۹۳۸۳۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

لبنان به عرصه تقابل آمریکا و ایران تبدیل می‌شود؟!

وب سایت اصولگرای تابناک در گزارشی تحلیلی به تحولات اخیر لبنان و مواضع ایران و آمریکا در این رابطه پرداخته است.

وب سایت اصولگرای تابناک در گزارشی تحلیلی به تحولات اخیر لبنان و مواضع ایران و آمریکا در این رابطه پرداخته است.

لبنان در دهه‌های گذشته، عرصه هماوردی شماری از قدرت‌های منطقه‌ای و بین المللی بود که در پیشاپیش آنها، آمریکا، فرانسه، عربستان سعودی و ایران قرار داشتند. با توجه به تحولات منطقه‌ای و داخلی، نقش برخی از این کشور‌ها کاهش یافته است. این مساله مسکو را واداشت تا برای پر کردن این خلأ سیاسی و امنیتی پیشقدم شود و در رویارویی با آمریکا و غرب به کارت‌های مهمی دست یابد.

تحرک روسیه در لبنان با تحولات انبوه رخ داده در کنش و واکنش‌های منطقه خاورمیانه طی سال‌های گذشته پیوند دارد. حضور نظامی روسیه در سوریه به میزان فراوانی بر نفوذ و توان تاثیر این کشور افزود و باعث شد، به کشور‌های همسایه سوریه و مسائل آن‌ها - به ویژه لبنان - اهتمام بیشتری نشان دهد.

پیروزی‌هایی که روسیه در سوریه به دست آوردند، به تقویت موضع و جایگاه این کشور در منطقه خاورمیانه کمک و آن را به شریک قابل اعتمادی برای بسیاری از کشور‌های منطقه - و از جمله لبنان - تبدیل کرد، به گونه‌ای که نخبگان سیاسی لبنان ضرورت هماهنگی همزمان با ظهور مسکو به عنوان یک کشور بزرگ و میانجی را درک کردند. این امر به حزب الله و هم پیمانانش محدود نمی‌شود، بلکه شخصیت‌های سنی نظیر نخست وزیر «سعد الحریری» را نیز در برگرفته که همواره روابط نیرومندی با واشنگتن و دیگر کشور‌های غربی داشته است.

هرچند کوشش های روسیه برای تحکیم نفوذ خود در لبنان، امتداد طبیعی حضور نظامی و نقش سیاسی اش در سوریه به شمار می رود، لبنان که عرصه رقابت بسیاری از نیروهای منطقه ای و بین المللی است، عرصه بی مانعی برای روسیه و نفوذ آن نخواهد بود و بخشی از این امر به نفوذ ایران، آمریکا و عربستان در این کشور مربوط می شود.

در همین رابطه، پایگاه آمریکایی «میدل ایست فروم» در گزارشی به اقدامات روسیه در لبنان پرداخته و نوشته است، به زودی بازیگر جدیدی یعنی مسکو به صف بازیگران رقیب در لبنان می پیوندند.

در این مطلب آمده است: تلاش های روسیه برای تبدیل لبنان به حوزه نفوذ خود با قرار دادن آن در زیر چتر پدافند هوایی مسکو و فروش سلاح به بیروت، سال هاست که توسط کارشناسان آمریکایی مورد بحث قرار گرفته است. برخی از تحلیلگران معتقدند واشنگتن نباید سعی کند با کرملین در آنجا رقابت کند، در حالی که برخی دیگر بر این باورند، هر گونه امتیاز غیرقابل قبول است.

فروش تسلیحات روسیه به لبنان به احتمال زیاد بر توازن قدرت منطقه تأثیر نخواهد گذاشت، اما گسترش چتر دفاع هوایی روسیه از سوریه به لبنان می تواند توازن قوای نیروها را تغییر دهد و یک چالش جدی برای آمریکا در آینده نزدیک ایجاد کند.

در حالی که پوتین از ادعای دیرپای هیچ دشمن و دوست دائمی که وجود ندارد پیروی می کند، وی چنین انعطاف پذیری را نسبت به ایالات متحده نشان نمی دهد. او پیش از آنكه حتی به مقام ریاست جمهوری دست یابد، فضایی ضد آمریكایی را در روسیه پرورش داده و خود را در یك ضدیت دائمی با آمریكا محبوس كرده است.

اگر واشنگتن علیه ایران اقدامی انجام دهد، پوتین هم در مقابل ایالات متحده و هم در جنگ ایران و حزب الله و اسرائیل از تهران پشتیبانی می کند که احتمالاً وضعیت وخیم تر خواهد شد. این باعث می شود لبنان به یک میدان نبرد بزرگ تبدیل شود؛ بنابراین، برای واشنگتن بسیار مهم است كه اطمینان حاصل كند كه هرگونه توافقنامه آمریكا و روسیه درباره سوریه باید گسترش سیستم دفاعی روسیه به لبنان را ممنوع كند.

اینکه آیا واشنگتن و مسکو می توانند با هم توافق کنند یا نه مشخص نیست؛ اما یک سیاست جامع ایالات متحده در قبال لبنان و سوریه، بهترین راه حل است. دولت آمریكا همچنین باید بر جوامع مسیحی در لبنان متمرکز شود تا مانع از بازگشت در زیر چتر مسکو، حزب الله و ایران شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مردم لبنان و عراق توی دهن مستشاران از کشورهای دیگر می زنند

    • بدون نام

      چرت نگید روسیه از آمریکا بیشتر با اسرائیل دوسته اگه حتی جنگی بین ایران واسرائیل در بگیره زودتر از آمریکا روسیه پشتیبانی میکنه اسرائیل رو فقط حرفهای چرت میگید

    • رحیم. شکری

      درمیدان عملی معلوم میشود که بیشترروسیه به اسرائیل تمایل داردیا آمریکا.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج