۹۳۴۵۴۵
۱۱ نظر
۵۰۰۲
۱۱ نظر
۵۰۰۲
پ

بیرانوند، تنها دروازه‌بانی که مرد سال آسیا می‌شود

در فوتبال آسیا نه مجله فرانس‌فوتبال داریم نه نهاد یا سازمانی فوتبالی که انتخاب بهترین‌های فوتبال قاره از سوی آن مجله یا رسانه برای همه ملاکی برای اعتبار بازیکنان منتخب باشد.

ایران ورزشی: در فوتبال آسیا نه مجله فرانس‌فوتبال داریم نه نهاد یا سازمانی فوتبالی که انتخاب بهترین‌های فوتبال قاره از سوی آن مجله یا رسانه برای همه ملاکی برای اعتبار بازیکنان منتخب باشد. در قاره آسیا همه چیز محدود به انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیاست که آن هم قدمت زیادی ندارد.

اهدای جایزه مرد سال فوتبال آسیا از سال ۱۹۸۴ آغاز شد و در سال‌های اخیر روند امتیاز‌دهی به بازیکنان برای این انتخاب تغییر زیادی کرده است. مراسم انتخاب و معرفی برترین‌های فوتبال آسیا فردا در هنگ‌کنگ برگزار خواهد شد و حتماً مهم‌ترین جایزه مربوط به مرد سال فوتبال قاره است؛ جایی که فوتبال ایران و پرسپولیس یک نماینده در آن دارد؛ علیرضا بیرانوند. گلر ملی‌پوش پرسپولیس که همه امیدوارند بالاتر از رقبای ژاپنی و قطری‌اش این جایزه ویژه را مال خود کند.

عربستانی‌ها رکورددارند

با این فرمت جدید انتخاب علیرضا بیرانوند به‌عنوان یکی از سه گزینه نهایی می‌تواند برای فوتبال ایران و هواداران پرسپولیس اتفاق ویژه‌ای باشد.

تاکنون بازیکنان عربستانی 8 بار و ژاپنی‌ها 6 بار جایزه مرد سال آسیا را از آن خود کرده‌اند. ایران و ژاپن هم با 4 بار انتخاب در رده سوم مشترک قرار دارند اما موضوع مهم و نکته ویژه اینجاست که در این 35 سال هیچ‌وقت اتفاق نیفتاده که یک دروازه‌بان به این عنوان دست یابد و اگر بیرانوند این جایزه را مال خود کند تنها دروازه‌بانی است که به عنون مرد سال فوتبال آسیا انتخاب شده.

از سال 1984 که ماجد عبدالله مهاجم معروف عربستانی‌ها این جایزه را گرفت تا همین سال قبل که جایزه به عبدالکریم حسن مدافع چپ بلند‌قامت تیم ملی قطر و باشگاه السد رسید همواره این جایزه به مهاجمان و هافبک‌های تهاجمی رسیده و حتی مدافعان نیز سهم بسیار ناچیزی در این فهرست داشته‌اند.

نکته عجیب اینجاست که در سیاهه کاندیداهای مرد سال فوتبال آسیا و بین 105 گزینه نهایی حتی نام یک دروازه‌بان دیده نمی‌شود و بیرانوند از این حیث هم یک استثناست.

در عین حال چنانچه بیرانوند به این عنوان برسد ضمن اینکه تعداد جوایز فوتبال ایران در این رسته را به عدد 5 خواهد رساند و از کره جنوبی سبقت می‌گیریم به‌عنوان تنها دروازه‌بانی در تاریخ فوتبال قاره شناخته خواهد شد که به این عنوان رسیده است.

۱۵ سال است جایزه را نبرده‌ایم

در تاریخ 35 ساله این جایزه آخرین بار با جادوی علی کریمی در فوتبال امارات و سال 2004 به بازیکنی از فوتبال ایران رسید. فوتبال ایران تا‌کنون با خداداد عزیزی (1996)، علی دایی (1997)، مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی (2004) به این جایزه رسیده است و حالا همه فوتبالدوستان ایرانی بخصوص پرسپولیسی‌ها امیدوارند بعد از 15 سال دوباره این جایزه به ایران بیاید.

جالب اینجاست که انتخاب علیرضا بیرانوند به‌عنوان یکی از سه کاندیدای برتر دریافت این جایزه چیز تازه‌ای برای فوتبال ایران حتی در چند سال اخیر نیست. شاید خیلی‌ها فراموش کرده باشند اما از سال 2010 تا 2013 به مدت چهار سال در بین سه گزینه نهایی بازیکن داشته‌ایم و همواره بازیکنان‌مان دوم شده‌اند.

سال 2010 فرهاد مجیدی با اختلاف 12 امتیازی از ساشا اوکننوفسکی دوم شد و به جایزه نرسید. سال بعد از آن هادی عقیلی فقط 5 امتیاز کمتر از سرور جپاروف آورد. سال 2013 اختلاف جواد نکونام با ژنگ‌ژی چینی فقط دو امتیاز بود. آخرین بازیکن ایرانی هم که در بین کاندیداها بوده همان کسی است که جایزه را برای آخرین بار به فوتبال ایران آورده؛ علی کریمی. سال 2012 کریمی می‌توانست دوباره این جایزه را از آن خود کند اما 8 امتیاز کمتر از لی کئون هو کره‌ای آورد و دوم شد.

در دوره قبلی اهدای این جایزه نیز بازیکنانی از فوتبال ایران دوم و سوم شده بودند.

سال 1990 فرشاد پیوس در حالی بعد از قهرمانی در بازی‌های آسیایی دوم شد که کیم جو سونگ هافبک میانی کره جنوبی 8 امتیاز بالاتر از او داشت و جایزه را برد. سال بعد از آن صمد مرفاوی سوم شد و جایزه مرد سال باز هم به کیم جو سونگ رسید. از بدشانسی فوتبال ایران در سال 1992 اهدای این جایزه اصلاً منتفی شد اما سال بعد از آن باز هم مهدی فنونی‌زاده را در بین سه گزینه نهایی داشتیم. آن سال هم فنونی زاده سوم شد و جایزه به کازو یوشی میورا مهاجم شهیر ژاپنی رسید.

در دوره جدید اهدای این جایزه که از سال 1994 به بعد بوده در سال 1996 که خداداد اول شد، علی دایی دوم شد اما جالب است بدانید سیستم امتیازدهی حد‌فاصل سال‌های 1993 تا 2008 و بعد از آن از 2014 تا‌کنون وجود نداشته است. در عین حال جالب است بدانید سال 1997 که جایزه مرد سال قاره به هیتوشی ناکاتا رسید خداداد عزیزی و کریم باقری دوم سوم شدند.

اولین پرسپولیسی که مرد سال می‌شود

علیرضا بیرانوند در صورت بردن این جایزه می‌تواند یک عنوان ویژه را برای هواداران و باشگاه پرسپولیس به ارمغان بیاورد. شاید شنیده باشید که هواداران پرسپولیس در کل‌کل تاریخی با هواداران رقیب سنتی‌شان از بردن جایزه مرد سال آسیا توسط سه پرسپولیسی (دایی، مهدوی‌کیا و کریمی) به عنون یک برتری ویژه یاد می‌کنند اما دایی، مهدوی‌کیا و کریمی وقتی به این جایزه رسیدند که به ترتیب بازیکن تیم‌های هرتابرلین آلمان، هامبورگ آلمان و الاهلی امارات بودند.

جالب اینجاست که فرشاد پیوس و علی کریمی در سال‌های 1990 و 2012 وقتی بازیکن پرسپولیس بودند در رده دوم رده‌بندی نهایی این جایزه قرار گرفتند و دست‌شان به این جایزه نرسید. با این حساب چنانچه بیرانوند به‌عنوان دروازه‌بان پرسپولیس به این جایزه برسد یک افتخار ویژه در تاریخ این باشگاه و عنوانی فراموش نشدنی برای هواداران آن ثبت کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پنجعلی معمولی

      انشالله که انتخاب میشه

    • کامران

      اینا هم‌حالشان خوب نیست گلهای چهل متری اخیرش،لایه،زاویه بسته،پنالتی گرفتنش هم‌دومتر می پره جلو(باخطا)ومعمولا می گیره !
      فقط به پنالتی رونالدوش نگاه می کنند.

      پاسخ ها

      • سجاد خیاط

        کیسه کش بد بخت کیسه کش میسوزی از بزرگی پرسپولیس کبیر

      • كيسه عروس آسيا

        تا كور شود هر آنكه نتواند ديد

      • بی نان

        جناب کارشناس ابو بریز اونجا که میسوزه

    • ss

      آنچه که معلومه این هست که جایزه به بیرانوند نمیرسه و معمولا به هافبک یا فوروارد میدن پس لطف کنید فعلاً اون دهنت رو ببند

      پاسخ ها

      • تاج سرگردون

        تا كور شود هر آنكه نتواند ديد

    • بدون نام

      همینکه جزء ۳ بازیکن برتر آسیاست و بهترین دروازبان آسیا خودش کلی افتخاره.چشم کیسه کشا کور

    • بدون نام

      صددرصد اکرم عفیف میشه چون با قطر قهرمان آسیا شد

    • ایران داغون

      جو ندین بابا . به چی چیه این جایزه بدن ؟ مگه فدراسیون فوتباله که هر سال جوایزش رو همینجوری کشکی تقسیم کنه .

    • بدون نام

      اینقدر دعوا نکنین اولا که ایشالا اول میشه ی افتخار برا کشور دوما علی دایی ومهدوی کیا و کریمی زمانی که جایزه بردن اصلا تو پرسپولیس نبودن هرسه خارج بازی میکردن مطمئن باشید اگه ایران بودن دوم وسوم میشدن مثل بقیه پس اگه بیرانوند بشه اولین بازیکنی که از لیگ ایران داره جایزه میبره وگرنه اونا که آلمان وامارات بودن که این جایزه بردن شما که افتخار میکنین جزو سه نفر هستش از این دوم وسومیا خیلیا بودن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج