جاباما
۹۳۷۷۴۴
۳ نظر
۵۰۱۵
۳ نظر
۵۰۱۵
پ

سلبریتی‌ها در دنیا ۴۰ تا ۶۰ درصد درآمد شان را مالیات می‌دهند

اعداد باور نکردنی مالیات در سینمای جهان

دو هفته پیش بود که محمدباقر نوبخت خیال اهالی فرهنگ و هنر را راحت کرد و گفت دیگر خبری از مالیات گرفتن از این صنف نیست. این خبر واکنش‌های زیادی در پی داشت، در شبکه‌های اجتماعی عکس‌های مختلف کنار هم قرار می‌گرفت که یک کارگر با کمترین درآمد باید مالیات بدهد، اما سلبریتی‌ها نه.

روزنامه فرهیختگان: دو هفته پیش بود که محمدباقر نوبخت خیال اهالی فرهنگ و هنر را راحت کرد و گفت دیگر خبری از مالیات گرفتن از این صنف نیست. این خبر واکنش‌‌های زیادی در پی داشت، در شبکه‌‌های اجتماعی عکس‌‌های مختلف کنار هم قرار می‌‌گرفت که یک کارگر با کمترین درآمد باید مالیات بدهد، اما سلبریتی‌‌ها نه.

البته کسانی که این مصوبه را تصویب کردند هم برایش دلیل و برهان داشتند و می‌‌گفتند کسانی که درآمد میلیاردی دارند، بخش کوچکی از جامعه هنری هستند. در این گزارش به این موضوع پرداختیم که سازوکار پرداخت مالیات چهره‌‌های مشهور سینمایی در کشورهایی مثل آمریکا، فرانسه، ایتالیا، انگلستان، اسپانیا، سوئیس، سوئد و آلمان چگونه است.

اعداد باور نکردنی مالیات در سینمای جهان

دوست دارید کجا کار هنری کنید؟ آمریکا یا اروپا

در آمریکا برای گرفتن مالیات بالاترین و پایین‌‌ترین درصد داده می‌‌شود، یعنی مالیات حد بالا و پایین دارد با توجه به درآمدی که افراد دارند. مالیات‌‌ها از سوی دولت‌‌های فدرال، بیشتر ایالات و برخی دولت‌‌های محلی بر درآمد خالص افراد و ابرشرکت‌‌ها وضع می‌‌شوند. بر درآمد شهروندان هم مالیات وضع می‌‌شود. جالب اینکه آمریکا یکی از تنها دو کشور جهان است که اگر شهروندانش مقیم آمریکا هم نباشند، باید مالیات بدهند و مبنای این پرداخت مالیاتی درآمد شهروند آمریکایی است.

فرار از فرانسه

ژرارد اگزاویه مارسل دوپاردیو، یکی از سرشناس‌‌ترین هنرپیشگان سینمای فرانسه و جهان است و نقش‌‌های ماندگاری چون کریستف کلمب در فیلم فتح بهشت (۱۹۹۲) به کارگردانی ریدلی اسکات را در کارنامه خود دارد. از سال 2013 در فرانسه قانون مالیاتی تصویب شد و شهروندانی که درآمد بیش از یک میلیون یورو دارند باید 75 درصد مازاد درآمد خود را به‌‌عنوان مالیات به دولت بدهند. در‌‌حالی‌‌که همین میزان مالیات در بلژیک 50 درصد بود.

عاقبت فرار اسکورسیزی

مارتین اسکورسیزی، کارگردان، فیلمنامه‌‌نویس، تهیه‌‌کننده و هنرپیشه ایتالیایی-آمریکایی فیلم و سینماست. کارگردانی که عنوان‌‌دار تمامی جوایز معتبر سینمایی دنیا ازجمله‌‌ اسکار، گلدن‌‌گلوب، بفتا، انجمن اتحادیه کارگردانان آمریکا، جشنواره کن و جشنواره فیلم ونیز است. اما اسکورسیزی هم یک ماجرای جنجالی درخصوص فرار مالیاتی داشته است، او در ولنتاین سال 2011 مجبور به پرداخت مالیات سه میلیون دلاری به‌‌دلیل مالیات معوق، سود و جریمه مربوط به آن شد. اسکورسیزی همچنین در سال 2002 و 2003 نیز مجبور به پرداخت دو میلیون دلار مالیات شده بود که البته همه اینها را پرداخت کرده است.

آیا اصغر فرهادی مالیات می‌‌دهد؟

دو فیلم «فروشنده» و «جدایی نادر از سیمین» از جمله فیلم‌‌هایی پرجایزه اصغر فرهادی است که اتفاقا در ایران ساخته شده است. او تجربه فیلمسازی در خارج از کشور را هم داشته است. فیلم «همه می‌‌دانند» محصول مشترک اسپانیا، فرانسه و ایتالیا است که فروش جهانی آن تا رقم 18 میلیون دلار بوده است. البته این فیلم با بودجه 12 میلیون دلار ساخته شده است و می‌‌توان گفت جزء آثار ضررده سینمای جهان بوده است. ب

پرداخت مالیات برای کمک به کشور

آمیتا باچان یا همان «ویجی»، فوق‌‌ستاره محبوب فیلم‌‌های سینمایی کشور هند که با لقب «بی بزرگ،‌‌Big B » و پادشاه سینمای هند شناخته می‌‌شود، با پرداخت ۷۰ کرور معادل ۱۰ میلیون دلار به‌‌عنوان مالیات به دولت هند، عنوان بیشترین مالیات‌‌دهنده صنعت سینما در سال ۲۰۱9- ۲۰۱8 لقب گرفت.

سرمایه‌‌گذاری پرحاشیه

رابی ویلیامز، خواننده پرفروش بریتانیایی در فهرست دریافت‌‌کنندگان نشان ملکه الیزابت جای داشت و قرار بود نشان OBE را دریافت کند که گفته شده به‌‌خاطر مشکلات مالیاتی نام او خط خورده است. این خواننده 45 ساله هم برای خدماتش به امور خیریه و هم به‌‌دلیل موفقیت‌‌هایش به‌‌عنوان یک خواننده پاپ، در فهرست دریافت‌‌کنندگان نشان افتخار سال 2019 جای گرفته بود. قانون مدنظر قرار دادن فرار مالیاتی، اندکی پس از اعلام اسامی دریافت‌‌کنندگان نشان سلطنتی سال 2019 اعلام شده بود.

فرار مالیاتی خواننده

جودی گارلند، بازیگر و خواننده آمریکایی بود. لیزا مینلی دختر اوست. او به‌‌خاطر نقش‌‌آفرینی در فیلم‌‌های بسیاری از جمله «جادوگر شهر آز» و «بی‌‌تجربه‌‌ها» شهرت یافت. نکته جالب در مورد او این است که در سال 1966 با فرار مالیاتی روبه‌‌رو شد و جریمه بسیاری پرداخت کرد.

حضانت فرزند خنثی‌‌کننده مالیات

قصه زندگی و ازدواج دو بازیگر مشهور هالیوود «آنجلینا جولی» و «برد پیت» در رسانه‌‌های جهان تبدیل به یکی از افسانه‌‌های قرن جدید شده بود. فضاسازی‌‌ای که بعد از مدت کوتاهی با جدایی این دوبازیگر سروشکل دیگری به خود گرفت. آنجلینا جولی در دوران زندگی با پیت صاحب 6 فرزند شد که سه نفر از آنها را به سرپرستی گرفت و سه نفر دیگر حاصل ازدواج این دو نفر بودند. آنجلینا جولی پس از طلاق و بعد از جنجال‌‌هایی که به پا شد از جمله شکایت برای بازداشت همسر سابقش برد پیت، ظاهرا به این توافق رسیدند که بچه‌‌ها به صورت دائم تحت سرپرستی جولی باشند.

فروختن خانه برای پرداختن مالیات

در سال 2009 سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا اعلام کرد نیکلاس کیج، بازیگر مشهور آمریکایی، 6/6 میلیون دلار مالیات معوق دارد که باید پرداخت کند.

جریمه مالیاتی برای خواننده آمریکایی

مارکو آنتونیو مونیز که با نام مارک آنتونی شناخته می‌‌شود، خواننده، آهنگساز و بازیگر پورتوریکویی‌‌-‌‌آمریکایی است که همواره از او به‌‌عنوان یکی از بهترین خوانندگان سبک سالسا نام برده می‌‌شود. آنتونی دو بار با مشکلات مالیاتی مواجه شد. یک‌‌بار در سال 2007 محکوم به پرداخت 2.5 میلیارد دلار مالیات به نیویورک و یک‌‌بار هم در سال 2010 محکوم به پرداخت جریمه مالیاتی 3.5 میلیون دلاری شد.

جریمه فرار از مالیات

لیندسی مورگان (دی) لوهان دورگه ایتالیایی و ایرلندی، بازیگر، مانکن و خواننده پاپ آمریکایی است. وی یکی از چهره‌‌های سرشناس هالیوودی و زندگی‌‌اش پر از حادثه‌‌ و حاشیه‌‌های گوناگون است. او در سن ۱۷ سالگی جذاب‌‌ترین ستاره سینمای هالیوود لقب گرفته است و در سال 2008 رده نهم مجله ماکسیم را در برترین‌‌های سال از آن خود دارد. در سال 2017 لوهان محکوم به پرداخت 200 هزار دلار مالیات شد.

پیگرد قانونی برای بازیگر معروف

جان جوزف تراولتا، بازیگر و خواننده آمریکایی است. او در دهه ۱۹۷۰ با ایفای نقش در سریال تلویزیونی «خوش آمدی کوتر» و فیلم‌‌هایی مانند تب شب یکشنبه و گریس شناخته شد. تراولتا در سال ۱۹۹۴ با بازی در فیلم «داستان عامه‌‌پسند» اثر کوئنتین تارانتینو، به شهرت بسیاری دست پیدا کرد و نامزد جوایز اسکار و گلدن‌‌گلوب شد.

بین ۴۰ تا ۶۰ درصد از این رقم دستمزد مشمول مالیات می‌شود

اعداد باور نکردنی مالیات در سینمای جهان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عباس گلدوست

      وقتی در خدمت پول باشی نه خدا ، مالیات را از ضعفا میگیری و به پول دارها معافیت مالیاتی و حتی پول بیشتر میرسد .

    • احمدو

      مسولان فقط پول گرفتن رو یاد گرفتن و تو حساب کتاب با خارج مقایسه میکنن لامصب خدماتی که اونا به مردمشون میدن رو هم مینویسن یکیش درمان رایگان و ووو

    • محمد

      تا میتونید ازشون مالیات بگیرید.
      اصلا زحمتی نمیکشن اینا.
      مالیات ندادن اینا توهین به ملته.
      مخصوصا خواننده ها.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج