جاباما
۹۳۴۶۱۰
۱۰ نظر
۵۹۱۱
۱۰ نظر
۵۹۱۱
پ

چطور لوازم یدکی تقلبی و اصل را تشخیص بدهیم؟

در این مطلب در تلاش برای بهبود شرایط بازار لوازم یدکی خودرو، تصمیم به ارائه راهکار‌های کرده‌ایم که در کنار هم می‌توانند به تشخیص دقیق‌تر و مطمئن‌تر قطعات یدکی اصلی و تقلبی، کمک کنند.

برترین‌ها: این‌روز‌ها با توجه به افزایش قیمت قطعات یدکی خودرو، خرید قطعات اصلی و کارآمد از گذشته نیز پراهمیت‌تر شده است. ازاین‌رو بسیاری از مصرف‌کنندگان، توجه ویژه‌ای را به اصالت قطعات و لوازم یدکی خودرو معطوف کرده‌اند.

نبود استاندارد مشخص، کیفیت پایین قطعات یدکی تقلبی، قیمت‌های نامتناسب و البته اقدام به کپی‌برداری از برند‌های مشهور توسط شرکت‌های متفرقه باعث شده تا نیاز به راهکاری برای تشخیص قطعات اصلی از تقلبی، بیشتر از همیشه احساس شود.

ما در برترین‌ها در تلاش برای بهبود شرایط بازار لوازم یدکی خودرو، تصمیم به ارائه راهکار‌های کرده‌ایم که در کنار هم می‌توانند به تشخیص دقیق‌تر و مطمئن‌تر قطعات یدکی اصلی و تقلبی ، کمک کنند.

چطور لوازم یدکی تقلبی و اصل را تشخیص بدهیم؟

نشان استاندارد

بسیاری از قطعات مصرفی و وارداتی خودرو، دارای نشان استاندارد ملی هستند که می‌توان اصالت آن را به‌راحتی و از طریق سامانه استاندارد، موردبررسی قرار داد. بااین‌حال قطعات مصرفی و تزیینی زیادی نیز در بازار وجود دارند که هنوز به دایره استاندارد قطعات خودرو وارد نشده‌اند.

به‌طورکلی وجود نشان استاندارد، کیفیت و درجه ثبت شده و البته ذکر استاندارد‌های خارجی به‌تن‌هایی نمی‌تواند تضمین‌کننده کیفیت قطعات خودرو باشد. بسیاری از شرکت‌های متقلب در سال‌های اخیر اقدام به ثبت نشان استاندارد بر روی محصولات خود کرده‌اند. همین موضوع باعث شده تا اصالت این نشان تنها با استعلام دقیق از سامانه استاندارد، اثربخش باشد.

عدم کنترل کافی بر عرضه محصولات در بازار خودرو ایران باعث شده تا محصولاتی که ارتباطی مستقیم به سلامت مصرف‌کنندگان دارند نیز بدون نشان استاندارد یا با نشان‌های تقلبی، به بازار معرفی شوند. موضوعی که بدون شک در بسیاری از تصادفات و حوادث ناشی از کیفیت پایین قطعات، تأثیرگذار است.

هولوگرام رسمی شرکت

چطور لوازم یدکی تقلبی و اصل را تشخیص بدهیم؟

با توجه به مشکلات مطرح شده در زمینه نشان استاندارد، شرکت‌های تولیدکننده تصمیم بر ثبت هولوگرام‌هایی خاص بر روی قطعات کرده‌اند. این هولوگرام‌ها که در واقع نشان استاندارد اختصاصی شرکت‌های تولیدکننده هستند، تضمینی بر اصالت قطعه خریداری‌شده به‌حساب می‌آیند.

هرچند شرکت‌های متقلب نیز سعی کرده‌اند که با کپی‌برداری از هولوگرام شرکت‌های مشهور، محصولات خود را به فروش برسانند، اما کیفیت پایین هولوگرام‌های چاپ‌شده تقلبی، بی‌توجهی در نصب و البته تفاوت در طراحی هولوگرام‌ها را می‌توان با کمی دقت و توجه به محصول مدنظر متوجه شد.

رنگ بسته‌بندی

دقت به کیفیت رنگ بسته‌بندی محصولات ، یکی از راه‌کار‌های ساده و قابل‌مشاهده در هنگام خرید قطعات خودرو است. شرکت‌های معتبر تولیدکننده قطعات خودرو، توجه ویژه‌ای به کیفیت بسته‌بندی قطعات دارند.

درصورتی‌که بسته‌بندی محصول، رنگ‌رفته است، از شکل نامتعارفی در آن استفاده شده یا نشانه‌هایی از بازشدن در آن مشاهده می‌شود، می‌توان انتظار داشت که در تولید محصول نیز توجه کامل و کافی صورت نگرفته است.

کیفیت ظاهری قطعه

چطور لوازم یدکی تقلبی و اصل را تشخیص بدهیم؟

به‌طورکلی شرکت‌های معتبر تولیدکننده قطعات، توجه ویژه‌ای به شکل و ظاهر قطعات تولیدی خود دارند. با کمی توجه به نوع جوشکاری و پرچ‌کاری محصولات می‌توان تا حدود زیادی، کیفیت محصول را موردبررسی قرار داد.

از سوی دیگر آلیاژ به‌کاربرده شده در محصول را می‌توان با قطعه اصلی نصب شده در خودرو مقایسه کرد. یک مقایسه چشمی ساده بین قطعات اصلی و قدیمی خودرو با محصول جدید، می‌تواند کیفیت قطعه خریداری‌شده را نمایان کند.

بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده قطعه، برای ثبت نشان خود به هولوگرام بسنده نمی‌کنند و معمولاً می‌توان نام و حتی سریال قطعه تولیدشده را بر روی خود قطعه مشاهده کرد.

دریافت فاکتور از فروشنده

تقریباً می‌توان این موضوع را تأیید کرد که اغلب فروشندگان قطعات خودرو، از کیفیت قطعه ارائه‌شده و اصل بودن آن با خبر هستند. بااین‌حال سودجویی بیشتر در مواردی باعث می‌شود تا فروشنده سعی به فروش قطعه تقلبی بکند.

در این‌گونه موارد خریدار بهتر است از فروشنده، فاکتور رسمی، سربرگ‌دار و مهردار فروشگاه را درخواست کند. نوشتن عبارت اصل یا اصلی بر روی فاکتور و در جلوی قطعه خریداری شده، می‌تواند راه را برای پیگیری فروش محصولات تقلبی هموار کند.

بررسی بارکد

چطور لوازم یدکی تقلبی و اصل را تشخیص بدهیم؟

به‌طورکلی، تمامی محصولات خریداری‌شده از هر صنفی را می‌توان با استفاده از بارکد محصول موردبررسی قرار داد. شرکت‌های معتبر تولیدکننده قطعات خودرو، چه ایرانی باشند و چه خارجی، بارکد محصول را بر روی بسته‌بندی ثبت می‌کنند.

با استفاده از برنامه‌های بارکدخوان می‌توان بارکد محصول را در اینترنت و گوگل موردبررسی قرار داد. درصورتی‌که محصول ارائه‌شده توسط فروشنده، محصول اصلی باشد، گوگل باید اطلاعات مربوط به قطعه، شرکت تولیدکننده و سال ساخت را به‌درستی نمایش دهد.

هزینه‌بر بودن ثبت بارکد اختصاصی باعث شده تا شرکت‌های درجه دو و متقلب، اقدام به چاپ بارکد‌های کپی‌برداری شده بر روی محصولات خود بکنند. همین موضوع باعث می‌شود تا نام برند و سال ساخت محصول در زمان بررسی بارکد، با نام حک‌شده بر روی بسته‌بندی متفاوت باشد.

بررسی کد شبنم

در گذشته برچسب شبنم، نشانه واردات رسمی قطعه توسط واردکننده قانونی بود. بااین‌حال می‌توان وجود برچسب‌های تقلبی شبنم در بازار را به‌راحتی تأیید کرد. ازاین‌رو ارسال پیامک تأیید شبنم می‌تواند راهکاری ساده برای تشخیص اصل بودن محصول ارائه شده باشد.

دقت کنید که وجود برچسب به‌تن‌هایی به معنی با کیفیت بودن قطعه ارائه شده نیست. این برچسب تنها تأیید کننده این موضوع است که واردات قطعه به‌صورت قانونی صورت گرفته و برند تولیدکننده قطعه نیز همان برندی است که بر روی قطعه ثبت شده است. در صورت عدم شناخت کافی از برند وارداتی موردنظر باید حتی با وجود برچسب شبنم، کیفیت محصولات مورد بررسی قرار بگیرد.

سامانه «اصل بخرید»

چطور لوازم یدکی تقلبی و اصل را تشخیص بدهیم؟

سامانه «اصل بخرید» شرکت ایساکو یکی از راهکار‌های ساده تشخیص محصولات اصلی این شرکت است. این سامانه با استفاده از بارکد و استعلام پیامکی، اصالت قطعه را به شما اعلام می‌کند.

برای استفاده از این سامانه باید ابتدا نرم‌افزار بارکد خوان متناسب با گوشی همراه خود را بارگذاری و نصب کنید. پس‌ازآن، بارکد مخفی لیبل قطعه خریداری‌شده را بتراشید و کد مربوطه را با نرم‌افزار بارکد خوان اسکن کنید. در صورت نبود دوربین در تلفن همراه و یا عدم عملکرد نرم‌افزار بارکد خوان، کد ۱۶ رقمی بارکد را به‌صورت دستی وارد کنید و این کد را به شماره ۳۰۰۰۳۱ (یا ۵۰۰۰۱۸۳۱۰) پیامک کنید. پس از لحظاتی اطلاعات قطعه استعلام شده برای شما ارسال می‌شود.

از یک فروشگاه معتبر خرید کنید

بسیاری از خریداران قطعات خودرو برای خرید قطعه به نزدیک‌ترین فروشگاه به محل تعمیر خودرو مراجعه می‌کنند. عدم شناخت کافی از فروشنده محصول می‌تواند راه را برای تقلب و کلاه‌برداری، هموار کند. با کمی پرس‌وجو می‌توان بهترین و منصف‌ترین فروشنده قطعات را در منطقه موردنظر پیدا کرد.

بااین‌حال در سال‌های اخیر، فروشگاه‌های اینترنتی فروشنده قطعات تعمیری و تزیینی خودرو نیز به دنیای فناوری پا گذاشته‌اند. وجود راهکار بازگرداندن محصولات، نماد اعتماد الکترونیک و فعالیت‌های پلیس فتا باعث شده تا عملاً اعتماد لازم به فروشگاه‌های مشهور اینترنتی کسب شود و فروش محصولات تقلبی نیز کاهش بیابد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با هیچکدم از اینا نمیشه تشخیص داد،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احتمالا شما با مفهوم بارکد مشکل داری

      • ساراازاصفهان

        بارکد نشانه اصالت کالا نیست..

      • بدون نام

        بارکد نشانه اصالت کالا نیست. چک کردن بارکد تو گوگل هست. اگه اطلاعات بارکد با سال ساخت سریال و شرکت سازنده یکی باشه یعنی محصولی که دستته ساخت همون شرکته. ایساکو که اس ام اس تایید گذاشته، ایران خودرو هم کد تایید گذاشته.
        خارجیهاشمم که بارکد می خوره و شبنم. حالا شما میری می خری هیچکدوم از این کارارو نمی کنی تقصیر خودته

      • ساراازاصفهان

        طرح شبنم شکست خورد

    • بدون نام

      خداییی چرت نوشتین مفتم نمی ارزه اطلاعات نداری ننویس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لوازم یدکی نیستی شما؟ دستت رو شده مردم می فهمن می تونن چک کنن ناراحتی؟

    • بدون نام

      تمام چیزایی گفتید در ایران قابل استناد نیست.تقلب در هر شکلی که بخواهید وجود داره

    • بدون نام

      خیلی بابا سرخوشی کارتن برچسب نشان استاندارد چنان برات چاپ میکنند که خود استاندارد هم هنگ میکنه

      پاسخ ها

      • pablo_at

        اونا فوق استانداردند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج