۹۳۵۱۳۳
۴ نظر
۵۰۳۲
۴ نظر
۵۰۳۲
پ

خانه موزه مقدم؛ یادگاری از دوران قاجار

خانه موزه مقدم از بنا‌هایی است که از دوران قاجار به یادگار مانده است و معماری زیبا و شاخص این عمارت آن را بسیار منحصربه‌فرد کرده، تا جایی که امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تهران شناخته می‌شود. این موزه در واقع خانه فردی به نام محمدتقی‌خان احتساب‌الملک بوده که دو پسر با نام‌های حسن و محسن داشته است.

برترین‌ها: شهر تهران به نوبه خود از جاذبه‌های گردشگری بسیاری برخوردار است که بخش زیادی از آن را بنا‌های قدیمی و بافت تاریخی تشکیل می‌دهد؛ بنا‌ها و خانه‌های قدیمی که برخی از آن‌ها مربوط به سال‌های خیلی دوری نیستند، اما هر کدام مانند یک تکه‌ای از بهشت تبدیل به جاذبه‌های گردشگری مطرح و محبوبی شده‌اند. در این مطلب تصمیم داریم به خانه موزه مقدم بپردازیم و شما را با این عمارت زیبا و بهشتی آشنا کنیم.

خانه موزه مقدم؛ یادگاری از دوران قاجار

درباره خانه موزه مقدم

خانه موزه مقدم از بنا‌هایی است که از دوران قاجار به یادگار مانده است و معماری زیبا و شاخص این عمارت آن را بسیار منحصربه‌فرد کرده، تا جایی که امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تهران شناخته می‌شود. این موزه در واقع خانه فردی به نام محمدتقی‌خان احتساب‌الملک بوده که دو پسر با نام‌های حسن و محسن داشته است.

خانه موزه مقدم؛ یادگاری از دوران قاجار

حسن از فعالان حوزه‌های ادبی، سیاسی و اجتماعی بود و نمایشنامه معروف جعفرخان از فرنگ آمده نیز از او به یادگار مانده است. فرزند کوچک‌تر که همان محسن است بعد از پایان تحصیلاتش در رشته‌های نقاشی، تاریخ هنر و همین‌طور باستان‌شناسی به ایران بازگشت و به همراه همسرش در خانه پدری خود که در واقع همین موزه مقدم کنونی است ساکن شد.

او علاوه بر فعالیت‌های هنری و فرهنگی به جمع‌آوری آثار و اشیاء تاریخی نیز می‌پرداخت و به همین دلیل نیز یکی از جذابیت‌های خانه موزه مقدم، مجموعه‌ای از آثار تاریخی و فرهنگی جذابی است که در پس هر کدام داستان‌ها و روایاتی نهفته است. بسیاری از این آثار شامل کاشی، قطعات سنگی تراشیده شده، پارچه، چپق، تابلو نقاشی، مهر، اسناد تاریخی و... می‌شوند.

خانه موزه مقدم؛ یادگاری از دوران قاجار

استاد محسن مقدم در واقع از بنیان‌گذاران دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران بود و یکی از استادان برتر آن دانشگاه نیز به شمار می‌رفت. او هم‌چنین نشان دانشگاه تهران را نیز طراحی کرده و موفق به دریافت نشان اژیون دو نور با درجه اوفیسیه نیز شده بود. استاد مقدم در سال ۱۳۶۶ دار فانی را وداع گفت و بعد از مرگ همسر ایشان در سال ۱۳۶۹ نیز این خانه به شکل موزه در آمد و در اختیار مستقیم دانشگاه تهران قرار گرفت.

مسیر رفت و آمد به خانه موزه مقدم

خانه موزه مقدم در خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱ قرار دارد و برای رفتن به آن نیز می‌توان از مترو و یا تاکسی بهره گرفت، به علاوه آنکه خودروی شخصی نیز انتخاب خوبی برای رفتن به این موزه به شمار می‌رود. شما می‌توانید با پیاده شدن از یکی از ایستگاه‌های حسن‌آباد و یا دانشگاه امام علی (ع) مترو به سمت این موزه حرکت کنید، چراکه موزه مقدم دقیقاً بین این دو ایستگاه قرار دارد و می‌توانید بعد از پنج دقیقه پیاده‌روی به آن برسید.

خانه موزه مقدم؛ یادگاری از دوران قاجار

شما می‌توانید برای بازدید از این موزه روز‌های یکشنبه تا جمعه و از ساعت ۹ تا ۱۷:۱۵ مراجعه نمایید. لازم به ذکر است که تماشای این موزه برای دانشجویان از تخفیف خوبی برخوردار است.

معماری خانه موزه مقدم

در طراحی و معماری خانه موزه مقدم زیبایی و دقت بسیاری به کار رفته شده است و یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آن نیز همگون بودن نسبی فضای معماری با آثار تاریخی موجود در آن است که از قسمت‌های مختلفی هم، چون سه حیاط بیرونی، درونی و همین‌طور سرایداری تشکیل شده است.

خانه موزه مقدم؛ یادگاری از دوران قاجار

اولین چیزی که در لحظه ورود توجه شما را به خود جلب خواهد کرد حوض فیروزه‌ای و شمعدانی‌های اطراف آن هستند که تلفیق رنگی بی‌نظیری را ایجاد کرده‌اند. در معماری این بنا اصول ساخت باغ ایرانی به شکل ظریفی به کار رفته است. گل‌کاری‌ها و فضاسازی‌های انجام‌شده در محوطه موزه نیز حال و هوای بسیار دلنشینی را برای گردشگران و بازدیدکنندگان به یادگار می‌گذارد، تا جایی که همیشه بازدیدکنندگان بخش زیادی از زمان خود را صرف عکس‌برداری از این فضا می‌کنند.

خانه موزه مقدم؛ یادگاری از دوران قاجار

در بخش غربی این خانه قسمتی قرار دارد که خود استاد مقدم آن را به همراهی یکی از شاگردان خود، دکتر ابوالقاسمی ساخته‌اند. این قسمت با کاشی‌کاری‌هایی از دوران قاجار تزئین شده و هنر‌های ایرانی را به خوبی به نمایش گذاشته است. حالا اگر بخواهیم به بخش شمالی عمارت و خانه موزه مقدم برویم به یک ایوان و چند طاق و ستون بر خواهیم خورد. این بخش‌ها نیز با کاشی‌هایی از دوران زندیه و همین‌طور قاجاریه تزئین شده‌اند.خانه موزه مقدم؛ یادگاری از دوران قاجار

جالب است بدانید که در میان این ایوان حوضچه‌ای مرمرین قرار دارد که از حمام فتحعلی شاه به اینجا انتقال پیدا کرده است. از این حوضچه آبی خارج می‌شود که در نهایت توسط یک جوی باریک به داخل یک استخر جریان می‌یابد. باید گفت که این استخر از استخر‌ها و آب‌نما‌های باغ الحمراء اسپانیا الهام گرفته شده است.

حیاط اندرونی و بیرونی این عمارت به وسیله یک دیوار از هم جدا شده‌اند. این دیوار نیز خود از چند ستون و طاق کاشی‌کاری تشکیل شده که منظره دلنشینی را به محوطه بخشیده است. قسمت‌های پایینی و پایه ستون‌ها نمایی زیبا از فیروزه هستند که طراحی و ساخت آن را استاد هوشنگ سیحون بر عهده داشته است.

پیشنهاد می‌کنیم که با مراجعه به خانه موزه مقدم تمامی این زیبایی‌ها را از نزدیک و با چشمان خود ببینید و خاطرات خوشی را برای خود به جای بگذارید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تشکر

    • ک

      چراآخرمطالبتون درباره این خانه های تاریخی از گذاشتن گزارش معرفی وتهیه فیلم یاویدئوکلیپ شماغافلید؟صنعت ایران گردی وتوریسم ومعرفی اینهمه اماکن وآثارزیبای تاریخی درکشورمقداری هم لازمه اش هنروذوق به خرج دادن وداشتن سلیقه داره البته باتشکراز گزارشها وعکسهای زیبایی که تهیه کردید

    • ک

      چراآخرمطالبتون درباره این خانه های تاریخی از گذاشتن گزارش معرفی وتهیه فیلم غافلید؟ایران گردی وتوریسم ومعرفی اینهمه اماکن وآثار زیبای تاریخی درکشورمقداری هم لازمه اش هنروذوق به خرج دادن وداشتن سلیقه داره البته باتشکراز گزارش وعکسهای زیباو باکیفیت بالای حرفه ای که هرچقدربرروی عکس هازوم می کنم وضوح آن هابالاست!

    • معصومه

      خیلییی قشنگه. پیشنهاد میکنم روز غیر تعطیل برید که بتونید همه بخش هاش رو ببینید.
      لذت میبرید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج