جاباما
۹۳۷۰۵۲
۵ نظر
۵۶۹۷
۵ نظر
۵۶۹۷
پ

۱۰ هافبک برتر تاریخ فوتبال به انتخاب بلیچر رپورت

هنگامی که در مورد برترین بازیکنان تاریخ فوتبال صحبت می‌کنیم، بدون تردید به اسامی بزرگی برخورد می‌کنیم. پست هافبک نیز مانند سایر پست‌های دیگر در فوتبال، بازیکنان بزرگی را در تاریخ به خود دیده است. البته انتخاب کردن تعداد ۱۰ بازیکن از بین بهترین‌های تاریخ قطعاً کار دشواری خواهد بود و بدون تردید اسامی دیگری نیز می‌توانند در این فهرست حضور داشته باشند.

برترین‌ها: هنگامی که در مورد برترین بازیکنان تاریخ فوتبال صحبت می‌کنیم، بدون تردید به اسامی بزرگی برخورد می‌کنیم. پست هافبک نیز مانند سایر پست‌های دیگر در فوتبال، بازیکنان بزرگی را در تاریخ به خود دیده است. البته انتخاب کردن تعداد ۱۰ بازیکن از بین بهترین‌های تاریخ قطعاً کار دشواری خواهد بود و بدون تردید اسامی دیگری نیز می‌توانند در این فهرست حضور داشته باشند. در انتخاب این اسامی به فاکتور‌هایی مثل سال‌های بازی، تعداد جام، تکنیک و فاکتور‌های دیگر توجه شده است. در ادامه با برترین‌ها همراه باشید تا به معرفی ۱۰ هافبک برتر تاریخ فوتبال بپردازیم.

ژاوی هرناندز

۱۰ هافبک برتر تاریخ فوتبال به انتخاب بلیچر رپورت

این فهرست را با نام یکی از هافبک‌های مدرن در فوتبال آغاز می‌کنیم. ژاوی هرناندز بازیکن اهل اسپانیا و محصول آکادمی معروف باشگاه بارسلونا، «لاماسیا» بوده است. او نخستین بازی خود را برای تیم اول بارسلونا در سال ۱۹۹۸ انجام داد و تا سال ۲۰۱۵ که از این تیم خداحافظی کرد، ۵۰۵ بازی برای این تیم انجام داد. بازیکنان معدودی در تاریخ فوتبال وجود دارند که کلکسیون افتخارات تیمی آن‌ها، به اندازه‌ی افتخارات ژاوی بوده باشد.

او جزء نسل طلایی تیم بارسلونا بود که به همراه بازیکن‌هایی نظیر کارلوس پویول، لیونل مسی و آندرس اینیستا به تمام افتخارات تیمی ممکن رسید. ژاوی تحت مربیگری پپ گواردیولا بهترین بازی‌های خود را به نمایش گذاشت. تاثیر حضور ژاوی در دوران حضورش در بارسلونا و تیم ملی اسپانیا غیر قابل انکار بود. او با هوش بالای خود و پاس‌های طلایی خود، لحظات ماندگاری را در ذهن علاقمندان به فوتبال بر جای گذاشت. ژاوی در انتقالی در سال ۲۰۱۵ از تیم بارسلونا جدا شد و به تیم السد قطر پیوست.

زین‌الدین زیدان

۱۰ هافبک برتر تاریخ فوتبال به انتخاب بلیچر رپورت

بازیکن بزرگ دیگر این لیست، زین‌الدین زیدان است که هافبک زاده‌ی کشور الجزایر و بازیکن تیم ملی فرانسه بود. او به خاطر بازی‌سازی، دید و دقت بالا و تکنیک نابش در فوتبال معروف بود. او در دوران بازی‌اش برای تیم‌های بزرگی مانند، یوونتوس و رئال‌مادرید بازی کرد و به نوعی اسطوره‌ی هر دو باشگاه به حساب می‌آید. او یکی از معدود بازیکنانی است که توانسته است در فینال جام جهانی دو گل به ثمر برساند.

زیدان ۱۰۸ بازی برای تیم ملی فرانسه انجام داد و توانست ۳۱ گل نیز به ثمر برساند. زیدان نیز به مانند ژاوی به تمام افتخارات تیمی و فردی ممکن در فوتبال دست یافت. او از جمله بازیکنانی است که توانسته است توپ طلای فوتبال را نیز دریافت کند. از زیدان به عنوان یکی از کامل‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال یاد می‌شود و او الگوی بسیاری از بازیکنان کنونی فوتبال است. زیدان در حال حاضر سرمربی‌گری تیم فوتبال رئال مادرید را بر عهده دارد.

زیکو‌

۱۰ هافبک برتر تاریخ فوتبال به انتخاب بلیچر رپورت

نمی‌شود فهرستی از بهترین هافبک‌های تاریخ فوتبال تهیه کرد و بازیکنی برزیلی در آن حضور نداشته باشد. زیکو بازیکن سابق فوتبال و باشگاه‌های فلامینگو و اودینزه بود که مردم برزیل به او لقب «پله‌ی سفید» را داده بودند. او یکی از دوست‌داشتنی‌ترین بازیکنان دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ میلادی به‌شمار می‌رفت. علاوه بر بازی‌خوانی فوق‌العاده و شوت‌های مهلکی که زیکو به سمت دروازه‌ی حریف می‌زد، وی همچنین یکی از بهترین کاشته‌زن‌ها در تاریخ فوتبال نیز به شمار می‌رود.

اوج بازی‌های او در جام جهانی ۱۹۸۲ بود که به همراه تیم ملی برزیل یکی از بخت‌های قهرمانی به شمار می‌رفت، ولی در نهایت به این عنوان نرسید. در آن سال‌ها او با بازیکن‌هایی نظیر سوکراتس، فالکائو و تونینیو سرز در خط هافبک برزیل، به قدری چشم‌نواز فوتبال بازی می‌کردند که امروزه نیز از آن‌ها به عنوان یکی بهترین خطوط هافبک تاریخ یاد می‌شود. از آن تیم برزیل در جام جهانی ۱۹۸۲ به عنوان بهترین تیم برزیل تاریخ و یکی از بهترین تیم‌های تاریخ فوتبال یاد می‌شود. زیکو پس از دوران فوتبال خود، به سرمربی‌گری روی آورد و تیم‌های متعددی را در این قامت، رهبری کرد.

سر بابی چارتون

۱۰ هافبک برتر تاریخ فوتبال به انتخاب بلیچر رپورت

هافبک افسانه‌ای منچستر یونایتد و تیم ملی انگلستان در دهه‌ی ۵۰، ۶۰ و ۷۰ میلادی یکی از بهترین بازیکن‌های زمان خود به‌شمار می‌رفت. از چارتون به عنوان یکی از بهترین شماره ۱۰‌های تاریخ فوتبال یاد می‌شود. او برای تیم منچستر یونایتد ۲۴۹ گل و برای تیم ملی انگلستان ۴۹ گل به ثمر رساند.

او یکی از افرادی بود که در سانحه‌ی هوایی سال ۱۹۵۸ در بین بازماندگان حضور داشت. ولی او بسیاری از هم تیمی‌های خود را در آن اتفاق از دست داد. چارتون در جام جهانی ۱۹۶۶ توانست تیم ملی انگلستان را با بازی‌های درخشان خود به مقام قهرمانی برساند. او به همراه جرج بست و دنیس لاو یکی از موفق‌ترین دوره‌های تاریخ منچستر یونایتد از نظر تعداد کسب جام را رقم زد. بدون تردید نام چارتون در میان یکی از برترین‌های تاریخ فوتبال جای دارد.

یوهان کرایف

۱۰ هافبک برتر تاریخ فوتبال به انتخاب بلیچر رپورت

یوهان کرایف احتمالاً یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال به شمار می‌رود که هرگز موفق به قهرمانی در جام جهانی نشد. وی یکی از بااستعدادترین بازیسازان تاریخ فوتبال و نماد تیم ملی هلند در دهه‌ی ۷۰ میلادی بود. ﮐﺮﺍﯾﻒ پیش ﺍﺯ ﻫﺮﭼﯿﺰ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ تکنیک، ﺳﺮﻋﺖ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺭﻫﺒﺮﯼﺍﺵ ﺷﻬﺮﺕ ﺩﺍﺷﺖ. ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻭﺟﻮﺩ، ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ نقطه‌ی قوت ﺍﻭ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﻠﯽﺍﺵ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﯼ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﺑﺎﺯﯾﺴﺎﺯ، ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ ﻣﯽﺳﺎﺧﺖ.

او بازیکنی است که ۳ بار توانسته است جایزه‌ی بهترین بازیکن اروپا را کسب کند. در یک نظرسنجنی که در سال ۱۹۹۹ انجام شد او بعد پله، دومین بازیکن برتر قرن بیستم انتخاب شد. کرایف همچنین مربی بزرگی بود که توانست افتخارات متعددی با تیم آژاکس و بارسلونا کسب کند. از او به عنوان یکی از پایه‌گذاران «توتال فوتبال» یاد می‌شود. متاسفانه کرایف در سال ۲۰۱۶ و در سن ۶۸ سالگی درگذشت.

فرانک ریکارد

۱۰ هافبک برتر تاریخ فوتبال به انتخاب بلیچر رپورت

بازیکن هلندی دیگر این فهرست، فرانک ریکارد است که در دوران بازی و مربیگری به افتخارات متعددی دست یافت. او عناوین مختلفی را با تیم‌های آژاکس، میلان، بارسلونا و تیم ملی هلند کسب کرد. او هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی، ۳ بار لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرده است. با این حال نمی‌توان ریکارد را تنها با عناوین کسب شده قضاوت کرد. او یکی از بهترین‌های زمان خودش بود و به نوعی با بازی‌های درخشان خود تعریفی نوین از هافبک دفاعی ارائه داد.

ریکارد با فیزیک بدنی خاص و تکنیک ناب خود، همواره کابوسی برای بازیکنان تیم رقیب به شمار می‌رفت. بازی‌های او در تیم میلان به همراه دو بازیکن هلندی دیگر یعنی، رود گولیت و فان باستن هرگز از ذهن علاقمندان به فوتبال محو نخواهد شد. ریکارد ۷۳ بازی برای تیم ملی هلند انجام داد و موفق شد ۱۰ گل نیز به ثمر برساند.

زیزینیو

۱۰ هافبک برتر تاریخ فوتبال به انتخاب بلیچر رپورت

ﺗﻮﻣﺎﺱ ﺳﻮﺍﺭﺯ ﺩﺍﺳﯿﻠﻮﺍ ﻣﻠﻘﺐ ﺑﻪ ﺯﯾﺰﯾﻨﯿﻮ ﻫﺎﻓﺒﮏ ﻫﺠﻮﻣﯽ ﺳﺎﺑﻖ ﺗﯿﻢ ﻣﻠﯽ ﺑﺮﺯﯾﻞ بود ﮐﻪ ﺩﺭ ﺟﺎﻡﺟﻬﺎﻧﯽ ۱۹۵۰ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺷﺖ. او در ۵۳ بازی برای تیم ملی برزیل موفق شد ۳۰ گل به ثمر برساند. پله طی مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که زیزینیو یکی از الگو‌های او در فوتبال بوده است. زیزینیو در پست هافبک تهاجمی بازی می‌کرد و به خاطر قدرت دریبل‌زنی و مهارت بالا در گلزنی، مشهور بود.

او یکی از بازیکنانی است که با وجود اینکه با برزیل موفق به فتح جامی معتبر نشد، اما نامش در فهرست برترین‌های تاریخ فوتبال برزیل جای می‌گیرد. زیزینیو هرچند که با برزیل به افتخاری قابل توجه دست نیافت، اما با تیم‌های فلامینگو، بانگو و سائوپائولو به افتخارات باشگاهی متعددی دست یافت. او به خاطر تسلط بالا در کار با توپ به «داوینچی فوتبال» معروف بود. زیزینیو در سال ۲۰۰۲ و در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

میشل لادروپ

۱۰ هافبک برتر تاریخ فوتبال به انتخاب بلیچر رپورت

یکی دیگر از برجسته‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال، میشل لادروپ دانمارکی است. بدون شک او برترین بازیکن تاریخ فوتبال دانمارک به شمار می‌آید. او از جمله معدود باریکنانی است که هم در تیم رئال مادرید و هم در بارسلونا بازی‌های موفقی را انجام داده است و نزد هواداران دو تیم نیز محبوب است.

او با قدرت دریبل‌زنی بالا و پاس‌های خلاقانه‌ی خود کابوس رقیبان بود. روماریو، بازیکن برزیلی از لادروپ به عنوان یکی از ۵ بازیکن برتر تاریخ یاد می‌کند. او طی ۱۰۴ بازی برای تیم ملی دانمارک توانست ۳۷ گل به ثمر برساند. دوران حضور او در تیم ملی دانمارک را می‌توان موفق‌ترین دوره‌ی تاریخ این تیم دانست. لادروپ پس از خداحافظی از فوتبال به مربیگری روی آورد که البته به اندازه‌ی دوران بازی خود در این حرفه موفق نبود.

دیگو مارادونا

۱۰ هافبک برتر تاریخ فوتبال به انتخاب بلیچر رپورت

بازیکن آرژانتینی نیازی به تعریف و تمجید ندارد. بدون تردید او یکی ۵ بازیکن برتر تاریخ فوتبال به شمار می‌آید و حتی بسیاری او را برترین بازیکن تاریخ فوتبال می‌نامند. اسطوره‌ی دو باشگاه بارسلونا و ناپولی به نوعی پادشاه میانه‌ی میدان به‌شمار می‌رفت. می‌توان گفت که او به طور انفرادی آرژانتین را به قهرمانی در جام جهانی ۱۹۸۶ رساند.

ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ، ﺗﮑﻨﯿﮏ، ﭼﺎﺑﮑﯽ، ﺩﯾﺪ ﻗﻮﯼ، ﭘﺎﺱﻫﺎﯼ ﺩﻗﯿﻖ، ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺩﺭ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺗﻮﭖ ﻭ ﺩﺭﯾﺒﻞﺯﻧﯽ فوق‌العاده‌ی ﻣﺎﺭﺍﺩﻭﻧﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﻗﺎﻣﺖ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺩ، ﺩﺭ ﻓﻮﺗﺒﺎﻝ سرآمد ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻟﻘﺐ ﭘﺴﺮ ﻃﻼﯾﯽ ﺭﺍ ﺑﺪﻫﻨﺪ. او طی یک نظرسنجی انجام شده مشترکاً به همراه پله در جایگاه نخست برترین بازیکنان قرن ۲۰ معرفی شدند.

رایان گیگز

۱۰ هافبک برتر تاریخ فوتبال به انتخاب بلیچر رپورت

این فهرست را با یک نام غیر قابل پیش بینی به پایان می‌رسانیم. بازیکنان محدودی در فوتبال هستند که به اندازه‌ی رایان گیگز توانسته‌اند جام کسب کنند و تعداد سال‌های زیادی در فوتبال، حضوری موفق داشته باشند. او پرافتخارترین بازیکن بریتانیا محسوب می‌شود و توانسته است به همراه تیم منچستر یونایتد ۱۳ عنوان قهرمانی لیگ برتر انگلیس را کسب کند. او طی ۶۷۲ بازی برای منچستر یونایتد توانست ۱۱۴ گل به ثمر برساند.

سرعت بالا، دید قوی، پاس‌های بلند و قدرت رهبری گیگز، او را به یکی از خاص‌ترین هافبک‌های تاریخ فوتبال تبدیل کرده است. او یکی از آخرین بازیکنان «تک باشگاهی» در فوتبال نوین به حساب می‌آمد که تمام دوران حرفه‌ای خود را در تیم منچستر یونایتد گذراند. او با وجود کسب افتخارات باشگاهی متعدد هرگز نتوانست افتخاری با تیم ملی ولز کسب کند. گیگز در حال حاضر سرمربیگری تیم ملی ولز را برعهده دارد.

منبع: BleacherReport

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ربیع خواه نگفتی

    • بدون نام

      شرم اوره اینیستا نیست

    • محمد

      پس دیبروینه اینیستا و کاکا چی؟

    • امیرحسین

      مارادونا هافبک نیست

    • محمد

      مارادونا هست هافبک

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج