جاباما
۹۳۴۹۷۰
۵۰۳۷
۵۰۳۷
پ

آنچه باید رعایت کنیم تا یک سفر لذت‌بخش داشته باشیم

وقتی بحث سفر پیش می‌آید و فرصت و مجالی برای سفر کردن، اولین چیزی که فضای ذهن‌مان را پر می‌کند، مقصد است؛ انتخاب مقصد؛ این‌که کجا برویم؟ چطور برویم؟ و... بعد هم راه می‌افتیم توی صفحه‌های اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، دنبال پیدا کردن مقصد سفری که آخر هفته یا تعطیلات‌مان را آنجا سپری کنیم.

روزنامه جام‌جم - فاطمه فراهانی: وقتی بحث سفر پیش می‌آید و فرصت و مجالی برای سفر کردن، اولین چیزی که فضای ذهن‌مان را پر می‌کند، مقصد است؛ انتخاب مقصد؛ این‌که کجا برویم؟ چطور برویم؟ و... بعد هم راه می‌افتیم توی صفحه‌های اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، دنبال پیدا کردن مقصد سفری که آخر هفته یا تعطیلات‌مان را آنجا سپری کنیم.

گاهی تصاویر و اطلاعات شبکه‌های اجتماعی کمک خوبی به ما می‌کنند و گاهی انتخاب مقصد براساس یک تصویر یا نوشته‌ای در شبکه اجتماعی ما را با بحران‌های متعددی در مقصد مواجه می‌کند. در این نوشتار راهنمای کوتاهی برای انتخاب مقصد سفر برایتان داریم تا در سفر و تعطیلاتتان گرفتار بحران و دردسر نشوید و از سفر و بودن در مقصد لذت ببرید.

آنچه باید رعایت کنیم تا یک سفر لذت‌بخش داشته باشیم

برای انتخاب مقصد باید چند مرحله را طی کنید:

چقدر زمان دارید؟

در ابتدا ببینید چقدر برای سفرتان زمان دارید. گاهی انتخاب مقصد تنها برای یک آخر هفته است که خب، در این بین بسیاری از مقاصد که نیاز به روز‌های بیشتری دارد، از گزینه‌هایتان حذف می‌شود. دانستن این نکته هم بد نیست که حواستان باشد برای رسیدن به برخی مقاصد گاهی فقط دو روز باید در سفر باشید و این مهم را هم باید در انتخاب مقصدتان لحاظ کنید.

همسفر دارید؟ همسفر یا همسفرهایتان چه کسانی هستند؟

بعد از تعیین زمان لازم برای انجام سفرتان، حالا باید به این پرسش پاسخ دهید که با چه کسی یا چه کسانی می‌خواهید سفر کنید. در اینجا در مورد انتخاب همسفر صحبت نمی‌کنیم، بلکه در مورد شرایط موجودتان حرف می‌زنیم. یعنی آیا برای سفری که در حال برنامه‌ریزی هستید همسفری دارید یا قرار است تنها سفر کنید. همسفر داشتن باعث می‌شود برخی مقاصد به خودی خود از فهرست مقصد‌های سفرتان حذف شود.

برای مثال شاید شما به سفر‌های ماجراجویی علاقه داشته باشید، ولی همسفرتان عاشق آفتاب گرفتن باشد. در این صورت برای لذت بردن همزمان هر دو نفرتان باید مقاصدی که صرفا برای ماجراجویی است و همچنین مقاصدی که صرفا برای آفتاب گرفتن است، از فهرست مقاصدتان حذف کنید و به دنبال مقصد‌هایی باشید که نیاز هر دو نفرتان را تامین کند.

آب و هوای دلخواهتان چیست؟

در سفر به دنبال چه نوع آب و هوایی هستید. گاهی افراد سفر می‌کنند که زیر آفتاب دراز بکشند و روز‌ها از گرمای آفتاب لذت ببرند. مقاصد گردشگری در روز‌ها و فصل‌های سال، آب و هوای متفاوتی دارند و به‌راحتی با یک جست‌وجوی ساده، شرایط آب و هوای مقاصد برایتان مشخص می‌شود، اما قبل از جست‌وجو باید موضع خودتان را مشخص کنید. این‌که در سفر به دنبال چه نوع آب و هوایی هستید. تمایل دارید در برف قدم بزنید یا زیر باران پیاد‌ه‌روی کنید؟

سفر در فصلی که مطلوب اکثر گردشگران نیست، باعث کاهش هزینه‌های سفر می‌شود؛ نکته‌ای بسیار مهم که البته، چون ما در این بخش به موضوع کاهش هزینه‌ها نمی‌پردازیم، فعلا با آن کاری نداریم. ما فعلا و صرفا در جهت یافتن مطلوب‌های شما هستیم، پس اگر هزینه برایتان اهمیت دارد این را هم بدانید که هوای مطلوب هزینه بالاتری دارد.

بودجه سفر شما چقدر است؟

شاید از نظر شما این بخش مهم‌ترین بخش انتخاب مقصد سفرتان باشد، اما پیشنهاد می‌کنم قبل از این‌که روی میزان پولی که برای سفر کنار گذاشته‌اید تمرکز کنید به سؤالات قبل پاسخ دهید، بعد میزان پول سفرتان را مشخص کنید. زمانی که اول به میزان بودجه سفرتان فکر می‌کنید و بعد به سؤالات قبل و بعد پاسخ می‌دهید، ذهن شما ناخودآگاه بخش زیادی از مقاصد که شاید با همان بودجه امکان‌پذیر بوده را از فهرست مقاصد سفر حذف می‌کند.

برای مثال تصور کنید شما همسفری برای سفرتان دارید و تصمیم گرفته‌اید که در فصول باران‌های موسمی به آسیای جنوب‌شرقی سفر کنید. مطمئنا اگر ذهنتان از اول روی بودجه سفر متمرکز بود هرگز سفر به جزایر تایلند یا اندونزی را به فهرست سفرهایتان اضافه نمی‌کردید، زیرا این مقاصد در فصول مطلوب جزو لوکس‌ترین سفر‌ها محسوب می‌شود، اما در فصل باران‌های موسمی هزینه سفر به شدت افت می‌کند. از طرفی وجود همسفر باعث کاهش هزینه سفر می‌شود، بنابراین قبل از این‌که بودجه سفر را بررسی کنید به سؤالات قبل پاسخ دهید و بعد در این مرحله میزان بودجه سفرتان را مشخص کنید.

چه نوع سفری را دوست دارید؟

آنچه باید رعایت کنیم تا یک سفر لذت‌بخش داشته باشیم

حالا نوبت این است که مشخص کنید از چه نوع سفری لذت می‌برید. در این مرحله آگاهید که چقدر زمان و چه میزان پول برای سفر دارید و در کنار آن در جریان هستید که همسفر دارید یا خیر و آب و هوای دلخواهتان برای سفر هم مشخص است. حالا صرفا باید نوع سفری که دوست دارید را انتخاب کنید. انتخاب نوع سفر باعث می‌شود در تعیین وسیله حمل و نقل، هتل و برنامه‌ریزی سفر دقت بیشتری کنید.

برای مثال شما آگاه هستید که یک هفته زمان برای سفر دارید و بودجه محدودی (برای مثال پنج میلیون تومان) هم مشخص کردید و از طرفی یک همسفر دارید. آب و هوای مطلوب برای این سفرتان هم بارانی است. طبیعی است که با این بودجه به راحتی در فصل باران‌های موسمی می‌توانید به یکی از مقاصد گردشگری آسیای جنوب شرق یا آسیای جنوب غرب سفر کنید، اما شما چه نوع سفری را دوست دارید؟ مقاصد آسیای جنوب شرق برای افرادی که علاقه‌مند به آفتاب و شنا هستند در فصل مطلوب عالی است، اما همین مقاصد در فصل باران‌های موسمی بدترین انتخاب برای این افراد است.

البته همین مقاصد برای افرادی که به ماجراجویی و دیدن فرهنگ علاقه‌مند هستند، مکانی عالی است؛ بنابراین اگر به ماجراجویی یا دیدن فرهنگ علاقه‌مندید، فصل باران‌های موسمی آسیای شرق انتخاب مناسبی است. اما اگر به خرید و گشتن در پاساژ‌های مختلف علاقه‌مند هستید طبیعتا آسیای شرق به ویژه مقاصد لوکس‌تری مثل تایلند انتخاب مناسبی نیست. در این بین می‌توانید به مقاصد آسیای جنوب غرب هم نگاهی کوتاه داشته باشید. بی‌شک شما می‌توانید همین تنوع مقاصد را در کشور چهار فصل خودمان هم انتخاب و برایشان برنامه‌ریزی کنید.

انتخاب نوع سفر مطلوب باعث می‌شود فهرست مقاصد سفرتان به راحتی بالا و پایین شود، و برخی از مقاصد به سرعت از فهرست حذف شوند و انتخاب را برای شما راحت‌تر کند. ماجراجویی، دیدن فرهنگ، غذا، خرید، شهر، روستا، طبیعت، مدیتیشن یا هر گونه سفر دیگر می‌تواند مقصد مطلوب شما را به راحتی از فهرست مقاصد سفر بیرون بکشد.

ابزار‌هایی برای انتخاب مقصد:

تصاویر مطلوبتان را دنبال کنید

گاهی دیدن یک نخل در کنار ساحل شنی و دریای آبی در ذهن شما ساعت‌ها حس خوبی ایجاد می‌کند، بنابراین به‌دنبال این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی یا حتی در صفحات وب باشید. این تصاویر که در ذهنتان حس خوبی ایجاد می‌کند، در واقع بهترین راهنما برای انتخاب مقصد سفر هستند.

امروز نرم‌افزار‌های بسیاری هستند که با تصویر به حیات خود ادامه می‌دهند. برای مثال pinterest و اینستاگرام. تصاویر را در این نرم‌افزار‌ها دنبال کنید و هر تصویری که دوست دارید مقصد سفرتان باشد، ذخیره کنید. این نرم‌افزار‌ها با توجه به این‌که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، به راحتی مقاصدی که به این تصاویر نزدیک هستند را به شما معرفی می‌کنند.

هشتگ‌ها را دنبال کنید

آنچه باید رعایت کنیم تا یک سفر لذت‌بخش داشته باشیم

امروز افراد حرفه‌ای در زمینه سفر و عکاسی با هشتگ‌ها سفر‌ها و مقاصد سفر خود را طبقه‌بندی می‌کنند. با توجه به این‌که روزانه میلیون‌ها تصویر در دنیای وب آپلود می‌شود پیدا کردن تصویری که حس خوبی برای شما ایجاد کند کار سختی است، اما هشتگ‌ها برای طبقه‌بندی تصاویر انتخاب هوشمندانه‌ای است. با هشتگ‌ها می‌توانید تنها تصاویری را که با همان هشتگ در دنیای وب قرار دارد مشاهده کنید و اگر این تصاویر را دوست داشتید هشتگ‌ها را برای خود ذخیره و به راحتی مقصد سفرتان را مشخص کنید.

کتاب‌های مربوط به سفر را بخوانید

حتی در دنیایی که فناوری و تلفن‌های هوشمند لحظه‌ای از ما دور نمی‌شوند هم باز کتاب‌ها می‌توانند راهنمای عالی برای ما باشند. خواندن کتاب‌ها می‌تواند به راحتی به ما در انتخاب مقصد سفر کمک کنند. برخی کتاب‌ها در زمینه سفر هستند. برای مثال کتاب‌هایی که سایت lonelyplanet برای هر مقصد آماده می‌کند و راهنمای سفر هم هست.

اما گاهی شما یک رمان و یا داستان کوتاه می‌خوانید که بستر اصلی داستان در یک مقصد در حال رخ دادن است و کتاب به زیبایی مقصد را برای شما تصویرسازی می‌کند. همین تصویرسازی شما را به سمت انتخاب مقصدی می‌برد که آن مقصد و داستان را در دنیای واقعی جست‌وجو کنید. سفرنامه‌ها را فراموش نکنید. سفرنامه‌ها همیشه راهنمای عالی برای انتخاب مقصد هستند.

تخفیف‌ها را فراموش نکنید

گاه تخفیف‌ها باعث می‌شود ناخودآگاه مقصدی برای سفرتان مشخص شود که هرگز در فهرست سفرتان قرار نداشته است. با این تخفیف علاوه بر این‌که هزینه سفر را کنترل می‌کنید، سفری به یک مقصد خواهید داشت که با علایق شما یکی بوده است و تا آن روز به یاد نداشتید.

تخفیف‌ها همیشه راهکاری عالی و کم‌هزینه برای انتخاب مقصد هستند. برای مثال روز‌ها با خواندن کتاب و جست‌وجو در شبکه‌های اجتماعی در فکر ماجراجویی در آمریکای لاتین بوده‌اید، اما با یک تخفیف که برای ویتنام می‌بینید متوجه می‌شوید ماجراجویی در ویتنام نیز کم از آمریکای لاتین ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج