۹۳۴۶۲۹
۱۲ نظر
۵۰۱۰
۱۲ نظر
۵۰۱۰
پ

خطر ۸۶ درصدی مرگ در مصرف‌کنندگان تریاک

معاون تحقیقات وزیر بهداشت با اعلام تاثیر مصرف تریاک در بروز شش نوع سرطان بر اساس شواهد قوی علمی، نسبت به افزایش ۸۶ درصدی خطر بروز مرگ بر اثر بیماری با مصرف مستمر تریاک هشدار داد و خواستار توقف سریع تبلیغات درباره تاثیرات درمانی تریاک به‌ویژه در شبکه مجازی شد.

ایرنا: معاون تحقیقات وزیر بهداشت با اعلام تاثیر مصرف تریاک در بروز شش نوع سرطان بر اساس شواهد قوی علمی، نسبت به افزایش ۸۶ درصدی خطر بروز مرگ بر اثر بیماری با مصرف مستمر تریاک هشدار داد و خواستار توقف سریع تبلیغات درباره تاثیرات درمانی تریاک به‌ویژه در شبکه مجازی شد.

از پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر رضا ملک زاده، ایران را به دلایل تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی (همسایگی با افغانستان به عنوان بیشترین کشت‌دهنده خشخاش جهان)، پرمصرف‌ترین کشور دنیا در ماده مخدر تریاک دانست و گفت: حداقل ۱۰ درصد ایرانیان بالای ۴۰ سال به صورت «تفننی، تفریحی یا مستمر » تریاک مصرف می کنند.

تریاک ۶۹ درصد ماده مخدر مصرفی در ایران

رییس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، همچنین تریاک را پرمصرف‌ترین ماده مخدر در بین مصرف‌کنندگان مخدرها در ایران نام برد و گفت: تریاک، ۶۹ درصد مواد مخدر مصرف شده در کشور را تشکیل می‌دهد و پس از آن هروئین و سپس شیره مصرف بیشتری دارند.

۳۳ ساله‌ها، بیشترین سوء مصرف‌کنندگان مواد مخدر در ایران

معاون تحقیقات وزیر بهداشت در ادامه به ذکر برخی مشخصات سوء مصرف‌کنندگان مواد مخدر در ایران پرداخت و با اشاره به این که متوسط سن شروع مصرف مواد مخدر در کشور، ۲۲ سال و متوسط سنی سوء مصرف‌کنندگان مواد مخدر، ۳۳ سال است، گفت: ۹۰ درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر، مرد، ۵۰ درصد متاهل ،۸۰ درصد شاغل بوده و همچنین ۴۰ درصد معتادان تزریقی دارای سابقه زندان هستند.

اهداف و اشکال مختلف مصرف تریاک در جهان

مجری مطالعه کوهورت گلستان، در ادامه با اشاره به اشکال و اهداف مصرف تریاک گفت: تریاک گیاهی است که از لاتکس (که ۱۲ درصد آن را مرفین تشکیل می‌دهد) به دست می‌آید و به اشکال طبیعی (خام، شیره و سوخته تریاک)، طبیعی و نیمه مصنوعی (داروهایی مانند مرفین، کدئین، هیدروکودون و اکسی کدون) و مصنوعی (داروهایی مانند فنتانیل، آنالوگ‌های فنتانیل و ترامادول و در ایران، عمدتا متادون) مصرف می‌شود.

تبلیغات «تاثیرات درمانی تریاک» هر چه سریعتر متوقف شود!

با وجود کاهش جهانی، مصرف تریاک در ایران همچنان بالاست

فقدان مطالعات علمی آینده‌نگر درباره تاثیرات سرطان‌زایی تریاک پیش از مطالعه کوهورت گلستان

اعلام قطعیت «سرطان‌زایی تریاک » در آینده نزدیک از سوی آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان

افزایش ۸۶ درصدی خطر بروز مرگ بر اثر سه بیماری خطرناک با مصرف مستمر تریاک

شانس دو برابری مصرف‌کنندگان تریاک در ابتلا به سرطان

سهم ۵۴ درصدی سرطان‌های گوارشی در مرگ‌های ناشی از سرطان استان گلستان

تاثیر مصرف تریاک در بروز شش نوع سرطان افزایش سرطان مغز در استان گلستان

تریاک چگونه موجب ایجاد سرطان می‌شود؟

مجری اصلی مطالعه کوهورت گلستان درباره چگونگی تاثیر تریاک در بروز سرطان ها گفت: شواهد علمی اثبات کرده است که مواد مخدر از طریق اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و نیز نواحی عروقی، خطر بروز تومورها و زمینه ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد و در ارگانهای مختلف بدن تاثیرگذار است.

غلظت ماده خطرناک PAH در بافت‌های سرطانی مصرف‌کنندگان تریاک، ۲۵ برابر بیشتر است

ملک زاده افزود: بخش دیگری از مطالعه کوهورت گلستان در زمینه تاثیر تریاک بر بروز سرطان، بررسی غلظت PAH (هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای) موجود در دود تریاک، در بافت‌های سرطانی مبتلایان شرکت‌کننده بوده است. شواهد ما نشان داد که غلظت PAH در بافت‌های سرطانی نسبت به بافت‌های دیگر بالاتر بوده، اما نکته مهم آن که در بافت‌های سرطانی مصرف‌کنندگان تریاک، حتی تا ۲۵ برابر بیشتر است.

پاسخ علمی مطالعه کوهورت گلستان به یک ادعا: تریاک خالص هم کاملا سرطانزاست!

محقق بین‌المللی سرطان، در پاسخ به کسانی که معتقدند مصرف تریاک خالص موجب بروز سرطان نمی‌شود، گفت: تریاک ماده مخدر گرانی است و به همین دلیل، تریاک‌های مورد استفاده، ناخالصی‌هایی مثل شن، گل، سرب و ... دارند؛ بنابراین ما در مطالعه کوهورت گلستان، این سوال را نیز مطرح کردیم که «ناخالصی‌های تریاک چه ارتباطی با سرطان‌زایی آن دارند و آیا تریاک خالص هم سرطان‌زاست؟» که بررسی‌ها نشان داد ماده سرطان‌زا ، دقیقا در تریاک خالص است و این تصور که تریاک خالص سرطان‌زا نیست ، کاملا نادرست است. تریاک از سیگار هم سرطان‌زاتر است

تریاک عمر دیابتی‌ها را کوتاه‌تر می‌کند

سهم بالای مصرف تریاک در مرگهای ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی

تلاش گسترده برای تغییر باورهای فرهنگی درباره تاثیرات درمانی تریاک و افزایش سطح آگاهی عمومی درباره بیماری زایی این ماده مخدر، توسعه کلینیک های درمان اعتیاد، تقویت هر چه بیشتر امنیت مرزها برای جلوگیری از ورود مواد مخدر و بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم نیز در کاهش و پیشگیری از مصرف مواد مخدر ضروری است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ب درک همشون بمیرن و ملت از دستشون راحت بشن

    • بدون نام

      دولت باز میخواد گران کنه تریاک دیگه دلخوشی تو ایران چی داریم کار زن بچه تنها تفریح هم که سرطان زا شد

    • بدون نام

      اندازه رعایت بشه خیلی خوبه خاصیت داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شیره تریاک چی ایا اوهم سرطان زا هستش؟

    • بدون نام

      تریاک خوبه وگرنه خدا نمی افریدش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نظرت راجع به سوسک و موش چیه؟

    • بدون نام

      ااینجورباش کل همسایه ایران به زمان مال ایران وزیردستشون بودن فرهنگشون مثل ایران بایدباش ۱۸تاهمسایه داریم چرابه افغانستان میرس میگیدفرهنگشون شبیه ایران چون کشت تریاک میکنن قاچاقچی عقب مونده وحشی مغول بی فرهنگ تمدن هستن میخواهیدبگین ایران هم اینجورهه

    • بدون نام

      من هر پیرمردی را که میشناسم ، که تریاکیه ، بالای 90 سال عمر کرده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نمونه اش مسئولین عزیز

    • بدون نام

      هر انچه خداوند خلق کرده بی حکمت نبوده و تریاک به این حد نیست که میگویند نقشه راه برای گرانی است ولی جا ندارد مطمئن باشید

    • بدون نام

      مرک بر گران فروش تریاک مثل بنزین سمیه.ماهی60کرم بدهند بقه اشو ه کرمی 10/000تومان گند .6000تومان سود تریاک دوباره بخودمون بدهند این که ناراحتی ندا ره ماهی یه 3با ر یارانه میدند

    • بدون نام

      مرک بر گران فروش تریاک مثل بنزین سمیه.ماهی60کرم بدهند بقه اشو ه کرمی 10/000تومان گند .6000تومان سود تریاک دوباره بخودمون بدهند این که ناراحتی ندا ره ماهی یه 3با ر یارانه میدند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج