۹۳۸۰
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

سهام هواپيمايي ايران مشتری ندارد

بلوک۵۵ درصدي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران كه قرار بود امروز در فرابورس عرضه شود به دليل نبود متقاضي خريد انجام نشد و اولين عرضه غول هواپيمايي ايران با شكست مواجه شد.

بلوک۵۵ درصدي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران كه قرار بود امروز در فرابورس عرضه شود به دليل نبود متقاضي خريد انجام نشد و اولين عرضه غول هواپيمايي ايران با شكست مواجه شد.

در حالي كه قرار بود سازمان خصوصي‌سازي در راستاي اجراي قانون اصل ۴۴ ، بلوك ۵۵ درصدي هواپيمايي هما معادل ۲۱۴ ميليون و ۸۹۵ هزار و ۱۷۵ سهم اين شركت را پس از کسر ۵ درصد سهام ترجيحي معادل ۱۹ ميليون و ۵۳۵ هزار و ۹۲۴ سهم امروز در فرابورس عرضه كند، اين عرضه به دليل نبود مشتري انجام نشد.

سرمايه اين شركت بزرگ۳هزار و ۹۰۷ميليارد ريال و ارزش پايه اي كه براي هر سهم آن تعيين شده بود ۸۱ هزار و ۹۰۰ ريال بود ؛ همچنين ارزش كل پايه سهام قابل واگذاري ۱۷ هزار و ۵۹۹ ميليارد ريال و مبلغ سپرده شركت در مزايده ۵۲۷ ميليارد و ۹۹۹ ميليون ريال تعيين شده بود و خريدار بايد ۲۰ درصد معامله را طي۲۰ روز كاري پرداخت مي كرد.

بنابراين عرضه غول هواپيمايي ايران كه قرار بود امروز ۲۹ شهريور ماه پس از دريافت كليه درخواست‌هاي متقاضيان در فرابورس و فقط توسط متقاضياني كه قبلا تاييديه سازمان خصوصي سازي را دريافت كردند، انجام شود كه تقاضايي براي خريداري اين سهم دريافت نشد و عرضه آن صورت نگرفت تا اولين عرضه هما در باند فرابورس زمين گير شود.

اين در حالي است كه متقاضيان خريد اين سهم تا ۱۵ شهريور ماه مهلت داشتند تا با توجه به قيمت پايه هر سهم و شرايط فروش، نسبت به ارسال درخواست خريد سهام اقدام كنند كه اقدامي در اين خصوص صورت نگرفت.

در اطلاعيه فروش هما نكات جالبي عنوان شده بود كه شرايط را براي خريداري دشوار مي كرد از جمله اينكه اعلام شد:هرگونه كسري ذخيره سرفصل دارايي‌ها و كسري بدهي‌ها از جمله كسري ذخاير ماليات قطعي شده يا قطعي نشده، بيمه تامين اجتماعي، بازخريد خدمت و سنوات پرسنل، بهره و جرايم متعلقه در قبال اخذ تسهيلات بانكي و مالي در گزارش حسابرس و بازرس قانوني و صورت‌هاي مالي شركت بر عهده خريدار خواهد بود و هيچگونه ادعايي در خصوص كسري و اضافي ارقام نخواهد داشت و سازمان خصوصي‌سازي نيز هيچگونه تعهدي در قبال مبالغ فوق نخواهد داشت.

علاوه بر اين در اطلاعيه فروش هما ذكر شد كه: با توجه به بندهاي گزارش حسابرس و بازرس قانوني شركت و همچنين براساس تبصره ۲) ماده (۳۴) آيين‌نامه استخدامي شركت هواپيمايي هما، شركت سالانه مبلغ ۴۲۴ ميليارد ريال بابت كسري حق بيمه بازنشستگي و وجوه پرداختي به بازنشستگان (ذخيره در حساب‌ها) پرداخت مي‌كند، لذا معادل مبلغ ۵هزار ميليارد ريال بابت ارزش فعلي تعهدات شركت جهت تامين كسري وجوه صندوق بازنشستگي كاركنان تعيين و در ارزشگذاري سهام شركت منظور شده و جزء تعهدات شركت خواهد بود.

همچنين اساسنامه شركت براساس فرمت نمونه سازمان بورس اوراق بهادار مورد تاييد سازمان مذكور و مورد تصويب هيات واگذاري قرار گرفته و خريدار مكلف است قبل از هرگونه اقدامي در خصوص تغيير نام و علامت تجاري (LOGO) شركت، موافقت‌ سازمان هواپيمايي كشوري يا مراجع ذي‌صلاح را اخذ كند.

اعلام اين شرايط توسط فروشندگان شركت و بالا بودن قيمت پايه سهام باعث شد تا خريداري براي غول هواپيمايي پيدا نشده و عرضه مجدد هما به زمان نامعلوم ديگري موكول شود.

هواپيمايي جمهوري اسلامي ۷۰ درصد و سهام عدالت ۳۰ درصد در اين شركت سهم دارند كه با واگذاري ۵۵ درصد سهام، تكليف ۱۵ درصد سهم ديگر نامعلوم باقي مي ماند.

منبع: ایسنا

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

سهام هواپيمايي ايران مشتری ندارد


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج