جاباما
۹۳۵۱۵۱
۲۰ نظر
۵۰۰۵
۲۰ نظر
۵۰۰۵
پ

قالیباف و رضایی مدعی ریاست مجلس می‌شوند؟

در حالی دو روز از ثبت نام کاندیداهای متقاضی شرکت در انتخابات اسفند ماه مجلس می گذرد که تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس و برخی نمایندگان و چهره های سرشناس نسبت به ثبت نام اقدام کرده کرده اند.

تابناک: در حالی دو روز از ثبت نام کاندیداهای متقاضی شرکت در انتخابات اسفند ماه مجلس می گذرد که تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس و برخی نمایندگان و چهره های سرشناس نسبت به ثبت نام اقدام کرده کرده اند.

اصولگرایان و اصلاح طلبان بیش از یک ماه است که فعالیت های تشکیلاتی خود را خیلی جدی برای حضور هرچه بهتر در انتخابات مجلس آغاز کرده اند و هر دو قصد دارند با حداکثر ظرفیت ممکن برای تصدی کرسی های سبز بهارستان به میدان بیایند، هرچند برخی چهره های شناخته شده هر دو طیف از اعلام کاندیداتوری امتناع کرده اند.

اصولگرایان قرار است در قالب «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» و اصلاح‌طلبان در قالب «شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح‌طلبان» فعالیت‌های انتخاباتی خود را دنبال ‌کنند و پس از اتمام ثبت‌نام‌ها و نظر شورای نگهبان نیز باید ببینیم چه کسانی را برای رقابت به مردم معرفی خواهند کرد؛ موضوعی که احتمالا منجر به معرفی چهره ها و افراد جدیدی هم برای مجلس خواهد شد؛ چراکه برخی چهره های سرشناس دو جریان از هم اکنون اعلام کرده اند در انتخابات پیش رو کاندیدا نخواهند شد.

تا به امروز زمزمه‌هایی در خصوص عدم نامزدی دو سرلیست اصلی هر دو جریان (اصولگرایان و اصلاح طلبان) که در دهمین دوره انتخابات مجلس مقابل هم قد علم کرده بودند، به گوش می‌رسد. به نظر می رسد، سرلیست های انتخاباتی به خصوص برای لیست تهران ـ چه در بین اصولگرایان و چه در بین اصلاح طلبان ـ از بین افراد جدیدی باشد که قصد دارند پا به عرصه رقابت های انتخابات مجلس بگذارند.

همان طور که پیش از این، «پرویز سروری» (از اعضای ارشد شورای ائتلاف نیروهای انقلابی) گفته بود، «غلامعلی حدادعادل» که اکنون مسئولیت هدایت ساز و کار انتخاباتی اصولگرایان را بر عهده دارد، بر خلاف چند دوره اخیر انتخابات مجلس قصد ندارد کاندیدا شود و بر همین اساس او دیگر سرلیست انتخاباتی جریان اصولگرا از تهران برای مجلس نخواهد بود و باید دید چه کسی جای او را در لیست انتخاباتی اصولگرایان خواهد گرفت.

چندی پیش بود که در طرف مقابل، یعنی در بین اصلاح طلبان هم «عبدالله ناصری» (عضو بنیاد باران) خبر از عدم کاندیداتوری و سرلیستی «محمدرضا عارف» در لیست تهران جریان اصلاح طلب را داد. تا بدین ترتیب هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان افرادی که در رأس ساز و کار تصمیم گیرنده شان برای انتخابات مجلس قرار گرفته اند را در لیست انتخاباتی قرار نداده و حتی کاندیدا هم نکنند.

«محمود صادقی» دبیرکل مجمع مدرسین دانشگاه‌ها و از اعضای ارشد فراکسیون امید مجلس (فراکسیون طیف اصلاح‌طلب) و نزدیک به «محمدرضا عارف» (رئیس شورای عالی اصلاح‌طلبان) در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» اما می‌گوید: درباره سرلیستی «محمدرضا عارف» تاکنون بحثی پیش نیامده و وارد این موضوعات هم نشده و به شور نگذاشته‌ایم.

خبر نامزد و سرلیست نشدن عارف پس از این داغ شد که «علی شکوری راد» دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در یک نشست خبری، سخنان «عبدالله ناصری» را تأیید کرد و گفت که «احساس می‌کند عارف برای این دوره انتخابات مجلس نامزد نشود.» این موضوع در حالی مطرح می شود که انتقادات زیادی نسبت به عملکرد «محمدرضا عارف» در دوران نمایندگی اش به ویژه در هدایت فراکسیون امید، از سوی اصلاح طلبان مطرح شده است.

این مسائل را اضافه کنید به عدم کاندیداتوری «علی لاریجانی» رئیس سه دوره اخیر مجلس شورای اسلامی برای انتخابات یازدهمین دوره قوه مقننه. او دو روز پیش از عدم علاقه مندی به کاندیداتوری دوباره برای مجلس سخن گفت و دیروز (یکشنبه) در نشست با خبرنگاران به مناسبت روز مجلس، بار دیگر تاکید کرد که علاقه ای برای کاندیداتوری دوباره در انتخابات مجلس ندارد و حتی ممکن است برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم تلاشی نکند و کاندیدا نشود.

در حالی که «حدادعادل»، «علی لاریجانی» روسای ۴ دوره اخیر مجلس شورای اسلامی دیگر قصدی برای کاندیداتوری به نمایندگی از جریان اصولگرا و سایر جریانات سیاسی ندارند و حتی «محمدرضا عارف» رئیس فراکسیون امید و سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم نیز به واسطه عملکرد نامناسب در فراکسیون تحت مدیریتش اقبالی به خود در بین جریان اصلاحات نمی بیند و بر همین اساس طبق گفته ناصری و شکوری راد احتمالا دوباره برای کاندیداتوری در مجلس متقاضی نباشد، قطعا حرف افراد جدید به میان خواهد آمد.

بسیاری از اصلاح طلبان و اصولگرایان اعتقاد دارند که قاطبه مجلس آینده از بدنه جریان اصولگرایی تشکیل خواهد شد و این طیف اکثریت را در مجلس بعدی از آن خود خواهد کرد؛ لذا با نیامدن لاریجانی و حدادعادل، حرف از ریاست یک اصولگرای دیگر در مجلس یازدهم خواهد شد که باید نام او را از بین چهره هایی که اکنون مطرحند تا به نمایندگی از اصولگرایان پا به قوه مقننه بگذارند، جست و جو کرد.

در حال حاضر چهره هایی نظیر «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، «محمد باقر قالیباف» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شهردار پیشین تهران، «محمود احمدی نژاد» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس دولت های نهم و دهم، «سعید جلیلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی افرادی هستند که بحث درباره کاندیداتوری شان برای انتخابات مجلس خیلی جدی است، اما هیچکدام سابقه عضویت در مجلس شورای اسلامی پیش از این را نداشته اند.

در بین افراد یاد شده، تقریبا کار کاندیداتوری جلیلی نسبت به دیگران قطعی است. احمدی نژاد احتمالا و در صورت کاندیداتوری صلاحیتش تائید نخواهد شد و «رضایی و قالیباف» نیز هنوز در خصوص اینکه برای شرکت در این عرصه پا به میدان رقابت خواهند گذاشت یا نه؟ مشخص نیست. اگرچه شیب سخنرانی ها و اظهار نظرهای قالیباف در مورد مجلس شورای اسلامی هرچه به انتخابات نزدیک تر شده ایم، تندتر شده است.

جالب اینجاست که هر ۴ نفری که نام آنها برده شد، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و در صورتی که پیش فرض های ما برای کاندیداتوری این افراد و پیروزی اکثریت قاطع اصولگرایان در انتخابات مجلس درست از اب در بیاید که در حال حاضر نظر اکثریت کارشناسان و کنش گران سیاسی بر این است، می توان یکی از اعضای فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام را کاندیدای جدی ریاست مجلس دانست.

تا ۱۶ آذر ماه باید صبر کرد و دید کدامیک از افرادی که نام شان ذکر شد پا به عرصه رقابت برای حضور در مجلس شورای اسلامی خواهند گذاشت و اینکه آیا جدای از این افراد چهره شاخص و مطرح دیگری که بتوان او را هم از گزینه های تصدی کرسی ریاست در نبود افرادی نظیر لاریجانی و حدادعادل نام نهاد، پا به عرصه رقابت های انتخاباتی خواهد گذاشت یا خیر؟ اگر جلیلی را خیلی گزینه جدی برای این موضوع ندانیم؛ حتما افرادی نظیر «محسن رضایی»، «محمد باقر قالیباف» و «محمود احمدی نژاد» می توانند گزینه جدی برای تصدی کرسی ریاست قوه مقننه باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قحط الرجال که میگن در این زمانه اتفاق افتاده است مملکت بدست بیسواد ها افتاده که به این روز دچار شدیم

    • بدون نام

      مگه مردم براتون مهم هستن ؟

      نابومون کردین

    • بدون نام

      مطمعن باشید اقای قالی باف هرگز خوش یمن نخواهدبود.

    • رحیم. شکری

      کشورنیازبه مردان وزنان فهیم وسطح اطلاعات بالا ودلسوز ملت.مردم کوخ نشین وسرمایه داران دلسوزبرای کشورکه درعرصه میدانی تمام منافعشان برای مردم فقیرباشدودارای تدبیر وتفکرهشتادمیلیون جمعیت ایران رابه خوبی درک کنندوکشوررا بتوانندازنظراقتصادی به حداعلا برسانند.مهم بوده ودرعرصه سیاسی احاطه بالاداشته باشند.

    • مهدی

      برن مجلس که چیکار بکنند.کدام تصمیم مهم رو
      تو مجلس میخوان بگیرن.

    • جنوبی

      فقط احمدی نژاد من که جز فدائیان احمدی نژادم ولا غیر

      پاسخ ها

      • حیدر

        زودتر فداش شو...

    • نظر به تیتر خبر :

      برید کنار نفری بیاد جدید باشه امید بیاره آدم عملکرد شما را دیده باور ندارید این حاصل عملکرد شما است از دیدن قیافه کل اعضا بدن افسرده میشن و زادو ولد کم میشه

    • جعفر

      بهترین گزینه برای نمایندگان مجلس و ریاست جمهوری فرماندهان شجاع چه سپاهی چه ارتشی هستنند چرا نیروی مسلح نمی تواند در سیاست وارد بشود ما بهترین ورزیده ترین و جهادی ترین و فی سبیل الله ترین و حتی سیاسی ترین افراد را در نیروی مسلح داریم از نیروی مسلح استفا بدهند بیایند به سیاست مگر حضرت علی ع یک نیروی شجاع رزمی نبود امام مسلمین هم بود بیت المال را هم بدرستی تقسیم می کرد مالک اشتر و محمد ابن ابوبکر مگر بهترین وشجاع ترین مردان جهادی نبودن در رکاب امام امت فی سبیل الله جهاد کردن ولی همین بزرگواران به عنوان استاندار امیر مومنان هم انتخاب شدند امید وارم باکری ها و چمرانها در مجلس و ریاست جمهوری شرکت کنند .یک کشور اسلامی برای اهداف بلند اسلامی همانا عدالت اسلامی به نیروهای جهادی فی سبیل الله و مهین دوست نیاز دارد نه یک عده رانت خوار واختلاسگر . فعلا هم هرچه در مملک اختلاس و رانت خواری می شود می اندازند به گردن نیروهای مخلص این کشور همانند شبکه خبرگذاری خارجی در دولت یکی اختلاس چندهزار میلیاردی کرده رفته کانادا می گویند فعلان فرمانده جنگ کرده حالا این بند خدا از خانه اش هم بیرون نرفته بنظر من موقع ان رسیده که نیروهای جهادی بیایند سکان سیاست را در مجلس و ریاست جمهوری را بدست بگیرند .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میشه بفرمایی اون بنده خدا چرا بیرون نرفته؟

      • بدون نام

        میشه بفرمایی از اون خونه سه هزار متری محقر چرا بیرون نرفتن؟

    • سیبو. نوحه

      چه. پرو هستن. خدا وکیلی

    • بدون نام

      درود بر هر دوشان.......

    • بدون نام

      تابناک متعلق به محسن رضایی و دارودسته اش هستش ، اینها چرندیاتی است که قطعا انتخاب مردم نیست

    • احسان

      طبق قانون دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برای ثبت نام در مجلس باید استعفا بدهد،
      آقای رضایی استعفا نداده، لذا طبق قانون نمی‌تواند برای ورود به مجلس ثبت نام کند

    • بدون نام

      فقط فقط احمدی نجات

    • م۴

      مجلسی که اختیارنداردوفقط فکرجیب شان
      هستند نباشندبهتراست ملت دل سردندو
      و پای صندوق نمی روند خیلی حال ملت
      گرفتند

    • بدون نام

      خدا شاهده مردم رای بدید به کسان دیگه که اینا به جایی نرسند از همه کسانی که شرکت نمی کنند خواهش می کنم رای هاشون رو بریزن به کسی دیگه که حداقل اینا رای نیاوردن

    • بدون نام

      احمدی نژاد با هشت سال سابقه ریاست جمهوری با بیست و چهار میلیون رای بیاد نامزد مجلس شه بجنگه واسه دویست هزار رای!!!! فکرم میکنید شما یا هر چی بگن مینویسید!!!!

    • بدون نام

      مگه کسی دیگه شرکت می کنه؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج