جاباما
۹۳۷۹۱۹
۱۵ نظر
۵۰۰۸
۱۵ نظر
۵۰۰۸
پ

زیباکلام: طغیان‌گرانِ آبان از طبقاتِ ضعیف بودند

صادق زیبا کلام، فعال سیاسی و استاد دانشگاه می‌گوید دعای من این است که مسئولین ما به حرف‌هایی که بر زبان می‌رانند، باور نداشته باشند. این‌که می‌گویند اعتراضات اخیر توسط نیروهای خارجی و... طرح ریزی شده را امیدوارم که خود باور نداشته باشند و صرفا برای ما بگویند؛ زیرا اگر این گفته‌ها را باور داشته باشند، باید برای آینده کشور احساس خطر کرد.

انتخاب: صادق زیبا کلام، فعال سیاسی و استاد دانشگاه می‌گوید دعای من این است که مسئولین ما به حرف‌هایی که بر زبان می‌رانند، باور نداشته باشند. این‌که می‌گویند اعتراضات اخیر توسط نیروهای خارجی و... طرح ریزی شده را امیدوارم که خود باور نداشته باشند و صرفا برای ما بگویند؛ زیرا اگر این گفته‌ها را باور داشته باشند، باید برای آینده کشور احساس خطر کرد.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در گفتگو با «انتخاب» تحولات اعتراضی چند وقت اخیر به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در آبان ماه را از منظر سیاسی مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

مشروح اظهارات زیباکلام:

باور به اصلاح امور در میان مردم رنگ باخته است

صادق زیبا کلام، در تحلیل خود از وضعیت سیاسی کشور در شرایط کنونی، یعنی متعاقب سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین و اعتراضات مردمی نسبت به آن، به خبرنگار «انتخاب» گفت: «واقعیت این است که شکاف میان دولت - ملت یا شکاف در میان مردم با دولت، از مدت‌ها قبل اتفاق افتاده و نخستین بار در دوم خرداد ۷۶ خود را نشان داد. بعد از این مقطع این شکاف، همچنان در حال گسترش بوده و در اعتراضات سال ۸۸، دی ۹۶ و آبان ماه ۹۸ باز هم خود را نشان داد.

با این تفاوت که در دوم خرداد ۱۳۷۶، بخش قابل توجهی از ۲۰ میلیون که آمدند و رای دادند و ۴ سال بعد حتی افزایش پیدا کرد به ۲۲ میلیون، به اصلاحات و تغییر امید داشتند. منتهی اتفاقی که افتاده این است که باور به اصلاح .....به طور مرتب کم‌رنگ‌تر و کم‌رنگ‌تر شده و امروز واقعا نمی‌دانم که چند درصد از آن ۲۴ میلیون نفری که در اردیبهشت ۹۶ در انتخابات شرکت کردند و به حسن روحانی رای دادند، همچنان حاضر هستند پای صندوق رای بیایند.»

باور به تغییر و اصلاح از مجرای صندوق رای رو به کاهش است

این فعال سیاسی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «من یکی از کسانی بودم که باور داشتم که فارغ از صندوق‌های رای، گزینه دیگری برای بهبود، تغییر و اصلاح امور نداریم اما توجه داشته باشیم دفاع از این تز، نظریه یا رویکرد، دشوار و دشوارتر شده است. علت این امر ناامیدی است که در میان اقشار مختلف کشور، به ویژه جوانان دهه ۶۰، ۷۰ و ۸۰ اشاعه پیدا کرده است. اکنون نسل جدید از این نقطه‌نظر که صندوق‌های رای بتوانند اصلاحات و تغییراتی را ایجاد کنند، ناامید شده یا به عبارتی سرخورده شده‌اند. از این رو، باید بگوییم شکاف میان دولت و ملت عمیق‌تر شده و اگر در دوم خرداد ۷۶ امید می‌رفت این شکاف ترمیم شود، اکنون این اعتقاد رنگ باخته است.»

اعتراضات رادیکال تر شده است

این استاد علوم سیاسی در بخشی دیگر از اظهارات خود تاکید کرد: «اعتراضات در مقطع کنونی رادیکال‌تر شده و ساختارشکنی در آن بیشتر شده است. برای نمونه در انتخابات سال ۸۸ با وجود این‌که حدود ۲ تا ۳ میلیون نفر در خیابان‌های تهران اعتراض کردند اما شاهد نبودیم که پنجره‌ای بشکند، چه برسد به آن‌که بانک آتش بگیرد. اکنون شاهد هستیم که در بسیاری از مناطق حاضر در پایین‌شهر تهران همانند اسلام‌شهر، چهاردنگه، رباط کریم، ملارد و... یک بانک سالم نمانده است. این روحیه پرخاشگری که امروز شاهد هستیم در ۷۸ و ۸۸ نبود اما سرخوردگی کنونی باعث شده که مردم احساس کنند هیچ امیدی پیش‌رویشان وجود ندارد.»

نارضایتی‌ها از اقشار بالا و متوسط به اقشار پایین رسیده است

صادق زیباکلام در بخشی دیگر از گفته‌های خود تصریح کرد: «دیگر مساله مهم این است که اعتراضات خرداد ۸۸ بیشتر برآینده اعتراض طبقات مرفه و متوسط جامعه بود؛ در حالی‌که اعتراضات آبان ۹۸ بر اساس مشاهداتم از تهران -فارغ از دیگر شهرها- آن قشری که اعتراض را در۸۸ با راهپیمایی سکوت خود را نشان داد، اکنون بسیار کم پیدا بودند؛ برخلاف این در وضعیت جدید کسانی طغیان کردند و دست به اعتراض زدند که از طبقات بسیار ضعیف و مستضعف جامعه بودند. این مساله را می‌توان زنگ خطری برای کلیت سیستم و نظام ارزیابی کرد.»

امیدوارم مسئولین به حرف‌هایی که پیرامون نقش دست‌های خارجی می‌زنند، باور نداشته باشند

این فعال سیاسی در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: «امیدوار هستم برخی از مسئولین نظام پیام‌های نارضایتی آبان ماه را گرفته و احساس خطر کنند. در خرداد ۸۸ خطری احساس نشد و شاهد بودیم رهبران اصلاح‌طلب نیر به صورت فله‌ای محاکمه شدند و هر یک به چند سال زندان محکوم شدند اما چند سال بعد ناآرامی‌های دی ۹۶ نشان داد که چنین روندی تنها خود را فریب دادن است.

اکنون دعای من این است که مسئولین ما به حرف‌هایی که بر زبان می‌رانند، باور نداشته باشند. این‌که می‌گویند اعتراضات اخیر توسط نیروهای خارجی..... و... طرح ریزی شده را امیدوارم که خود باور نداشته باشند و صرفا برای ما بگویند؛ زیرا اگر این گفته‌های را باور داشته باشند، باید برای آینده کشور خطر را احساس کرد.»

باید بین اختیارات و توان بخش انتصابی و انتخابی نظام توازن برقرار شود

زیباکلام در بخش پایانی گفته‌های خود پیرامون راه‌حل گذار از وضعیت کنونی، تاکید کرد: «اکنون نظام سیاسی کشور به دو بخش انتصابی و انتخابی تقسیم شده است. بخش انتصابی، قدرت بسیار زیاد و نامحدودی دارد و هر آن‌چه را که می‌خواهد می‌گوید و هر آن‌چه را که می‌خواهد سیاست‌گذاری می‌کند. همچنین، بعضا از قانون تخطی می‌کند و دست آخر نیز به هیچ نهادی پاسخ‌گو نیست.

بخش انتخابی، قدرت بسیار کم‌تری دارد و باید بر اساس قانون عمل کند و پاسخ‌گو نیز باشد. اینگونه توازن، خود چارچوبی است برای درجا زدن و به عقب رفتن. بخش‌های مهمی از حاکمیت کشور اساسا در قبال تصمیمات خود پاسخ‌گو نیستند. شورای نگهیان، ........ و ائمه جمعه و جماعت پاسخ‌گو نیستند اما بسیار از تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز کشور را این گروه اتخاذ می‌کنند. بنیادی‌ترین اساس دموکراسی این است که قدرت همراه با محدودیت و پاسخ‌گویی باشد. اکنون باید تلاش کرد بخش انتصابی را پاسخ‌گو کرد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اتفاقات بزرگتر هم قطعا با این راه و روش رخ میده

    • مهدی

      هم طبقه روحانی و اصلاح طلبان بودن

    • بدون نام

      .... نه آقا، اکثرا بیش از5تا ماشین درخونه داشتند!!

    • بدون نام

      انشاا...مسئولین رده بالای ما ازاین اتفاقات ناگوار درس بگیرند چه خوب است حاکمان ما حرف دل همه مردم را چه آنان که صدمه دیدند جوان خودرا ازدست‌دادن ویا درحصر بسر میبرند شنید واز حقیقت فرار نکنند

    • بدون نام

      ازانتقاد شما ممنون ولی نظر شما درمورد انقلابیون فرانسه و۹۹درصدیهای آمریکا که بشدت سرکوب شدند چیست؟؟؟؟

    • بدون نام

      زیبا کلام باید رییس جمهور بشه همل واقعیتهارو میبینه

    • بدون نام

      افسوس که مسئولان اعتراضات رو کار دشمن می دانند متاسفم برای این طرز تفکر برخی مسئولانی که در بین مردم نیستند و از درد مردم هیچی نمی فهمند.

    • سیبو

      از کجا فهمیدی خوشکل کلام

    • بدون نام

      شما چه کاره اید که ازطرف گل ملت اظهارنظر میکنید. اقتدارطلب

    • مهدی

      احسن

    • آزاد

      سالهاست که درد مردم را عامل خارجی میدانند و کم کاری و بی عرضگی خود را گردن دشمن می اندازند ،امان مردم میگویند دشمن ما همینجاست و خوب فهمیدند دروغ ذات مسئولین کشور است

    • بدون نام

      اختاپوس!!!

    • محسن

      18.39 چرا ناراحت شدی دل مردم پر از خون است مردم در د معیشت دارند هر چند وقت مسولی مردم را قوا رفاه می دهد اما خبری نبست

    • بدون نام

      ضعفا ازنظر درامد نهاز نظر تحصیلات وشعور متاسفان اونگره ازکضعفایفکری وتجربی وشعور در راس مقاماتند وباتصمیم های غلط باعث این خرابکاریها وااختلاس ها میشن

    • سعیدا

      مگر نه اینکه به علت اینکه 20 میلیون لیتر در روز قاچاق بنزین داشتیم انرا گران و سهمیه بندی کردن خوب الان اون 20 میلیون لیتر بنزین مازاد که دیگه قاچاق نمیشه تو جیب کی میره چرا حرفی از فروش پول مازادی که بابت فروش مازاد بنزین به کشورهای دیگه میشه به میون نمیاد داره کجا خرج میشه چرا توفیقی برای جوانان و تولید کنندگان و کارگران نداره که بنزین و گازوییل و اب و خاک مملکت صادر میشه یا قاچاق ماحصل و منافع اون برای مردم هیچ عایدی نداره چرا دولت و قاچاقچی دستشان تو یه جیب میره و بیرون هم نمیاد علت چبست؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج