۹۳۵۵۴۵
۲۱ نظر
۵۰۰۲
۲۱ نظر
۵۰۰۲
پ

وزیر خاتمی: به روحانی اجازه تاثیرگذاری نمی‌دهند

احمد خرم گفت: مردم در یک سختی مفرط زندگی و معیشتی قرار گرفته‌اند. در چنین شرایطی چطور می‌توان از مردم توقع داشت در انتخابات حاضر به رأی دادن شوند؟

اعتمادآنلاین با احمد خرم، فعال وزیر راه دولت سید محمد خاتمی گفتگو کرده است.

بخشی از این مصاحبه را بخوانید:

*تاکید آقای روحانی بر کارآمدی مجلس اول می‌تواند تلنگری مفید قلمداد شود؟

این بحث به عنوان اولین تلنگر خوب است. اما باید این را در نظر داشت که آوردن مردم به پای صندوق‌های رأی بسیار سخت شده است. اینکه نباید مردم را مأیوس کرد دلیل خوبی برای ندیدن واقعیت‌ها نیست. در واقع عملکردهایی که از اول انقلاب تا امروز صورت گرفته، شرایط بدی را برای کشور و البته مردم رقم زده است.

*اما دولت روحانی است که در سیبل قرار گرفته است.

من بشخصه دولت آقای روحانی را مقصر اصلی نمی‌دانم. واقعیت این است که عملکرد دولت‌های نهم و دهم مسبب اصلی شرایط توأم با تهدید و تحدیدی است که در آن قرار داریم.

دولت‌‌ آقای احمدی‌نژاد با نزدیک به هزار میلیارد دلار درآمد ارزی کار مثبتی انجام نداد

*آقای خرم، مردم می‌گویند 6 سال است که همه چیز به گردن احمدی‌نژاد انداخته می‌شود.

مگر قرار است واقعیت‌ها گفته نشود؟ ۲ دولت‌‌ آقای احمدی‌نژاد با نزدیک به هزار میلیارد دلار درآمد ارزی نه تنها کار مثبتی انجام نداد، بلکه با تصمیم‌های اشتباه همه چیز را به هم ریخت. تصمیم‌هایی چون بالا بردن شدید هزینه‌های جاری و همچنین ارزفروشی دولتی در کنار خیابان و دلالی دلار آن هم از سوی آقازاده‌ها و... بنیان اقتصاد مملکت را ویران کرد. همچنین افزایش بی‌رویه و بی‌حساب و کتاب نقدینگی ضربه‌ای مهلک به اقتصاد زد.

در دولت سازندگی مرحوم هاشمی افزایش نقدینگی ۳۱ درصد و در دولت آقای خاتمی ۲۵ درصد بود و در دولت آقای روحانی هم حدود ۵۰ درصد. اما در دولت آقای احمدی‌نژاد سالانه افزایش ۱۱۰ درصدی نقدینگی اتفاق افتاد که تبعات چنین افزایشی تا ۳۰ سال پس از دولت دهم همچنان باقی خواهد ماند و موجب باز شدن فضای سوءاستفاده و فساد شد.

*روحانی می‌دانست در چه شرایطی کشور را تحویل می‌گیرد.

متاسفانه بعد از دولت دهم، حسن روحانی به مردم توضیح نداد چه بلایی سر کشور و اقتصاد مملکت آمده است. به همین دلایل مردم در سختی مفرط زندگی و معیشتی قرار گرفته‌اند. در چنین شرایطی آیا می‌توان از مردم توقع داشت در انتخابات حاضر به رأی دادن شوند؟ طبیعی است که نه! در کنار این موضوع، اطلاعات نادرستی را در نظر بگیرید که، از بیم مأیوس شدن جامعه، به مردم داده می‌شود، تا پی ببرید وضعیت چقدر بد است. باید با مردم صادق بود و همه مشکلات را با آنها در میان گذاشت. البته آقای روحانی در شروع کار باور نمی‌کرد کشور چقدر چاله‌چوله دارد. ما هم باور نمی‌کردیم.

*با این حال 6 سال گذشت و مردم توقع داشتند شرایط بهبود پیدا کند.

وقتی خطی در جامعه راه افتاد، سال‌ها ادامه خواهد داشت. به آمار پرسنل حقوق‌بگیر دولت در زمان آقای احمدی‌نژاد حداقل ۲۰ درصد اضافه شد، در حالی که باید کمتر شود. اگر دولت روحانی تصمیم به تعدیل می‌گرفت، فضای امنیتی و اعتراضی به وجود می‌آمد؛ یعنی قوی‌ترین دولت دنیا هم می‌آمد نمی‌توانست بحران آن هشت سال کذایی را مدیریت کند. البته نقدهایی از روحانی و دولتش دارم، اما می‌دانم که موانع به روحانی اجازه تاثیرگذاری نمی‌دهند.

*کدام موانع؟

قبلاً برقراری رابطه با نظام بین‌الملل این‌قدر سخت نبود و دولتی‌ها برای رایزنی و گفت‌وگو با کشورها تا این حد محدودیت نداشتند. پیشتر ۲ روز یک بار برای دولت بحران درست نمی‌کردند. آقای خاتمی می‌گفت هر ۹ روز یک بار برایم بحران درست می‌کنند. اما در دولت روحانی هر یکی ۲ روز یک بار بحرانی سر راه دولتی‌ها می‌گذارند و هر روز مساله‌ای جدید مطرح می‌شود.

*سوال این است که در این شرایط تکلیف دولت برای بهتر برگزار شدن انتخابات چیست؟

اولین نکته چیزی غیر از این نیست که باید با مردم روراست باشند. مردم نامحرم دولت و حاکمیت نیستند. نکته مهم دیگر این است که مدیران دولتی به فکر میز و جیب‌شان نباشند و فقط به حل کردن مسائل مردم بیندیشند. من که سابقه وزیر دارم اگر حق‌ حساب ندهم در اداره‌جات کارم راه نمی‌افتد، وای به حال مردم عادی که از این اتاق به آن اتاق فرستاده می‌شوند.

*حرفی مانده است؟

تحریم‌های اقتصادی و سیاسی فشارهای شدیدی بر مردم تحمیل کرده است. به نوعی که مملکت به سوی مساله‌‌دار شدن در حال حرکت است. برای دوری جستن از این خطر باید دنبال رفع تحریم‌ها برویم تا هرچه سریع‌تر این مساله حل شود. به همین دلیل باید با هدف برد_برد با دنیا گفت‌وگو کنیم.

*اما حتی مردم عادی هم می‌دانند‌ در بحث دیپلماسی اختیار چندانی ندارد.

در سیاست‌گذاری نظام سیاست‌گذاری کلان بر عهده مقام‌ معظم‌ رهبری است. برنامه‌ریزی برای دیپلماسی هم بر عهده وزارت‌ خارجه است. اما متاسفانه عده‌ای، که اتفاقاً در برابر قانون هم پاسخگو نیستند، دخالت‌های بیجایی دارند که باید اذعان کرد این یکی از اصلی‌ترین مشکل‌های کشور است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمود

      برو شازده،احمدی نژاد یک تار موی گندیده اش با اینکه آخر ریاست گند زد،شرف داره به تو و اون رئیس جمهور بی تدبیر و بی عقل و مفتخوار و تمام فتنه گران هم کاسه تان.

    • بدون نام

      رحمت به شیری که خوردی عین واقعیت را گفتی

    • علی11

      به کدوم رئیس جمهور دادن که به این بخوان بدن!!!؟

    • سید

      اولا چرادرطول هفت سال اول دولت احمدی نژاد همه چی خوب رونق بود بازا ربود روابط بین الملل بود تا اینکه بحث هسته ای که بحث حاکمیتی وملی بود نه خاص دولت واین بهانه قدرتهای بزرگ شد زیرا هرکشوری حق پیشرفت دارد بافن آوری روز دنیا اما چرا اینها اجازه نمیدهند بحث زوروقلدری وعلیه همه نظام است نه دولت وهرچه پیش امد از زمان هسته ای اما درهمه زمینه ها مردم زندگی خوبی داشتند ودولت روحانی ازقبل درسفارت بین الملل این زمینه را داشتند برای قهرمان بازی برجام وهمه وقت وتوجه کشوررا سراین موضوع گذاشتند غافل ازاینکه امریکا طمعکار ترازانست که اومیدانست واین ماجرا دامی بیش نبود که همه ما دران افتادیم وهروقت که موشکافی میشود تا دست غیبی ازگروه اصلاحات دردست دوستان خارجی است احمدی نژاد درحد شما نیست که قضاوتش کنید پاک است وبی عیب خدمتگزاری صدیق باطرفدارانی زیاد این حرفها اثری ندارد

    • بدون نام

      ای اقا تلنگر چیه اصلا معنی تلنگر میدونه فقط میخواد حرف خودشو به کرسی بنشونه این همه سیل وزلزله امده تلنگر شد برای دولتیها حالا خودت میدانی

    • بدون نام

      خداوکیلی کلاه خودتو بکن قاضی ببین دیگه کاری مانده انجام نده یه کم برای رضای خدا وجدان داشته باش

    • مهدی

      این اصلاحطلبها چرا اینقدر با احمدی نژاد کینه دارند که حتی حاضرند با حرفاشون خود را یه احمق درمیان مردم معرفی کنند.

    • علی اکبر

      سلام، چرا احمدی نژاد کاری نکرد سرمایه مملکت رو بین خودشون تقسیم کردن از معاون اول گرفته تا پایین ترین رده، پول بادآورده رو ریخت تو حلقوم عده‌ای که چشمشون گرسنه بود و هیچ وقت سیر نشدند، دکلها رو گم کرد، میلیاردها دلار پول ایران رو تو خارج بلوکه کردن، روابط بین‌المللی رو داغون کرد، کشور رو تا لبه پرتگاه برد و هول داد پایین، بلایی سر مردم آورد که صد تا دولت دیگه درستش نمیکنن تا جایی که مقام معظم رهبری شخصاً وارد میدان شد و جلوی کاندیدا شدنش رو گرفت کاری که تا حالا بی سابقه بوده، دیگه چکار کنه،،،،،،

    • علی

      یکبار یکی از اینها یک سر سوزنی مردانگی بخرج دهد و استعفا کند و به مردم بگوید چه کسانی مانع کار هستند اگر ریگی به کفش ندارن

    • احسان

      نظرما رو که درج نمی کنید ولی واسه دل خودم مینویسم
      ای خدا.....
      ای سوژه تکراری خودتون رو اذیت نمیکنه؟
      در کمال ناباوری تاثری که روحانی در این دوران داشته حتی از احمدی نژاد هم بیشتر بوده منتهی این تاثیر در بد بخت کردن مردم از طریق مدیریت افتضاح بوده تازه فضیلتی روحانی داره که احمدی نژاد نداشت اونم دروغ های شاخ داریه که روحانی میگه

    • بدون نام

      وقتی روحانی میخواهد باکشورهای بگفتگو کند عده ای مخالفت میکنندو دولت نمی تواند رو بجلو حرکت کند آن وقت همین افراد نق میزنند که دولت کا را ییی ندارد.

    • بدون نام

      شمااینومیدونیدومیدونستین چراریس جمهوری شدین عوام ف
      ریب

    • بدون نام

      خداروشکر

    • علیرضا خندابی

      تو از کجا پیدات شد
      خاتمی مهره سوخته است
      اون چیه که ،تو وزیرش باشی

    • payam

      همان بهتر که مثل همیشه ساکت باشید.‌‌‌..
      دفاع احمقانه از روحانی ریشه اصلاح طلبی را میخشکاند.
      کمی ملی باشید نه حزبی و جناحی.احمدی نژاد بد بود روحانی چه کرد؟

    • mk

      جناب خرم دولت ورییس دولت هر کاری که میخواهند با مردم وغیره میکنند دیگه باید چه بکنند که نکردن؟؟؟؟!!!!

    • تالشی

      وقتی ییشتر اوقاتش را خواب است دیگه چه تاثیری می تواند داشته باشد میگه شب خوابیدم صبح بیدار شدم دیدم بنزین گران شده است

    • بدون نام

      چه کسی اجازه نمیده بیادبه مردم بگه،،مردم روشن بشن که روحانی مقصرنیست تامردم نفس اون کسی که نمیزاره بگیرن

    • بی نام

      تو خودت هم از او آن قماش هستی،تمام این اراجیف ها برای گمراه کردن مردم است ،

    • بدون نام

      همون بهتر که اجازه نمیدن چون تاثیرش مخربه

    • بدون نام

      حرف های تهوا آور نزن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج