۹۳۴۳۲۸
۱ نظر
۵۰۱۶
۱ نظر
۵۰۱۶
پ

درخشش جهانی نخبگان ایرانی در دبی

نشریه سیاسی فارین افرز (Foreign Affairs) با نگاهی به دستاورد‌ها و رشد چشمگیر شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه جیتکس دبی (Gitex) به غلبه متخصصان ایرانی بر تحریم‌ها در این حوزه اذعان کرده است.

روزنامه جوان: فارین افرز به معنای سیاست‌های خارجی، یک نشریه دو هفتگی جامع علمی امریکایی است. این نشریه را که در سال ۱۹۲۲ تأسیس شده است، شورای روابط خارجی، امریکا اداره می‌کند و معتبرترین نشریه در زمینه سیاست‌ها و روابط خارجه امریکا محسوب می‌شود.

درخشش جهانی نخبگان ایرانی در دبی

توسعه برخلاف تحریم

اکنون ۳۹ سال است که یکی از مهم‌ترین رویداد‌ها در تقویم تکنولوژی جهان برگزاری نمایشگاه تکنولوژی جیتکس است. نمایشگاهی که پس از نمایشگاه CES ایالت نوادا دومین گردهمایی بزرگ متخصصان کامپیوتر و الکترونیک در جهان است. آخرین گردهمایی نمایشگاه جیتکس به میزبانی دبی از ۱۴ تا ۱۸ مهر امسال در مرکز تجارت جهانی امارات برگزار شد. مراسمی که اتفاقات آن حتی از دید نشریه سیاسی فارین افرز دور نماند. به گزارش این نشریه هر ساله تعداد زیادی از استارت‌آپ‌ها، دانش‌بنیان‌ها و متخصصان ایرانی حوزه کامپیوتر همراه با دیگر متخصصان جهانی این صنعت در دبی دور هم جمع می‌شوند و تبادل‌نظر می‌کنند.

حضور شرکت‌های ایرانی در سی و نهمین دوره این نمایشگاه از سال‌های گذشته هم از لحاظ کیفی و هم از نظر گستردگی حوزه‌های فنی چشمگیر بود. اتفاقی که نشان می‌دهد ایرانی‌ها موفق شده‌اند فناوری بومی خود را توسعه دهند؛ توسعه‌ای که بیانگر ناتوان بودن تحریم‌ها در لگام‌زدن بر حوزه فناوری ایرانی است.

درخشش میان ۱۴۰ کشور

فارین افرز با بیان اینکه در نمایشگاه جیتکس امسال حدود ۱۷۰ شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپ از ۱۴۰ کشور دنیا حضور داشته‌اند، تأکید کرده که رصد حداقل ۲۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در این گردهمایی بزرگ نشان می‌دهد، ایران گام‌های بلندی در زمینه هوش مصنوعی برداشته است. در زمینه پردازش سیگنال و تصویر هم برای نخستین بار دستاورد‌های جدی از ایران دیده شده است و بیش از ۳ هزار شرکت تجاری در این گردهمایی حضور داشتند که معمولاً به دنبال شکار فناوری از استارت‌آپ‌ها هستند.

تکنولوژی‌هایی همچون پلتفرم‌های خدمات مراقبتی و کنترلی از کاربرد در نیروگاه‌ها گرفته تا مراکز انتظامی، انتقال اطلاعات کدگذاری شده بر بستر وای‌فای، موتور جست‌وجو هوشمند ایرانی، طراحی و تولید سیستم شست‌وشوی رباتیک هوشمند، سیستم آلارم فشار گاز مورد استفاده در صنایع نفت و گاز، طراحی و عیب‌یابی نرم‌افزار‌های قطعات اینورتر‌های مورد کاربرد در سیستم حمل‌و‌نقل از تکنولوژی‌های مورد توجه این نشریه سیاسی بوده است.

عبور از مرز ۴۰۰۰ تایی

رویکرد اجرایی و عملیاتی به منظور حمایت از تولید علم در کشور از سال ۱۳۸۹ با اجرایی‎سازی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفت. هرچند که تا چند سال بعد، اجرایی‌سازی این قانون کند بود، اما فرآیند اجرا و بهره‌گیری از ظرفیت‌های متخصصان کشور روندی پیوسته داشت. به طوری که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته از مرز ۴ هزار شرکت عبور کرد. در حالی که تعداد این شرکت‌ها در سال ۹۳ به ۱۳۵، سال ۹۴ به هزار و ۴۱۰ و در سال ۹۵ به ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت و در سال ۹۶ به ۳ هزار و ۱۰۰ شرکت رسیده بود.

۳۰۰ دانش‌بنیان فقط از یک دانشگاه

نشریه فارین افرز یکی از دلایل رشد برخی شرکت‌های دانش‌بنیان را کمک‌های دانشگاهی و دولتی به این شرکت‌ها دانسته است. ضمن اینکه برخی از بانک‌های ایران هم از توسعه فناوری حمایت و زیرساخت‌های مالی آن‌ها را فراهم می‌کنند. در همین زمینه به تازگی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از رسیدن شرکت‌های دانش‌بنیان زیرپوشش این دانشگاه تا پایان سال تحصیلی به مرز ۳۰۰ شرکت خبر داد.

سیداحمد معتمدی با بیان اینکه تقاضا برای شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار است و در صورت امکان حمایت و ارائه تسهیلات و فضای مناسب تا پایان همین سال تحصیلی تعداد آن‌ها به ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان افزایش خواهد یافت، گفت: هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر فعال هستند که تعدادی از آن‌ها در دو هفته گذشته در پنج دانشکده دانشگاه آغاز به کار کرده‌اند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به امضای تفاهمنامه با بانک صنعت و معدن گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر به منظور حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم نیازمند همکاری با بانک‌هاست و از آنجا که بانک صنعت و معدن براساس شرح وظایف و متناسب با نامش در طرح‌های صنعتی و معدنی همکاری می‌کند، با دانشگاه ما در زمینه طرح‌های صنعتی و معدنی شرکت‌های دانش بنیان دانشگاهی همکاری خواهد کرد.

فروش ۹۰ هزار میلیارد تومانی

در حال حاضر هفت استان فعال، ۱۷ استان نیمه فعال و هفت استان کمتر فعال در حوزه فناوری شناسایی‌شده است، اما مهم‌تر از رشد کمی شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش درآمد حاصل از این شرکت‌هاست که بر مبنای آمار دولتی، در سال‌های ۹۶ و ۹۷ فروش شرکت‌های دانش‌بنیان با رشد قابل‌توجه در مقایسه با سال‌های گذشته، به ترتیب ۶۰ هزار و ۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

در حال حاضر سه استان برتر از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را تهران با ۲ هزار و ۳۰۰ شرکت، اصفهان با ۲۹۵ شرکت و خراسان رضوی با ۲۴۱ شرکت تشکیل می‌دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من ارشد امیرکبیرم بیکارم روانی کردید ما را

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج