۹۳۲۲۳۳
۱۰ نظر
۵۰۰۶
۱۰ نظر
۵۰۰۶
پ

رئیس دفتر خاتمی: الان زمان گرانیِ بنزین نبود

جواد امام، نمايندگان مجلس هفتم را سردمدار طرح «تثبيت قيمت‌ها» مي‌داند. طرحي كه نمايندگان عمدتا اصولگراي آن دوره با استفاده از آن، جلوي افزايش قيمت و حذف سوبسيدها را گرفتند. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب به همين دلايل هزينه اصلاح قيمت بنزين را متوجه مجلس هفتم مي‌داند.

روزنامه اعتماد: جواد امام، نمايندگان مجلس هفتم را سردمدار طرح «تثبيت قيمت‌ها» مي‌داند. طرحي كه نمايندگان عمدتا اصولگراي آن دوره با استفاده از آن، جلوي افزايش قيمت و حذف سوبسيدها را گرفتند. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب به همين دلايل هزينه اصلاح قيمت بنزين را متوجه مجلس هفتم مي‌داند.

مديرعامل بنياد باران به بررسي سياست‌هاي اقتصادي پرداخته كه طي سال‌ها و در دولت‌هاي مختلف پيش گرفته شده تا در نهايت امروز دولت حسن روحاني را ناچار به افزايش ناگهاني نرخ بنزين كرده كه با اعتراض و نگراني مردم مواجه شده است. جواد امام از طرح اصلاح بنزين به عنوان حركتي «خوب» ياد مي‌كند كه در «بدترين شرايط» اجرا شده و عملكرد حاكميت در اجراي اين طرح را با عنوان «دور زدن مجلس» تحليل مي‌كند.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است كه «دولت برابر يك عمل انجام‌ شده قرار گرفته است» و فكر مي‌كند كه «آسيب‌شناسي» حوادث روزهاي اخير براي راهكارهاي آينده بهتر است. او با بيان اينكه «به نظر من اين هزينه‌ها متوجه مجلس هفتم است» در توضيح آنچه اتفاق افتاده، گفت:«در مجلس هفتم آقاي توكلي و سبحاني و... سردمدار طرحي با عنوان «تثبيت قيمت‌ها» شدند. در آن دوره جلوي افزايش تدريجي قيمت و حذف سوبسيدها را گرفتند. در حالي كه اگر آن روند ادامه پيدا مي‌كرد با سوبسيدهايي كه حذف مي‌شد، مي‌توانستند يارانه‌ها را هدفمند كنند و سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌‌ها را انجام دهند.»

جواد امام با انتقاد از عملكرد برخي از نمايندگان مجلس هفتم ادامه داد:«متاسفانه با آن حركت هم سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌‌ها تعطيل شد و هم روند تدريجي و پلكاني‌اي كه قيمت‌ها افزايش پيدا مي‌كرد و رفته‌رفته سوبسيد حذف مي‌شد و مي‌توانستند يارانه‌ هدفمندي را براي دهك‌هاي آسيب‌پذير در نظر بگيرند.» او البته توضيح داد كه منظورش از يارانه هدفمند براي دهك‌هاي آسيب‌پذير آن يارانه مستقيمي نيست كه بعدها اجرايي شد.

مديرعامل بنياد باران با اشاره به عملكرد نمايندگان مجلس هفتم عنوان كرد:«آن دوره آقاي توكلي با توجه به شرايط سياسي‌ آن زمان و اينكه تازه وارد مجلس هفتم شده بودند و به نوعي مي‌خواستند عملكرد دولت اصلاحات را زير سوال ببرند، حركتي پوپوليستي در پيش گرفتند. در واقع آن حركات پوپوليستي‌ را دنبال مي‌كردند تا بتوانند به رياست‌جمهوري برسند.»

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در مورد شرايط پس از روي كار آمدن دولت احمدي‌نژاد هم‌چنين توضيح داد:«آقاي احمدي‌نژاد هم از زماني كه سر كار آمد، طرح يارانه مستقيم را آورد و هزينه‌اي را به كشور تحميل كرد و در حالي كه اين منابع بايد به زيرساخت‌ها، آموزش، درمان و... اختصاص مي‌يافت، به دليل مقاصد سياسي خود كشور را به قهقرا بردند و آسيب جدي‌اي به مردم كشور وارد كردند.»

جواد امام با اشاره به سال‌هاي ابتدايي دولت روحاني تاكيد كرد:«زماني هم كه دولت آقاي روحاني كار را شروع كرد، همه كارشناس‌هاي فعال اقتصادي نظرشان بر اين بود كه ايشان يارانه مستقيم را حذف كند و قيمت‌ها تدريجي و به‌صورت پلكاني سالانه افزايش يابد تا ضمن اينكه به مردم فشار وارد نشود، قيمت‌ها واقعي شود و همزمان منابعي كه آزاد مي‌شود در بحث اصلاح حقوق و دستمزد تزريق شود و در نهايت قدرت خريد مردم افزايش پيدا كند.»

مديرعامل بنياد باران در ادامه سخنانش با اشاره به طرح اصلاح قيمت بنزين كه به تازگي پياده شده است، گفت:«متاسفانه حركت خوبي كه مي‌توانست انجام شود در بدترين شرايط كه كشور با تورم و ركود مواجه است و مردم هم به لحاظ معيشتي در تنگنا هستند، اجرا شد.» او ادامه داد:«اميدواريم اين روند و طرح قطع نشود اما به نظر مي‌رسد اگر منابع حاصل از آن بخواهد به صورت يارانه مستقيم پرداخت شود، دوباره يك مشكل به مشكلات قبلي ما اضافه خواهد شد.»

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با تاكيد بر اينكه اين منابع بايد به زيرساخت‌ها و اصلاح حقوق و دستمزد برود و به‌صورت هدفمند به مصارف خود برسد، گفت: «براي كنترل مديريت اين شرايط شايد به صورت مقطعي اين كار خوب باشد اما حتما در درازمدت پرداخت يارانه مستقيم، هزينه‌هاي ديگري را به كشور تحميل مي‌كند.»

امام همچنين با پرداخت يارانه مستقيم مخالفت كرد و درباره دليل مخالفتش توضيح داد:«بايد دهك‌هاي آسيب‌پذير جامعه را تقويت و حمايت كرد اما به صورت مستقيم و عام باز هم هزينه‌هايي در درازمدت به كشور تحميل مي‌شود. اگر آقاي روحاني در همان سال‌هاي اول اين مسير را اصلاح كرده بود، امروز وضعيت به اينجا نمي‌رسيد كه مجبور شوند، مجلس را هم دور بزنند.»

مديرعامل بنياد باران با انتقاد از آنچه «دور زدن مجلس» مي‌خواند، گفت:«مجلسي را كه وظيفه ذاتي و قانوني دارد تا براي بودجه، مصارف، افزايش قيمت‌ها و... قانون وضع و دولت را مكلف كند، دور بزنيم و يك مسير موازي ديگر به عنوان سران ۳ قوه در نظر بگيريم تا به جاي مجلس بنشينند و تصميم بگيرند. خوب بود كه در شرايط خود اين اتفاق روي مي‌داد.»

جواد امام همچنين با تاكيد بر اينكه آقاي روحاني بايد بيشتر با كارشناسان و بزرگان بنشيند و مشورت كند و به مشورت‌ها عمل كند، ادامه داد:«آقاي روحاني نبايد اجازه دهد كه كشور در بن‌بست قرار گيرد و مردم در تنگنا باشند. امروز راهي جز گرفتن اين تصميم نبوده و اگرچه تصميم درستي است اما زمان اجراي آن زمان نامناسبي بوده است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بلههه

    • افشار

      یکی پیدا شد حرف منطقی بزنه

    • بدون نام

      حالا همه زبون دراوردید

    • می

      خیلی عالی

    • بدون نام

      به شتر گفتن شاشت پسه ٫ پشته٫ گفت چنم مثل کسه

    • $$$$$$$$$$

      نزدیک انتخابات است همه به یک باره دل سوز شدن
      آوردن روحانی در انتخابات گند‌کاری خود خاتمی بود

    • بدون نام

      خدا ببین چه حقوق بگیرایی هنوز تو مملکت هستند خاتمی که رفته 16ساله چرا هرکی میاد مثل کنه میچسبه ول نمیکنه.

    • بی نام

      رای بی رای .

    • اسی

      من موندم این اصلاح طلب ها چی میزنن بابا شما اگه عرضه داشتید میتونستید تو بیست سال حق خودتوتو میگرفتین و اینجوری تو سیاست بازی کیش و مات نمیشدید حالا انتظار دادید حق مردم رو بگیرین برین خدا شفاتون بده دیگه عمر شما به سر اومده حیف از من و امثال من که بیست سال گول حرف های شما و دورویی شما رو خوردیم

    • بدون نام

      من رای نمیدم نامرد شماها ک پای صندوقهابرید نامرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج