جاباما
۹۳۶۰۲۴
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

بیانیه کامل اجلاس ناتو منتشر شد

در پایان نشست سران ناتو در لندن،‌ بیانیه ۹ بندی منتشر شد که طی آن به فرصت‌ها و چالش‌هایی که این ائتلاف نظامی با آن مواجه است اشاره شده است.

خبرگزاری فارس: در پایان نشست سران ناتو در لندن،‌ بیانیه ۹ بندی منتشر شد که طی آن به فرصت‌ها و چالش‌هایی که این ائتلاف نظامی با آن مواجه است اشاره شده است.

روز شنبه، لندن پایتخت انگلستان شاهد برگزار نشست سران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بود که حاشیه‌های فراوانی در پی داشت. در پایان این نشست، عصر چهارشنبه به وقت تهران، سران ناتو بر بیانیه‌ای نه بندی توافق کردند که از سوی «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل این ائتلاف نظامی ارائه شد.

در اولین بند از بیانیه مزبور، ناتو موفق‌ترین ائتلاف در طول تاریخ خوانده شده و تاکید شده که این ائتلاف به‌عنوان بنیادی برای دفاع دست‌جمعی باقی خواهد ماند. در این بند، اعضا بار دیگر تعهد خود را به ناتو و بند پنجم اساسنامه آن ابراز داشته‌اند.

در بند دوم این بیانیه به بودجه ۲ درصدی کشورهای عضو ناتو از تولید ناخالص داخلی آنها اشاره شده است و تاکید شده که این هزینه‌ها در راستای توانایی‌های جدید و مشارکت نیروهای بیشتر در ماموریت‌ها و عملیات‌ها است. در این بند اشاره شده که بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار در زمینه‌های دفاعی سرمایه‌گذاری شده و در راستای بند سوم توافق واشنگتن، کشورهای عضو ناتو به تقویت توانایی جمعی خود برای مقاومت در برابر تمامی انواع تهاجم‌ها ادامه می‌دهند.

در بند سوم این بیانیه به تهدیدها اشاره شده و اعلام گردیده که این ائتلاف با تهدیدها مشخصی از تمامی اطراف راهبردی مواجه است. اقدامات تهاجمی روسیه تهدیدی برای امنیت منطقه آتلانتیک و یورو به شمار می‌آید. تروریسم در تمامی شکل‌های خود همچنان تهدیدی برای همه بوده و بازیگران دولتی و غیر دولتی نظم جهانی را به چالش کشیده‌اند. بی ثباتی فرای مرزهای کشورهای عضو ناتو به مهاجرت‌های بی قاعده دامن زده و کشورهای ناتو با تهدیدهای سایبری و ترکیبی مواجه هستند.

اما در بند چهارم ادعا شده که ناتو ائتلافی دفاعی بوده و تهدیدی برای هیچ کشوری به شمار نمی‌آید. ناتو تصمیم گرفته است تا آمادگی نیروهای خود را بهبود بخشیده تا نیروهای این ائتلاف بتوانند به هرگونه تهدید در هر زمان و از هر جهت پاسخ دهند. ناتو به تقویت توانایی خود در راستای بازدارندگی و دفاعی با ترکیبی از توانایی‌های هسته‌ای، متعارف و موشک‌های دفاعی ادامه خواهد داد. تا زمانی که تسلیحات هسته‌ای وجود دارند ناتو یک ائتلاف هسته‌ای باقی خواهد ماند. متحدان قدرتمندانه به اجرای کامل پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی در تمامی جنبه‌های آن پایبند بوده که شامل خلع سلاح هسته‌ای، عدم اشاعه و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است.

بیانیه کامل اجلاس ناتو منتشر شد

در بند پنجم آمده است که ناتو در راستای افزایش امنیت همه کار می‌کند و به دنبال تقویت مشارکت در همسایگی خود و فراتر از آن است. در این بیانیه آمده است که ناتو بار دیگر به تعهد خود بر امنیت و ثبات طولانی مدت در افغانستان تاکید می‌کند. مقدونیه شمالی به زودی تازه‌ترین متحد ناتو خواهد شد.

بند ششم اما تاکید کرده که ناتو به افزایش توانایی بازگشت‌پذیری جوامع خود ادامه می‌دهد و به افزایش ابزارهای خود برای پاسخ دادن به حملات سایبری و تقویت توانایی کشورهای عضو برای بازدارندگی و دفاع در برابر تاکتیک‌های ترکیبی که به دنبال تضعیف امنیت و جوامع ناتو است می‌پردازد. افزایش نفوذ چین و سیاست‌های بین‌المللی آن، فرصت‌ها و چالش‌هایی را فراهم کرده که باید در ائتلاف ناتو به صورت همزمان به آن رسیدگی شود.

در بند هفتم آمده است که باید محیط راهبردی در حال تحول بررسی شده و از دبیر کل ناتو دعوت می‌شود تا به وزیران خارجه پیشنهاد مورد توافقی را برای پیشبرد روندی ارائه دهد که تقویت کننده ابعاد سیاسی ناتو باشد.

در بند هشتم از میزبانی انگلیس برای نشست سران ناتو قدردانی شده و به برگزاری نشست بعدی در سال 2021 اشاره شده است.

در بند نهم هم ادعا شده که در زمانه چالش‌ها، ناتو تحت یک اتحاد، قدرتمندتر و مردم آن ایمن‌تر هستند.

گفتنی است اجلاس ناتو در حالی پایان یافت که اختلافات قابل توجهی بین اعضای این ائتلاف به چشم می‌خورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج