جاباما
۹۳۷۳۹۳
۱۲ نظر
۵۰۴۵
۱۲ نظر
۵۰۴۵
پ

بهترین اختراعات سال ۲۰۱۹ به انتخاب مجله‌ی تایم

بهترین اختراعات سال ۲۰۱۹ توسط مجله تایم معرفی شدند. اختراعاتی که باعث بهتر شدن زندگی ساکنان زمین می‌شود و در انتخاب آن‌ها به معیارهایی، چون اصالت، خلاقیت و اثربخشی توجه شده است.

وب‌سایت گجت نیوز - حسین مرادی: بهترین اختراعات سال ۲۰۱۹ توسط مجله تایم معرفی شدند. اختراعاتی که باعث بهتر شدن زندگی ساکنان زمین می‌شود و در انتخاب آن‌ها به معیارهایی، چون اصالت، خلاقیت و اثربخشی توجه شده است.

با توجه به اینکه به روز‌های پایانی سال ۲۰۱۹ میلادی رسیده‌ایم، مجله تایم نیز همانند سال‌های گذشته لیستی از بهترین اختراعات را معرفی کرده است؛ اختراعاتی که جهان را هوشمندتر و بهتر خواهد کرد و حتی برای کاربران جنبه‌های سرگرمی نیز به همراه خواهد داشت. در انتخاب این اختراع‌ها معیارهایی، چون اثربخشی، جاه‌طلبی، خلاقیت و اصالت مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه با برخی از مهم‌ترین و بهترین اختراعات سال ۲۰۱۹ آشنا می‌شویم.

آموزش جراحی به صورت مجازی

بهترین اختراعات سال ۲۰۱۹ به انتخاب مجله‌ی تایم

امروزه واقعیت مجازی به عنوان یکی از فناوری‌های بسیار مهم و البته محبوب محسوب می‌شود که از آن برای حوزه‌های آموزشی نیز استفاده می‌کنند؛ برای مثال به کمک واقعیت مجازی می‌توان در آموزشگاه‌های خلبانی، رانندگی و جراحی بهره برد. در تابستان سال ۲۰۱۹ یک استارتاپ به نام اوسو وی آر (Osso VR) توانست نرم افزاری را بسازد که برای جراحان این امکان را فراهم می‌کند تا در یک اتاق عمل مجازی حضور پیدا کنند.

جاستین باراد، بنیانگذار استارتاپ Osso VR اعلام کرد برخی از جراحان بعد از گذراندن تحصیل در کالج و تحصیل در دانشکده پزشکی که ۸ سال از عمر آن‌ها را شامل می‌شود، همچنان در جراحی با مشکلاتی مواجه هستند و ۳۰ درصد از این جراحان به تنهایی قادر به انجام عمل جراحی نیستند، از این رو به کمک جراحی واقعیت مجازی تمام اشکالات آن‌ها برطرف شده و به خوبی برای جراحی‌های واقعی آماده خواهند بود.

محافظت از پوست با لوازم آرایشی جدید

بهترین اختراعات سال ۲۰۱۹ به انتخاب مجله‌ی تایم

صورت هر فرد به خوبی افزایش سن و پیری را نمایان می‌کند و پوست اطراف چشم نیز به عنوان نازک‌ترین پوست در تمام صورت محسوب می‌شود، از این رو می‌بایست این نواحی از صورت را به دلیل اینکه بیشترین احتمال پیری و سرطان در آن وجود دارد، به خوبی محافظت کرد. بررسی‌ها حاکی از آن است که تا ۱۰ درصد از سرطان‌های پوست در اطراف پلک‌ها ایجاد می‌شود. در همین رابطه شرکت Supergoop توانست سایه چشم ویژه‌ای را تولید کند که از لحاظ بالینی به عنوان نخستین سایه چشم محسوب می‌شود که دارای SPF حدود ۳۰ درصد بوده و از چشمان به خوبی در برابر آفتاب مراقبت خواهد کرد.

آسان‌تر تنفس کنید

بهترین اختراعات سال ۲۰۱۹ به انتخاب مجله‌ی تایم

کربن‌مونوکسید موجود در هوا باعث شکل‌گیری سرطان ریه می‌شود و در حال حاضر نیز دستگاه‌هایی ساخته شدند تا بتوانند این ماده را شناسایی کنند؛ اما دستگاهی برای شناسایی رادون کشف نشده است. در همین راستا شرکت Airthings موفق شد یک ردیاب کیفیت هوا را طراحی کند که به کمک پشتیبانی از یک اپلیکیشن قادر به شناسایی وجود رادون در هوای خانه خواهد بود. همچنین این دستگاه می‌تواند سطح کربن دی اکسید را در هوای خانه بسنجد.

تشکی آرامش‌بخش

بهترین اختراعات سال ۲۰۱۹ به انتخاب مجله‌ی تایم

سلامتی جسم، اعصاب و روان هر فرد به داشتن خوابی آرام مرتبط است، از این رو محققان شرکت Pod یک تشک هوشمند را طراحی کرده‌اند که در ساخت آن از کانال‌های باریک آب استفاده شده است و می‌تواند در طول شب درجه حرارت آب کانال‌های زیر تشک را تنظیم کند. نتیجه چنین سیستمی آرامش جسم و روان فرد خواهد بود. همچنین این تشک از حسگر‌های مختلفی، چون ضربان قلب و تنفس برای تنظیم شرایط خواب کاربر بهره می‌برد.

کفشی با قابلیت بازیافت کامل

بهترین اختراعات سال ۲۰۱۹ به انتخاب مجله‌ی تایم

در این تصویر شاهد کفشی هستیم که البته از لحاظ ظاهری با سایر کفش‌های موجود در بازار تفاوت چندانی ندارد و طبیعی به نظر می‌رسد، اما تفاوت اصلی در بازیافتی بودن آن است. در واقع اگر مالک این کفش بخواهد آن دور بیندازد، می‌تواند این کفش را به شرکت آدیداس به عنوان سازنده این کفش برگشت دهد تا به صورت کامل آن را بازیافت کرده و نسل بعدی کفش‌های کرفت. لوپ (FUTURECRAFT.LOOP) را تولید کنند.

شرکت آدیداس برای طراحی چنین کفش‌هایی بیش از ۷ سال کار‌های تحقیقاتی انجام داده است که به واسطه این تحقیقات و با کمک فناوری جدید کفشی ساخته شد که فقط از یک ماده و بدون استفاده چسب به تولید رسیده است. طبق اعلام معاون شرکت آدیداس این کفش نخستین قدم در راستای پاکسازی اثرات مخرب زیست محیطی محصولات محسوب می‌شود. هرچند در حال حاضر این کفش مراحل آزمایشی خود را می‌گذراند و تا سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه نخواهد شد.

کاهش درد سینوس‌ها

بهترین اختراعات سال ۲۰۱۹ به انتخاب مجله‌ی تایم

در فصل سرما یکی از شایع‌ترین درد‌ها میان مردم، درد‌های سینوسی است که در حال حاضر آن دسته افرادی که با این درد دچار می‌شوند، از سطح درمان‌ها راضی نیستند. در همین رابطه شرکت کلیر آپ (ClearUP) با هدف حل چنین مشکلاتی توانست دستگاهی را به تولید برساند که اگر بیماران آن را به صورت روزانه یکبار به مدت ۵ دقیقه بر روی اطراف چشم خود بگذارند، این دستگاه می‌تواند اعصابی که به سینوس‌ها متصل است را آرام کند. گفتنی است این دستگاه با قیمت ۱۴۹ دلار به بازار عرضه شده است.

پایان اشتباه در تشخیص‌های پزشکی

بهترین اختراعات سال ۲۰۱۹ به انتخاب مجله‌ی تایم

در قرن ۲۱ برای تصویربرداری از تومور‌ها فناوری‌های زیادی وجود دارند، اما به دلیل اینکه این تجهیزات کامل نیستند، برای تشخیص نهایی هر عکس به بررسی رادیولوژیست نیاز است. در آمریکا به صورت سالانه حدود ۳۰ میلیون غربالگری سرطان سینه انجام می‌شود و به دلیل حجم بالای متقاضیان امکان تشخیص‌های اشتباه نیز افزایش پیدا می‌کند. از این رو رادیولوژیست‌های شرکت Qlarityimaging به کمک یک نرم افزار هوش مصنوعی توانستند داده‌های اسکن ام آر آی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

این سیستم پیشرفته که به تایید سازمان غذا و دارو آمریکا رسیده است نیز توانست در مجموع حدود ۲۰ درصد در تشخیص‌ها عملکرد صحیحی داشته باشد و ۳۹ درصد از سرطان‌هایی که به صورت معمول تشخیص داده نشده را به خوبی تشخیص دهد. مراحل آزمایش این دستگاه در دانشگاه شیکاگو و مرکز سرطان اندرسون دانشگاه تگزاس انجام شده است.

خداحافظی با مسمومیت غذایی

بهترین اختراعات سال ۲۰۱۹ به انتخاب مجله‌ی تایم

کریستین شیندلر به عنوان یک مهندس زیست پزشکی موفق به تولید دستگاهی شد که به واسطه الگوریتم تشخیصی بر پایه نور می‌تواند آلودگی‌های دست را شناسایی کند. این دستگاه کاربرد‌های مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها استفاده در رستوران‌ها است، در واقع میزان آلودگی دستان کارکنان رستوران‌ها را می‌توان با اسکنر این دستگاه مورد شناسایی قرار دارد.

سوئیشرت دو منظوره

بهترین اختراعات سال ۲۰۱۹ به انتخاب مجله‌ی تایم

این سوئیشرت با نام Quikflip حدود ۵۵ دلار قیمت دارد، این سوئیشرت علاوه بر اینکه یک لباس است، از قابلیت تبدیل به کوله‌پشتی نیز بهره می‌برد. کاربران با وارونه کردن و کشیدن جیب‌های خالی آن می‌توانند این هودی را به یک کوله تبدیل کنند.

عصای پیشرفته

بهترین اختراعات سال ۲۰۱۹ به انتخاب مجله‌ی تایم

فردی نابینا به نام کورسات سیلان مدتی قبل با استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریابی و عصای خود قصد داشت مسیر خود به هتلی را پیدا کند، اما در نیمه‌های راه با مانعی برخورد کرد و پیشانی وی دچار شکستگی شد. به همین دلیل وی با تحقیق و مطالعه توانست یک عصای هوشمند با نام وی واک (WeWALK) را طراحی کند.

این عصای هوشمند می‌تواند موانعی که در سطح بالاتر از قفسه سینه فرد نابینا وجود دارد را شناسایی کند، البته این قابلیت با برنامه گوگل مپ همگام‌سازی می‌شود. از این رو ۲۵۰ میلیون فرد نابینا در سراسر دنیا قادر خواهند بود از این پس با گوشی‌های هوشمند مسیر خود را پیدا کرده و بدون برخورد با مانع به مقصد برسند. قیمت این عصای هوشمند ۴۹۹ دلار اعلام شده است.

عینک سخنگو

بهترین اختراعات سال ۲۰۱۹ به انتخاب مجله‌ی تایم

دستگاه OrCam MyEye ۲ برای افرادی که با اختلالات بینایی مواجه هستند بسیار کارآمد خواهد بود و می‌تواند زندگی آن‌ها را متحول سازد. این دستگاه در واقع یک عینک هوشمند با نام عینک سخنگو است که به کمک هوش مصنوعی به فریم هر عینکی متصل خواهد شد و قادر به شناسایی چهره، خواندن متون و بارکد‌ها است. این دستگاه برای افرادی که با مشکل خوانش‌پریشی نیز مواجه هستند بسیار مفید خواهد بود. نسل جدید این عینک سخنگو از سال آینده به بازار عرضه خواهد شد و قابلیت‌های بیشتری، چون خواندن روزنامه را برای کاربران به همراه دارد. دستگاه OrCam MyEye ۲ در حال حاضر در ۴۸ کشور دنیا عرضه شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پس ما چی ما کجای این همه علم دانش در جهان قرار گرفته ایم .؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اسم دانشمندای ایرانیو گوگل کن تا ببینی. ایران نیستند اکثر اما الگو هستند

      • بدون نام

        ما رو تو کشور نمیشه جستجو کرد چون تحریم چهل ساله مانع شده

    • بدون نام

      اختراع ايراني ؛؛ تورم روز افزون ؛كاملاً اتوماتيك ؛غير قابل كنترل ؛ حربه ايي مفيد براي رئيس جمهور بعدي

      پاسخ ها

      • ali

        بسه دیگه اندازه تورم از شما بی نمک ها هم خسته شدیم زیر هر مطلبی حرف اضافه میزنید

    • بدون نام

      چرت بود بعضیاش البته اونی که اول شد غیرقابل پخشه

    • بدون نام

      سوییشرت دو منظوره اختراعه؟؟!!!

    • داود

      کفشهای لاستیکی سه خط خوزستان هم کاملا قابل بازیافت بود

    • بدون نام

      میخواستند یه وسیله ای درست کنن دیدن اصلا نمیشه حالا چی؟ دستگاه تزریق انسانیت به مرد ایرانی که کلا به بن بست خورد مشترک مورد نظر فقط یه موجود بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کی میشه بمیرید شماها؟

    • بدون نام

      اینها انتخاب نشریه تایم بوده وگرنه خیلی اختراعات عالی هست که مخصوص سال 2019 بوده مثل اون روبات تمیز کننده رختخواب که اندازه یه موس کوچیک هست و کل باکتریهای رختخواب رو از بین میبره و خیلی چیزهایی که به درد همه بخوره وگرنه اون سوئیشرت رو همه نمی پوشند که. سلیقه تایم توی حلقش

    • سعید فیاض

      کیسه فریزر آسان بردار ایری پلاست یادشون رفته!! مهمترین اختراع ایرانی البته بعد از گوشی glx که تو جیب جا میشد!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج