نشه اوضاع همینه.من خودم و همسرم در حسرت بچه ایم ولی به زور و بدبختی داریم با مستاجری و وضع بد زندگیمون رو سپری می کنیم

    • بدون نام

      با کدوم پول بچه بزرگ کنیم؟هزینه نگهداری و تغذیه بچه ها؟؟؟؟؟تا اوضاع اقتصادی درست نشه اوضاع همینه.من خودم و همسرم در حسرت بچه ایم ولی به زور و بدبختی داریم با مستاجری و وضع بد زندگیمون رو سپری می کنیم

      پاسخ ها

      • رویا

        پسر مهندسم 28سالشه جرات نمیکنم براش برم خواستگاری از بس زندگی سخت و طاقت فرسا ست ، حالا آقایان می فرمایند جمعیت را زییاد کنید ،،، اخه با کدوم پول و امید و دلخوشی؟

      • بی نام

        منم دختر دارم ۲۶ سالشه خودش هم خونه داره یه شوهر مناسب نیست

    • اکسیژن

      خودمون چی عایدمون شده..والله تنها نقطه روشن زندگیم مجرد بودنم تو این شرایط هستش

    • hamed

      مردم چطوری بچه بیارن؟برن زنا کنن؟والله نصف مردم‌ایران از سن‌باروری شون‌گذشته نصفم ک مجردن به لطف مملکت داری شما.اوناییم ک ازدواج کردن تو خرج خودشون موندن چطوری یه بچه رم‌بیارن ایندشو تو ایران‌بهش گند بزنن؟

    • بدون نام

      تو این اوضاع بد اقتصادی که آمار ازدواج فوق العاده پایینه دیگه فرزندآوری یعنی چه پس نتیجه میگیریم مسئله از ریشه خرابه

    • بدون نام

      باشه چشم

    • x

      همین یکی را هم دارم با وام و قرض و نون خالی بزرگ میکنم

    • بدون نام

      جمعیت پیر شده جوونها هم نمی تونند زن بگیرند با این تورم بهترین فکر اینه که ازچین بچه ارزون قیمت عین چیزهای بی کیفت چین بیاورید

    • بزی

      با این مشکلات وگرانی ها کمر مردم زیر بار فشار اقتصادی شکسته بچه بیشتری بیاریم به غیر ازدرد وغم ومشکل چیزی نداریم براش به ارث بزاریم

    • بدون نام

      باشه دوبار .....با این وضعی که برای مملکت درست کردین حتما که باید بچه بیارن

    • بدون نام

      اخه مسولین بی کفایت باکدام درامد جوانی که قادر نیست ازدواج کنه کار نداره بخدا چوپان از شماها بهتر کشور را اداره میکنه.خدا ازتون نگذره چی بروز این کشور و ملت نجیب اوردید.

    • بدون نام

      نه به هیچ وجه

    • بدون نام

      شماها نان بچه هایی راکه داریم بریدیدوماراشرمنده آنهاکردید،خدازندگی رابرایتان جهنم کندانشاالله....

    • بدون نام

      مردم فرزند بیشتر بیارن که چی بشه
      خودمون واسه نون شبمون موندیم
      دولت فکری به حال اقتصاد و وضع معیشتی مردم بکنه
      ما خودمون عقل داریم که چندتا بچه داشته باشیم
      فرزند کمتر زندگی بهتر

    • بدون نام

      با این وضع گرانی پوشاک و مسکن فقط باید به فکر زنده بودن بود تو ایران خرج زندگی بزور کفاف میده اینا دل خوشی دارن پول دلرن اجاره خونه ندارن اینها نفسشون از جای گرم در میاد

    • بدون نام

      با این وضع گرانی پوشاک و مسکن فقط باید به فکر زنده بودن بود تو ایران خرج زندگی بزور کفاف میده اینا دل خوشی دارن پول دلرن اجاره خونه ندارن اینها نفسشون از جای گرم در میاد

    • بدون نام

      مردم فعلا به فکر اینترنتن!

    • بدون نام

      زیر خرج پوشک و شیر خشک و ... له شدیم .

    • بدون نام

      مردم فعلا به فکر اینترنتن!

    • بدون نام

      زیر خرج پوشک و شیر خشک و ... له شدیم .

    • بدون نام

      نابود کردین بچه هم میخواین

    • علی

      فرزند کمتر زندگی بهتر

    • بدون نام

      مردم اگه بچه نمیارن بخاطر تبلیغ نیست ..بخاطر خرجش هست که از پسش بر نمیان بچه بیاریم گرفتار کنیم

    • بدون نام

      خا! ملت منتظر نظر کارشناسی شما بودند. تو این شرایط کشور و جهان کی دیگه بچه میاره اخه

    • بدون نام

      خدایی خیلی رو میخواد با این شرایط که واسه مردم مسولین درست کردن انتظار فرزند اوری هم دارن

      نویسنده معلومه تو ایران زندگی نمیکنه
      به چه امیدی مردم تشکیل خانواده بدن و فزند داشته باشن
      هر اتفاقی باید شرایطی واسه ایجادش باشه
      خدایی شما کدوم یکی از شرایط ازدواج و فرزند اوری رو راحت تر و تسهیل کردین


      فک میکنم به مردم به چشم یه گله گوسفند نگاه میکنید

    • مهران

      هه. با این تورم و فشاری که به مردم اوردید امار ازدواج و بچه اوردن روز به روز کمتر میشه. تو این مورد هیییچ کاری نمبتونید کنید . نت و قطع کنید بگید تا بچه دار نشید وصلش نمبکنم

    • هیچکس

      باکدوم درامد؟ باکدوم حقوق؟ ماروحانی نیستیم ازچندجا درامدوحقوق داشته باشیم ،اول رفاه بعدبچه

    • بدون نام

      من خودم با این وضع بی خونه بیکار مادرم بدون بیمه خودم بدون بیمه هیچی نداریم یوقتها به فکر خود کشی میفتم بچه بیارم خدا کجایی

    • امید

      با این وضع مملکت ازدواجم نمیشه کرد چه برسه فرزند آوری

    • بدون نام

      به امید چه آینده ای برای شان

    • بدون نام

      برید پی کارتون بابا... این همه گرونی درست کردین مردم جرات نمیکنن ازدواج کنن چه برسه به فرزند آوری...

    • ناشناس

      والا از صبح ساعت شش تا دوازده شب سر کاریم و وقتی می رسیم خونه همسرجان خواب هستند دیگه کی برسیم به فرزند اوری

    • بدون نام

      زندگی آرام و بدون دغدغه مالی و فشار روانی برامون مهیا کنند، بچه زیاد هم میاریم. وقتی یک آزمایش سونوگرافی ساده که خیلی لازمه حدود 300 تومن باشه و در بیمارستان ها امکانات ناقص باشه، مردم تمایلی نخواهند داشت

    • .

      برو عامو ما نون نداریم خودم بخوریم .بچه خرج نمیخاد . الان ک هر بسته پوشک بچه ۶۰ هزارتومنه هر ۴ روز ۶۰ تومن واسه پوشک بجز پول شیر و غیره یارانه ۴۵ تومنه که می تونه بچه داربشه .حالا ک پول پوشکش هم جور شد این بچه آینده نمیخاد تحصیلات نمیخاد دانشگاه و بعدشم کار .الان ما درس خوندیم علاف وبیکاریم . این مملکت شب میخابی صبح پا میشی قیمت نجومی تغییر میکنه .عامو لطفا حرف مفت نزنید .اگر میخاید مردم بچه داربشن خرج از تولد تا ۷ سالگیش رو بدید چشم فردا جوجه سازی راه میندازیم .

    • بدون نام

      یکی دیگه به بدبختها اضافه کنیم!؟

    • بدون نام

      مازورزوری زندهایم زکی

    • بدون نام

      نفستون از جای گرم در میاد

    • اکبر

      دستتون درد نکنه ولی الان یه اینترنت معمولی رو دریغ میکنید از ما فردا بچه دار شدیم گفتید دلمون نمیخواد مثلا پوشک بدیم یا دلمون نمیخواد شیر خشک بدیم اونوقت چه گلی سرمون بگیریم.همون خودتون توله زیاد کنید

    • م

      خجالت بکشید و بمیرید .مگر جقدر برای مردم رفاه ایجاد کردید .وقاحت هم حدی داره

    • اهوازی

      اختلاسگری باید افزایش یابد شاید جامعه بهتر شود

    • اهوازی

      اختلاسگری باید افزایش یابد شاید جامعه بهتر شود

    • شیدا

      مردمو مسخره کردن با این گرونی ها

    • بدون نام

      امشب شب جمعه فوق‌العاده اعلام کنید با این کمک هزینه معیشتی دو جین بچه میشه درست کرد ولی مسئولین انیشتین بازار کاندوم کساد میشه به اقتصاد کشور ضربه میخوره بچه بز هم با این گرونی نمیشه بزرگ کرد شما اصلا فکر میکنید راجب حرفی که میخواید بزنید ؟ واقعا شما چه موجوداتی هستید؟

    • ص.ص

      با سلام فکر نمیکنید برای فرزند اوری اوضاع اقتصادی باید بهبود پیدا کنه؟

    • بدون نام

      چشم. ده تا خوبه؟بابا تو نون شب خودمون موندیم بعد بچه بیشتر؟!

    • بدون نام

      چشم. ده تا خوبه؟بابا تو نون شب خودمون موندیم بعد بچه بیشتر؟!

    • بدون نام

      باکدوم درامد ؟

    • بدون نام

      بیا فرزند

    • بدون نام

      روتونو برم

    • بدون نام

      قربون دل خجستتون ...نفستون از جای گرم بلن میشه

    • بدون نام

      مرخصی زایمان رو نسبت به چند سال پیش کم کردن.

    • omid

      چشم امر دیگه ای باشه

    • farzad

      آره اون بچه که الان به دنیا بیاد بزرگ بشه باید بنزین لیتری 100 هزار تومان بزنه

    • بدون نام

      خدانکنه ..مردم عزیز گول اینا رو نخورید فرزند کمتر با این وضعیت که در کشور داریم زندگی بهتر نه اینکه بهتر دیگه بهتر هم تموم شد

    • بدون نام

      فرزند آوری تو این کشور گناه بزرگیه

    • بدون نام

      من دو دانشجو دارم برای آینده آنها نگران هستم توان حمایت مالی از آنها ندارم شغل مسکن هزینه ازدواج با این تورم حالا می گوید فرزند بیشتر واقعا نفهم هستند گویندگان این پیشنهاد

    • بدون نام

      شرایط ازدواج فراهم کنید بعد سراغ فرزند رو بگیرید با این امار ازدواج وطلاق

    • amin bazvand

      خخخخخخخخخخخخخخخخخخ



      به خدا ی روزی بشه که اینم ی قانون بشه اگه بچه نیاری اعدام میشی تو چین قانونی هست که اگه بچه بیاری جریمه میشه جریمشم جوری هست که نه پولدار جرات بکنه بچه بیاره نه فقیر اونا از خداشون هست که صاحب چند فرزند بشن چون ۵۰ سال یکبار کوچیکترین تورمی ندارن بعد توی ایران شب میخوابی صبح بلند میشی انگار ۳۰۰ سال خواب بودی

    • بدون نام

      بی تدبیری از سر و کولتون بالا میره عرضه هیچکاری رو هم ندارید

    • بدون نام

      هر کاری هم بکنید نمیشه این طوری که جلوی سزارین گرفته بشه اونایی هم که قصد بچه دار شدن داشتن بی خیال میشن،نمیدونم این راهکارها از کجا به ذهن نمکی میاد از وقتی اومده سیستم آموزش پزشکی خراب شده به خدا

    • بدون نام

      بااین وضعیتی که برامردم دورست کردین دیگه کسی نمیتونه زن بگیره چه برسه به بچه بیشتر

    • بدون نام

      خرج یه بچه رو بزور داریم در میاریم
      دلتون خوشه ها

    • محمدرضا بختیار

      اگر قوانین کشوری در جهت سهولت ازدواج و زندگی مشترک بازنگری عمیق و بطنی شود شاید بتوان جامعه را از افسردگی درونی و جهنم فشارهای مالی زندگانی کاست و قدم به روی طرح مزبور برداشت در غیر این صورت فقط شعار شما برابر می شود با کلمات و جملات .....

    • ناشناس

      حتمااااا ... با این اوضاع قیمتهای نجومی دیگه کسی ازدواج هم نمیکنه چه برسه به فرزند آوری! آقایون انگار توی سوییس نشستن دارن مردم رو تشویق میکنن...
      قیمت خونه و ماشین و نیازهای اولیه غذایی و پوشاک رو یه نگاه بندازید بعد فتوا صادر کنید

    • بدون نام

      با این گرانی؟؟

    • بدون نام

      تا به حال مردم میگفتند بچه دار نمی شویم چون این بچه در آینده شغل ، مسکن ، حق ازدواج و ... ندارد. حالا باید این مورد را هم اضافه کنند که این بچه حق استفاده از اینترنت را هم نخواهد داشت ...

    • بدون نام

      باشه حتما اينکارو ميکنيم
      پوشک 55000 تومان
      يارانه 45000 تومان

    • بدون نام

      باید آینده فرزند هم تامین باشه یانه؟
      فرزندی که با زجر و بدبختی میخواد زندگی کنه نبلشه بهتره

    • بدون نام

      باید آینده فرزند هم تامین باشه یانه؟
      فرزندی که با زجر و بدبختی میخواد زندگی کنه نبلشه بهتره

    • بدون نام

      پول نیست دیگه فقیری به جامعه اضافه نمی‌کنیم تو خرج خودمونیم موندیم

    • پرفسور بالتازار

      با این اقتصاد و اختلاس و امکانات زندگی همینی که زائیدیم را اگه بتونیم بزرگ کنیم باید کلاهمان را بندازیم هوا
      فکر تأمین موجودین باشید فرزند آوری پیشکش

    • بدون نام

      خودتون هم میدونید دلیلش چیه یانه..؟ که همه به فکر یک یا دو بچه بیشتر نیستن... اون دلیلا و مشکلا رو حل کنید بعد بیاین تبلیغ کنید برا بچه ی بیشتر.

    • abi

      همینا رو که زاییدن بزرگ کنید بقیه پیش کش

    • بدون نام

      خجالتتتتتتتت!!!

    • فریبا

      جمع کنید بساطتون رو حتما نه ک خیلی گل و بلبله ایران

    • بدون نام

      شرایط زندگی این دوره به نسبت سالهای قبل سخت و طاقت فرسا شده است.
      مطالبی که کارشناسان گفتند واقعیت دارد.
      باید به مردم حق بدهیم که امروزه سیرکردن شکم یک نفر در خانواده مرهون تلاش بی وقفه و شبانه روزی می باشد.
      خدایا!
      خودت رحم کن

    • سعید

      منوهردفعه بابام میزاره دم در با آشغالاببرن مامانم دلش میسوزه میاد برم میداره میاره خونه، اونوقت تواز ریزش اطفال نوظهور میگی.!!

    • استامینووفن

      همه چیزمون به همه چیزمون میاد .

    • بدون نام

      وقتی از آینده خودمون خبر نداریم چرا بچه زیاد بیاریم که فقط اونا رو نابود کنیم و آرزوی همه چی به دلشون بزاریم

    • محمد

      خدا خیرت بده تو زندگی خودمون موندیم فرزندم بیاوریم نون دادنش با کیه

    • بدون نام

      تو این کشور فساد واختلاس دزدی نیاریم بهتره

    • چکاوک

      ایا ما بچه بیاریم چه کسی جوابگوی هزار و یک خرج اون بچه هس

    • داسی

      بی برنامگی یعنی همین که مشاهده می کنید

    • ایرانی

      با این وضع قیمت ها بچه میخوایم چکار یه دونه داریم برای هفت جد ابادمون بسه تو خرج همین یکی موندیم

    • بدون نام

      دوتا ذختر دارم روزی هزار بار شکر میکنم. از خدا میخوام بتونم با تمام وجود بهشون برسم و عاقبت بخیر باشن.. و واقعا سخته بزرگ کردن همین دوتا. چه برسه بخوام فکر یه بچه دیگه رو بکنم. توی این گرونی و پا در هوایی مملکت که شب میخوابی صب همه چی کشور بهم ریخته و هر روز یه چیزی 3.. 4 یا 5 برابر شده

    • بدون نام

      چشم حتما ؛ شما تعداد بفرمایید

    • مجید مجیدی

      جوانان توان ازدواج ندارند شما به فکر فرزند بیشترید؟شغل پایدار ایجاد کنید به خودی خود جمیعیت زیاد میشود والا کشک بیخود نسابید

    • سیدوحید

      خودمون بدنیا اومدیم هزاربار نفرین میکنیم خودمونو،بعد بچه بیاریم؟ بدبخت ترین نسل کره خاکی هستیم

    • بدون نام

      وقتی پدر و مادر بیکارند و نمیتونن شکم خودشونو سیر کنن بچه بیارن یا معتاد میشه یا... خیلی هنر کنه دزد بشه
      اول اقتصاد رو درست کنید بعد فکر فرزند آوری باشید

    • فرهاد

      حتما !!!با یک ونیم میلیون حقوق حتما فرزند آوری خواهیم داشت‌ !!!نمیتونم شکم خودم را سیر کنم فرزند آوری کنم؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      این جمعیت فعلی را چه تاجی سرشان زده آید که جمعیت زیاد تر بشه وقتی پدر خانواده بیکار ه و شرمنده همسر ش است و پدر مادر وظایف خود را درقبال فرزند انجام داده‌اند،‌یعنی اورا بزرگ کرده مدرسه برده دانشگاه برده سربازی رفته و حالا می خواهد زندگی تشکیل بدهد مگر نیاید کار داشته باشد خوب در این وضعیت پدر از کجا کار برای فرزندش فراهم کند مگر ایجاد اشتغال وظیفه دولت نیست؟ تا کار نباشد زندگی تشکیل نمی‌شود تا زندگی تشکیل نشود جمعیت اضافه نمی شود. پدر و مادر وظایف خود را انجام میدهند ولی دولت در ایجاد اشتغال کار آمدنیست به همین دلیل رشدجمعیت کم شده.پس اگه نگران رشد جمعیت هستید اشتغال ایجاد کنید مشکل جمعیت حل میشود.

    • بدون نام

      خخخخخ که بچه های جدید مثل ما وفرزندانمون افسرده ونالان از گرانی و فقر؟

    • بدون نام

      غلط کردیم فرزند بیاریم خودمان که بدبخت شدیم ولی به حال فرزندانمان

    • ناشناس

      نفس تون از جای گرم میاد خودمون چه خیری دیدیم که بچه هامون میخوان ببین برای یک اینترنت یک هفته است منتظریم

    • بدون نام

      حتما شما بگین حتما گوش میدیم ماخجالت هم خوب چیزیه با این همه گرانی و تورم از ما بچه هم میخوان من الان پسرم نه ماهشه خدا شاهده وقتی فهمیدم بار دارم دلار چهار هزار تومان بود وقتی به دنیا آمد دلار هفده هزار شده بود و همه چی سه برابر

    • بدون نام

      فرزند بیشتر برای چه یک عمر بشینم بچه بزرگ کنیم خرجش کنیم دانشگاه بفرستیم اخرش هم بیکار. که چی؟

    • Ali

      والا ما تو یکیش موندیم! مگ اینجا فرانسه س که ب امید خدمات و حمایت دولت پشت هم بچه تولید کنیم !! اینجا ملت پول ندارن ازدواج کنن اگر هم کردن پول ندارن بچه بیارن اگر هم آوردن پول ندارن خوشبختش کنن اگر هم کردن دیگ پول ندارن یکی دیگ تولید کنن!

    • بدون نام

      مگه پارازیت های شما میگذاره مردم فرزند آوری کنند تازه گیریم که از هفت خان پارازیت و سموم و آفلاتوکسین و پالم و نیترات آب و همه اینها رد بشن و بچه بیارند. که چی بشه؟ بزرگ بشه از بلاتکلیفی ش لذت ببرند؟ دلتون خوشه ها !!!.
      به آقازاده هاتون بفرمایید نسل ژن برتر رو بیشتر کنند ماشا الله هزار ماشا الله برای ده نسل پشت سرتون هم که پشتوانه گذاشتید.

    • بدون نام

      با این خرجها اول که کسی ازدواج نمیکنه اگه هم بکنه بچه نمیارن

    • بدون نام

      ده تا بچه خوبه بیارم یا بیستا

    • بدون نام

      حتما ک تو همچین کشوری بچه هم بیاریم

    • پ‌.ه

      چقدر جوک مینویسید

    • بی نام

      بااین اوضاع گرانی کی بچه میخواد اخه توسیر کردن شکم خودمون موندیم حالا بچه بیاریم که چی از گشنگی بمیره

    • جانم فدای ایران

      خودمون به خودمون مدیون هستیم بچه هم بیاریم مدیونش بشیم

    • سید

      واقعا با چه رویی همچنین تقاضایی از مردم دارین

    • تف به ایران

      با این اوضاع که شما درست کردید مردم چجور بچه بیارند شما خرجش میخوای بدی لعنت بر این کشور

    • بدون نام

      یه سوال واقعا با این اوضاع اقتصادی شما رو دارید این تیترا رو میزنید ودر موردش می نویسید خیلی رو دارید ظاهرا

    • محسن

      بااین اوضاع قمر در عقربِ مملکت پدر و مادرا خودشون هم اضافه هستن چه برسه به بچه آوردن.
      خدارو شکر مسئولان مملکت خودشون که اوضاعشون خوبه می‌بایست دست به کار شن و تند تند زن بگیرن و بچه بیارن،الان چند همسری هم که باب شده و احتمالاً بزودی آیه هم براش نازل میکنن که بالای 5تا همسر ثواب زیادی داره.

    • بدون نام

      واقعا که مردم رو به مسخره گرفتین؟؟؟ماکه بچه دارشدیم بخدا الان پشیمانیم چون نمیتونیم به خرجش برسیم فرزندآوری هزینه میخواد توهزینه وشهریه کلاسش موندیم خواهشا اشتباه مارو تکرار نکنین

    • فرزاد

      فرزندانی که نون ندارند بخورن شغل ندارن وآینده ندارند چرابایدبا بدنیاآوردنشون درایران بدبختشون کرد!!!!!

    • مهسا

      خیلی امکانات اقتصادی و بهداشتی و رفاهی فراهم میکنن برامون.اونوقت انتظار دارن با این حقوقا و گرفتاریا بچه هم بیاریم

    • بدون نام

      باش

    • بدون نام

      بخدا خنده م گرفت من دوتا بچه دارم خودم یکساله میخوام ولی نتونستم شلوار بخرم

    • بدون نام

      بجه بیارید خخخ داریم از فقر میمیرم

    • بدون نام

      در این شرایط و اوضاع و احوال حتما باید طرف دیوونه باشه

    • بدون نام

      چشم فرزند می آوریم چراکه نه با اینهمه رفاه و امکانات و ارزانی مسکن و خوراک و پوشاک باید بیاوریم
      چرا باید نسل آینده از اینهمه خوشی محروم باشه
      چشم همین امشب اقدام میکنیم

    • احمد

      قبلنا در مقابل هر گیگ اینترنت رایگان یه بچه بیشتر میشد به جمعیت الان کل نتو قط کردین انتظار بچه بیشترم دارین ؟!

    • مهدی

      حرفی برای گفتن ندارم...

    • همیدرزا

      جدا از اینکه اوضاع اقتصادی همه خوبه مخصوصا با این یارانه های جدید باید زورکی این هدف را پیش برد حالا چه جوری متخصص زیاد داریم اونا بهتر می دونند. مرسی

    • بدون نام

      نفست از جای گرم در میاد زن وشوهرتوهزینه زندگی دونفره موندم چه رسد به بچه واردن

    • یک ایرانی

      ملت نون ندارن بخورن پیشنهاد پیاز میدی بخورن اشتهاشون وا بشه ؟ لعنت لعنت.

    • قاسم ادیب

      خودمونوبزورراه می‌بریم یکی دیگه روبیاریم بدبخت کنیم که چه بشه

    • بدون نام

      اره فرزندن بیشتر همراه با گرانی سرسام آور مساوی با طلاق و مرگ‌ زود هنگام شعار شماست

    • بدون نام

      فرزند آوری؟ تو این گرانی و بی ثباتی اقتصاد؟ خودمان لنگ قوت روزمره ایم ، چه رسد به طفل معصوم .

    • بدون نام

      مگه مغز خر خورده باشن...

    • بدون نام

      چه گلی بسر ما زده شد که بسر بچه های ما زده شود مملکت بتاراج رفته نانی برای خوردن خودمون هم نیست ...این همه اختلاس ...

    • بدون نام

      بلههههههههههه هرچی شما بگید بلههه

    • هموطن

      شما خرجشو بدید چشم

    • آرش تایگر

      چششششم حتما. ماخودمونم میخوایم ازبین ببریم،فرزندبیاوریم؟عجب رویی داریدشمابخدا

    • بدون نام

      ما سیر کردن شکم خودمون موندیم بچه پیش کش

    • حشمت عزیزی ملک آبادی

      بچه خیلی شیرینه. نمک زندگیه عزیزه. من خو م 9 تذ بچه دارم هر روز بیشتر از. وز قبل دوستشون دارم ادنا هم منو دوست دارن.

    • بدون نام

      قسم حضرت عباست را بینیم یا دم خروس را؟

    • افشین

      فرزند اوری شرایط میخاد فرزندی که توفقر وحسرت بزرگ بشه قطعا اینده ای ندارد.بزرگان کشور اول زمینه سازی کنند بعد بگن بچه بیارین.اگه صادقن تو کلامشون به بچه هایی که الان به دنیا اومدن بها بدن
      فرزند کمتر ارزش واعتبار بیشتر

    • بدون نام

      لازم نکرده در زندگی شخصی مردم دخالت کنین شما شرایط و بهتر کنین شاید همین تعداد اندک بتونن بهتر زندگی کنن و در فلاکت نباشن فرزند آوری پیشکش

    • ن

      بچه آوردن اشتباه بزرگ

    • بدون نام

      فرزند آوری در کشوری به اسم ایران که امید به زندگی نیست بزرگترین اشتباه است
      پس فرزند کمتر زندگی بهتر

    • بدون نام

      خرج ش را از کجا بیاوریم

    • اُپرا

      خداروشکر تو این موضوع دیگه مردم عاقل هستند چون بصورت مستقیم خودشون درگیر هزینه ها میشند و متوجه هستند که بچه ای که به دنیا میاد با شعار و حرف پوچ و توخالی مسئولین رشد و نمو پیدا نمی‌کنه!
      کشور هنوز برای داشته های کنونیش نتونسته برنامه ریزی کنه و منابع انسانی هدررفت دارن میشن بعد صرفا بخاطر اینکه آینده ی اسمی آمار به خطر نیوفته تولید مثل کنند!!!

      شما هم بهتر هست اگر قرار نیست نظری تایید بشه این گزینه نظر رو حذف کنید!

    • بدون نام

      خودمون نون نداریم بخوریم یک گشنه دیگه هم بیاریم

    • بدون نام

      چه فایده بچه بیارن که با فقر زندگی کنن.

    • بدون نام

      باجیب خالی؟ باگرانی سرسام آور؟ بامخارج سنگین وکمرشکن زندگی؟ باجوانان مجردی که توان تشکیل خانواده وازدواج ندارن؟بامسؤلین مرفه وبی خیال مملکت؟باچه چیزی میشه جمعیت را زیاد کرد؟مسؤلین که توی اداره کردن همین ۸۵میلیون نفر موندن

    • بدون نام

      ما داریم ارزو مرگ میکنیم شما میگید فرزند اوری کنید
      عجب مسولین احمقی داریم

    • جواد

      با این گرونیا میخی بچه همم بیاریم رو که نیست سنگ پای قزوینه

    • بدون نام

      بچه ی دونشم زیاده آزدواج کردن سخته چه برسه بچه دار شدن با این گرونی وبی تدبیری

    • بدون نام

      چشم شما همه چیرو گرون کنید ما هم قول میدیم فقط بچه به دنیا بیاریم
      چون آینده بچه ها هم تضمینه

    • م ن

      بدون توضیح واقعا شرم اوراست

    • بدون نام

      چشم حتمن بشرطی که چند همسری اجباری بشه خخخخ

    • بدون نام

      بله چشم حتما با بنزین ۳ هزارتمنی

    • بدون نام

      ما نمیتونیم زن بگیریم بخاطر این همه گرونی، اونوقت شماها به فکر فرزند بیشترین؟

    • بدون نام

      به خدا قسم ملت رو مسخره می کنند

    • بی نام

      حتما

    • آرش سرافراز

      همه چیزتون شعاره دیگه خسته شدیم از این همه صحبت تو خالی. یک بچه دارم الان یکساله با اینکه اقدام کردم ولی موفق به بجه دار شدن مجدد نشدم. دکتر رفتم دارویی برام تجویز کرد۲۷۰ تومن که موثر نبود و این بار به دارو دیگه که پونصد هزار تومن پولشه. والله نتونستم تهیه کنم و هیچکدوم هم بیمه ای نیستن. اگه واقعا براتون مهمه داروهای مربوط به باروری رو رایگان کنید یا حداقل تحت پوشش بیمه قرار بدید

    • شیراز

      خرج خودمون با بدبختی در میاریم نفستون از جای گرم بلند میشه

    • فاب

      تاحالا بچه میخواستیم و ۴ ساله نازایی داریم و تا حالا به خاطر هزینه های بالای درمان نتونستیم درمان کنیم... ولی الان دیگه نمیخوام. بعد از خیانت همسرم حاضر نیستم بچه ای بیارم تا یه روز مثل من ناراحت بشه... این دنیا ارزش زندگی نداره.. خودم از بودنم پشیمونم و حاضر نیستم یه ادم دیگه این حس رو تجربه کنه

    • بدون نام

      نون نیست خودمو بخوریم. ی بدبخت به جمع بدبختا اضافه کنیم ک چی بشه

    • بدون نام

      هرچه خانواده کم جمعیت باشد بافرهنگ تر آرام تر و موفق تر هستن

    • حمید

      خرجشانه بدین تا بیاریم

    • بدون نام

      چقدرفکراحمقانه ای،،یه کاری کنیدماجوانان سن بالا بتونیم زن بگیرحداقل یه فرزند میاوریم

    • بدون نام

      هه...همه چیوگرون میکنن میگن بچه بیارین...انگارخرجشواونامیدن

    • بدون نام

      خودتونین.

    • م م

      مگه بچه کاه میخوره که بیاریم

    • بدون نام

      بااین همه گرانی مگرمیشودفرزندزیادآوردخودمسولان بایدراهکاری ارایه بدهندکه هزینه فرزنداوری کم شودتاجمعیت کشورجوان شود

    • بنده عباس قیم از آبادان

      راست میگین صاحب فرزندان بیشتربشیم،
      اخه باکدوم کارباچه درامدی بچه داربشیم تابدبخت بشن 13سال نتونستم صاحب فرزندبشم شمابگین ازدواج کنن جوناکه همه نمی تونن خرج خودشون تامین کنن بعدصاحب فرزندبشن واقعاکه 15سال بیکاریم بایارانه هرماه 90تومان زندگی میکنیم سالی یک بارمرغ می خوریم اونم توماه محرم،
      ای باباایکاش منم فرزنداشتم که ازبیکاری ونداری نمی توانیم مشکلات پشت سره مشکلات

    • ایران بانو

      ما گناه همین بچه های که به دنیا آوردیم گردن هست چه برس بازم فرزند آوری کنیم. واقعا ما موندیم با این وضع اقتصادی آخر عاقبت بچه ها چی میشه.

    • بدون نام

      یه انتخاب سزارین داشتن زنان برا زایمان اونم ازشون بگیرین

    • بدون نام

      خوب اقتصاد هم داریم از دست خودمان هم عاجزیم

    • بدون نام

      تو این کشور ، فرزند بیشتر یعنی ...

    • بدون نام

      باشه چشم، چیز دیگه م خواستین سفارش بدین درخدمتیم

    • بدون نام

      وای این چرت وپرتا چیه مینویسید

    • بدون نام

      شمام به فکر اقتصاد و رفاه باش

    • بدون نام

      با این گرانی ها؟؟؟؟

    • سعید یالقوزاباد

      اقا من دوتا زن گرفتم .کممه یکی دگه هم مخوام .البته پولدار باشه خانه داشته باشه.۴۵سال بیشتر نداشته باشه خوشگل هم باشه .اخ جون

    • بدون نام

      ای مردم بچه نیارید.
      به خدا ظلم میکنید به اون بچه

    • هادی

      چشم مردم فقط منتظر اعلام دستور حمله سراسری بودند.خخخخخخخ

    • بدون نام

      اقا من حدود ۲۸ سال پیش ازدواج کردم و۴فرزند دارم الان اگر برگردم به قبل یااصلا ازدواج نمیکنم یااگر ازدواج بکنم بی بچه یا حداکثر ۱بچه اخه دولت چیکار برای بچههای ما کرده که ما به اینده بچه هامون امیدوار باشیم بچه ها کار و رفاه میخوان اگر دیدید به ما هم بگید

    • چنگیز

      چشم از همین امشب

    • بدون نام

      مردم نون ندارن بخورن بچه پیشکششون

    • بدون نام

      چشم منتظردستور شما بودن مردم....

    • بدون نام

      باشه چشم همین الان میرم فرزند می آورم

    • كاظم بروايه

      بيمارستان پول ميخواد غشر زعيف هستيم همه چيز گرونه پوشاك بچه يكي از؟

    • س

      با این پنجاه هزار تومنی که دولت بعنوان حمایت میده میشه بچه اورد؟ نون خالی هم نمیشه خورد

    • بدون نام

      مردم شکم خودشان را نمی توانند سیر کنند شما نان خوردن را از مردم گرفته اید چطوری مردم صاحب بچه شوند با کدام درآمد

    • سهیل

      اگه دغدغه نظام فرزند آوری مردم هست ،باید امکانات مادب،رفاهی و...برای والدین در نظر گرفته بشه تا اونها به فکر زاد و ولد باشن.وگرنه پدری که شبها دیر میاد خونه تا کودکانشو ازشرم فقزو بی پولی نبینه ،نمیتونه دوباره به فکر فرزند بیشتر باشه

    • حسین

      والا همه خدمات زایمان ازاد محسوب میشه. الان از ابتدای بارداری تا زایمان بین ۸ تا ۱۲ میلیون هزینست.
      فکر کنم باید یه وام زایمان هم به وامها اضافه بشه.

    • بدون نام

      چجوری اخه!!!!!!!

    • بدون نام

      با کدام امکانات؟

    • بدون نام

      بچە اوردن مگر الکی جا میخواد زندگی میخواد کار میخواد خرج میخواد تو ایران کدام ازاینها هست تا بچە بیارن بزرگ کنن

    • بدون نام

      داداش گوجه کیلویی چند؟ خبر داری واقعا؟ تو این وانفسا بچه؟
      چه حرفیه؟

    • بدون نام

      نه؟ بیان این کشور گل وبلبل کی ضمانت میکنه حسن اقا؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حسن اقا و احمد اقا نداره، خودتون می دونید اینا کاره ای نیستن.

    • بدون نام

      اره راس میگه ۴۵۵۰۰ میدن

    • بدون نام

      چشم حتما

    • بدون نام

      با این گرانی....همینکه زاییدیم بزرگ کنیم...بقیش پیشکش

    • خدا

      باشه!!!

    • فرشاد

      من بعنوان یه جوون که الان 27 سالمه، کارشناسی ارشد مدیریت هستم با بهترین معدل ولی در به در دنبال کارم ولی همه جا پارتی بازی شده اونوقت حتی نمیتونم ازدواج کنم چ برسه فرزند آوری.. حرفای مسخره می‌زنید والا

    • بدون نام

      امکاناتی که در نظر میکیرید هم بگید.....

    • ن ج

      توکه از حال دلم خبر نداری

    • بدون نام

      با این گرونی به همین خیال باشین

    • احمد حجازی

      حتما

    • بدون نام

      خرجی از کجا بیاریم مگه دولت کمک میکنه ما تویکیشم موندیم والا با این پوشاک گرون‌

    • محمد

      با کدوم وضع فرزند بیشتر

    • بدون نام

      اره اون هم با این وضع اقتصادی

    • علی11

      من همین الان جلوی دخترم خجالت زده هستم هم برای الانش هم برای آینده ای که تو این شرایط نخواهد داشت، بعد باز این فرشته های معصوم رو بیاریم بدبخت تر کنیم

    • آزاد

      چشم ،اینو به کسانی بگو که به آ ینده امید دارند و جیبشان پر و یا خوب خورده اند و جایشان را محکم کردند

    • بدون نام

      هاراگیری ایرانی به توصیه مسئولین

    • بدون نام

      با اینهمه گرانی و حالا هم گران شدن بنزین کسی نان خشک خودش رو در بیاره شاهکارکرده چه برسه به فرزندآوری...!

    • بدون نام

      تا این بی حیایی در هیچ جای دنیا ندیدم. اولی تقلب در شیر و لبنیات. دو خوراندن ملخ. بزودی خوردن شیر الاغ و حالا با وضع اسف بار و فلاکت این مونده که حق الناس فرزندانمان باشیم.

    • پیله ور

      سلام به خدا دوست دارم مثل پدرم ۶ بچه داشته باشم ولی متآسفانه با این وضعیت اقتصادی دو بچه دارم ولی چه کنم ولی اگر آن تبلیغات آن زمان نبود که بچه فقط دو تا شاید نه حتما بچه زیاد دوست داشتم ولی به فرزندانم گفتم که فرزندان عزیزم بچه زیاد بیاورید که حرم جمعیت ایران رو به پیری است و...

      پاسخ ها

      • رضا

        هرم اینحوریه

      • بدون نام

        فازت چیه

      • بدون نام

        خودت زیادی هستی، خخخخخخخ.

    • سال یقوط

      چقد چرت نوشتی

    • بینام

      چه بخورن علف بخورن

    • بدون نام

      حتما از همین امشب اقدام میکنیم ، خجالت بکشید دیگه داره باورم میشه مسئولین در دنیای دیگری ماورای دنیای ما زندگی میکنند و از هیچکدام از مشکلات زندگی مردم عادی خبر ندارن

    • بدون نام

      حتما از همین امشب اقدام میکنیم ، خجالت بکشید دیگه داره باورم میشه مسئولین در دنیای دیگری ماورای دنیای ما زندگی میکنند و از هیچکدام از مشکلات زندگی مردم عادی خبر ندارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرتکب گناه نشوید

    • رویا

      فرزند بیاریم؟؟!!!به روی چشششششم همین فردا عکسشو میفرستم فقط ببخشیدا چون پول عکس رنگی ندارم سیاه و سفیدشو میفرستم براتون میدونید باید پول جمع کنم از لان واسه شیر و چند متر پارچه به جای پوشکش.

    • بدون نام

      چشم!! با کدام امید بچه دار شویم

    • qq

      چشم میاریم دولت یارانه میده شکمش سیر میشه

    • بدون نام

      بچه دار بشیم؟ کی خرجش رو بده اونوقت؟ حتما مسوولین ... هرکس اقدام به بچه دار شدن کنه تو این شرایط نا امید کننده ایران فقط حماقت کرده و بس

    • بدون نام

      با کدوم پول با کدوم حقوق چه اینده ای درانتظار ما هست چرا بچه بیاریم ک بدبخت بشن

    • کیانا

      شوخی میکنی !!

    • بی انگیزه

      اصلا با چ رویی این متنو منتشر کردین خداوکیلی خودتون خندتون نمیگیره...

    • یک نفر

      من در حسرت ازدواجم ، حرف از بچه آوری میزنید!

    • بدون نام

      نظر به اینکه شما نیاز به بچه های ما دارید عمرا کاری بکنم که خوشحال بشید

    • محمد

      احسان به پدر و مادر

    • شاهین

      امروزه هر تازه عروس ودامادی برای ادامه زندگی اگه بالای دوتا فرزند به دنیا اوردن هم توهین به خودشونه هم به انسانیت فقط عقل میگه درست نیست اونا هم فکرمیکنن مردم مثل خودشون پولدارن

    • علی

      بله این پیشنهادبرای خودی هاست نه ملت

    • بدون نام

      مگه عقل از سرمون پریده با این وضعیت خودمون وکشورمون.با این وضعی که داریم خودمونم احساس زیادی بودن میکنیم

    • بدون نام

      چشم رو که نیست سنگ پا ست ،اونهایی که دنیا اومدن با تدابیر شما از زندگی سیر شدن ،به خدا که جنایته تو این مملکت بچه ای دنیا بیاد به امید کدام زندگی ؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      زززززززارت

    • فریماه

      اینا خودشون زدن به اون راه
      انگار مردمبچه دوست ندارن

    • بدون نام

      بدترین لطفی که خدا بهمون کرد این بود که زندگی تو ایران نصیبمان کرد

    • نظر به تیتر خبر :حسن کلید

      اگر بنزین رایگان بشه من چند بچه می اورم و چند زن میگیرم تا آن زمان باید صبر کنی چون در یکی گاوم زاییده

    • بدون نام

      داستان حضرت موسی و میش هست که به روز خدایی کرد !!
      و داستان ما هم بی مناسبت نیست الان بچه هه دنباله من هست چکار کنم نمی‌دونستم بچه هه غذا و مای بیبی می خواد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج