جاباما
۹۳۴۱۷۹
۱۵ نظر
۵۰۱۳
۱۵ نظر
۵۰۱۳
پ

جعفرزاده: در قضیه گرانی بنزین مجلس قربانی شد

روزنامه «آرمان ملی» با غلامعلی جعفرزاده نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس درباره حوادث اخیر و حواشی گرانی بنزین گفت‌وگو کرده است که در ادامه متن آن را می‌خوانید.

روزنامه «آرمان ملی» با غلامعلی جعفرزاده نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس درباره حوادث اخیر و حواشی گرانی بنزین گفت‌وگو کرده است که در ادامه متن آن را می‌خوانید.

جعفرزاده: در قضیه گرانی بنزین مجلس قربانی شد

چرا اعتراضات اخير نسبت به اعتراضات دي‌ماه سال۹۶ مخرب‌تر بود؟

مشکلات معيشتي و اجتماعي که در طول سال‌هاي گذشته براي مردم ايران به وجود آمده سبب شد که در اعتراضات اخير ما با نوعي عقده‌گشايي اجتماعي مواجه باشيم. در ماه‌هاي گذشته مردم ايران با تورم40درصدي مواجه بوده‌اند و از سوي ديگر قيمت دلار نيز نسبت به گذشته افزايش چشمگيري داشته است. به همين دليل جامعه‌اي که در حالت انفجار قرار داشت تنها به‌دنبال يک جرقه براي انفجار بود که اين جرقه را افزايش قيمت بنزين زد. بنده با احترامي که براي دولت قائل هستم اما معتقدم افزايش قيمت بنزين يک تصميم اشتباه و در زمان نامناسب بود. اين تصميم نه باعث افزايش درآمد دولت شد و نه ميزان مصرف سوخت را در کشور کاهش داد. به‌نظر مي‌رسيد قبل از اينکه اين تصميم گرفته شود هيچ‌هزينه- فايده‌اي درمورد اين مساله انجام نشده بود.

به‌دليل همين عدم برنامه‌ريزي قبلي هم بوده که هر روز يک تصميم جديد توسط دولت گرفته شد. به‌عنوان مثال يک روز سهميه بنزين موتورسيکلت‌ها را افزايش مي‌دهند و روز ديگر نوبت به سهميه تاکسي‌هاي اينترنتي مي‌رسد. واقعيت اين است که دولت دراين تصميم مردود شد و مجلس را نيز قرباني کرد. در انتخابات اخير مردم وعده‌هاي زيادي از سوي آقاي‌روحاني شنيده بودند و هنگامي که مشاهده کردند اين وعده‌ها تحقق پيدا نکرده و دولت نيز در اين زمينه تلاش نمي‌کند با نوعي انباشت عقده مواجه شده بودند.

در نتيجه اعتراضات اخير نوعي تخليه عصبانيت اجتماعي از سوي مردم بود. کساني که در خيابان‌ها نسبت به وضعيت موجود جامعه اعتراض مي‌کردند جوانان جوياي شغل و آينده‌اي بودند که تنها به‌دنبال زندگي بهتر بودند. هدف اين افراد نيز تخريب وجهه انقلاب و نظام نبود و تنها به‌دنبال آينده بهتري بودند.

آيا فکر مي‌کرديد ابعاد اعتراض نسبت به تصميم افزايش قيمت بنزين چنين باشد؟

واقعيت اين است که براي بنده قابل پيش‌بيني بود. در شرايط کنوني دو کشور عراق و لبنان با چنين اعتراضاتي درگير بودند و اخبار اين اعتراضات به‌صورت مرتب به ايران مي‌رسيد. از سوي ديگر اردوغان نيز به‌دنبال شيطنت‌هايي عليه ايران بود. وي به‌دنبال انتقام‌گيري از ايران به‌دليل موضع‌گيري مقامات جمهوري اسلامي نسبت به موضوع حمله ترکيه به شمال سوريه بود. در چنين شرايطي بود که تصميم دولت يا سران سه قوه زمينه اين اعتراضات را فراهم کرد و خيابان‌هاي ايران شاهد اعتراض مردم بود.

رئيس مجلس در تصميم‌گيري درباره افزايش قيمت بنزين نقش مهمي ايفا کرده است. آيا تاييد افزايش قيمت بنزين در جلسه سران قوا توسط آقاي لاريجاني به‌عنوان رئيس مجلس به منزله تاييد نمايندگان مجلس بوده است؟

خير، چنين چيزي نبوده است. نقش‌آفريني آقاي لاريجاني در اين تصميم به جهت اختياراتي بوده که از سوي رهبري به ايشان داده شده و ارتباطي با نمايندگان مجلس ندارد. نمايندگان مجلس فردي را به‌عنوان رئيس انتخاب کرده‌اند که در جلسات سران قوا شرکت کند. با اين وجود اگر مقام بالاتري به وي وظايف ديگري محول کند ارتباطي با مجلس پيدا نمي‌کند. در نتيجه آقاي لاريجاني به واسطه اختياراتي که رهبري در اختيار ايشان قرار داده در اين تصميم‌گيري نقش‌آفريني کرده است. اين موضوع درباره سران قوه مجريه و قضائيه نيز صدق مي‌کند و تنها مختص به آقاي لاريجاني نيست.

موضوع استيضاح رئيس‌جمهور و رئيس مجلس به چه ميزان در مجلس جدي است؟

در شرايط کنوني استيضاح مشکلي از کشور حل نمي‌کند و بلکه مشکلات جديدتري را براي کشور به وجود مي‌آورد. بنده مي‌پذيرم که دولت داراي مشکلات است. اين در حالي است که کشور در وضعيت تحريم قرار دارد و به همين دليل جامعه نياز به وفاق و همدلي دارد. در چنين شرايطي دولت بايد با مجلس همکاري کند. اين در حالي است که رئيس‌جمهور از مجلس فراري است. در گذشته ما هر زمان اراده مي‌کرديم با رئيس‌جمهور ديدار و گفت‌و‌گو مي‌کرديم.

اين در حالي است که امروز نمايندگان هيچ‌گونه دسترسي به رئيس‌جمهور ندارند. کساني که در مجلس حضور دارند نماينده80‌ميليون جمعيت ايران هستند. به همين دليل آقاي روحاني بايد با نمايندگان مردم حرف بزند و با آنها براي تصميمات مهم کشور مشورت کند. بنده روش‌هايي مانند استيضاح را منفعلانه مي‌دانم و معتقدم چنين اقداماتي تنش‌ها را افزايش خواهد داد. امروز کشور بيش از هميشه به آرامش نياز دارد.

اين در حالي است که برخي همواره به‌دنبال اين هستند که براي حل کردن مشکلات از قوه قهريه استفاده کنند. بسياري از خارج نشينان از منافقين گرفته تا فرح پهلوي هر کدام به شکلي از اين اعتراضات حمايت کرده و براي آينده ايران نسخه پيچيدند. اين در حالي است که برخي در داخل کشور از اعتراضات اخير براي انتقام جويي انتخاباتي استفاده کردند و تلاش کردند شکست انتخاباتي خود را جبران کنند. امروز زماني است که مسئولان کشور به هم نزديک‌تر شوند و با همدلي به آينده نگاه کنند. مردم مانند شيشه عسل است که در دست مسئولان قرار گرفته است. اگر مسئولان دعوا کنند اين شيشه عسل مي‌افتاد و مي‌شکند. بهترين کار اين بود که سران قوا در مجلس حضور پيدا مي‌کردند و در يک جلسه غيرعلني همه مسئولان جامعه با هم تصميم‌گيري مي‌کردند. هنگامي که اين اتفاق رخ نداد برخي از نمايندگان مجلس نيز با اظهار نظرها و اقداماتي مانند طرح دوفوريتي توقف افزايش قيمت بنزين مردم را عصباني‌تر کردند.

حتي اگر تصميم درباره افزايش نرخ بنزين يک تصميم حکومتي بود بايد نمايندگان در جريان قرار مي‌گرفتند. در چنين شرايطي نمايندگان هم از اين تصميم حمايت مي‌کردند و مردم را آرام مي‌کردند. اين درحالي است که نمايندگان نيز به‌دليل عدم اطلاع قبلي عصباني بودند و با اين تصميم مخالف بودند.

اعتراضات اخير چه تاثيري در انتخابات آينده مجلس خواهد داشت؟

تصميم اخير دولت نوعي کم‌لطفي به مجلس بود و به احتمال زياد روي انتخابات آينده تاثيرگذار خواهد بود. آقاي روحاني تا زماني که نياز به رأي مردم داشت هيچ ‌اقدامي انجام نمي‌داد که مردم را ناخشنود کند. با اين وجود هنگامي که ديگر نياز به رأي مردم ندارد به انتخابات ديگر و به‌خصوص انتخابات مجلس فکر نمي‌کند. با اين وجود مردم ايران همواره نشان داده‌اند که از درک کافي برخوردار هستند و به همين دليل دوباره در پاي صندوق‌هاي رأي حضور پيدا خواهند کرد.

البته اين احتمال وجود دارد که ميزان مشارکت مانند انتخابات سال96 نباشد اما کمتر از آن نيز نخواهد بود. نکته ديگر اينکه افزايش قيمت بنزين در سال98 رخ داده و به سال99 ارتباط ندارد. به همين دليل نيز مجلس در تصويب بودجه سال99 انتقام سختي از دولت خواهد گرفت. به‌دليل اينکه دولت در خراب کردن وجهه مجلس تاثيرگذار بوده است بودجه دولت در مجلس گير خواهد کرد. مجلس در اين بودجه تغييرات جدي خواهد داد که موضوع معيشت مردم در اولويت نخست قرار خواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مجلسی که اراده و اختیار نداره باید بدست لیاخوف سپردش.

    • بی نام

      مجلس هیچ قدرت و خاصیتی توی این مملکت نداره اینو دیگه همه میدونن . رییس جمهور و مجلس فقط نمادین هستن . باید ...

    • بدون نام

      اقا اینا ژست تبلغاتی هست اگر قرار باشه که مجلس اراده ای نداشته باشه درحقیقت توهینی هست به ما که رای دادیم

    • بدون نام

      مجلسی که از یک اتفاق بزرگ در کشور بیخبر بماند جای تعجب دارد حالا از وعده بسته حمایتی برای ۶۰میلیون که خبر دارید که عمل نکردند شما هم نماینده ملتید چه کردید یک کم فعالیت هم برای نمایندگان بدک نی

    • بدون نام

      مردم روچی فرض کردین.ماعمراپای صندوقهای رای نخواهیم آمد.چون غیرازدروغ چیزی نشنیدیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متاسفانه هر کی اینبار رای بده فقط اثبات خریت خودش هست و بس

    • بدون نام

      آره دوباره به مردم ساده وعده سر خرمن بدید

    • بدون نام

      چقد مظلوم وای میشه دیگه ازمردم مایه نزارین چون همه فهمیدن شماها چجوری هستین خرتون ازپل رد میشه اونوقت شروع میکنین به سرکیسه کردن همین مردم

    • بدون نام

      ملت چی؟

    • م

      قربانی نشد نابود شد

    • بدون نام

      خجالت بکش ،

    • بدون نام

      شماها نشدید مردم شدن

    • م

      از الان باید گفت مجلس حتی در قعر امور هم نیست.

    • بدون نام

      جوانان بی گناه مردم قربانی شدن،برعکس مجلس از مردم قربانی گرفت بخاطر ندانم کاریش.

    • بدون نام

      مجلسی که فقط اسم مجلس روشه و به جز هدر دادن بیت المال کار دیگه ای ازش بر نمیاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج