۹۳۴۶۵۳
۴۹ نظر
۵۲۹۱
۴۹ نظر
۵۲۹۱
پ

اختراعاتی شگفت‌انگیز از ایرانیان باستان

امروز در برترین‌ها با ما همراه با شید تا با هم به بررسی ۱۰ چیز بپردازیم که توسط ایرانی‌ها کشف و یا اختراع شده اند و ما امروزه هم از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

برترین‌ها: امروز در برترین‌ها با ما همراه با شید تا با هم به بررسی ۱۰ چیز بپردازیم که توسط ایرانی‌ها کشف و یا اختراع شده اند و امروزه هم از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

۱۰. انیمیشن (پویانمایی)

اختراعاتی شگفت‌انگیز از ایرانیان باستان

این مورد ممکن است باعث تعجب شما شود! معمولا انیمیشن را یک تکنولوژی مدرن در نظر می‌گیرند که در یک قرن اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. با این حال تاریخچه آن به ایران باستان و ۵۲۰۰ سال قبل باز می‌گردد که بر روی یک جام سفالی نقش بسته است که در شهر سوخته در ایران کشف شد.

بر روی این جام مجموعه تصاویر پیوسته‌ای از یک بز نقش بسته است که در حال پرش و خوردن برگ‌های یک درخت است که توالی آن‌ها منجر به خلق یک انیمیشن کوتاه می‌شود. کشف چنین اثر خارق العاده‌ای باعث شگفتی و کنجکاوی باستان شناسان جهان شد.

گروهی از آن‌ها مطالعات بر روی فریم‌های موجود روی این جام سفالی را آغاز کردند، آن‌ها طی این مطالعات با پیاده سازی نقش‌ها بر روی کاغذ توانستند یک انمیشین بیست ثانیه‌ای بسازند که امروزه از آن به عنوان قدیمی‌ترین پویانمایی جهان یاد می‌شود.

۹. باتری

اختراعاتی شگفت‌انگیز از ایرانیان باستان

در سال ۱۹۳۸ میلادی یک اثر باستانی کشف شد که از یک کوزه سفالی و مقداری فلز در درون آن ساخته شده بود که به نام «پیل اشکانی» و یا «باتری بغداد» شناخته می‌شود. این باتری توسط دانشمندان غربی امتحان شد و در کمال شگفتی مشاهده کردند که هنگامی که این کوزه با سرکه، آبلیمو و یا هر ماده الکترولیت دیگری پر می‌شود، ۱.۵ تا ۲ ولت برق تولید می‌کند. بر اساس همین الگو بود که «آلساندرو ولتا» ایتالیایی توانست باتری‌های الکتریکی را در سال ۱۸۰۰ اختراع کند.

۸. حقوق بشر

اختراعاتی شگفت‌انگیز از ایرانیان باستان

منشور کوروش را از لحاظ تاریخی به‌عنوان اولین منشور حقوق بشر دنیا می‌دانند که قدمت آن به ۵۳۴ قبل از میلاد برمی‌گردد و از گل ساخته و به خط میخی اکدی نوشته شده است. این منشور در سال ۱۸۷۹ میلادی در بابل کشف شد و اکنون در موزه‌ی بریتانیا در لندن نگه‌داری می‌شود.

۷. پست

اختراعاتی شگفت‌انگیز از ایرانیان باستان

«چاپار خانه» اصطلاح فارسی برای اولین سرویس پست دنیا است که در زمان امپراطوری کوروش کبیر ایجاد شد و بعد‌ها توسط داریوش کبیر به عنوان روش و متدی برای برقراری ارتباط و ارسال نامه‌ها در سراسر سرزمین پارس توسعه یافت. در این سیستم از افرادی پیام‌رسان به نام چاپار استفاده می‌شد.

این پیام‌رسان‌ها بسته‌های پستی را پشت اسب‌های خود حمل می‌کردند و در ایستگاه‌های مختلف توقف می‌کردند. این ایستگاه‌ها آن قدر به یکدیگر نزدیک بودند که یک اسب بدون نیاز به غذا خوردن و یا استراحت می‌توانسته به حرکت ادامه دهد. این ایستگاه‌های توقف، اداره پست بودند که نامش چاپارخانه بود. پیام‌رسان‌ها در آنجا توقف می‌کردند تا بسته‌های خود را به پیام‌رسان دیگری تحویل دهند و یا اسب خود را عوض کنند.

۶. یخچال

اختراعاتی شگفت‌انگیز از ایرانیان باستان

یخچال نوعی محل خنک‌کننده به روش تبخیر باستانی است که نام آن از دو واژه یخ به معنای چیزی سرد و چال به معنای محل ساخته شده است. یخچال‌های باستانی در اصل در ایران باستان مورد استفاده قرار می‌گرفتند و از اختراعات ایرانیان در طول تاریخ است.

ایرانیان روش پیشرفته‌ای برای خنک کردن ساختمان داشتند که آن را در قرن چهارم میلادی برای ساخت یخچال به کار بردند. ساختار روی زمین حالتی گنبدی شکل داشت و نوعی فضای ذخیره‌سازی زیرزمینی داشت. این فضای ذخیره‌سازی زیرزمینی در طول سال، با استفاده از مواد مقاوم در برابر حرارت عایق می‌شد و حجم آن به ۵۰۰۰ متر مکعب می‌رسید.

بسیاری از این ساختار‌ها صد‌ها سال قبل ساخته شده و برخی از آن‌ها هنوز هم سرپا هستند و کار می‌کنند. هوای سرد از فضای زیرزمینی و پایه ساختمان وارد می‌شد. شکل گنبدی و مخروطی ساختمان سبب می‌شد که گرما به سمت بالا برود و هوای سرد درون محیط باقی مانده و در نتیجه محیط داخل ساختمان خنک‌تر شود. یخ در طول زمستان جمع‌آوری شده و درون این ساختمان‌ها نگهداری می‌شد تا در تابستان مورد استفاده قرار گیرد.

۵. جبر

اختراعاتی شگفت‌انگیز از ایرانیان باستان

ریشه جبر نیز به ایران باستان برمی گردد. محمد بن موسی خوارزمی یکی از دانشمندان ایران بود که بین سال‌های ۷۵۰ تا ۸۵۰ میلادی می‌زیست و در حوزه‌های مختلفی از جمله ریاضی، ستاره‌شناسی، جغرافی و … تبحر داشت. او مفاهیمی از ریاضی را اختراع کرد و آن را به صورت علمی مستقل با نام جبر در کتاب خود تدریس می‌کرد، به همین خاطر به عنوان پدر علم جبر شناخته می‌شود.

۴. اسید سولفوریک

اختراعاتی شگفت‌انگیز از ایرانیان باستان

ابوبکر محمد بن زکریای رازی، ستاره‌شناس، ریاضیدان، جغرافیدان و شیمیدان ایرانی اولین کسی بود که اسید سولفوریک (جوهر گوگرد) را کشف کرد. این کشف یکی از مبانی مهندسی شیمی در دنیای مدرن شد که امروزه از آن برای ساخت مواد مختلف از کود‌های شیمیایی گرفته تا شوینده‌های مختلف استفاده می‌شود.

۳. گیتار

اختراعاتی شگفت‌انگیز از ایرانیان باستان

نمونه‌های اولیه گیتار‌های مدرن و امروزی، به شکل تار و عود وجود داشته اند. البته که امروزه، گیتار یکی از محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین ابزار‌های موسیقیایی در سراسر جهان است و نوع ایرانی آن همان عود قدیم ایران، یعنی بربط می‌باشد و آن را به این سبب بربط نام نهادند که کاسه‌اش به شکل سینه (بر) مرغابی (بط) است. بربط ساز ایرانی که از قدیمی‌ترین اعصار، نواختن آن در ایران رواج داشته، سر منشا گیتار است.

۲. قطب نما

اختراعاتی شگفت‌انگیز از ایرانیان باستان

در مورد اختراع قطب‌نما روایت‌های زیادی وجود دارد. تنی چند از دانشمندان آن را به چینی‌ها یا حتی ایتالیایی‌ها نسبت می‌دهند. اما بیشتر دانشمندان موافقند که قطب‌نما به وسیله ایرانیان ساخته شده‌است. قطب‌نمای ایرانی برخلاف قطب‌نمای چینی که ۲۴ جهت داشت، دارای ۳۲ جهت بوده‌است.

عدد ۳۲ علاوه بر نشان‌دادن دقت بیشتر قطب‌نمای ایرانی، نمایانگر آشنایی ایرانیان با اعداد در مبنای ۲ و دانش ریاضی پیشرفته آنان است. در افسانه‌های کهن ایرانی آمده‌است که اسفندیار رویین به هنگام حرکت برای نبرد با اژد‌ها از پیکانی آهنین سود می‌جسته، که همواره جهت ثابتی را به او نشان می‌داده‌است.

در دوران نخستین اسلامی، قبله‌نما توسط ایرانیان به قطب‌نما افزوده شد تا همواره و در هر وضعیتی بتوان جهت درست قبله را پیدا نمود. ایرانیان از این اختراع استفاده کامل نموده و آن را به دیگر مسلمانان شناساندند. نام‌های فارسی اجزای قطب‌نما در زبان عربی شاهد تاریخی مسلمی است که کاربرد قطب‌نما از طریق ایرانیان به دست دیگر ملت‌های مسلمان رسیده‌است.

۱. قنات

اختراعاتی شگفت‌انگیز از ایرانیان باستان

در اوایل شکل گیری تمدن ایرانی، یک سیستم مدیریت کارآمد آب توسط آن‌ها طراحی و ایجاد شد که حتی این روز‌ها نیز از آن در برخی از مناطق استفاده می‌شود. قنات به کانال‌های زیرزمینی به طول چندین کیلومتر گفته می‌شود که آب در آن‌ها جریان دارند و به سطح زمین می‌رسند و از جمله مهمترین اختراعات ایرانیان است.

این سیستم برای آبرسانی به مزارع مورد استفاده قرار می‌گرفت و همچنین به عنوان آب شرب مردم به کار می‌رفت. این کانال‌ها نوعی سیستم قدیمی برای آبرسانی به مردم از طریق مجموعه‌ای از چاه‌ها و محور‌های دسترسی عمودی بودند. سیستم اولین بار توسط ایرانیان در هزاره اول قبل از میلاد ساخته شد. این سیستم به تدریج در کشور‌های غربی و شرقی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

منبع: FTD Facts

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      الان چی میتونن بسازن؟ پراید؟ تیبا؟ اینا هم که قطعاتشون از اونور داره میاد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان هم میتونن چیزایی بسازن ولی چشم دیدن میخواد و آدمی که خودش رو به خواب نزده باشه

      • بدون نام

        راست گفتی ، معتاد شیشه ای ساختیم زن و بچه خودشو میخوره ، آدمهای دروغ گو و ریاکار ساختیم ، فقر و فلاکت ساختیم ، خیانت و فهشا ساختیم ، چاپلوسم مثل تو زیاد

      • بدون نام

        بسه دیگه از گذشته گفتن. اینا ساخته دست مردم ایران بود نه پادشاهان و دولت هاش .الانم همون وضعيت هست .شیر نر میخواد و مرد کهن .هیچ وقت تغییری نکرده.برا عقب موندگی خودمون دنبال بهونه نباشیم.این ربطی به وضعيت کشور نداره ربط به خلاقیت داره هوش و استعداد .

      • کیانا

        فقط موشک موشک موشک

      • بدون نام

        موشک
        ولی یه ماشین با کیفیت معمولی و نمیسازن نه اینکه نتونن
        نمیخوان

    • بدون نام

      علم و نوآوري و فرهنگ در ايران مرد .......

    • محمد

      الان هم میتونن همه چیز بسازن ولی دلشون نمی‌خواد چیزی که به درد مردم میخوره بسازن فقط عاشق موشکن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو صنایع دفاعی به وظیفه شون عمل می کنند، اینکه بقیه قسمتها اینقدر لش و بیخاصیت هستن دلیل نمیشه که اونا هم لش باشن

      • بدون نام

        دمت گرم بی نام 16:23

      • کیانا

        بگو تو صنایع دفاعی خوب پول تزریق میکنن

      • ali

        دقیقا بدون نام

    • حق گو

      تشکرازبرترینهابعضی ازمواردبرای اولین باربودکه میدیدم وبازهم تشکرکه بالاخره درکنارزندگی وکاروبارسلبریتیهاوبعضی ازمطالب که فقط به درداقشارخاصی میخورد،یک مطلبی گذاشتیدکه هویت وملیت وعلم ایرانی رانشان میدهد

    • بدون نام

      بعد از قادسیه نه ایران موند نه ایرانی. اینا که گفتین کار پارسی ها بوده نه مایی که بنا به مشاهدات ژنیکی اثبات شده 42 درصد خون عربی داریم و 42 درصد پارسی و بقیه هم مغولی و ترکی. همش به داشته های 2000 سال پیش می نازیم تو این 1500 سالی که گذشته چه ... گنده ای خوردیم . همش داشتم داشتم داریم و الان هیچی نداریم

      پاسخ ها

      • اسماعیل

        اولا چشم مبارکتون رو باز کنید می بینید الان چی داریم از سلول های بنیادی و علوم نانو و علوم هسته ای و خیلی چیزای دیگه دوما زکریای رازی و امثالهم همه بعد از به اصطلاح شما قادسیه هست جیگر لطفا تاریخ رو بدون قرض بخون تا اینجوری سوتی ندی

      • ر

        اینقدر به خودت توهین نکن هموطن! کسی چنین چیزی رو که میگی ثابت نکرده، در کل دنیا نژاد خالصی وجود نداره و چه بهتر که وجود نداره! ضمنا از کجا معلوم نود درصد ژن اعراب آریایی نباشه؟!

      • بدون نام

        واقعا داغونی 1227. با اینکه فارس هستم ولی واقعا داغونی

      • بدون نام

        شما آزمایش تبار شناسی دادی که این حرف رو میزنی اگر راست میگی با سند و مدرک بگو

      • Saeed

        سلول بنیادی و نانو رو بزار در کوزه ابشو بخور وقتی یه قرون از این چیزا درامد زایی نشده.س.ببرخلاف جاهای دیگه دنیا..من خودم پژوهشگاه رویان بودم فقط خرج کردن پول بی زبون

      • حمید

        اسماعیل بخواب

    • بدون نام

      چی بودیم دیگه مهم نیست الان در چ سطحی از دنیا هستیم مهمه پاسپورتمون از لحاظ اعتبار اخره ،ارزش پول هیچه
      و و و ...
      اگه اینا میتونستن ..هیچی ولش نگم بهتره

    • بدون نام

      اسید سولفوریک رو جابربن حیان پدر شیمی دنیا کشف کرده نه زکریا

      پاسخ ها

      • ...

        سولفوریک اسید ئ زکریا رازی کشف کرده که بخاطرش اخر عمری کور هم شد

    • ارتونقا

      اختراعات از غیر آریایی ها
      کلاس گذاشتن از آریایی ها
      راستی چاپار که کلمه ی تورکیه پس معادلش اون زمان چی بود؟یا اینکه خودتون هم اذعان میکنین که قبل از آریایی ها تورکها ساکن و صاحب ایرانِ فعلی بودن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیز ای هموطن کشتی داره غرق میشه شما فکرصندلیت هستی همه چیز باختیم فکر زبان هستی

      • بدون نام

        چنگیز خان مغول میگی؟

      • بدون نام

        نه پس چاپارخانه اختراع آتا چنگیزخان بوده

      • بدون نام

        باهوش اصلا زبان ایران باستان که فارسی نبوده بلکه پهلوی و سانسکریت بوده
        مثلا ما الان میگیم منشور کوروش معلوم نیست اونموقع اسمش چی بوده
        این اسمیه که بعدا روش گذاشتن

    • بدون نام

      فعلا که همشو دادین ترکیه

    • بدون نام

      الکل

    • بدون نام

      از قدیم گفتن سالی ک نکوس از بهارش پیداس الان ک فعلا خزانه در کل بهاری نبود همش ساختگی و دروغه کورشی وجود نداشت ک منشور داشته باشه همش ساختگی و دروغه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        معلومه دختری از حرف زدنت

      • بدون نام

        همه میدونن که ذوالقرنین که اسمش در قران اومده کوروشه وعلامه طباطبایی هم در این مورد کتاب نوشته حالا تو میخوای بگی قران و تاریخ نویسا دروغ میگن ؟ برو 4 تا کتاب بخون بعد زر بزن

      • بدون نام

        مگه دختر بودن بد هست؟ از نر بودن بهتره

      • بدون نام

        معلومه مغولی از حرف زدنت

      • بدون نام

        خدا شفا بده

    • بدون نام

      چه عجب برترینها یه چیزی از دستاوردهای ایرانی گذاشت

    • بدون نام

      آفرین آفرین

    • بدون نام

      همش دروغه، فقط ميخوان که همه چیرو به نام شون بزنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه میشد بیشتر منفی بهت میدادم

    • بدون نام

      چی بودیم چی شدیم

    • بدون نام

      فعلا كه همه دربدر گرفتن جيره و مواجب از دولت بي ليلقت هستيم يعني هر چه بوديم و يا نبوديم همه بر باد رفته است.

    • بدون نام

      اولين مخترع انيميشن ايران ؛ بهترين انيميش ها ژاپني - اولين مخترع باتري ايران بهترين باتريها چيني - اولين منشور حقوق بشر در ايران بدترين حقوق بشر در ايران و بهترين آن اروپا - اولين مخترع يخچال ايران بهترين يخچالها كره ايي - اولين قنات ايران بدترين كشور از نظر منابع آب و هدر رفت آن ايران و.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جانه من کی گفته بهترین انیمیشنها ژاپنیه؟
        احتمال میدم از دختر خانومایی باشی که اسیر ریخت و قیافه های دو جنسه ژاپنی-کره ای شدی.
        پادشاه انیمیشن سازی دنیا فقط آمریکاست و دقیقا میشه گفت تنها رشته توی دنیاست که نه آلمان و ژاپن و نه هیچ کشور دیگه ای نمیتونه برسه به پاش
        دقیقا مثل صنعت سینماش
        حالا قدیم چهارتا کارتون قشنگ داشت مثل پینوکیو و فوتتبالیستا و ... اونا فقط بخاطر خاطرانگیز بودنشون ارزش دارن وگرنه از نظر کیفیت به گرد پای آمریکاییام نمیرسن.
        نه کارتونای الانشون، نه قدیمشون و نه در آینده

      • بدون نام

        چه فرقي مي كنه كدام كشور بهترين انيميشن را مي سازد مهم اينه كه ما نمي تونيم بسازيم در حالي كه ادعا مي شه ايران اولين مخترع انيميشن بوده . منم دختر نيستم مي توني امتحان كني

    • بدون نام

      حقوق بشر !!!!!!!!!??????????

    • بدون نام

      اولین آب جو دنیا هم برای ما ایرانیاس، الکل رو هم که ذکریا رازی کشف کرد ، اولین حکومتی تو دنیا هم هستیم که تلاش میکنه تاریخ پر شکوهش رو نفی کنه و وانمود کنه که ایران تا چهل سال پیش هیچی نبوده

    • بدون نام

      بیشترش دروغه همه دنیا میدونن قطب نما روچین اختراع کرده نژاد پرستایه درغ گو

    • ali shefeay

      اونایی که نخبه مبتکر مخترع بودن می‌تونستم بسازن تو ایران دمشون کردن کسی حمایتش.ن نکرد چوب لایه چرخشون کردن نموندن گذاشتن رفتن حالا ما بهاونا انگ وطن فروش می‌زنیم در صورتی که وطن فروش اون مسعولین که خیانت می‌کنه چوب لایه چرخ اینا می‌کنه تباه شدیم رفت بحث چیو میکنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج