۹۳۲۲۲۷
۱۱ نظر
۵۰۰۲
۱۱ نظر
۵۰۰۲
پ

وزیر خاتمی: عامل گرانی بنزین، سخنان روحانی بود

روزنامه «آرمان ملی» با علی صوفی دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره حواشی حوادث اخیر گفتگو کرده است.

روزنامه «آرمان ملی» با علی صوفی دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره حواشی حوادث اخیر گفتگو کرده است.

وزیر خاتمی: عامل گرانی بنزین، سخنان روحانی بود

بخشی از این گفتگو را بخوانید:

تاکنون بارها به لزوم گفت‌وگوي صريح و صادقانه رئيس‌جمهور با مردم اشاره شده، اما اين اتفاق نيفتاده، از ديد شما اکنون با شرايط به‌وجود آمده اگر هم رئيس‌جمهور بخواهد با مردم صحبت کند، مردم سخن وي را خواهند پذيرفت؟

آقاي روحاني در يزد آمد که تغيير رويه بدهد، البته سخنان وي از پيش تعيين شده نبود و صحبت‌هايي که رئيس‌جمهور در آنجا انجام داد غيرمترقبه بود. رئيس‌جمهور در يزد دفعتا شروع به شفاف‌سازي کرد و به مردم هم وعده داد که همه چيز را برملا خواهم کرد و به شما خواهم گفت و به دولت هم دستور مي‌دهم که عوامل اجرايي دولت کاملا آنها را پيگيري کنند. در واقع سخنان آقاي روحاني نمايانگر اين قضيه بود که ديگر ملاحظه چيزي را نخواهد کرد. اما همانطور که مي‌بينيم پيامد آن اظهارات در يزد تصميم به افزايش قيمت بنزين بود.

رئيس‌جمهور بايد خيلي چيزها را که پس از انتخابات 96 رخ داد و در مورد آنها سکوت، محافظه‌کاري و دور از انتظار مردم عمل کرد و موجبات رنجش و اعتراض مردم را فراهم آورد به مردم مي‌گفت، اما آقاي روحاني با اين تصميمي که در حوزه بنزين گرفته شد به فاز امنيتي رفت. لذا به جاي اينکه شفاف‌سازي کرده و اعتماد مردم را جلب کند با اين تصميم موجب سلب اعتماد مردم شد. بنابر اين به‌نظر نمي‌آيد که آقاي رئيس‌جمهور بخواهد تغيير رويه دهد چون در عزل و نصب‌هايي که صورت مي‌گيرد، شاهد اين هستيم که اين عزل و نصب‌ها هيچ‌ارتباطي با عقبه راي آقاي روحاني ندارد و به شکل افراطي از نيروهاي حزب اعتدال و توسعه به‌صورت غيرموجهي استفاده مي‌شود. انگار در فرصت باقي مانده هم بايد پستي بگيرند و در جايي مشغول شوند.

انتقاداتي که به دولت احمدي‌نژاد بابت انتصابات غيرکارشناسي، غيرموجه و غيرشايسته سالاري وارد مي‌شد اکنون عينا در دولت روحاني تکرار مي‌شود. اين مساله به حدي فراتر از تصورات رفته که دولت براي ارتقاي اعضاي حزب اعتدال و توسعه ديگر هيچ‌قاعده‌اي را رعايت نکرده است و هر کسي را در هر جايي که ممکن است منصوب مي‌کنند. يکي از اعتراضاتي که اکنون وجود دارد اين است که هيچ‌کس در جاي خود نيست.

مثلا در وقتي به لحاظ تخصص و تجربه به وزارتخانه‌ها نگاه مي‌کنيم شاهديم که کاملا از نيروهاي صاحب تجربه و تخصص خالي شده و هيچ‌کدام در جاي خود قرار نگرفته‌اند و اين روند ادامه دارد. اين حزب رتبه چندان مناسبي در ميان احزاب ندارد و صرفا به‌دليل جاه‌طلبي‌هاي برخي اعضا و کينه‌اي که از اصلاح‌طلبان دارند مورد توجه است.

به رغم اينکه اينها با حمايت اصلاح‌طلبان روي کار آمده‌اند و از اين حيث مديون اصلاح‌طلبان هستند، اما گويا خود به تنهايي به اريکه قدرت رسيده‌اند و با اين حساب که مي‌بينيم هر روز با وجود بي‌تدبيري در دولت شاهد نااميدي بيشتري در جامعه هستيم. درست عکس آن چيزي که به خود نسبت دادند تحت عنوان دولت تدبير و اميد بي‌تدبيري‌هاي صورت گرفته اميد را قطع کرده مي‌کند، چراکه همه تصميم‌ها مايوس‌کننده و عاري از تدبير لازم است.

رئيس‌جمهور و اعتراضات فراوان به وي شد، اساسا اين مساله بدين حد ارزش داشت که آقاي روحاني بخواهد سرمايه اجتماعي خود يا جريان حامي را از دست بدهد؟

ما در آستانه انتخابات هستيم و شايد برخي از اطرافيان آقاي روحاني تحليلشان بر اين بوده که رئيس‌جمهور مي‌خواهد به 60‌ميليون نفر در آستانه انتخابات يارانه بنزين داده و پول پخش کند. البته هيچ ‌بعيد هم نيست اگر بر اين مبنا اين تصميم اتخاذ شده باشد که با اين کار اعتبار اجتماعي آقاي روحاني نه تنها پايين نخواهد آمد بلکه بالاتر هم خواهد رفت و با افزايش يارانه‌هاي نقدي در کوتاه‌مدت و جريان انتخابات سود خواهد برد. اما اصلا اينگونه نشد و نتيجه بر عکس شد و حاصلي براي دولت نداشت. چراکه تبعات اقتصادي اين طرح براي دولت بسيار بالاست.

يعني از يک طرف درست است که واقعي شدن قيمت بنزين براي دولت سود دارد، اما بايد توجه داشته باشيم که آثار تورمي آن چقدر خواهد بود و اين پول پرقدرتي که به جامعه تزريق مي‌شود چه تبعاتي براي جامعه خواهد داشت. به‌نظرم در مجموع دولت، جامعه راي آقاي روحاني، اصلاح‌طلبان و آراي خاکستري همه در اين رابطه ضرر کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ali

      خدایا کمک کن

    • بدون نام

      من۶۰لیتربنزین در ماه مصرف اگه بکنم ۳۰هزار تومان اضافه دادم در عوض ۱۷۲تومان گرفتم,۱۴۰تومان سود کردم, اگر اجناس دیگه گرون نشه, بنفع مردم هم بوده ولی........

    • ali

      من درتعجبم شما این حرفها را میزنید چون مردم از گرانی بنزین خوشحال هستند وآن را حمایت وقرار است روز دوشنبه04/09/1398این را در تهران به جهانیان ثابت کنند خواهشا بنزین باید شش هزار تومان بشه لطفا رسیدگی کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا حرف متین و بجایی زدید

    • بدون نام

      روحانی هرکاری میخوادمیکنه اگرهم اعتراضی باشه میگه مردم خودشون اینطوری خواستن زندگی کنن

    • بدون نام

      دولت بی تد بیر . ناامید لجباز دروغگو اختلاسگر

      زنده باد اصولگرایان

    • خاطره

      آقای وزیر اگر هر چی هست بین خودتان حل کنید چرا میخاهید همه تقصیرهارو بندازید گردن آفای روحانی اگر مردم دیگه داره از یادشون میره گرانی بنزین شماها دیگه ول نمیکنن اتفاقان اقای ریس جمهور تلاش خودشونو برای پایین آوردن بنزین کردن خوهشن تموش کنید

    • حسینی

      بی برنامه ترین دولت در چهل سال گذشته دولت روحانی است که هیچ تفکری در کارش نبوده و متاسفانه باری به هر جهت کار میکنه، شما هم تقصیر دیگران نیندازید، از کوزه همان برون تراود که در اوست، من فکر میکنم دولت برای غیر ایرانیها کار میکند....

    • کامران

      سخنان نه!؟
      چرت وپرت!؟

      پاسخ ها

      • جواد

        در جلیل آباد پیشوا فردی بخشدار شده که نه تحصیلات دانشگاهی ندارد نه استخدام رسمی است ‌ تنها ۷ سال کارمند ساده بوده

    • بدون نام

      روحانی به طرق مختلف قصد ایجاد فتنه در کشور مانند سخنرانی در یزد، کرمان و.... بود موافق نشد تا با گرانی بنزین جرقه فتنه در کشور زد که الحمدوالله با هوشیاری مردم این فتنه را هم خاموش شد( البته با میلیاردها تومان حسارت)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج