جاباما
۹۳۶۱۲۳
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

دود لابی قطری‌ها در چشم ایران؛ تابوشکنی بیرانوند ناتمام ماند!

نباید فراموش کنیم در بحث کلان مدیریت برای فوتبال آسیا با مشکلات جدی روبرو هستیم چراکه به خوبی شاهد لابی کشور‌های عربی برای تقسیم جوایز بودیم.

خبرگزاری برنا: مراسم اهدای جوایز سالانه afc امسال در تاریخ ۱۱ آذرماه در هنگ‌کنگ برگزار شد و تیم‌ملی ایران با داشتن ۵ نامزد از جمله علیرضا بیرانوند (نامزد مرد سال فوتبال آسیا)، سردار آزمون (لژیونر سال آسیا)، مهدی جاوید (فوتسالیست سال آسیا)، کتایون خسرویار (مربی زن سال آسیا) و فدراسیون فوتبال ایران (بهترین فدراسیون الهام‌بخش) برخلاف دوره‌های پیشین در هیچ‌یک از بخش‌ها جایزه‌ای دریافت نکرد. اتفاقی که با واکنش‌های زیادی همراه شد تا جایی که که عده‌ای از مسئولان ورزشی در مصاحبه‌های خود با رسانه‌ها عنوان کردند این انتخاب‌ها به ناحق و به خاطر لابی کشورهای عربی بوده است.

حضور بیرانوند در میان سه بازیکن برتر یعنی او درحال حاضر بهترین دروازه‌بان قاره کهن است اما از ابتدا بدعت بدی در فوتبال جهان شکل گرفته که دروازه‌بان برای این مراسمات کمتر دیده می‌شود. کسی در فوتبال آسیا نمی‌تواند انتخاب اکرم عفیف را زیر سوال ببرد اما ما چون دوست داشتیم جایزه به علیرضا بیرانوند برسد، طبیعی است که از این انتخاب ناراحت شویم. مهدی تاج باید در این‌باره با توجه به پست نایب رئیسی در کنفدراسیون فوتبال آسیا پاسخ قانع کننده‌ای برای مردم و کارشناسان داشته باشد. برخی از نقش پررنگ لابی‌ها، دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در این انتخاب حرف می‌زنند که اشراف کافی به این موضوع ندارند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا درحالی مصوبه خود را زیر سوال برد درحالی که عفیف در مراسم حضور نداشت او را به عنوان مرد فوتبال آسیا انتخاب کرد و این نقش پررنگ لابی‌گری مسئولان قطری را نشان می‌دهد. خداداد عزیزی، علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی بازیکنان ایرانی هستند که عنوان برترین بازیکن فوتبال آسیا را کسب کرده‌اند. آیا باید گفت در آن سال‌ها نیز لابی‌های غیر فنی و مسایل دیگر باعث این انتخاب شده است، اما بازهم موضوع آیین‌نامه داخلی مراسم و عدم حضور عفیف هم باید درنظر بگیریم.

برای انتخاب برنده توپ طلا از مربیان، کاپیتان‌ها و رسانه‌ها رای‌گیری می‌شود و در نهایت، این جایزه به فرد منتخب می‌رسد. با این حال، همواره بحث‌ها و چالش‌های کارشناسی جدی در این باره وجود داشته است. «علی دایی» پیش از این گفته بود حضور بیرانوند در جمع سه بازیکن برتر آسیا به تنهایی بسیار ارزشمند است. او می‌داند رقابت یک دروازه‌بان با بازیکنان پست‌های دیگر چقدر سخت است. در فوتبال جهان فقط لو یاشین، دروازه‌بان افسانه‌ای روس‌ه،ا موفق به دریافت توپ طلا شده است. این عنوان حتی به دروازه‌بان‌هایی مانند اولیور کان، پیتر اشمایکل، داسایف یا مانوئل نویر آلمانی هم نرسیده است، دروازه‌بانانی که فوتبال جهان آنها را تحسین کرد اما هیچ وقت دست‌شان به توپ طلا نرسید. به همین دلیل است که در مراسم برترین‌های توپ طلای دوشنبه شب، برای نخستین مرتبه یک جایزه ویژه برای دروازه‌بان‌ها به نام جایزه لو یاشین قرار دادند تا این بازیکنان نیز بیشتر دیده شوند.

بیرانوند با تکیه بر توانمندی‌هایش در جمع بهترین‌ها قرار گرفت

در همین رابطه علی انصاریان، پیشکسوت ملی‌پوش باشگاه پرسپولیس، پیرامون عدم انتخاب بیرانوند به عنوان مرد سال فوتبال آسیا به خبرنگار برنا گفت: علیرضا بیرانوند با تکیه بر توانمندی‌هایش توانست به به جمع برترین‌های آسیا بپیوندد و عدم انتخابش چیزی از ارزش‌های این فوتبالیست خوب کشورمان کم نمی‌کند. واقعا حیف شد که بیرانوند انتخاب نشد اما او باز هم می‌تواند درخشش داشته باشد و این کار را ادامه دهد.

بدعت بدی درباره انتخاب دروازه‌بانان از قدیم وجود دارد

رسول کربکندی، دروازه‌بان تیم‌ملی ایران در جام جهانی ۱۹۷۶ آرژانتین، نیز درباره مراسم برترین‌های فوتبال آسیا و عدم انتخاب بیرانوند گفت: به هرحال در انتخاب برترین بازیکنان همواره از قدیم بدعت بدی گذاشته شده و اکثر نگاه‌ها بروی مهاجمان است و بازی بازیکنان در نقاط مختلف بیشتر به چشم می‌آید چون آنها گلزنی می‌کنند. حضور بیرانوند در میان سه نامزد کسب برترین مرد سال بسیار مهم است و او با توجه به درخششی که در جام جهانی داشت سال گذشته می‌توانست به عنوان برترین بازیکن سال انتخاب شود. البته من معتقدم بیرانوند نسبت به دوران اوج خود در چندماه گذشته دچار افت شده و حضور او در جمع برترین‌ها می‌تواند نقطه شروعی دوباره برای این بازیکن باشد.

بیرانوند در ادامه با انگیزه‌تر کار می‌کند

ابراهیم میرزاپور، دروازه‌بان تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، درباره مراسم برترین‌های فوتبال آسیا به خبرنگار برنا گفت: بیرانوند با حضور در میان سه بازیکن اصلی شانس کسب مرد سال فوتبال آسیا، کار بسیار بزرگی را انجام داد و به نوعی در فوتبال آسیا تابوشکنی کرد چراکه قبل از تا به حال هیچ دروازه‌بانی به چنین جایگاهی نرسیده است. تا به حال هیچ دروازه‌بانی به عنوان برترین بازیکن جهان انتخاب نشده است، اما فکر می‌کنم همین انتخاب و تحسینی که مقامات و کارشناسان خارجی از او داشتند، می‌تواند انگیزه خوبی برای او شود تا در آینده نیز بتواند با درخشش خود را به این عنوان نزدیک کند، البته نباید فراموش کنیم سال گذشته حق او کسب عنوان مرد سال قاره کهن بود.

سخن آخر

در اینکه بهترین‌های آسیا حاصل دستاوردهای هر فدراسیون است شکی نیست چرا که ۹۰ درصد این انتخاب‌ها براساس ضوابط است و ۱۰ درصد آن هم براساس روابط، اما نباید فراموش کنیم در بحث کلان مدیریت برای فوتبال آسیا با مشکلات جدی روبرو هستیم چراکه به خوبی شاهد لابی‌ کشورهای عربی برای تقسیم جوایز بودیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اکرم عفیف قهرمان جام ملت های اسیا شده. بهترین پاسور و بازیکن بود.
      توی جام باشگاها عملکرد درخشانی داسته. بیرانوند چکار کرد مثلا که حقش باشه ؟؟؟؟؟ بس کنین دیگه

    • بدون نام

      همیشه طلبکا رید...بپذیرید ک لیاقت نداشتید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج