۹۳۳۳۰۶
۸ نظر
۵۰۰۷
۸ نظر
۵۰۰۷
پ

امیر خانزادی: جواب متجاوز را در هر کجا، می‌دهیم

امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفتگویی به بیان نکات مهمی درباره این نیرو، آینده آن و ساخت تجهیزات جدید برای افزایش توان رزم دریایی پرداخته است.

تسنیم: امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفتگویی به بیان نکات مهمی درباره این نیرو، آینده آن و ساخت تجهیزات جدید برای افزایش توان رزم دریایی پرداخته است.

بخش‌های مهم گفتگوی امیر خانزادی را بخوانید:

*در ستاد نیروی دریایی به عنوان جانشین مدیریت آموزش پایه و تکمیلی و بعداً مدیر آموزش یگانی شدم و سپس در سال ۸۴ در مقطع کارشناسی ارشد به دانشگاه جنگ (دافوس) رفتم و دو سال بعد ازآنجا فارغ التحصیل شدم و در همان مقطع نیز برای طی دوره کارشناسی ارشد طراحی جنگ دریایی به پاکستان اعزام شدم.

*آن سال در پاکستان خیلی شرایط حساسی بود، خانم بینظیر بوتو ترور شد و به دانشگاه ما هم حمله انتحاری کردند. یک موتور پیک پیتزا در جلوی دانشگاه خودش را منفجر کرد و موتور دوم که آن هم عامل انتحاری بود به داخل ما آمد و تقریباً من در ده متری او بودم. افراد زیادی جلوی او را گرفتند و او خودش را منفجر کرد که البته به من آسیبی نرسید.

*۱۴ آبان ۹۶ یادم هست که یک شنبه شب بود امیر موسوی ساعت ۸ شب با من تماس گرفتند و گفتند که می‌توانی به ستاد آجا بیایی گفتم می‌توانم ولی ممکن است ترافیک اتوبان رسالت کمی شما را معطل کند. ایشان فرمودند که پس صبر کن و فردا بیا.

امیر خانزادی: جواب متجاوز را در هر کجا، می‌دهیم

*هنوز تلفن را قطع نکرده بودم که شنیدم امیر سیاری به اطرافیانشان گفتند خوب گویا فرمانده نیرو هم مشخص شد. من بازهم متوجه نشدم و فکر کردم از میان کاندیداها بالاخره یکی انتخاب شده است و تلفن را قطع کردم. فردای آن روز ساعت ۷:۳۰ با هم به دفتر امیر موسوی رفتیم ایشان بلافاصله تا من را دیدند گفتند مبارک است. آنجا متوجه موضوع شدم ولی اصلا انتظارش را نداشتم و شوکه شدم تا اینکه بعداً حکم فرمانده معظم کل قوا برای من آمد و اینطور کسی که در ورودی سال ۶۵ در لیست سهمیه قرار گرفته بود به عنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش انتخاب شد.

*(درباره سند راهبردی نیروی دریایی ارتش): یک شب ساعت ۱۱، من از آنجایی که به تایپ فارسی تسلط داشتم تمام حرف های ایشان را که پشت تلفن می گفتند تایپ می کردم. ایشان گفت همه اینهایی را که گفتم نوشتی؟ گفتم همه اینها که گفتید انجام شد.

*وقتی می خواستم مطالب نوشته شده را ذخیره کنم، سیستم هنگ کرد و تا ساعت ۳ صبح طول کشید. نهایتا مجبور شدم سیستم را خاموش و روشن کردم اما دیدم همه آنهایی را که نوشته بودم ذخیره نشده است لذا همه آن چیزی هایی را که در ذهنم بودم نوشتم تا این سند آماده شد. سند را به بندر عباس فرستادم و منتظر بودم صدایی از جنوب بلند شود. ساعت ۷ یا ۸ غروب بود که امیر سیاری با من تماس گرفتند و گفتند خیلی از چیزهایی که من گفتم در این سند آورده نشده است. من گفتم دیشب می‌خواستم کامپیوتر را از پنجره به بیرون پرتاب کنم. ایشان من را به شکیبایی دعوت کردند و با هم اصلاحات را انجام دادیم و در روز ۳۰ بهمن سال ۸۸ امیر سیاری بخشی از سند را خدمت آقا که برای افتتاح ناوشکن جمارات تشریف آورده بودند، ارائه کردند. آقا گفتند این طرح آقای سیاری بلند پروازانه است اما همین طرح را دنبال کنید.

*بعدا حضرت‌ آقا فرمودند که نفس اینکه جوانان یک کشور دریا را در سیطره قدرت خود بگیرند و نفس حضور در دریا خودش قدرت است. اگر بخواهیم این حرف را تفسیر کنیم معنای آن این است که برای حضور در دریا به دانش و تجهیزات خاص و پیشرفته‌ای نیاز است

*آن چیزی که ما را به سمت ساخت و تمرکز بر توان دفاعی و خود کفایی هدایت کرد تدابیر مقاوم معطم رهبری بود که فرمودند حوزه دفاع نمی‌تواند یک بحث عاریه‌ای باشد و نمی توان در حوزه دفاع و امنیت کشور تنها به خرید تجهیزات از خارج بسنده کرد. خودمان باید وارد این حوزه شویم.

*دهه ۷۰ زیر دریایی وارد کشور شد و ما با زیر دریایی آشنا شدیم. خیلی زود کار ساخت زیر دریایی را شروع کردیم و با زیردریایی میدجت شروع کردیم. به اینها زیر دریایی سبک می گویند. وقتی در ناو لاوان خدمت می کردم اولین زیردریایی که در اصفهان ساخته شد وقتی در بندرعباس به آب انداخته شد ۴۸ ساعت بعد کنار اسکله غرق شد. البته آسیب جانی نداشتیم اما اولین زیردریایی کنار اسکله غرق شد که این زیردریایی کلاس نهنگ بود. بعد این زیردریایی از آب بیرون کشیده شد و بر اساس آن زیردریایی نهنگ ساخته شد که الان هم مشغول خدمت است.

*فاتح امروز نه تنها اژدر پرتاب می کند، از زیر آب هم موشک شلیک می‌کند و نیروی دریایی در سال ۹۷ به باشگاه دارندگان موشک زیر دریایی ملحق شد و به سرعت این فضا توسعه پیدا کرد و آن چیزی که آزمایش شد در اختیار ناوگان قرار گرفت تا استفاده شود.

امیر خانزادی: جواب متجاوز را در هر کجا، می‌دهیم

*فاتح ۲و۳ همین الان در خط تولید است. یعنی اگر فرصتی باشد که فاتح ۲ و ۳ را بازدید کنید می بینید که آنها در حال ساخت هستند و خیلی با سرعت پیش می روند و فاتح ۴ هم فناوری جدید و بهتری خواهد داشت. ما فرض را بر این گذاشتیم که وقتی یک فناوری را جلو می بریم همینطور که جلو می رود تکنیک ها هم تغییر کند.

*ما به سهند قانع نیستیم و سهند هنوز نیاز به تغییر دارد و بخش زیادی از این تعییرات در دماوند ایجاد شده است. بعد از حادثه ای که برای دماوند در دریای خزر اتفاق افتاد ما بلافاصله اواخر سال ۹۶ کار احیا را شروع کردیم و سازه جدید را متناسب با شرایط طوفانی دریای خزر ساختیم.

*دریای خزر بزرگتر از خلیج فارس است و ۸۰۰ تا ۹۰۰ متر عمق دارد و شناورهای ۳۰۰۰ تنی در آن غرق می شوند. ماباید برای دماوند فکر دیگری می‌کردیم. سازه دماوند را در ابعاد مختلف تقویت کردیم، سیستم رانش آن را تغییر دادیم و همینطور سامانهای سنجنده و رادارهای آن را.

*موشک‌های عمود پرتاب در ساحل توفیقاتی خوبی از قبل داشته است اما وقتی سلاحی روی یگان شناور می رود مسائل پایداری موضوعات جدید را دیکته می کند. بنابراین عمود پرتاب شدن این موشک‌ها روی شناور علاوه بر اینکه قابلیت های زیادی به آن می‌دهد و شناور می‌تواند موشک‌های بیشتری با خود حمل کند، یک الزامات فنی را هم دیکته می کند که امروز به آن دست پیدا کرده ایم. الان روی دماوند سیلوهای موشک عمودپرتاب در حال نصب است و علاوه بر آن، روی ناوشکن دنا که در ناوگان جنوب در حال

*سیستم کمند می‌تواند با شلیک ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ گلوله در دقیقه از فاصله ۴ کیلومتر هر هدفی را که به سمت شناور نزدیک بشود را بدون دخالت کاربر و خودکار شناسایی و رهگیری کند و با دیواره آتشی که ایجاد می کند می تواند هر پرتابه ای را منهدم کند.

*جهاد خود کفایی نیروی دریایی موفق به طراحی پهپادی شده است که می تواند از روی ناو به صورت کاملا خودکار بلند شود و بدون دخالت کاربر عمود پرواز می کند و گشت خودش را می زند و اطلاعات خودش را در اختیار ناو قرار می دهد و به شکل یک واحد OTH‌ هدفیابی مارواء افق عمل می کند.

*ساخت ناوشکن سنگین را در دست اقدام داریم که نام آن پروژه نگین است و بین ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تن وزن دارد. نگین ناوشکن سنگین با قابلیت دریانوردی اقیانوسی همان چیزی است که ملت ایران در آینده نزدیک شاهد به نتیجه رسیدن این پروژه خواهند بود و با انباشت دانشی موجود و وجود شرکای خیلی خوب در بخش خصوصی، ناوشکن سنگین در یک زمان معقول تری نسبت به گذشته کار ساختش انجام می‌شود.

*اکنون دو فروند از این هاور کرافت ها در حال ساخت است و کار ساخت سازه بدنه نیز تمام شده است و در حال تجهیز آنها هستیم.

*این هاورکرافت ها طوری طراحی شده است که سکوی موشکی جمع شونده داشته باشد و به نوعی طراحی شده اند که اگر روی هاورکرافت بایستید موشک ها را نمی بینید. در زمان شلیک موشک ها بیرون می آیند و شلیک می شوند. این هاور کرافت به سیستم های سوناری مجهز است و قابیلت شلیک اژدر را به این وسیله داده ایم.

*ما ۶۴ ناوگروه را تاکنون به دریاهای دور دست اعزام کرده ایم و نیروهای ما شبانه روز در حال کار هستند.

*اگر کسی بخواهد کاری کند، در هرجای دنیا باشد پاسخش را می گیرد. اما اینکه ما برویم آنجا و پرچم کشورمان را به اهتزاز را در بیاوریم نماد توانمندی ما است زیرا هر تلاشی برای تخریب ما از دستشان بر می آمد کردند اما امروز ایران ناوشکن با قابلیت حمل موشک و بالگرد می سازد و آن را در آبهای جهان می برد و این قطعا برای ملت های آزادیخواه الهام بخش است.

*ما همین امروز و همین لحظه آمادگی داریم ناوگان خودمان را بنا به دستور به هر نقطه‌ای از آب های جهان اعزام بکنیم. خلیج مکزیک که سهل است ناو خارک که امروز در اوج آمادگی است می تواند با ناوشکن های همراهش تنها با یک بار سوختگیری و بدون سوختگیری در هچ بندری یک بار دور کره زمن را دور بزند.

*وعده‌ای هم به نیروی دریایی روسیه داده‌ایم که در سالروز نیروی دریایی روسیه ناوگان ما در بندر سنت پترزبورگ روسیه حضور پیدا کند. این مسیر خیلی بیشتر از ۱۲۰۰۰ هزار مایل است و مسیری است که هیچ ناوگانی تا کنون آن را طی نکرده است. ما باید علاوه بر تنگه باب المندب و کانال سوئز از تنگه جبل الطارق عبور کنیم و وارد اقیانوس اطلس شویم و از تنگه دوبر هم بگذریم و وارد خلیج فنلاند شویم و در انتهای خلیج فنلاند و جایی که روزی پتر کبیر به آبهای گرم نگاه می کرد ما از آبهای گرم به سمت روسیه برویم.

*روزی که ایران به عضویت آیونز (اجلاس فرماندهان دریایی کشورهای همسایه اقیانوس هند) در آمد هیچ کس بارو نمی کرد که بتوانیم ریاست دوره‌ای آن را بر عهده بگیریم.

*اجلاس آیونز شکل گرفت و ما ریاست دوره ای را عهده دار شدیم. پیش از آن طرحی داده بودیم که یک کار گروه زرمی در آیونز شکل بگیرد و این کارگروه در اقیانوس هند امنیت را برقرار کند. اما کشورهایی مانند فرانسه انگلیس و استرالیا به شدت با آن مخالفت می کردند. اما فشار ما همچنان بود و در هر جلسه محرمانه ای که دو سالانه تشکیل می شد من و امیر سیاری این موضوع را تکرار می کردیم.

*(درباره حضور ناوگان دریایی آمریکا در خیلج فارس): راهبری یک ناو هواپیمابر در ماه ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و در سال ۱۲ هزار میلیارد تومان می شود. این همه سرمایه های یک کشور را هدر می دهند و هیچ ره آوردی هم برایشان ندارد. ما همه آن کارهایی که را باید انجام دهیم با قدرت انجام می دهیم و این حق ملت ایران است که امنیت کامل را در پیرامون مرزهای خودش داشته باشد.

*آنها می توانستند روزی ما را تهدید کنند و یک رفتار خطی از ماببینند و ما را برآورد کنند. اما از وقتی که ما خودمان تجهیزات می سازیم دیگر قابل بر آورد نیستیم و زمانیکه یک ملت قابل برآورد نباشد این خودش اقتدار ایجاد می‌کند و ما در سطح بالایی از بازدارندگی هستیم وخیلی از تجهیزات ما را ندیده‌اند و انشا الله در صحنه رزم واقعی می بینند سیلی محکمی می‌خورند.

*اینکه ما امروز پرچمدار توسعه در سواحل مکران هستیم تدبیر آقا است و ایشان فرمودند که این علم به دوش شما است و چیزی که نباید فراموش شود توانایی یک نیروی دریایی در آبادسازی ملی است.

* به نظرم بحث خیزش تمدنی از سواحل مکران شروع شده و خیلی خوب هم پیش می رود. اگر چه در این سال های اخیر همکاران ما که رفتند در شهرهای کمتر توسعه پیدا کرده حضور پیدا کردند، اهل شهرهای توسعه یافته هستند و رفتند کنار مردم شریف سواحل مکران حضور یافتند و با شتاب به رشد این مناطق کمک می کنند. در این فضا البته ما آسیب هایی هم دیده‌ایم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کجا مثلاً

    • بدون نام

      ببین میدونی قطع اینترنت مردم را ناکام کرد
      حمایت از ظلم نه

    • علی

      جان وتنم فدای سربازان وطنم

    • بدون نام

      حالا چرااقای خانزادی ایقدرازخودش تعریف کرده حتمامیخوادکاندیدبشه

    • بدون نام

      حالا چرااقای خانزادی ایقدرازخودش تعریف کرده حتمامیخوادکاندیدبشه

    • بدون نام

      خب یک کلام بگه جواب دشمن میدیم چراایقدرازخودش تعریف وتمجیدکرده

    • بدون نام

      خب یک کلام بگه جواب دشمن میدیم چراایقدرازخودش تعریف وتمجیدکرده

    • بدون نام

      درود..درود ..درود ....مرگ بر منافقین ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج