جاباما
۹۳۶۹۶۰
۳ نظر
۵۴۲۸
۳ نظر
۵۴۲۸
پ

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

آشپزی در ماگ یکی از روش‌های مدرن آشپزی است که فوت و فن‌های خاص خودش را دارد. شما می‌توانید با استفاده از این وسیله در زمانی کوتاه یک غذا یا دسر خوشمزه داشته باشید. انواع سوپ، کیک، مافین، نان، براونی و حتی پیتزا را می‌توان در مایکروفر درست کرد.

برترین‌ها: آشپزی در ماگ یکی از روش‌های مدرن آشپزی است که فوت و فن‌های خاص خودش را دارد. شما می‌توانید با استفاده از این وسیله در زمانی کوتاه یک غذا یا دسر خوشمزه داشته باشید. انواع سوپ، کیک، مافین، نان، براونی و حتی پیتزا را می‌توان در مایکروفر درست کرد.

امروزه بسیاری از مردم در خانه‌هایشان مایکروفر دارند بخصوص برای نسل جدید که یکی از وسایل حتمی جهیزیه به شمار می‌رود. این وسیله همانند فر بسیاری از کار‌ها را راحت کرده است. بسیاری از مردم از این وسیله تنها برای گرم کردن غذا و یا یخ‌زدایی مواد منجمد شده استفاده می‌کنند و بعضی هم در آن قهوه درست می‌کنند.

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

اما فراتر از راحتی و کاربرد‌های بسیاری که این وسیله دارد بسیاری از افراد در مورد آشپزی با آن تردید دارند، چون تصور می‌کنند که با این روش غذا پختن و یا دسر درست کردن، بخش زیادی از مواد مغذی غذا‌ها از بین می‌رود؛ بنابراین اغلب سوال می‌کنند که آیا آشپزی با مایکروفر روش صحیحی است و یا غذا‌ها به این شیوه سالم هستند؟

مایکروفر چگونه کار می‌کند؟

درک چگونگی عملکرد مایکروفر شاید به روشن شدن جواب پرسش‌تان، کمک کند. فر مایکروویو با استفاده از امواجی با انرژی بالا که شبیه به امواج رادیویی، اما کوتاه‌تر هستند، کار می‌کند. این امواج به طرز جالبی انتخابی عمل می‌کنند، در درجه اول بر آب و سایر ملکول‌هایی که از لحاظ الکتریکی نامتقارن هستند، تاثیر می‌گذارد. در این ملکول‌ها یک انتها بار مثبت و دیگری بار منفی. امواج مایکروویو باعث لرزش این ملکول‌ها شده انرژی حرارتی تولید می‌کنند، چون طبق قانون براونی ملکول‌ها به هنگام برخورد با همدیگر، گرما تولید می‌کنند و وقتی این برخورد‌ها شدیدتر می‌شود، گرمای بسیار زیادی تولید می‌شود و به این ترتیب این دستگاه غذای شما را با سرعت گرم می‌کند.

آیا مایکروفر برای آشپزی بی خطر است؟

بعضی از مواد غذایی به هنگامی که در برابر گرما قرار بگیرند حالا چه از مایکروفر باشد و چه از فر معمولی، تجزیه می‌شوند. ویتامین C احتمالا واضح‌ترین نمونه است. اما از آنجایی که زمان آشپزی در مایکروفر کوتاه‌تر است، آشپزی با مایکروفر بهتر ویتامین C و سایر مواد غذایی دیگر را که به هنگام گرم شدن تجزیه می‌شوند، بهتر حفظ می‌کند.

در مورد سبزیجات، پختن آن‌ها در آب، مقداری از ارزش مواد مغذی آن‌ها کاهش می‌یابد، چون مواد مغذی به هنگام پخت داخل آب همراه آنها، نشت می‌کند. به عنوان مثال بروکلی جوشانده شده گلوکوزینولات، یعنی همان ترکیب سولفوری آن را که خواص مبارزه با سرطان دارد، از دست می‌دهد. بخارپز کردن سبزیجات و حتی بخارپز کردن سبزیجات در بعضی موارد بهتر است. به عنوان مثال بروکلی بخارپز شده، گلوکوزینولات بیشتری را نسبت به جوشیده یا سرخ شده، حفظ می‌کند.

آیا امواج مایکروویو برای سلامت انسان مضر است؟

شیوه پخت و پزی که بهتر مواد غذایی را حفظ می‌کند، روشی ست که طی آن، غذا به سرعت می‌پزد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌پزد و حتی الامکان از مایع کمتری استفاده می‌شود. مایکروویو کردن این اهداف را تامین می‌کند. استفاده از مایکروویو با مقدار کمی آب که غذا را بخار می‌کند، ویتامین و مواد معدنی را بیشتر از هر روش آشپزی حفط می‌کند و نشان می‌دهد که غذای مایکروویو شده می‌تواند سالم باشد.

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

من برای اطمینان از مضر نبودن مایکروفر نظر دو سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) خدمت شما خواهم گفت. ابتدا یک نکته را لازم است خدمت شما بگویم؛ در مورد آشپزی روی اجاق گاز، حرارت از پایین وارد شده، اما در مایکروفر از طریق جنبش ملکول‌های آب، گرما ایجاد می‌شود و حرارت از سطح بالایی آغاز می‌شود.

در این وسیله مواد غذایی از داخل به سمت بیرون نمی‌پزند بلکه لایه‌های بیرونی در درجه اول توسط مایکروویو گرم شده و پخته می‌شود در حالی که لایه داخلی آن عمدتا توسط انتقال گرما از لایه‌های بیرونی که گرم هستند، پخته می‌شود (بر عکس غذا روی گاز).

استاندارد، مقدار مایکروویوی را که از یک دستگاه اون مایکروویو می‌تواند نشت کند، تقریبا ۲ اینچ از سطح دستگاه می‌داند. این محدوده کمتر از آن سطحی ست که به انسان صدمه بزند. انرژی مایکروویو نیز با دور شدن از منبع اشعه کاهش می‌یابد. اندازه‌گیری انجام شده در فاصله ۵۰ سانتی از یک مایکروفر تقریبا یک صدم میزان فاصله ۵ سانتی‌تری از آن است.

این استاندارد باید در همه دستگاه‌های مایکروفر اعمال شود. علاوه بر این به گفته سازمان بهداشت جهانی، مایکروفر‌ها این اطمینان را می‌دهنده امواج مایکروویو داخل خود فر هستند و تنها وقتی وجود دارند که روشن شده و در آن بسته است.

نشت اطراف درب شیشه‌ای بوسیله طراحی انجام شده طبق توصیه استاندارد‌های جهانی، اشعه را محدود می‌کند. البته نشت امواج اطراف مایکروفری که صدمه دیده، کثیف یا تغییر شکل داده باشد، وجود دارد. به عبارت بهتر باید دستگاه در وضعیتی خوب حفظ شود. کاربران باید بررسی کنند که درب به درستی بسته شود و اینکه دستگاه قفل ایمنی که به منظور جلوگیری از تولید امواج حین باز بودن درب، تعبیه شده، به درستی کار می‌کند.

درزگیر‌های درب باید تمیز نگه داشته شوند و هیچ نشانه‌ای از آسیب دیدگی درزگیر یا پوشش بیرونی وجود نداشته باشد. در صورت وجود هر گونه عیب و نقص و یا آسیب دیدگی بخشی از مایکروفر، نباید از آن استفاده کنید و تا موقعی که توسط یک کارشناس متبحر تعمیر نشود، استفاده از آن را کنار بگذارید.

امواج مایکروویو توسط بدن جذب می‌شوند و در اندام‌های قرار گرفته در معرض این امواج، گرما تولید می‌کند. در اندام‌هایی با خون رسانی ضعیف همانند چشم‌ها و بیضه‌ها، خطر صدمه بیشتری وجود دارد.

البته صدمه دمایی فقط وقتی بوجود می‌آید که در معرض امواج با قدرت خیلی بالایی قرار بگیرند که خیلی بیشتر از چیزی است که در اطراف امواج مایکروویو اندازه گیری شده است. بیشنر سوختگی‌ها ناشی از تماس با غذای داغ گرم شده در مایکروفر بوده است نه خود امواج.

مثلا بار‌ها شنیده‌اید که گذاشتن آب به تنهایی درمایکروویو موجب سوختگی می‌شود بنابراین هرگز فنجان آب را داخل دستگاه نگذارید. اگر آب به دمایی بالاتر از آب جوش برسد، یک حرکت یا بهم خوردن سکون آب یا حتی ریختن یک قاشق قهوه فوری منجر به پاشش وحشتناک آب جوش به بیرون از فنجان می‌شود؛ بنابراین ریختن قهوه فوری یا شکر داخل فنجان، قبل از گرم کردن آب، به میزان زیادی این خطر را کاهش می‌دهد.

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

ظرف مناسب مایکروفر هم شیشه، سرامیک و کاغذ است. بهتر است از ظروف پلاستیکی و حتی ظروف نگهدارنده با این ماده تشکیل دهنده، استفاده نکنید، چون گرما از آن‌ها عبور کرده و موجب ذوب شدن بعضی از ظروف پلاستیکی می‌شود.

در کل ظروف فلزی یا فویل آلومینیومی را هم نباید در مایکروفر استفاده کرد، چون امواج ساطع شده توسط این فلزات، منعکس شده و موجب می‌شود تا غذا به طور یکسان گرما دریافت نکند و حتی امکان دارد به دستگاه مایکروفر صدمه بزنند.

بعضی از مایکروفر‌ها هنگام تحویل چند ظرف نگهدارنده مخصوص هم همراه خود دارند که استفاده از آن‌ها در این وسیله، بی‌خطر است. موقع خرید ظروف پلاستیکی نگهدارنده به این نکته توجه کنید که برای آن‌ها استفاده در مایکروفر درج شده باشد و در غیر اینصورت نباید از آن‌ها استفاده کرد.

آشپزی و شیرینی‌پزی در ماگ

اگر جزو طرفداران بخش آشپزی برترین‌ها باشید، احتمالا با دستورالعمل‌هایی که در ماگ انجام می‌شوند، برخورد کرده‌اید. مثل دستورالعمل براونی در ماگ که حسابی هم پرشکلات است.

خوبی آشپزی در ماگ این است که برای یک فرد به تنهایی می‌توان یک غذا یا شیرینی یا دسر تهیه کرد. همچنین این روش برای افراد تنهایی خوب است که نمی‌خواهند غذای زیادی درست کنند. به این روش شما همه مواد را در یک ماگ ریخته و مخلوط می‌کنید و در مایکروفر قرار می‌دهید و ظرف کمتری کثیف می‌شود.

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

آشپزی در ماگ آنقدر مورد استقبال قرار گرفته که شرکت زر ماکارون هم چندین نوع پودر آماده کیک ماگ را جزو محصولات تولیدی خود قرار داده است. برای درست کردن کیک ماگ با پودر زر ماکارون کافی است طبق دستورالعمل پودر کیک، آب و مقداری روغن را در ماگ ریخته و پس از مخلوط کردن در مایکروفر قرار دهید و کیک نرم و لطیف خودتان را آماده کنید.

پیتزا ماگ مایکروفری

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

پیتزا ماگ ظاهری شبیه به پیتزا پپرونی و دقیقا با همان ترکیب است. در اینجا مواد خمیر را در ماگ ریخته و با هم ترکیب می‌کنید تا پایه خمیر را تشکیل دهید سپس سس، پنیر و پپرونی را به صورت لایه به لایه می‌ریزید بدون اینکه با هم و یا مواد خمیر ترکیب شوند. وقتی ماگ را در فر قرار می‌دهید، ظاهر بدست آمده شبیه به پیتزا پپرونی، اما بسیار نرم و لطیف است.

مواد لازم

  • آرد: ۴ قاشق غذاخوری
  • بیکینگ‌پودر: ۱/۸ قاشق چای‌خوری
  • جوش‌شیرین: ۱/۱۶ قاشق چای‌خوری
  • نمک: ۱/۸ قاشق چای‌خوری
  • شیر: ۳ قاشق غذاخوری
  • سس مارینارا: ۱ قاشق غذاخوری
  • پنیر موزارلا رنده شده: ۱ قاشق غذاخوری پر
  • مینی پپرونی: ۵ عدد
  • ادویه خشک ایتالیایی: ۱/۲ قاشق چای‌خوری (ریحان یا اورگانو)

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

طرز تهیه

۱. آرد، بیکینگ‌پودر، جوش‌شیرین و نمک را با همدیگر داخل ماگ مایکروفر با هم مخلوط کنید.

۲. شیر و روغن را اضافه کرده و همه مواد را با هم مخلوط کنید. ممکن مقداری قطعات گلوله شده در آن باشد، اما مشکلی ندارد.

۳. با قاشق سس مارینارا را افزوده و آن را روی سطح خمیر پخش کنید، اما با لایه زیری مخلوط نکنید.

۴. پنیر، پپرونی و سبزی معطر خشک را روی سس بپاشید و پخش کنید البته به صورت لایه لایه.

۵. آن را برای یک ۱۰ دقیقه، یک ۲۰ ثانیه یا تا زمانی که پف کند و بالا بیاید و مواد رویی حباب بزند، مایکروویو کنید. (زمان بندی بر اساس مایکروفری با ۱۲۰۰ وات است).

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

نکات مهم

  • زمان پخت بیشتر به مایکروفر و عرض و عمق ماگ بستگی دارد. ماگی که در اینجا استفاده شده، کوچک است که حدود ۳/۴ پیمانه گنجایش دارد.
  • همیشه حین پختن در مایکروفر به ماگ دقت کنید که مواد سرریز نشود یا زیادی نپزد.

رامِن در ماگ (غذای ژاپنی)

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

رامن تقریبا شبیه سوپ نودل چینی است. این یکی از غذا‌های مشهور ژاپنی است که با موادی حداقلی مثل سبزیجات فریز شده، نودل، سس سویا و آب مرغ در ماگ درست می‌شود. اگر هوس سوپ کردید و دلتان می‌خواهد یک سوپ تک نفره سریع برای خودتان درست کنید. رامن را مایکروویو کنید تا زمانی که نودل‌ها نرم و کاملا پخته شوند. به هنگامی که سس ماهی پخت می‌توانید مقداری ادویه و سس سویای بیشتر به آن اضافه کنید. این سوپ بسیار انعطاف پذیر است و می‌توانید با مواد تشکیل دهنده مورد علاقه خودتان، خلاقیت به خرج دهید. زمان پختن این سوپ هم با توجه به مایکروفر اینورتر پاناسونیک ۱۲۰۰ وات است.

مواد لازم

  • آب مرغ: ۱ پیمانه (یا استاک سبزیجات)
  • نودل رامن: چند رشته (یا ورمیشل)
  • سبزیجات فریز شده مخلوط: ۲ قاشق غذاخوری
  • آمینو اسید: ۲ قاشق غذاخوری (یا ۲ قاشق غذاخوری سس سویا)
  • سس چیلی: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • پیازچه: ۱ قاشق غذاخوری، حلقه حلقه شده

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

طرز تهیه

۱. همه مواد را داخل یک ماگ بزرگ مخصوص مایکروفر بریزید. استفاده از ماگ بزرگ به عنوان ظرف باعث می‌شود غذا موقع پختن حباب بزند و سرریز نکند. نودل را طوری خرد کنید که داخل ماگ جا شود.

۲. برای دو تا نیم دقیقه یا تا زمانی که نودل‌ها نرم شوند، آن را پخت کنید. زمان گذاری بر اساس مایکروفر ۱۲۰۰ وات است.

۳. آن را از مایکروفر درآورده و گرم سرو کنید. می‌توانید مقدار بیشتری سس چیلی، دانه کنجد یا هر طعم دهنده‌ای دوست دارید، استفاده کنید.

نکات مهم

  • می‌توانید رامن داغ را داخل یک نگهدارنده قهوه یا سوپ (ترموس) بریزید و همراه خود به مدرسه یا محل کار ببرید.
  • آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

سوپ چیلی

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

سوپ چیلی در ماگ با مواد چیلی درست می‌شود. درست کردن این سوپ آسان و حین پختن طعم مواد هم حفظ می‌شود. این سوپ حاوی پروتئین، سبزیجات و طعم‌های خوب است. فقط چند قاشق لوبیا قرمز، ذرت، هویج، پیاز و گوجه در ماگ مخلوط می‌شود. بعد آن را با طعم چیلی سنتی یعنی زیره و پودر چیلی مزه‌دار کنید. روی ماگ را با پلاستیک سلفون بپوشانید و در یخچال به مدت ۳ روز بگذارید بماند. بعد از این زمان غذا در ماگ پخته می‌شود که تنها ۲ دقیقه وقت می‌گیرد.

مواد لازم

  • لوبیا قرمز: ۳ قاشق غذاخوری
  • ذرت: ۳ قاشق غذاخوری
  • هویج: ۳ قاشق غذاخوری، نگینی ریز
  • پیاز: ۱ قاشق غذاخوری، نگینی شده
  • گوجه کنسروی یا سس گوجه: ۶ قاشق غذاخوری
  • زیره: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • پودر چیلی: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • سس وچسترشایر: ۱ قاشق چای‌خوری (اختیاری)
  • سس تاباسکو یا چیلی خشک شده: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

طرز تهیه

۱. در یک ماگ مناسب مایکروفر، همه مواد تشکیل دهنده را مخلوط کنید.

۲. روی آن را با سلفون بپوشانید و به مدت ۳ روز در یخچال نگهداری کنید.

۳. وقتی قصد درست کردن سوپ را دارید، پلاستیک سلفن را برداشته و به مدت ۲ و ۱/۲ دقیقه در مایکروفر بپزید. با این کار همه مواد تشکیل دهنده گرم می‌شود.

۴. روی آن خامه ترش، آووکادو و پیازچه خرد شده بریزید.

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

آلفردو فتوچینی در ماگ

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

آلفردو فتوچینی با سس خامه‌ای و طعم سیر تزریق شده درون آن، یک نودل غلیظ و خوشمزه را می‌سازد. این یکی از پاستا‌های خوش طعم است. این یکی هم تقریبا به روش رامن در ماگ درست می‌شود. هیچ چیز ساده‌تر از آلفردو فتوچینی نیست.

مواد لازم

  • فتوچینی پخته: ۵۵ گرم
  • کره: ۱ قاشق غذاخوری
  • خامه سنگین: ۱/۴ پیمانه
  • پنیر خامه‌ای: ۳ قاشق غذاخوری رنده شده
  • پودر سیر: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل سیاه: مقداری برای مزه

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

طرز تهیه

۱. در یک یک ماگ مناسب مایکروفر با اندازه متوسط همه مواد را ریخته و با هم ترکیب کنید.

۲. روی آن را پوشانده و به مدت ۲ روز در یخچال نگهداری کنید. موقعی که آماده پختن آن هستید، به مدت ۱ و ۱/۲ دقیقه در مایکروفر بپزید.

۳. آن را از مایکروفر در آورده و بهم بزنید تا ترکیب شود و با مقداری پنیر سرو کنید و لذت ببرید.

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

کالزون

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

کالزون در ماگ تقریبا مشابه با پیتزا ماگ بافتی خمیری دارد، فقط کمی بیشتر از آن خمیری است. اگر چه کالزون سنتی خمیری نیست، اما اگر عاشق پیتزا و پنیر باشید احتمالا این را هم دوست خواهید داشت. این دستورالعمل با مایکروفر ۱۲۰۰ وات است شما برای اطمینان می‌توانید زمان را به صورت فواصل ۳۰ ثانیه تقسیم کنید. ماگ استفاده شده در اینجا کوچک است، اما شما می‌توانید از ماگی بزرگتر استفاده کنید.

مواد لازم

  • آرد: ۸ قاشق غذاخوری
  • بیکینگ‌پودر: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • جوش‌شیرین: ۱/۸ قاشق چای‌خوری
  • نمک: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • شیر: ۶ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
  • سس گوجه: ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری
  • پنیر موزارلا: ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری
  • ادویه ایتالیایی: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • جعفری: مقداری برای تزئین

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

طرز تهیه

۱. داخل یک ماگ مناسب مایکروفر، آرد، جوش‌شیرین، بیکینگ‌پودر و نمک را مخلوط کنید.

۲. وقتی مواد خشک ترکیب شدند شیر و روغن را اضافه کنید و کاملا بهم بزنید تا زمانی که یک خمیر صاف و یکدست داشته باشید (اگر کمی گلوله در آن باشد جای نگرانی نیست).

۳. وسط خمیر با قاشق، سس گوجه، پنیر، ادویه ایتالیایی و پپرونی بریزید. خمیر را روی بخش میانی بیاورید تا روی مواد رو بپوشاند و همانند مواد میانی کالزون باشد.

۴. آن را به مدت ۱ دقیقه و ۵۰ ثانیه تا ۲ دقیقه و ۱۰ ثانیه در مایکروفر بپزید یا تا زمانی که روی کالزون ور آمده و سفت احساس شود. روی آن را با سس گوچه و جعفری تزئین کنید. بلافاصله میل کنید.

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

بوریتوی صبحانه در ماگ (ماگریتو)

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

بوریتو یکی از آن صبحانه‌های دلپذیر مکزیکی است که همانند ساندویچ تخم‌مرغ با نان لواش هستند. تخم‌مرغ به همراه پنیر در نان تورتیلا پیچانده می‌شود و یک ساندویچ پر پروتئین را برای شما درست می‌کند. این ساندویچ برای بچه مدرسه‌ای‌ها خیلی خوب است و بسیار بهتر از ساندویچ‌های بیرون است که بچه‌ها را وسوسه می‌کنند. شما می‌توانید داخل آن برنج، سیب زمینی سرخ کرده یا پخته بریزید.

مواد لازم

  • نان تورتیلا: ۱ عدد به قطر ۲۲ سانت
  • تخم‌مرغ: ۲ عدد
  • لوبیا: ۲ قاشق غذاخوری (چیتی یا سیاه)
  • پنیر چدار: ۲ قاشق غذاخوری
  • پیازچه: ۲ قاشق غذاخوری، خرد شده
  • نمک و فلفل
  • سالسا
  • خامه ترش

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

طرز تهیه

۱. داخل ماگی بزرگ، نان تازه را گذاشته و فشار دهید تا کف نان را بگیرد. قاعدتا نان داخل ماگ چین می‌خورد تا جا شود.

۲. تخم‌مرغ‌ها را داخل آن شکسته و با چنگال بهم بزنید، مواظب باشید نان را پاره نکنید.

۳. حالا مخلوط بوریتوی دلخواه خود را مثل پنیر، لوبیا و تره فرنگی یا پیازچه را اضافه کنید. آن را با نمک و فلفل مزه‌دار کرده و با هم مخلوط کنید.

۴. به مدت ۱ دقیقه و ۲۰ ثانیه آن را در مایکروفر بپزید. آن را بررسی کنید اگر تخم‌مرغ‌ها مایع هستند، ۱۵ تا ۲۰ ثانیه دیگر بپزید. موقع پختن تخم‌مرغ به ماگ دقت کنید تا تخم‌مرغ زیادی نپزد. شما که دلتان نمی‌خواهید تخم‌مرغ پلاستیکی داشته باشید. این زمان بر حسب ۱۲۰۰ وات است.

۵. وقتی که پخته شد، به مدت ۳ دقیقه آن را سرد کنید و با مقداری خامه ترش و سالسا که روی آن ریخته شده، سرو کنید. من دوست دارم کمی از وسط آن را بخورم سپس نان را بلند کنم.

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

شاکشوکا

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

شاکشوکا یک نوع املت عربی است که ترکیبی شبیه به املت گوجه معمولی دارد. این غذا هم می‌تواند یک ناهار ساده باشد و هم یک صبحانه مقوی. این خوراکی با زیره، سیر و سبزی‌های معطر به همراه سس گوجه، مزه‌دار می‌شود. درست کردن آن در ماگ ساده‌تر از پختن آن در ماهیتابه است.

مواد لازم

  • سس گوجه: ۱/۲ پیمانه
  • زیره: ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر پیاز: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • پودر سیر: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • اورگانوی خشک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • فلفل قرمز خرد شده: کمی
  • تخم‌مرغ: ۱ عدد

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

طرز تهیه

۱. در یک ماگ مناسب مایکروفر، سس گوجه و ادویه‌ها را مخلوط کنید.

۲. وقتی که سس مخلوط شد، تخم‌مرغ را در مرکز ماگ بشکنید.

۳. به مدت ۲ تا ۲ و ۳۰ ثانیه با فواصل ۳۰ ثانیه یا تا زمانی که سفیده تخم‌مرغ کاملا پخته شود و کمی طلایی شود، پختن را اددامه دهید. روی آن را با گشنیز و پنیر فتا تزئین کنید و در صورت دلخواه با کمی نان سرو کنید.

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

کیک اسفنجی

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

وقتی بحث کیک به میان می‌آید، نام کیک اسفنجی بیش از سایرین به گوش می‌خورد. این کیک به خاطر بافت فوق العاده پفش بیش از سایرین برای درست کردن کیک‌های تولد و سایر کیک‌ها استفاده می‌شود بخصوص برای کسانی که کیک‌های خیلی چرب دوست ندارند. برای درست کردن این کیک از همان موادی استفاده می‌شود که در کیک اسفنجی سنتی بهره گرفته می‌شود.

درست کردن آن با مقداری اسانس وانیل برای طعمی عالی در ماگ هم ساده و هم لذت بخش خواهد بود. بافت آن همانقدر عالی است که کیک‌های پخته شده در فر هستند. وقتی این کیک را با مقداری خامه و میوه‌های رنگی تزئین می‌کنید، کیک ماگ شما جلوه زیبایی پیدا خواهد کرد. فقط اینکه در عوض یک کیک کامل، یک کیک تک نفره اختصاصی خواهید داشت.

مواد لازم

  • کره: ۲ قاشق غذاخوری، ۳۰ گرم
  • تخم‌مرغ: ۱ عدد
  • شیر: ۲ قاشق غذاخوری
  • اسانس وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری
  • اسانس بادام: ۱ قاشق چای‌خوری، اختیاری
  • شکر: ۱/۴ پیمانه
  • آرد: ۶ قاشق غذاخوری
  • بیکینگ‌پودر: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • نمک: کمی

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

طرز تهیه

۱. کره را در یک ماگ بزرگ قرار داده و در مایکروفر به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه یا تا زمانی که ذوب شود، گرم کنید.

۲. تخم‌مرغ را به آن افزوده و با چنگال بهم بزنید.

۳. شیر، وانیل، اسانس بادام و شکر را اضافه کرده و بهم بزنید.

۴. آرد، بیکینگ‌پودر و نمک را هم هم اضافه کنید. خمیر را با چنگال هم بزنید تا صاف و یکدست شود.

۵. روی آن را پوشانده و در یخچال قرار دهید. وقتی آماده پختن هستید، به مدت ۱ دقیقه و ۲۰ ثانیه در مایکروفر بگذارید.

۶. روی آن را با خامه زده شده و توت تازه تزئین کنید.

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

کیک شکلاتی موزی پر پروتئین

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

این دستورالعمل حقیقتا خوب است، چون تنها با ۵ ماده درست می‌شود، اما با زمان پختی کوتاه یعنی فقط ۱ دقیقه. این کیک شکلاتی سرشار از پروتئین با طعم دو ماده دوست داشتنی موز و شکلات دلبری می‌کند. رویه کیک بافتی کاملا شکلاتی و لطیف دارد و ته کیک هم موز له شده و تخم‌مرغ است. وقتی موز، کره بادام زمینی و پودر کاکائو اضافه می‌کنید.

چیزی شبیه اسموتی صبحانه خوشمزه خواهد بود، اما بهتر از آن. خیلی خوب است که تنها با چند ماده می‌توانیم یک دسر فوق العاده داشته باشیم. این دسر برای عصر یا انتهای شب عالی است. اگر ماگ دارید و یک دقیقه وقت و البته مهم‌تر از همه یک دستگاه مایکروفر بیکار، با درست کردن این کیک شکلاتی موزی، اوقاتی لذت بخش را بسازید.

مواد لازم

  • موز سیاه شده: ۱ عدد متوسط
  • کره بادام زمینی: ۱/۴ پیمانه
  • تخم‌مرغ: ۱ عدد
  • شکر: ۲ قاشق چای‌خوری
  • پودر کاکائو: ۳ قاشق غذاخوری

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

طرز تهیه

۱. موز را داخل یک ماگ بزرگ با چنگال له کنید.

۲. کره بادام زمینی و تخم‌مرغ را افزوده و به طور کامل بهم بزنید.

۳. شکر و پودر کاکائو را اضافه کرده و بهم بزنید تا صاف و یکدست شود.

۴. این خمیر را بین دو ماگ تقسیم کنید.

۵. هرکدام را جداگانه داخل مایکروفر به مدت ۱ دقیقه و یا تا زمانی که ور آمده و سفت شود، بپزید.

۶. مواظب باشید این کیک را زیاد نپزید، چون خشک خواهد شد.

۷. بلافاصله سرو کنید.

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

کیک رد ولوت

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

کیک رد ولوت یکی از آن کیک‌های شکلاتی جادویی است که یادآور روز ولنتاین است. این کیک ماگ رد ولوت را می‌توان با مقداری خامه تزئین کرد تا با ظاهر زیبایش حسابی دلدار شما را غافلگیر کند. اگر هم کسی را ندارید به عنوان دوست داشتنی شخص زندگی‌تان آن را برای خودتان درست کرده و نوش جان کنید.

مواد لازم

  • آرد: ۴ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۴ و ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ‌پودر: ۱/۸ قاشق چای‌خوری
  • پودر کاکائوی شیرین نشده: ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری
  • نمک: کمی
  • دارچین: کمی
  • روغن: ۳ قاشق غذاخوری
  • شیر ترش یا خامه ترش یا ماست: ۳ قاشق غذاخوری
  • اسانس وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری
  • رنگ غذای قرمز: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

طرز تهیه

۱. همه مواد مرطوب را با هم و در ماگی با اندازه‌ای مناسب ریخته و با استفاده از چنگال مخلوط کنید تا مخلوط یکدست شود.

۲. مواد خشک را هم افزوده و بهم بزنید تا ترکیب شود.

۳. در مایکروفر به مدت ۵۰ ثانیه بپزید. هر مایکروفری با دیگری متفاوت است و با توجه به نوع دستگاه خودتان، زمان را تعیین کنید.

۴. مواظب باشید زیاد نپزد، چون متراکم و لاستیکی خواهد شد.

۵. ابتدا بگذارید خنک شود سپس روی آن را با خامه پنیری تزئین کنید.

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

ماگ بلوندی

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

بلوندی و براونی یکی از محبوب‌ترین دسر‌های درست شده در فر هستند. بلوندی بدون شکلات با ظاهری بلوند رنگ است. بلوندی نسبت به براونی، غلیظ، لطیف و متراکم‌تر است و طعمی شیرین کارامل مانند دارد. در اینجا به جای ۳۰ یا ۴۰ دقیقه زمان صرف تنها د رعرض چند دقیقه کوتاه، می‌توانید آن را درست کنید. این میان وعده عالی را می‌توان همراه با چای یا نوشیدنی‌های گرم به عنوان عصرانه میل کرد.

مواد لازم

  • کره: ۲ قاشق غذاخوری، ذوب شده
  • شکر قهوه‌ای: ۳ قاشق غذاخوری
  • شیر: ۳ قاشق غذاخوری
  • اسانس وانیل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • آرد: ۶ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱/۸ قاشق چای‌خوری
  • چیپس شکلاتی سفید: ۱ قاشق غذاخوری
  • تافی کاراملی: ۴ عدد، خرد شده
  • بستنی و سس کارامل برای تزئین: اختیاری

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

طرز تهیه

۱. کره را داخل یک ماگ بزرگ داخل مایکروفر ذوب کنید.

۲. شکر قهوه‌ای، شیر و وانیل را ازوده و مخلوط کنید تا زمانی که شکر حل شود.

۳. به تدریج با آرد، نمک و بیکینگ‌پودر بهم بزنید. خوب بهم بزنید تا مخلوط شود.

۴. شکلات چیپسی سفید و تافی کاراملی را اضافه کنید. روی آن را پوشانده و به مدت ۲ روز در یخچال قرار دهید. وقتی آماده پختن هستید، آن را به به مدت ۱ دقیقه و ۲۰ ثانیه در مایکروفر بپزید. اگر خمیر به نظر می‌رسد خوب نپخته، آن را به مدت ۳۰ ثانیه دیگر بپزید.

۵. روی آن را با سس کارامل و بستنی تزئین کنید.

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

پای کدو

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

این یکی از آن دسر‌های پاییزی است که با رنگی زیبا و طعمی خوشایند یک طعم و عطر گرم را ایجاد می‌کند. مواد تشکیل دهنده این پای کدو با مشابهت بسیار همسان با نمونه در فر هستند. به جز اینکه آن همه دردسر برای درست کردن خمیر و جای دادن آن در ظرف مخصوص فر ندارید. اینجا با مایکروفر همه چیز راحت شده است. پای کدو در ماگ برای موقعی که دلتان چیزی شیرین می‌اخواهد، اما نمی‌خواهید یک پای کامل درست کنید، عالی است. این دستورالعمل به طور جالبی آسان است و حتی بچه‌ها هم می‌توانند آن را درست کنند.

مواد لازم

  • مینی کوکی: ۲ عدد، خرد شده به صورت ۲ قاشق غذاخوری خرده کلوچه (یا بیسکویت ساقه طلایی)
  • پوره کدو: ۱/۳ پیمانه
  • تخم‌مرغ: ۱ عدد
  • شیر: ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر قهوه‌ای: ۲ قاشق غذاخوری
  • ادویه پای کدو: ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک: مقدار کمی بین دو انگشت
  • وانیل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

طرز تهیه

۱. در کاسه‌ای کوچک، پوره کدو، تخم‌مرغ، شیر، شکر قهوه‌ای، ادویه پای کدو و نمک را بهم بزنید تا زمانی که هیچ بخش گلوله شده‌ای در آن نباشد.

۲. کلوچه خرد شده را داخل ته ماگ بریزید.

۳. مخلوط پای کدو را روی این بخش بریزید.

۴. به مدت ۱ و ۱/۲ تا ۲ دقیقه در مایکروفر بپزید. هر ۳۰ ثانیه آن را چک کنید. ممکن است به میزان جزئی مرطوب به نظر برسد، اما پس از خنک شدن، سفت می‌شود. زمان پختن بر اساس مایکروفر شماست.

۵. با دقت از داخل ماگ درآورید. چند دقیقه صبر کنید تا خنک شود. آن را با خامه زده شده تزئین کنید و در یخچال به مدت ۲۴ ساعت نگهداری کنید.

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

کلوچه شکری

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

کلوچه شکری یکی از کلوچه‌های مخصوص کریسمس است. این کلوچه معمولا با قند‌های رنگی سبز و قرمز تزئین می‌شود. برای درست کردن کلوچه شکری در فر باید مواد را با همزن میکس کنید. بعد بگذارید در یخچال خنک شود سپس خمیر را با وردنه صاف کرده و آن‌ها را در فر بپزید. بعد از پختن کلوجه‌ها هم روی آن‌ها تزئین می‌شود. تصور کنید شما همان طعم را با زحمتی کمتر ایجاد کنید. کلوچه شکری ماگ همانقدر زیبا خواهد بود و دلنشین.

مواد لازم

  • کره: ۲ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک: کمی
  • زرده تخم‌مرغ: ۲ عدد
  • آرد: ۶ قاشق غذاخوری
  • قند رنگی: ۱ قاشق چای‌خوری

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

طرز تهیه

۱. کره را در ماگ ریخته و در مایکروفر به مدت ۳۰ ثانیه ذوب کنید.

۲. شکر را افزوده و بهم بزنید.

۳. زرده‌های تخم‌مرغ را هم با آن مخلوط کنید.

۴. آرد، نمک و قند رنگی را داخل ماگ ریخته و تا زمانی که ترکیب شود، بهم بزنید.

۵. خمیر را بین دو ماگ تقسیم کنید.

۶. روی آن قند رنگی پاشید و در مایکروفر هر ماگ را جداگانه به مدت ۴۵ ثانیه تا ۱ دقیقه بپزید.

۷. آن را با مقداری باترکریم تزئین کرده و لذت ببرید.

آشپزی در ماگ؛ سریع و مایکروفری

منابع: fda, who, biggerbolderbaking

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • زینب

      چه مسخره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا مسخره،خوب بود که،بروز باش عزیزم

    • بدون نام

      جالب بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج