جاباما
۹۳۶۴۹
۵۰۲۰
۵۰۲۰
پ

جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک

چند ماه مانده به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل ( بیستمین دوره این رقابت ها)، قصد داریم در مطالبی مفصل به مرور تمام ادوار جام جهانی، حاشیه های آن ها، آمار و ارقام و گروه بندی ها و مراحل حذفی و تصاویر به جای مانده از آن دوران بپردازیم.

جام جهانی 1970 مکزیک
برترین ها: چند ماه مانده به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل ( بیستمین دوره این رقابت ها)، قصد داریم در مطالبی مفصل به مرور تمام ادوار جام جهانی، حاشیه های آن ها، آمار و ارقام و گروه بندی ها و مراحل حذفی و تصاویر به جای مانده از آن دوران بپردازیم. در این مطلب نهمین دوره جام جهانی را در سال ۱۹۷۰ به میزبانی مکزیک بررسی نموده ایم.

1970 FIFA World Cup Mexico ™

جام جهانی 1970 مکزیک

Teams: 16
When: ۳۱ May ۱۹۷۰ to ۲۱ June ۱۹۷۰
Final: 21 June 1970
Matches: ۳۲
Goals Scored: 95 (average 3.0 per match)
Attendance: ۱۶۰۳۹۷۵ (average ۵۰۱۲۴)
Winner: Brazil
Runners-Up: Italy
Third: Germany FR
Fourth: Uruguay
Golden Shoe: Gerd MUELLER (GER)
Best Young Player Award: Teofilo CUBILLAS (PER)

مروری بر جام های جهانی گذشته: جام جهانی 1970

كشور مكزيك در جريان برگزاري بازي‌هاي المپيك توكيو در سال ۱۹۶۴ توانست بيش از آرژانتين نظر مسئولان فيفا را جلب و ميزبان جام جهاني نهم در سال ۱۹۷۰ شود.

نهمين دوره رقابت‌هاي جام جهاني نقطه عطف ديگري از نظر پخش تلويزيوني مسابقات بود و حتي براي هماهنگي با شبكه‌هاي تلويزيوني، برخي ديدارها ۱۲ ظهر انجام شد.

اين تصميم با نارضايتي بسياري از بازيكنان و سرمربيان مواجه شد، چون ناگزير بودند در گرماي شديد مكزيك در آن وقت ظهر، مسابقه بدهند.

از خشونت‌ها و بازي فيزيكي كه در دوره قبل جام جهاني ديده شده بود، خبري نبود. اين دوره از رقابت‌ها بدون اخراج حتي يك بازيكن تمام شد كه از اين نظر با ركورد سال ۱۹۵۰ برابر است.

** ژول ريمه به كلكسيون برزيل رفت

په له با اين كه گفته بود هرگز در رقابت‌هاي جام جهاني بازي نمي‌كند، در اين مسابقات حضور يافت و تيم برزيل با تركيب طلايي خود شامل كلودو آلدو، جرسون، ريوه لينو، توستائو، جرزينيو، پله و كارلوس آلبرتو، جام ژول ريمه را براي سومين بار به خانه برد.

جام جهانی 1970 مکزیک

** يك جام با سه قهرمان

جام جهاني ، ۱۹۷۰ سه قهرمان بزرگ داشت: نخست تيم برزيل كه قهرمان جام شد، دوم اسطوره‌اي به نام په له كه براي سومين بار ( ۱۹۶۲ ،۱۹۵۸ و (۱۹۷۰ قهرماني را جشن گرفت و سومي كه خود فوتبال بود.

كساني كه از كيفيت رقابت‌هاي دوره قبل( ۱۹۶۶ لندن) ناراضي بودند، هيچ حرفي براي گفتن نداشتند، چون بازي زيبا حقيقتا در بهترين شكل و درخشان‌ترين وجه آن به نمايش گذاشته شد.

بزرگترين مسابقات فوتبال در حضور تماشاگران مشتاق اين رشته برگزار شد كه عبارت بودند از انگلستان - برزيل، انگلستان - آلمان غربي و البته مهيج تر از همه ديدار نيمه نهايي ميان ايتاليا و برزيل.

قطعا هيچكس گل زيباي په له را كه از فاصله ۵۰ متري، ويكتور دروازه بان چك را مقهور كرد، از ياد نخواهند برد. سپس تيم برزيل، تماشايي‌ترين تيم جام ، با خط حمله بي‌نظير خود شامل جرزينيو، توستائو، پله و ريوه لينو، در نهمين دوره پيكارهاي جام جهاني سومين قهرماني را جشن گرفت.

جام جهانی 1970 مکزیک

يك بار ديگر شمار شركت‌كنندگان در اين جام ركورد شكست. ۷۵ تيم در رقابت هاي مقدماتي شركت كردند و بسياري كشورهاي با تجربه نظير پرتغال، اسپانيا، فرانسه و مجارستان نتوانستند از مقدماتي صعود كنند، اما تيم‌هاي رژيم صهيونيستي، آرژانتين و مراكش به مرحله اصلي راه يافتند.

مراكشي‌ها اولين تيم آفريقايي بودند كه از مرحله مقدماتي به جام جهاني راه يافتند. كنفدراسيون فوتبال اين قاره در سال ۱۹۵۷ تاسيس شد، اما اولين تيم آفريقايي كه در جام جهاني بازي كرد، مصر بود كه در جام ۱۹۳۴ بدون انجام دادن حتي يك مسابقه حضور يافت.

مراكش و پرو شگفتي سازان مرحله نخست بودند. پرو به مرحله يك چهارم نهايي راه يافت و با قبول باخت ۴ بر ۲ مقابل برزيل از ادامه مسير بازماند.

** بكن باوئر فداكار

در مرحله يك چهارم نهايي، ۲ فيناليست سال ۱۹۶۶ يعني انگلستان و آلمان غربي مقابل هم قرار گرفتند. تيم آلمان كه تا ۲۰ دقيقه پاياني ۲ بر صفر عقب بود، به طرز معجزه آسايي توانست سه گل به ثمر رسانده و پيروز از ميدان خارج شود، البته در وقت اضافه. اما هنوز رقابتي مهيج تر در مرحله نيمه نهايي مقابل ايتاليا انتظار ژرمن‌ها را مي‌كشيد.

جام جهانی 1970 مکزیک

در ورزشگاه نوساز آزتك كه ويژه جام جهاني ساخته شده بود، ۲ تيم در پايان ۹۰ دقيقه ۱ بر ۱ مساوي بودند، اما در لحظات بسيار نفس گير وقت اضافه، هر يك از حريفان براي دقايقي پيش مي‌افتاد. فرانس بكن باوئر با وجود از جا در رفتن كتفش و در حالي كه بازويش از گردن آويزان بود، هنوز به بازي ادامه مي‌داد.

بكن باوئر با تمام انگيزه و اشتياقي كه داشت، نتوانست پاداشي دريافت كند، چون اين ايتاليا بود كه سرانجام با برتري ۴ بر ۳ به فينال راه يافت.

جام جهانی 1970 مکزیک

در ديدار نهايي تيم خسته و فرسوده لاجوردي پوشان رمقي براي مهار بازيكنان برزيل نداشت و به شكست ۴ بر ۱ تن دادند.

كارلوس آلبرتو پريه را كاپيتان طلايي پوشان، جام ژول ريمه را بالاي سر برد تا براي هميشه در كلكسيون افتخارات دنباله دار برزيل بماند.

جام جهانی 1970 مکزیک

پله در حالي كه اشك در چشمانش حلقه زده بود، روي دوش هم تيمي هايش دور افتخار مي‌زد. او نه تنها سومين قهرماني را تجربه مي‌كرد، بلكه براي آخرين بار در جام جهاني حضور يافته بود.

** برندگان جام نهم

قهرمان: برزيل

دوم: ايتاليا

سوم: آلمان غربي

چهارم: اروگوئه

** برنده كفش طلايي: گرد مولر از آلمان با ۱۰ گل

** اسطوره‌هاي جام جهاني ۱۹۷۰

- په له (برزيل، تولد (۱۹۴۰

وي شايد بزرگترين بازيكن تاريخ فوتبال در جهان است. بازيكن چابكي كه هنوز قدرت كافي براي بازي دارد. پله مهارت بسياري در حركت با توپ و دادن پاس هاي دقيق به هم تيمي‌هاي خود داشت. او كوچكترين شانس‌ها را به گل تبديل مي كرد.

په له بيش از ۱۲۰۰ گل در دوران فوتبال حرفه‌اي خود از جمله ۹۵ گل در ۱۱۰ مسابقه ملي براي برزيل به ثمر رساند.

جام جهانی 1970 مکزیک

وي تقريبا جام جهاني ۱۹۵۸ را به دليل مصدوميت زانو از دست داد. پله در سومين مسابقه برزيل برابر شوروي سابق بازگشت. يك گل برابر ولز، ۳ گل مقابل فرانسه، ۲ گل برابر سوئد در مسابقه فينال، په له را به يكي از ۲ قهرماني خود در جام جهاني رساند. اين بازيكن در جام جهاني ۱۹۶۲ به دليل مصدوميت نتوانست سومين عنوان را كسب كند.

په له كه در ۱۶ سالگي به عضويت تيم ملي برزيل درآمد و نخستين مسابقه خود را برابر آرژانتين انجام داد، در جريان ديدار با پرتغال در جام جهاني ۱۹۶۶ مصدوم شد و از دور رقابت‌ها كنار رفت، اما در اوج آمادگي در مسابقات جام جهاني ۱۹۷۰ حضور يافت.

- گرد مولر (آلمان، تولد (۱۹۴۵

جام جهانی 1970 مکزیک

معروف به بمب افكن. اين ديناميت جيبي يكي از مهلك‌ترين تمام‌كننده ها در تاريخ فوتبال بود.

در جام جهاني ۱۹۷۰ با ۱۰ گل از جمله هت تريك مقابل بلغارستان و پرو به عنوان بهترين گلزن مسابقات انتخاب شد. وي در جريان پيروزي حساس ۳ بر ۲ آلمان برابر انگلستان در مرحله يك چهارم نهايي نيز گلزني كرد.

مولر چهار گل در جريان قهرماني آلمان غربي در جام جهاني ۱۹۷۴ به ثمر رساند و مجموع گل‌هاي خود در اين رقابت‌ها را به ركورد ۱۴ رساند.

وي اولين گل خود را در بايرن مونيخ پس از مصدوميت سپ ماير وارد دروازه كرد، اما بعد از آن اين تيم را به سه عنوان پياپي قهرماني در اروپا رساند . اين بازيكن در ۶۲ مسابقه خود براي آلمان غربي ۶۹ گل به ثمر رساند و در سال ۱۹۷۰ اولين آلماني بود كه عنوان بهترين بازيكن اروپا را به خود اختصاص داد.

- گوردون بنكس (انگلستان، تولد (۱۹۳۷

بهترين دروازه بان جهان در اوخر دهه ۱۹۶۰ و اوايل دهه .۱۹۷۰ اوج نمايش قدرت وي در جام جهاني ۱۹۷۰ و دفاع از دروازه انگلستان برابر په له بود.

چهار سال قبل از آن هم بنكس در فينال جام جهاني فقط يك گل، آن هم توسط ضربه پنالتي اوزه بيو از پرتغال دريافت كرده بود.

بنكس كه ۷۳ مسابقه ملي در كارنامه دارد، تيم استوك را به اولين قهرماني خود در جام اتحاديه باشگاه‌هاي انگلستان در سال ۱۹۷۲ رساند.

در همين سال فعاليت ورزشي او پس از نابينايي از يك چشم به دليل حادثه رانندگي، به شدت تحت تاثير قرار گرفت.

** برترين گلزنان جام جهاني ۱۹۷۰

گرد مولر (آلمان غربي ) ۱۰ گل

جرزينيو (برزيل) ۷ گل

تئوفيلو كوبيلاس (پرو) ۵ گل

پله (برزيل) ۴ گل

آناتولي بيشووتس (شوروي سابق) ۴ گل

** آيا مي‌دانيد؟

- براي نخستين بار قانون به تيم‌ها اجازه داد بازيكنان داخل زمين را تعويض كنند و از كارت زرد و قرمز استفاده شد.

- ديدار ايتاليا و آلمان غربي در نيمه نهايي، تنها مسابقه جام جهاني است كه پنج گل در وقت اضافه از خط دروازه‌ها عبور كرد.

- جام ژول ريمه كه به افتخار بنيانگذار اين رقابت‌ها نامگذاري شده بود، بعد از سومين قهرماني برزيل طي ۱۲ سال براي هميشه به آنان اهدا شد.

- داستان اين جام به همين جا ختم نشد. جام ژول ريمه يك بار ديگر در برزيل ربوده شد و برخلاف ماجراي قبلي ( ۱۹۶۶ انگلستان) هرگز پيدا نشد. نمونه ديگري از اين جام بعدا ساخته و به برزيل داده شد.

- كارلوس كازسلي از شيلي اولين بازيكني بود كه با دريافت كارت قرمز اخراج شد و اين افتخار را به نام خود ثبت كرد!

- نهمين دوره مسابقات جام جهاني به ميزباني مكزيك براي نخستين بار بود كه در منطقه كونكاكاف برگزار مي‌شد.

- براي نخستين بار مسابقات به صورت زنده در سراسر جهان پخش شد.

- مكزيك ميزبان، نخستين مسابقه خود را با تساوي بدون گل برابر شوروي سابق پايان داد و اولين تعويض در همين مسابقه در تيم شوروي با خروج ويكتور ربريانيكوف و ورود آناتولي پوزاچ انجام شد.

- انگلستان در اولين مسابقه خود با گلزني جف هورست، روماني را يك بر صفر شكست داد. نخستين تعويض انگليسي‌ها هم ورود تامي رايت به جاي كيث نيوتون بود.

- مراكش كه نخستين حضور خود در جام جهاني را تجربه مي‌كرد، ۲ بر يك برابر آلمان غربي شكست خورد. بلژيك نيز السالوادور را در نخستين سابقه حضورش ۳ بر صفر شكست داد.

- اووه زيلر با حضور در ديدار آلمان غربي برابر مراكش، اولين بازيكن اروپايي بود كه براي چهارمين بار پياپي در جام جهاني حضور يافت. او در اين مسابقه يك گل هم به ثمر رساند.

- گرد مولر كه سپس بهترين گلزن مسابقات نام گرفت، اولين هت تريك اين مسابقات را در جريان پيروزي ۵ بر ۲ آلمان غربي برابر بلغارستان به نام خود ثبت كرد.

- ماريو زاگالو براي اولين بار، هم به عنوان بازيكن و هم به عنوان مربي به قهرماني در جام جهاني رسيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج